کتاب: آموزش زبان قرآن
يكشنبه, ۳۱ تیر ۱۳۹۷، ۰۴:۵۸ ق.ظ
نویسنده: دکتر محمدعلی لسانی فشارکی
نویسنده: دکتر محمدعلی لسانی فشارکی ـ مهدی غفاری
درباره اثر:
دوره آموزشی حاضر، نه روخوانی، نه تجوید و نه مسابقه هیچکدام نیست. بلکه کار ما عنوان «آموزش زبان قرآن» را داراست. حوزۀ اصلی و جایگاه قرآن و آموزش آن آموزش یک «زبان» است که طبعاً با هیچکدام از آن حوزه های دیگر نباید خلط گردد. سنّت و سیرۀ مرضیّۀ پیامبر اکرم و ائمّۀ اطهار و صحابۀ کبار همواره در صدد تبیین و تثبیت همین امر بوده است که آموزش قرآن آموزش یک زبان است و در مسیر آموزش قرآن فقط این را میخواستهاند که بتوانند این زبان را بیاموزند و آموزش دهند. چیزهای دیگری هم اگر وجود داشته است به گونهای بوده است که با آموزش قرآن خلط نمی شده و میتوانسته است وجود داشته یا نداشته باشد.
در عین حال، ارتباط اصولی این حوزۀ «تعلیم قرآن» یعنی «آموزش زبان قرآن» با حوزههای دیگر این است که هرگاه ما «زبان قرآن» را آموختیم و آموزش ما به اتمام رسید، اگر خواستیم قسمتی از قرآن را با تجوید هم بخوانیم میشود مثلاً تجوید را نیز فرا گرفت و با تجوید خواند؛ یا اگر خواستیم قسمتی از قرآن آموزش یافته را با صوت و لحن خاصی بخوانیم به همین شکل، که البته جایگاه تمام این کارها بعد از یادگیری زبان قرآن است و قبل از آموزش خود قرآن یا زبان قرآن به هیچ چیز دیگر نباید بپردازیم. در کار آموزش قرآن کریم و فراگیری زبان قرآن از هر جهت خود را محدود به قرآن مینماییم و از خارج از قرآن هیچ عنصر بیگانهای را به محدودۀ تعلیم قرآن وارد نمیسازیم.
بخشی از کتاب:
مطلب را با طرح یک سؤال آغاز می کنیم.
تفاوت این فعالیت قرآنی که تعلیم قرآن است با بقیه فعالیت های قرآنی مانند روخوانی، روانخوانی، تجوید، حفظ ، صوت و لحن، اختلاف قرائات، مفاهیم قرآن، تفسیر قرآن و... چیست؟ در دوره آموزشی حاضر، نه روخوانی، نه تجوید و نه مسابقه هیچکدام نیست. بلکه کار ما عنوان « آموزش زبان قرآن» را داراست . حوزه اصلی و جایگاه قرآن و آموزش آن آموزش یک « زبان » است که طبعا با هیچکدام از آن حوزه های دیگر نباید خلط گردد . سنّت و سیره مرضیه پیامبر اکرم و ائمه اطهار و صحابه کبار همواره در صدد تبیین و تثبیت همین امر بوده است که آموزش قرآن آموزش یک زبان است و در مسیر آموزش قرآن فقط این ر ا می خواسته اند که بتوانند این زبان را بیاموزند و آموزش دهند. چیزهای دیگری هم اگر وجود داشته است به گونه ای بوده است که با آموزش قرآن خلط نمی شده و می توانسته است وجود داشته یا نداشته باشد...
درباره اثر:
دوره آموزشی حاضر، نه روخوانی، نه تجوید و نه مسابقه هیچکدام نیست. بلکه کار ما عنوان «آموزش زبان قرآن» را داراست. حوزۀ اصلی و جایگاه قرآن و آموزش آن آموزش یک «زبان» است که طبعاً با هیچکدام از آن حوزه های دیگر نباید خلط گردد. سنّت و سیرۀ مرضیّۀ پیامبر اکرم و ائمّۀ اطهار و صحابۀ کبار همواره در صدد تبیین و تثبیت همین امر بوده است که آموزش قرآن آموزش یک زبان است و در مسیر آموزش قرآن فقط این را میخواستهاند که بتوانند این زبان را بیاموزند و آموزش دهند. چیزهای دیگری هم اگر وجود داشته است به گونهای بوده است که با آموزش قرآن خلط نمی شده و میتوانسته است وجود داشته یا نداشته باشد.
در عین حال، ارتباط اصولی این حوزۀ «تعلیم قرآن» یعنی «آموزش زبان قرآن» با حوزههای دیگر این است که هرگاه ما «زبان قرآن» را آموختیم و آموزش ما به اتمام رسید، اگر خواستیم قسمتی از قرآن را با تجوید هم بخوانیم میشود مثلاً تجوید را نیز فرا گرفت و با تجوید خواند؛ یا اگر خواستیم قسمتی از قرآن آموزش یافته را با صوت و لحن خاصی بخوانیم به همین شکل، که البته جایگاه تمام این کارها بعد از یادگیری زبان قرآن است و قبل از آموزش خود قرآن یا زبان قرآن به هیچ چیز دیگر نباید بپردازیم. در کار آموزش قرآن کریم و فراگیری زبان قرآن از هر جهت خود را محدود به قرآن مینماییم و از خارج از قرآن هیچ عنصر بیگانهای را به محدودۀ تعلیم قرآن وارد نمیسازیم.
بخشی از کتاب:
مطلب را با طرح یک سؤال آغاز می کنیم.
تفاوت این فعالیت قرآنی که تعلیم قرآن است با بقیه فعالیت های قرآنی مانند روخوانی، روانخوانی، تجوید، حفظ ، صوت و لحن، اختلاف قرائات، مفاهیم قرآن، تفسیر قرآن و... چیست؟ در دوره آموزشی حاضر، نه روخوانی، نه تجوید و نه مسابقه هیچکدام نیست. بلکه کار ما عنوان « آموزش زبان قرآن» را داراست . حوزه اصلی و جایگاه قرآن و آموزش آن آموزش یک « زبان » است که طبعا با هیچکدام از آن حوزه های دیگر نباید خلط گردد . سنّت و سیره مرضیه پیامبر اکرم و ائمه اطهار و صحابه کبار همواره در صدد تبیین و تثبیت همین امر بوده است که آموزش قرآن آموزش یک زبان است و در مسیر آموزش قرآن فقط این ر ا می خواسته اند که بتوانند این زبان را بیاموزند و آموزش دهند. چیزهای دیگری هم اگر وجود داشته است به گونه ای بوده است که با آموزش قرآن خلط نمی شده و می توانسته است وجود داشته یا نداشته باشد...
حجم فایل | 2,824 KB |
تاریخ انتشار | 1392/09/30 12:34 AM |
http://tahqiqat.blogfa.com/post/59
|
http://opac.nlai.ir/opac-prod/search/briefListSearch.do?command=FULL_VIEW&id=2611327&pageStatus=1&sortKeyValue1=sortkey_&sortKeyValue2=sortkey_
۹۷/۰۴/۳۱