بازتعریف نگرش تاریخی آثار معماری براساس آموزههای اسلامی با تأکید بر فناوری در آثار (نمونه: طراحی موزه تاریخ فنآوری معماری تهران- مجموعه برج میلاد تهران)
چهارشنبه, ۲۷ تیر ۱۳۹۷، ۰۶:۰۳ ق.ظ
دانش تاریخ به طور عام یکی از مهمترین دانشهای بشری و متون تاریخ هنر و معماری از مهمترین دانشهای تاثیرگذار بر فرآیند خلق آثار هنری و معماری هستند. متون تاریخنگاری که محصول تحلیل اسناد تاریخی توسط تاریخگر و تحت تاثیر جهانبینی او هستند، آن هنگام که توسط پژوهشگر غیرمسلمان و با تاثیر پذیرفتن از جهانبینی او تدوین میشوند، جوابگوی بسیاری از انگارههای اسلامی نیستند و قادر نخواهند بود تا نگرش هنری هنرمند مسلمان را در تطابق با آموزههای دینی اسلامی پرورش دهند. در این پژوهش پس از بررسی و تحلیل محتوای متون تاریخ هنر و معماری و شناخت ویژگیهای آن و طرح ضرورت بازتعریف این متون، با ارائهی الگویی برای بازتعریف در سه بعد اصلی یک پژوهش تاریخی یعنی اسناد، استنتاج و روایت تاریخی، به چارچوبی برای هدایت محتوای تاریخ هنر و معماری به منظور تطبیق با آموزههای اسلامی دست پیدا میکنیم. چارچوب مورد نظر علاوه بر جهتدهی تاریخنویسی هنر و معماری تا انطباق با آموزههای الهی، در صدد است تا برخی چالشهای منطقی موجود در محتوای تاریخ هنر و معماری مشهور را نیز از آن بزداید. در آخر الگو و چارچوب به دست آمده به عنوان بنیان نظری طراحی موزهی تاریخ معماری تهران در سایت مجموعه یادمان برج میلاد تهران، مورد استفاده قرار میگیرد.
https://ganj-old.irandoc.ac.ir/articles/568747
۹۷/۰۴/۲۷