***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

امام زاده های ایران

چهارشنبه, ۶ تیر ۱۳۹۷، ۰۸:۵۰ ق.ظ


اداره کل روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در پاسخ به انتشار خبری مبنی بر «چگونه امامزاده‌های ایران 7برابر شد؟» جوابیه‌ای منتشر کرد.

به گزارش ایسنا در این جوابیه ، سازمان اوقاف و امور خیریه با استناد به وظایف قانونی و شرعی خود که به عنوان تنها متولی و مسوول شناسایی و بررسی صحت و سقم بقاع متبرکه و امامزادگان کشور معرفی شده، آورده است: شناسایی و ثبت اطلاعات و آمار بقاع متبرکه امامزادگان(ع) و پیامبران الهی(س) از طریق گزارشات واصله و پایش میدانی و بررسی ادارات اوقاف استان‌ها و معاونت بقاع متبرکه با بهره‌گیری از آمار مرکز ایران، فهرست اماکن مذهبی چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اسناد و مدارک، کتب تاریخی و انساب و ... انجام می‌گیرد.

در این جوابیه مجموع آمار به دست آمده از امامزادگان با توجه به تحقیقات و بررسی های به عمل آمده هشت هزار و 51 باب بقعه امامزاده و 33 باب بقعه پیامبران الهی ذکر شده و از انتشار بانک اطلاعات دایره‌المعارف جامع امامزادگان(ع) و پیامبران(س) مدفون در ایران پس از تکمیل نهایی در آینده نزدیک خبر داده است.

همچنین مخالفت جدی و مبارزه این سازمان با مساله پیدایش مقابر امامزادگان و احداث بقعه جدید منسوب به امامزادگان در اثر خواب نما شدن افراد مطرح و افزوده شده است: در برخی استان‌ها همچون گیلان ادارات اوقاف با همکاری مسوولین محلی و شورای تامین نسبت به تخریب و امحای بقاع جعلی اقدام نموده و می‌نماید. لیکن، در خصوص بقاع متبرکه مورد احترام که ملجاء و پناهگاه مردم بوده و دارای قدمت و سابقه تاریخی و مورد توجه علما و قاطبه مردم بوده را نباید به بهانه‌های واهی مورد خدشه قرار داد که تخریب چهره این اماکن تبعات سویی خواهد داشت که یقینا علما و قاطبه مردم عکس‌العمل نشان خواهند داد.
http://www.asriran.com/fa/news/174509/آمار-اوقاف-بیش-از-8000-امامزاده-و-پیامبر-در-ایران


امامزاده بر پایه شهر

رش به ناوبریپرش به جستجو


 در کل حاوی ۲۰۱ مورد هست.


ش


امام زاده پنجه شاه کاشان

امام زاده پنجه شاه، در میدان کمال الملک، خیابان بابا افضل، کوچه شهید احدپور، شهر کاشان، استان اصفهان واقع شده. قدیمی ترین تاریخی که در این امام زاده دیده می شود 956 است که بر دو قطعه کاشی محراب مانند، منصوب بر قبور امام زادگان، قید شده است. کتیبه اطراف درگاه ورودی امام زاده پنجه شاه کاشان مورخ 1238 است. در ایوان بزرگ امام زاده نیز، دو سنگ مزار با تاریخهای 1333 و 1366 دیده می شود.


امام زاده هفده تن گلپایگان

امامزاده هفده تن مربوط به دوره صفوی و در شهر گلپایگان استان اصفهان، خیابان هفده تن واقع شده. تنها کتیبه تاریخ دار بنا بر سردر آن و به تاریخ 1032 است.



امام زاده یحیی همدان

امام زاده یحیی همدان در بلوار آیت الله مدنی این شهر قرار دارد. در زیارت نامه امام زاده یحیی، او فرزند بلافصل حضرت علی(ع) معرفی شده است.



امام زاده سید میر محمد شیراز

امام زاده سید میر محمد شیراز در فلکه احمدی، خیابان حضرتی شیراز استان فارس واقع گردیده. ماده تاریخ اشعار منقور بر ضریح امام زاده میر محمد تاریخ 1306 را نشان می دهد و تاریخ 1307 در کتیبه های ضریح آمده است.


امام زاده عبدالله شوشتر

امام زاده عبدالله شوشتر در حاشیه جنوب شرقی شهر شوشتر استان خوزستان قرار گرفته است. این بنا، مزار عبدالله بن الحسن بن الحسین الاصغر بن امام زین العابدین(ع) می باشد.


امام زاده سلطان علی بن محمدباقر

امام زاده سلطان علی بن محمد باقر(ع) در روستای مشهد اردهال، شهر کاشان استان اصفهان واقع شده.


امام زاده ابراهیم شیراز

امام زاده ابراهیم شیراز در بلوار سیبویه شهر شیراز واقع شده.


امام زاده یحیی ساری

محدوده مرکزی شهر ساری مانند سایر شهرهای شمالی از بافت و ابنیه تاریخی قدیمی مهمی برخوردار است. از جمله این آثار می توان به امامزاده یحیی در مجاورت برج سلطان زین العابدین اشاره نمود.


