شورای اعتلای معماری به کدام سو میرود ؟ ایا بسوی اسلام زدایی از شهرسازی ومعماری ؟
شورای اعتلای معماری به کدام سو میرود ؟ ایا بسوی اسلام زدایی از شهرسازی ومعماری ؟
سید جوادهاشمی فشارکی
حبر : تصویب تشکیل شورای اعتلای معماری در شورایعالی شهرسازی و معماری ایران
خبر : ایرانشهر یعنی شهر ایرانی در مقابل شهر اسلامی
درحال تهیه گزارش
پس از تکمیل بارگزاری میشود
پیوست یک :
به ریاست وزیر راه و شهرسازی انجام شد؛
تصویب تشکیل شورای اعتلای معماری در شورایعالی شهرسازی و معماری ایران/ تبیین ضرورتهای تشکیل شورای اعتلای معماری/ تلاش برای ارتقاء معماری با ایجاد نهاد سیاستگذار
در چهارمین جلسه شورایعالی شهرسازی و معماری ایران در سال ۹۷، ضرورت تشکیل کمیته اعتلای معماری ایران بررسی شد و با نظر اکثریت آرا، مقرر شد تا کمیته اعتلای معماری به منظور ساماندهی به معماری و کیفیت بخشیدن به زندگی شهروندان، تشکیل شود.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، چهارمین جلسه شورایعالی شهرسازی و معماری ایران 31 اردیبهشت، با بررسی ضرورت تشکیل کمیته فنی اعتلای معماری با حضور اعضای اصلی شورا، نمایندگان سازمانها، وزارتخانههای مرتبط، نهادها و همچنین دفتر معماری، طراحیشهری و بافتهای واجد ارزش در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.
در این نشست که به ریاست عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی برگزار شد، طرح تشکیل کمیته اعتلای معماری از سوی اکثریت اعضا به تصویب رسید. وزیر راه و شهرسازی در این نشست به اهمیت موضوع معماری در بین اندیشمندان و تصمیمگیران تاکید کرد و گفت: تلاشهای متعدد و متفرقی در سالهای گذشته برای اعتلای معماری صورت گرفت اما بیشتر آنها به دلیل عدم برخورداری از بنیانهای نظری روشن، عدم توجه به حضور و مشارکت جامعه معماران و عدم ارایه راهکارهای اجرایی به سرانجامی که هدف آن کیفیت بخشیدن به زندگی شهروندان بود، ختم نشد. به همین دلیل تشکیل کمیته اعتلای معماری میتواند بخشی از اهدافی را که سالها مدنظر بود از جمله صرفهجویی در مصرف انرژی و بهرهمندی از دانش نیاکان در مورد اقلیم را محقق کند.
محمدسعید ایزدی دبیر شورایعالی شهرسازی و معماری ایران در این نشست، گفت: ما در طول دهههای گذشته غفلتی راجع به موضوع معماری داشتیم. کشور ایران با برخورداری از پیشینه فرهنگی غنی، تنوع دینی و برخورداری از ویژگیهای ارزشی که در هرکدام از مناطق کشور وجود دارد دارای معماری بینظیری بوده که در طول دهههای گذشته این معماری غنی به واسطه فشارهای گوناگون از جمله بازار زمین و مستغلات، کلیه مباحثی که در تقابل بین سنت و مدرنیته بود و ... تنزل شدیدی پیدا کرد.
دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ادامه داد: آنچه که هم اکنون شاهد آن هستیم در وهله اول بیتوجهی و تخریب آثاری است که به نوعی بیانگر ویژگیهای تمدن ایرانزمین و تمدن ایرانشهری ما بودند و از سوی دیگر، متاسفانه نوساختههای معاصر نیز که واجد ارزش های معماری بومی باشند اکثرا هیچ ارتباطی با گذشته خود ندارد.
ایزدی افزود: مسائل و مشکلاتی که در عرصه معماری وجود دارد توجه ما را به این سمت جلب کرد تا تمرکز ویژهای بر موضوع معماری داشته باشیم و با تاکید مقام عالی وزارت بر ایجاد یک نهادی تحت عنوان شورای اعتلای معماری، پیشنهاد فوق، تنظیم شده است.
وی اعلام کرد: قرار است تا کمیتهای ذیل دبیرخانه شورایعالی شهرسازی و معماری ایران برای تمرکز بر روی اعتلای معماری، افزوده شود.
