***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

مصاحبه درخصوص سریال حضرت یوسف

يكشنبه, ۳۱ تیر ۱۳۹۷، ۰۴:۵۸ ق.ظ

دکتر لسانی فشارکی

 

 

لسانی:سریال یوسف سه‌ نسل از مخاطبان را ویران کرد/در این سریال،از قرآن روایت نشد

فرهنگ > دین و اندیشه - دکتر لسانی می گوید: «متاسفانه قصه‌های قرآنی دچار آسیب‌های متعددی هستند که نتایج آن را امروز در اشکال مختلف مشاهده می‌کنیم. در حالی که ما باید در این باره نقش حاکمیت قرآن را دوباره برقرار کنیم و اجازه بدهیم تا قصه‌های قرآن به روایت قرآن بیان شوند.»

 

به گزارش خبرآنلاین به نقل از ایبنا، ششمین نشست از سلسله نشست‌های «مطالعات قرآنی، وضعیت حال، چشم‌انداز و آینده» روز گذشته 17 تیر با حضور دکتر محمدعلی لسانی فشارکی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.

دکتر لسانی در این نشست به نکات زیر اشاره کرده است:

* طرح جامع آموزش زبان قرآن کریم طرحی روزآمد و با آرایه‌ای نوین بود و قرار بود نتایج این طرح در قالب کتاب منتشر شود که تاکنون متاسفانه انجام نشده اما به صورت‌های دیگر راه خودش را طی کرده و خروجی‌های آن در قالب چندین کتاب منتشر شده که از جمله آن می‌توان به کتاب «آموزش زبان قرآن کریم» منتشر شده از انتشارات مزین اشاره کرد.

* متاسفانه چندین گروه در این باره کارهایی انجام داده‌اند با این وجود هنوز کاری پیش نرفته است و راهکار، بازگشت به شیوه‌های اسوه حسنه که همان تعلیم و ترویج قرآن کریم است خواهد بود. ما باید برگردیم و شاگردانه در مکتب پیامبر و ائمه اطهار ببینیم که آن‌ها چگونه با مسایل مواجه می‌شدند که موفق بودند.

* تا زمانی که ما راه مستقیم به قرآن در اختیار نداشته باشیم و موضوعی برایمان تعریف نشود که به سراغ آن برویم دچار مشکلات بسیاری خواهیم بود. پیش از این روش‌های موجود بسیار کند پیش رفت و تا 15 سال نخستین وضعیت به همین منوال بود تا این‌که در 15 سال دوم بارقه‌های موفقیت پدیدار شد و اکنون پس از 30 سال می‌توانیم شاهد نتایج موفقیت‌آمیز آن باشیم.

* درباره این روش کتابی با عنوان «روش تحقیق موضوعی قرآن کریم» توسط بوستان کتاب منتشر شده است. همچنین پس از چند سال پیگیری کارگاه‌های متعددی در دانشگاه امام صادق (ع) درباره این روش برگزار شد و مخاطبان نشست‌ها توانستند از کتاب روش تحقیق موضوعی قرآن کریم استفاده کنند و این کتاب در محافل رسمی و غیررسمی قرآنی استفاده می‌شد.

*تدارک پایان‌نامه‌های متعدد تخصصی و بین‌رشته‌ای در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا و چاپ و نشر پایان‌نامه‌های قرآنی در قالب کتاب از جمله دستاوردهای دیگر  روش  تحقیق موضوعی قرآن کریم است.

* در روش «سوره‌شناسی: قرآن شناسی تفسیری»، شخص قرآن را نه به عنوان یک کتاب یا مجموعه‌ای از آیات بلکه به عنوان سامانه‌ای متشکل از سوره‌ها مورد بررسی قرار می‌دهد و از جایگاه، اهداف و ویژگی‌های خاص یکایک سوره‌ها بحث می‌کند.

* این سوره‌شناسی راه‌های بسته گذشته را باز می‌کند و یکی از رشته‌های نوپدید علوم قرآنی به شناخت یک یک سوره‌ها در راستای تبیین تفاوت آن‌ها با دیگر سوره‌های قرآن کریم می‌پردازند. سوره‌شناسی برخلاف علم تفسیر در پی شناسایی چیستی و دلیل سوره‌ها و حصارهایی که به دور مجموعه‌ای از آیات کشیده شده است و از جایگاه و اهمیت سوره‌ها بحث می‌کند.

* متاسفانه هنوز کتابی درباره سوره‌شناسی نداریم. بخش زیادی از این موضوع به این دلیل است که هنوز نسبت به پاسخگویی چنین کتابی به مخاطبان اطمینان حاصل نکرده‌ایم اما امیدواریم که به زودی کتابی با موضوع سوره‌شناسی منتشر شود.

* در مبحث «قصص قرآن: بازخوانی، تحقیق و آسیب‌شناسی»، برای این بخش 40 قصه را در نظر گرفتیم و آن‌ها را بازخوانی و آسیب‌شناسی کردیم. متاسفانه قصه‌های قرآنی دچار آسیب‌های متعددی هستند که نتایج آن را امروز در اشکال مختلف مشاهده می‌کنیم. در حالی که ما باید در این باره نقش حاکمیت قرآن را دوباره برقرار کنیم و اجازه بدهیم تا قصه‌های قرآن به روایت قرآن بیان شوند.

*سریال یوسف پیامبر، سه نسل از مخاطبان را ویران کرد. متاسفانه با وجود این‌که سریال با تلاوتی از آیات سوره یوسف آغاز می‌شد اما کوچکترین اشاره‌ای به روایت قرآن از این سوره نشد و ما امیدوار بودیم تا این سریال به روایت قرآن کریم از سوره یوسف بپردازد در حالی که به تمام روایت‌ها و تفاسیر موجود جز روایت قرآن کریم اشاره شد.

* ما بزرگترین مصیبت‌ها را از چنین مواردی می‌بینیم و متاسفانه قصص قرآنی به روایت قرآن بیان نمی‌شوند.

/6262

https://www.khabaronline.ir/detail/364436/culture/religion

 کلید واژه‌ها : تفسیر قرآن قرآن -
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۴/۳۱