امام زاده اسماعیل اصفهان

امام زاده اسماعیل در چهارراه شکرشکن، خیابان هاتف در شهر اصفهان قرار گرفته. وی از نوادگان امام حسن مجتبی علیه السلام می باشد.


امام زاده هود همدان

امام زاده هود همدان در شهرستان رزن، بخش قروه در جزین، روستای ینگی قلعه واقع شده قرار دارد. آندره گدار، این مقبره را از آثار دوره ایلخانیان و مصطفوی بنا را متعلق به قرن هشتم هجری قمری دانسته است.


امام زاده اسحاق ساوه

مقبره امام زاده اسحاق در ابتدای جاده ساوه- قم، در ضلع شرقی میدان سرداران شهر ساوه استان مرکزی قرار دارد و نشانی از هنرنمایی دوره سلجوقیان و صفویه است.


امام زاده سهل بن علی

مقبره امام زاده سهل بن علی در روستای کرج در 40 کیلومتری شهر اراک، استان مرکزی قرار گرفته که پس از دوره صفویان، به "آستانه" معروف گشته.


مجموعه امام زاده جعفر و برج چهل دختران دامغان

مجموعه امام زاده جعفر و برج چهل دختران در بلوار دکتر مفتح شهرستان دامغان استان سمنان قرار گرفته است. این مجموعه شامل امام زده جعفر، امام زاده محمد، برج چهل دختران و بنای کوچکی به نام "مقبره شاهرخ" می باشد.


امام زاده یحیی ورامین

امام زاده یحیی ورامین در روستای کهنه گل، در جنوب شرقى ورامین استان تهران قرار گرفته است. این بنا احتمالا مدفن یحیی بن علی بن عبدالرحمن بن قاسم بن حسن بن زید بن امام حسن مجتبی(ع) است که عاملان عبدالله بن عزیز، حاکم شهر ری، او را به شهادت رساندند.


مقبره حیقوق نبی

تویسرکان یکی از شهرهای استان همدان می باشد. شهری با آب و هوای معتدل کوهستانی که بر روی ویرانه‌ های شهر قدیمی ‌رود آور که بر اثر حمله مغول ویران گشت، ساخته شده. این شهر در جنوب کوه الوند و شهر همدان واقع شده‌ و به خاطر تعدد و بزرگی درخت‌ های گردویش بسیار معروف است.

امام زاده شاهرضا

امام زاده شاهرضا

امام زاده شاهرضا از جمله بقاع متبرکه مشهور و معتبر در ایران می باشد که در شهرستان شهرضا (قمشه)، استان اصفهان، قرار دارد. این مکان مقدس تا به امروز، علاوه بر اهمیت مذهبی به سبب ارادت مردم، به جهت ساخت و ساز در دوره های مختلف و همچنین برخی قبور علما و شخصیت های تأثیرگذار تاریخ ایران نیز اهمیت تاریخی دار


امام زاده سید اسماعیل قزوین

امامزاده سید اسماعیل، در خیابان شهید انصاری، تقاطع خیابان شهدا شهر قزوین قرار دارد. در منابع آمده که این بنا مزار امامزاده اسماعیل، فرزند امام جعفر صادق(ع) است. از بانی بقعه اطلاعاتی در دست نیست ولی بانی کاشی کاری گنبد بقعه حاج محمد ابراهیم شلویری بوده است.


امام زاده محمد اوسط و سلیمان

امامزاده محمد اوسط و سلیمان در شهرستان کاشان استان اصفهان، روستای جوشقان استرک واقع شده و در تاریخ 3 اسفند 1355 با شماره ثبت 1352 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده.


امام زاده ابراهیم کاشان

بقعه امامزاده ابراهیم مربوط به دوره قاجار است و در 3 کیلومتری جنوب غربی کاشان استان اصفهان واقع شده. این اثر در تاریخ 11 بهمن 1334 با شماره ثبت 401 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.


امام زاده اظهر همدان

امامزاده اظهر در شهر همدان، روستای درجزین قرار دارد. کتیبه صندوق این امامزاده از ساخت آن در سال 1056 حکایت می کند. کتیبه های دیگر این صندوق مربوط به تعمیرات پی در پی آن در سالهای 1348 و 1352 است.


امام زاده ابراهیم قم

امام زاده ابراهیم در خیابان نیروی هوایی شهر قم قرار دارد. اینجا بقعه ابوالقاسم ابراهیم بن احمد بن موسی کاظم(ع) است. او فرزند امام زاده احمد بن موسی، معروف به "شاه چراغ" است که خبر هجرتش به قم در کتاب تاریخ قدیم قم ذکر شده است.


امام زاده اسحاق گرگان

امامزاده اسحاق (نور)، در خیابان امام خمینی، محله سرچشمه گرگان استان گلستان قرارگرفته است. این امامزاده مربوط به سده 9 ه.ق است و در تاریخ 20 خرداد 1321 با شماره ثبت 346 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.


امام زاده ابوالفتوح

امامزاده ابوالفتوح در جاده گلپایگان- خوانسار، استان اصفهان و در روستای وانشان قرار گرفته است. این امامزاده مربوط به دوره صفوی است و در تاریخ 5 اسفند 1341 با شماره ثبت 435 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.




https://www.arthut.ir/tomb-and-shrine