در ادامه نشست، گزارش تهیه شده توسط دفتر معماری و طراحی شهری با موضوع کمیته اعتلای معماری به شرح زیر ارایه شد:
کمیته اعتلای معماری ایران
۱. هدف
در راستای ایجاد زمینههای اعتلاء معماری ایران و بهرهمندی نسل حاضر و آیندگان از حق برخورداری از محیط زندگی مناسب، با بهرهگیری از اندیشه و مفاهیم مستتر در تاریخ و فرهنگ ایران و با توجه به مجموعه شرایط و مقتضیات سرزمین در دوره معاصر، همچنین با عنایت به مفاد ماده یک قانون تأسیس شورایعالی شهرسازی و معماری، (در باب موضوعات معماری)، کمیته اعتلاء معماری ایران تشکیل میگردد.
۲. وظایف (موضوع فعالیتها)
۲-۱. تقویت پایگاههای نظری و تولید و بسط اندیشه ایرانشهری در زمینه معماری ایران
۲-۲. ارائه پیشنهادات سیاستگذاری و وضع ضوابط در راستای اعتلاء معماری ایران (در وجوه محتوایی و رویهای) به شورایعالی شهرسازی و معماری
۲-۳. حمایت از جریانهای موثر در اعتلاء معماری (نهادسازی و ظرفیتسازی)
. حمایت از سازمانها و نهادهای موجود و تلاش برای ایجاد ظرفیت در پذیرش نقش و ماموریت در راستای اعتلاء معماری ایران
. حمایت از تشکیل نهادها و سازمانهای غیردولتی در ایجاد تشکلها و ساختارهای ناظر و دیده بان
۲-۴. ارائه پیشنهادات سیاستگذاری، تدوین برنامه و تعیین ضوابط و مقررات عمومی احداث بنا به منظور ارتقاء کیفیت ساختوساز بناهای شاخص (با اولویت بناهای دولتی و عمومی)
۲-۵. ارائه پیشنهادات سیاستگذاری، تدوین برنامه و تعیین ضوابط و مقررات عمومی احداث بنا به منظور ارتقاء کیفیت ساختوساز بناهای مسکونی (هماهنگی با ویژگیهای اقلیمی بستر طبیعی و فرهنگی و همچنین صرفه جویی در مصرف انرژی)
۲-۶. تهیه پیش نویس اظهارنظر در مورد طرحها و لوایح و مصوبات مربوط یا موثر بر معماری
۲-۷. بررسی طرحهای معماری ارجاعی (ساختمانهای دولتی، عمومی، مسکونی و...)
۲-۸. بررسی برنامهها و طرحهای مطالعاتی-پژوهشی در عرصه ارتقاء معماری معاصر ایران
۲-۹. ایجاد زمینه همکاریهای بینالمللی و مبادلات علمی و فرهنگی (با مجامع جهانی معماری، کشورهای دارای پیشینه تاریخی و فرهنگی به ویژه کشورهای حوزه فرهنگی ایران)
۲-۱۰. برنامهریزی در راستای ارتقاء سطح آگاهی و ایجاد تقاضای عمومی نسبت به تحقق معماری
(جلب توجه سازمانها، دستگاهها و نهادهای ذیربط- برگزاری همایش، نشست و جشنوارهها- اطلاعرسانی از طریق رسانههای جمعی به منظور ارتقاء آگاهی مردم نسبت به معماری- برنامهریزی به منظور ایجاد حساسیت نسبت به کیفیت محیط زندگی در دوره آموزش عمومی و...)
۲-۱۱. همکاری با سایر شوراهای فرابخشی در ارتقاء دانش و ترویج فرهنگ معماری ایرانی-اسلامی
(شورایعالی انقلاب فرهنگی، شورای فرهنگ عمومی، شورای اجتماعی، شورای تحول و ...)
*توضیح ۱: وظایف و فعالیتهای کمیته مذکور معطوف به حمایت، ترویج و ارائه پیشنهادات سیاستگذاری و تصمیمسازی به مراجع تصویبی (شورایعالی شهرسازی و معماری) بوده و وارد حوزه اجرا نخواهد شد.
۳. اعضاء کمیته
۳-۱. معماران منتخب
۳-۲. نماینده سازمان نظام مهندسی ساختمان
۳-۳. نماینده حرفه (با تخصص معماری)
۳-۴. نماینده صنف (با تخصص معماری)
۳-۵. نماینده تشکلهای مردمنهاد (با تخصص معماری)
۳-۶. نمایندگان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و وزارت کشور با تخصص معماری
*توضیح ۲: تلاش خواهد شد اعضاء از مناطق مختلف کشور- حوزههای فرهنگی و اقلیمی مختلف- انتخاب شوند.
