تأملی بر برنامه درس آشنایی با معماری اسلامی از منظر فهم دانشجویان کارشناسی معماری از این مفهوم
سه شنبه, ۱۲ تیر ۱۳۹۷، ۰۵:۳۴ ق.ظ
تأملی بر برنامه درس آشنایی با معماری اسلامی از منظر فهم دانشجویان کارشناسی معماری از این مفهوم | |
دکتر نادی ایمانی۱، حامد بیتی ۲ | |
۱- دانشیار دانشکده معماری دانشگاه هنر، تهران ۲- پژوهشگر دکتری رشته معماری دانشگاه هنر، تهران ، H.beyti@tabriziau.ac.ir | |
چکیده: | |
بر اساس برنامه آموزشی رشته معماری، درس آشنایی با معماری اسلامی تنها درسی است که درباره آموزش معماری اسلامی در دانشکده های معماری ایران است. آشنایی با مفاهیم معماری اسلامی، درک مشخصات و کیفیات فضایی این نوع معماری، آشنایی با اصول و مبانی حاکم بر طرح بناها در این معماری و هویت بخشیدن به طراحی معماری دانشجویان از اهداف کلی ارائه این درس است. علی رغم اینکه این درس بر اساس برنامه مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و به صورت مشترک برای تمام دانشجویان معماری ارائه می شود و انتظار می رود دانشجویان به شناخت نسبی از مفاهیم مشخص شده در برنامه دست یابند، شواهد نشان می دهد که در این درس درک یکسانی درباره مطالب صورت نمی گیرد. بنابراین، می توان از میزان وفاق برنامه در دستیابی به اهداف خود در ایجاد شناخت معماری اسلامی در دانشجویان معماری پرسید. در این مطالعه با طی روند تحقیق تحلیلی، اطلاعات مورد نیاز از طریق مطالعات کتابخانه ای و پرسشنامه گردآوری شد. برای ارزیابی نهایی الگوی عملیاتی تحقیق و تعیین رابطه وابستگی بین متغیرها، از روش چند متغیره الگوسازی معادله های ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که گستردگی مباحث اشاره شده در سرفصل و تنوع مطالب مورد بحث و نبود تصویری روشن از مفهوم معماری اسلامی، از عوامل مهم در عدم فهم کامل دانشجویان از مفاهیم مورد انتظار برنامه است. بر اساس نتایج به دست آمده بازنگری در محتوای این درس و تأکید بر وجه تاریخی مفهوم معماری اسلامی در دوره کارشناسی معماری ضروری به نظر می رسد. | |
واژههای کلیدی: آموزش معماری، آموزش تاریخ معماری، محتوای دروس، معماری اسلامی، برنامه درسی. | |
متن کامل [PDF 437 kb] : http://journal.irphe.ir/article-1-3448-fa.pdf Imani N, Beyti H. A reflection on History of Islamic Architecture Introduction course via undergraduate students perspective from concept of Islamic architecture. IRPHE. 2017; 23 (3) :99-114 URL: http://journal.irphe.ir/article-1-3448-fa.html ایمانی نادی، بیتی حامد. تأملی بر برنامه درس آشنایی با معماری اسلامی از منظر فهم دانشجویان کارشناسی معماری از این مفهوم. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. ۱۳۹۶; ۲۳ (۳) :۹۹-۱۱۴
منبع : http://journal.irphe.ir/browse.php?a_id=3448&slc_lang=fa&sid=1&printcase=1&hbnr=1&hmb=1 |
۹۷/۰۴/۱۲