*توضیح ۳: حکم اعضاء از جانب وزیر راه و شهرسازی صادر میشود.
۴. گروههای تخصصی
به منظور انجام وظایف و در راستای نیل به اهداف، کمیته مجاز خواهد بود نسبت به تشکیل گروههای تخصصی از بین متخصصان مربوطه اقدام نماید.
۵. دبیرخانه کمیته
۵-۱. دبیرخانه کمیته در دفتر معماری، طراحی شهری و بافتهای واجد ارزش مستقر و دبیر کمیته، مدیرکل آن دفتر است.
۵-۲. آییننامه داخلی کمیته در اولین جلسه کمیته بررسی و به تصویب اعضاء خواهد رسید.
- برای هماهنگ کردن برنامههای شهرسازی به منظور ایجاد محیط زیست بهتر برای مردم، همچنین به منظور اعتلا هنر معماری ایران و رعایت سبکهای مختلف معماری سنتی و ملی و ارائه ضوابط و جنبههای اصیل آن با در نظر گرفتن روشهای نوین علمی و فنی و در نتیجه یافتن شیوههای اصولی و مناسب ساختمانی در مناطق مختلف کشور با توجه به شرایط اقلیمی و طرز زندگی و مقتضیات محلی، شورایعالی شهرسازی و معماری تاسیس میشود.
برچسبها:
- دفتر طراحی و معماری
- شورای عالی شهرسازی و معماری ایران
- عباس آخوندی
- محمد سعید ایزدی
- معاونت شهرسازی و معماری
- معماری
گزارشی از سلسله نشستهای گفتمانهای نقد معماری و شهرسازی؛
اندیشه ایرانشهری؛ زمینه ساز گفت و گو و ارتباطات/ فرونشست زمین خطرناک تر از زلزله/ بازآفرینی شهری روشنترین مصداق اندیشه ایرانشهری
معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه در اندیشه ایرانشهری اتصال روشنی بین آینده و گذشته برقرار میشود، گفت: مقیاس این اندیشه میتواند فراتر از یک شهر باشد و بعد سرزمینی به خود بگیرد، در حال حاضر نباید قلمرو ایرانشهری را محدود به مرز جغرافیایی کشور دانست و مرز گستردهتری به لحاظ فرهنگی دارد که میتواند زمینه ساز گفت و گو و ارتباطات باشد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، یکصد و نود و نهمین جلسه گفتمان از سلسله گفتمانهای نقد معماری و شهرسازی با موضوع تاملی در الفبای ایران شهر در نظام شهرسازی ایران (با محوریت تهران) با حضور محمدسعید ایزدی، معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی در خانه هنرمندان برگزار شد.
محمدسعید ایزدی در این نشست با بیان اینکه ساختار شهری با افزایش جمعیت نباید متلاشی شود، گفت: بارها و بارها در پاسخ به این سوال که شهرسازی امروز پیچیده است و مواجه با جابه جایی جمعیت بزرگ است و نمیتوان آن را با مدلهای گذشته مقایسه کرد، به نظر میرسد یک حلقه مفقوده داریم که آن درک صحیح از ایرانشهر است.
وی بیان کرد: اندیشه ایرانشهری به ما میگوید شهرها براساس یک مبانی شکل میگیرند، تداوم حیات میدهند و میتوانند در لحظه خود را منطبق با تمام شرایطی که بر جامعه وارد میشود، کنند و اگر با این تعریف وارد اندیشه ایرانشهر شویم، قانع کننده است که دستگاه اجرایی بگوید برای اینکه سیاستی را تدوین کنم باید به بازخوانی از نظام گذشته توجه کنم و با آینده پیش رو تلفیق کنم.
معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: در اندیشه ایرانشهری اتصال روشنی بین آینده و گذشته برقرار میشود و میتواند ما را به سمت جلو هدایت کند که مقیاس این اندیشه میتواند فراتر از یک شهر باشد و بعد سرزمینی به خود بگیرد، در حال حاضر نباید قلمرو ایرانشهری را محدود به مرز جغرافیایی کشور دانست و مرز گستردهتری به لحاظ فرهنگی دارد که میتواند زمینه ساز گفت و گو و ارتباطات باشد.
وی افزود: اگر پیرو این جریان اندیشه با این نحو باشیم وزارت راه و شهرسازی در توسعه کردیدورهای کشور به سراغ کریدورهایی نمیرود که زمینه را برای این توسعه فراهم نمیکند و به سراغ کریدورهایی میرود که جریان اندیشه ایرانشهری و هم پیوندی را ایجاد کند.
ایزدی بیان کرد: در منطقه با کشورهای دارای فرهنگ مشترک گفت و گو نمیکنیم بلکه با آنها در حال جدال هستیم در صورتیکه اگر سیاستهای توسعه بر مبنای اندیشه ایرانشهری قرار میگرفت میتوانست صلح، آشتی و تبادلات را به دنبال آوردکه اینکار روی نداده و خلاء آن ناشی از این بینش و ناآگاهی نسبت به این اندیشه است؛ لذا باید ببینیم مسیری که وزارتخانه در پیش گرفته مسیر درستی است و اکنون پژوهشگاه علوم انسانی نقد اندیشه ایرانشهر را در پیش گرفته است.
وی با بیان اینکه خلاء بزرگ نظام توسعه بی توجهی به مفاهیمی مانند اندیشه ایرانشهری است، ادامه داد: توجه به این اندیشه به این معنی نیست مسائل اجرایی را کنار گذاشتیم و تنها به حوزه نظر میپردازیم که این اندیشه میتواند ما به ازای روشن و شفاف داشته باشد.
معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: کافیست یک بار دیگر به شهرها و سرزمینمان نگاه کنیم و ببینیم نحوه مواجهه با این سرزمین چگونه بوده و الان چگونه است؟ با پهنه سرزمینی اصفهان چگونه برخورد کردیم؟
وی گفت: در شهر تهران یکی از مسائلی که با آن روبرو است، پدیده فرونشست زمین است و پهنههایی که با خطر فرونشست مواجه هستند را شناسایی و معرفی کردیم و به نظر من آسیبهای آن میتواند بیشتر از زلزله برای شهروند تهرانی باشد که برداشتهای بیرویه از سفره آبهای زیززمینی باعث این پدیده شده است.
ایزدی درباره وضعیت رودرههای تهران اظهار کرد: رودره فرحزاد و کن وضعیت اسفناکی دارند که هر روز نیز تشدید میشود و تخریب توتستانها و باغهای خرمالو، سوداگری شدید نسبت به زمینها و باغات در این مناطق و بی توجهی به منابع زیست محیطی باعث بروز بزههای اجتماعی در اشکال گوناگون و ناکارآمدی فراوان در حوزه مختلف شده است اما میبینیم در نقطه ای از این منطقه شهرداری ۵ هزار واحد مسکونی را در کنار این عرصه و حریم احداث میکند.
وی افزود: در هر صورت منابع محدود هستند و اگر به آنها توجه لازم را نداشته باشیم، تکرارشدنی نیستند، ساختمانهایی که تخریب میکنیم نیز نمیتوانیم مشابه آنها را بسازیم که باید تلاش میکنیم تا از این اندیشه ایرانشهری برخوردار باشیم و آن را برای حفاظت از منابعی که داریم به کار بگیریم.
معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه ایرانشهر به دنبال چارچوب مفمومی برای مفاهیم توسعه است و در پی کنکاشی برای یک بازخوانی و تلفیق آن با مولفههای جهانی توسعه شهری جدید است، تصریح کرد: موضوع بازآفرینی شهری یکی از روشنترین مصادیق اندیشه ایرانشهری است و در چارچوب آن طرح شده است اگر اندیشه ایرانشهری به بار نشیند میتواند از هدررفت بسیار منابع بزرگ کشور که بدون اندیشه اقدامات اجرایی در آنها صورت میگیرد، جلوگیری کند.
تاکید و تمرکز روی یک نظریه برای اندیشه ایرانشهری روش مند نیست
جواد مهدیزاده پژوهشگر و برنامهریز شهری در این نشست بیان کرد: ۴۰ کتاب، گزارش رسمی، تحقیقی و نهادی را تحلیل محتوا کردم و به حدود ۱۶ نظریه راجع به ایران، مسائل آن و ویژگیهای ایران رسیدم که یکی از آنها نظریه ایرانشهری است و این موضوع نیازمند یک آسیب شناسی در سطح کلان و ملی است که نتیجه بدست آمده از آن نشان میدهد که با بن بست توسعه روبرو هستیم و تعابیر و برداشتها از آن مثبت نیست.
وی افزود: هم اکنون در یک شرابط بحران پارادایمی هستیم و به بن بست توسعه رسیدیم که باید دنبال راه حل باشیم و یکی از آنها جستجو و پیدا کردن نظریه هاست.
مهدیزاده تصریح کرد: مساله اول درباره نظریه ایرانشهر، از نظر شناخت شناسی است و اینکه منظور از اندیشه ایرانشهر چیست؟ آیا جهان بینی، ایدئولوژی، نظریه علمی یا راهکار اداری است؟ در این گفت و گوها و بحثها تناقضهای زیادی وجود دارد که نمیتوانیم با دیدگاههای یک سویه امیدی به آینده داشته باشیم.
وی اظهار کرد: دومین مساله این است که دوران جدید و با موضوع توسعه تعداد نظریهها زیاد است که تاکید و تمرکز روی یکی از این نظریهها روشمند نیست و نمیتوانیم بگوییم چند نظریه به صورت پیش فرض وجود دارد و آنها را به بحث و گفتگو بگذاریم و از تلفیق و ترکیب آنها نظریه جامع تری بدست آوریم.
این پژوهشگر و برنامهریز شهری ادامه داد: سومین مساله به رسالت نظریه برمیگردد که آیا هدف از نظریه ایجاد آرمان اجتماعی است یا کاربرد عملی برای توسعه علم است؟ هسته اصلی در این دیدگاه به نظر من جستجوی هویت است که با بحران هویت روبرو هستیم و باید ببینیم چگونه از این اندیشهها برای برون رفت از بحران هویت کمک بگیریم.
وی بیان کرد: چهارمین مساله برداشت و رویکرد از این موضوع است که میتواند مباحث مناقشه انگیز و گمراهکننده به وجود آورد و نیازمند هماندیشی با فرهنگهای ایرانی است.
مهدیزاده افزود: پنجمین مساله درباره اندیشه ایرانشهری وفاق و اجماع آن است که به نظر میآید هر اندیشهای برای تاثیرگذاری نیازمند میزان معینی از وفاق، همراهی و همسویی است و باید ابهامات، تناقضات و جدالها برای هویت هدفمند برطرف شود.
وی بیان کرد: اندیشه ایرانشهری با دوچالش دوبخشی شدن تاریخ و صنعتی شدن مواجه است که بستر جستجو برای این راهحلها تلفیق تاریخ و صنعتی شدن است.
ایرانشهر یعنی شهر ایرانی در مقابل شهر اسلامی
احمد سعیدنیا بنیانگذار جامعه مهندسی شهرسازی نیز در این نشست گفت: بعد از انقلاب اولین موضوعی که در دانشگاه هنر مطرح شد موضوع شهراسلامی بود و دانشجویان گرایش زیادی برای تحقیق در این زمینه داشتند و آثاری نیز به وجود آمد که در حال حاضر چیزی به نام شهر اسلامی وجود ندارد.
وی با بیان اینکه مساله ایرانشهر مانند لولا برای تغییر است که میتواند مسائل پیچیده و لاینحل را حل کند، افزود: بعد از ورود اعراب به ایران و به گواه اسناد و مدارک تاریخی فرهنگ و تمدن از پوشاک تا ساخت و ساز شهرها از ایران به کشورهای مسلمان رفت و تمدن اسلامی بر پایه تمدن ایرانی استوار شده است و عباسیان تمدن ایرانی را گسترش دادند.
سعیدنیا ادامه داد: هر کسی تعریفی از ایرانشهر دارد که من برای حل این مشکل کلمه ایرانشهر را به دو بخش ایران... شهر تقسیم کردم.
وی بیان کرد: ایرانشهر یعنی کشور ایران که الان یعنی شهر ایرانی در مقابل شهر اسلامی که اکنون اینگونه نیست و باید بدانیم شهر ایرانی چگونه شهری است؟ با توجه به اینکه وزارت راه و شهرسازی مبلغ و مبشر نظریه ایرانشهر است این سوال را باید پرسید که ضوابط این ایرانشهر چیست؟ اصول و پایههای آن چیست؟ اگر مردم گرایی است پس یعنی شهرسازی مدرن، اگر شهرسازی توسعه پایدار است یعنی براساس مفاهیم جدید است، اگر مشارکتی است و یا شهرهای محله محور و پیاده محور باشد اینها مفاهیم جدید است و ما این مفاهیم یکی پس از دیگری از تجربههای قرن بیستمی به وجود آمده و ما این موارد را از سطح جهانی یاد میگیریم و مبلغ آن هستیم.
بنیانگذار جامعه مهندسی شهرسازی تصریح کرد: اگر منظور از اندیشه ایرانشهری، شهر ایرانی است نکته مثبتی دارد و باید درباره ویژگیهای شهر ایرانی با توجه به شرایط اقلیمی، فرهنگی، احتمالا سرزمینی و تاریخی آن تحقیق شود و آنها را پیدا کرد.
وی افزود: در شهرهای سنتی ایران ۳ موضوع قابل بررسی است، اول اینکه یک شهر باغشهر است که حتما باید شهر کوچکی باشد، در این شهرها باغ از اهمیت ویژهای برخوردار بوده است، زیرا بخش مهمی از نیازهای ساکنین شهر را تامین میکرده و البته این مسئله رابطه مستقیم با آب، خاک و جمعیت داشته است.
سعیدنیا با بیان اینکه شهر رابطه نزدیکی بین معماری و شهرسازی است و معمارها هستند که شهرها را میسازند، اظهار کرد: شهر مجموعهای از فعالیتهای معماری است که ارتباط کاملی با یکدیگر دارند اما در شهرسازی کنونی معماران در ساخت شهرها هیچ نقشی ندارند.
وی افزود: سومین معیار معیاری است که از یک نظام سلسله مراتبی برخوردار است و بهترین مثال آن در بازار قابل مشاهده است، بازارهای سنتی دارای نظام سلسله مراتبی هستند و میتوان این موضوعات را در شهرهای کوچک یافت که نشان دهنده رابطه نزدیک انسان و طبیعت و رابطه شهر و معماری و رابطه مشارکت اجتماعی است که درون شهرها اتفاق میافتد و سلسه مراتبی که در بازار قابل پیگیری است.
شهر در اندیشه ایرانی میتواند جایگزین اندیشه ایرانشهری شود
سید محسن حبیبی استاد تمام رشته شهرسازی دانشگاه تهران نیز در ادامه گفت: به جای واژه ایرانشهر باید اندیشه ایرانی و شهر در اندیشه ایرانی را به کار ببریم و به گمان من شهر در اندیشه ایرانی یک گفتمان تاریخی است که از دوردستهای تاریخ تا به امروز تداوم دارد.
وی بیان کرد: در این اندیشه با سه عامل و دانش سروکار داریم که یکی دانش تاریخی زیست سرزمین است، دومین دانش با زیست اقلیم سروکار دارد و سومین دانش به فناوری زمانه برمی گردد.
حبیبی ادامه داد: اگر سه دانش را با هم در نظر بگیریم میبینیم قدرت در رابطه با این سه دانش چگونه رد خود را بر زمانه میزند و ثبت میکند؟
وی افزود: شهر در اندیشه ایرانی ما را با دوگانههای همگنی و ناهمگنی، قلمروزدایی و قلمروزایی و از همه مهمتر با بداهه نوازی مواجه میکند و اندیشه را به این سو میبرد که شهر در اندیشه ایرانی جدایی و پیوستگی دائم است، قدرت و سیاست دو فضای با هم است و همه چیز با هم مرتبط است.
استاد شهرسازی دانشگاه تهران بیان کرد: برای بررسی تغییرات و دگرگونیهای شهر نیازمند دقت باستان شناسانه هستیم تا بتوانیم بگوییم کدام مسیرها و راهها را در طول تاریخ پدران ما رفته اند و استخوانبندی شهر چگونه بوده است؟
وی تصریح کرد: باید ببینیم تهران به عنوان یک شهر قرن بیست و یکمی چگونه شهری است که شهر قرن بیست و یکم برخلاف شهر قرن بیستم بر مبنای تفاوت ها خود را تعریف می کند نه بر مبنای تشابهات.
حبیبی ادامه داد: می توان از اندیشه شهر در اندیشه ایرانی تفاوت ها را بیان کرد و تهران ایرانی را دید نه تهرانی که میتوان در همه جا دید و برنامه بازآفرینی برای این است که تفاوت ها را نشان دهد و هر شهری جایگاه خود را داشته باشد.
وی با بیان اینکه شهر ایرانی شهری بوده است که آدمی با تمام حواس درگیر آن بوده، افزود: اکنون با شبکه قدرتمند ارتباطات که فاصلهها را به صفر میرساند، در مقیاس مراکز منطقهای و مراکز محلهای میتوان به تهران فکر کرد که مراکز منطقهای در مقیاس جهانی و مراکز محله در مقیاس تفاوتها فعالیت میکنند.
در پایان این جلسه اعضای پانل به سوالات شرکت کنندگان پاسخ دادند.