الزام شهرداری به رعایت اصول معماری ایرانی اسلامی
شورای اسلامی شهر تهران و طرح الزام شهرداری به رعایت اصول معماری ایرانی اسلامی
در خبرها شنیدیم که چندی پیش طرح «الزام شهرداری تهران به رعایت اصول معماری ایرانی اسلامی در زیباسازی نما و منظر شهری» در پانصدوسومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران مطرح و در نهایت برای بررسی بیشتر به کمیسیون عمران بازگشت. این طرح در حالی در دستور کار قرار گرفت که برخی اعضای شورا با تصویب آن به دلایل مختلفی مخالف بودند. در همین راستا و با توجه به محتوای برخی مباحث مطرح شده توسط اعضای شورا در جلسه مذکور، لازمست نکاتی چند ذیل نظرات هر یک از اعضاء مورد توجه قرار گیرد.
به سخنان آقای مهدی چمران رئیس شورا می پردازم که در نوع خود قابل تامل است. وی در جریان بررسی طرح گفت: «هدف از ارائه این طرح تعیین شاخص برای نمای ساختمانها نیست، بلکه میخواهیم استفاده یکسری از مصالحی که ضدمعماری اسلامی ایرانی است را منع کنیم و استفاه از مصالحی را که موافق با معماری ایرانی و اسلامی است مورد تشویق قرار دهیم. معماری اسلامی را هیچگاه نمیتوان تعریف کرد. اگر 3 سال هم فرصت در نظر بگیرید، مشخصات معماری اسلامی را نمیتوانید تدوین کنید، چرا که بعد از انقلاب اساتید معماری و حتی سازمانهای مختلف در حال تهیه کردن این شاخصها هستند که با وجود کارهای بسیار بزرگی که در این زمینه صورت گرفته، ولی نتیجه نهایی حاصل نشده است. در شورای عالی انقلاب فرهنگی کمیتهای متشکل از اساتید معماری کشور هر هفته گرد هم جمع میشوند و مباحث خوبی هم تهیه شده است، ولی در این جلسات هم به این نتیجه رسیدهاند که اولین گام این است که آموزش معماری و شهرسازی باید اصلاح شود که این موضوع در حال انجام است. اینکه گفته میشود طرح را به شهرداری بدهیم تاطی فرصتی 3 ماهه شاخص های معماری اسلامی را تدوین کند، مگر شهرداری در ساخت ساختمانهای خودش اصول معماری ایرانی و اسلامی را رعایت میکند که حالا انتظار داشته باشیم ضوابط آن را تهیه و تدوین کند. متاسفانه درشرایط فعلی در ساخت و ساز به تنها چیزی که اهمیت داده نمی شود، نمای ساختمان است درحالی که نمای ساختمان علاوه بر جنبه زیبایی در پایداری ساختمان کاهش سرما و گرما و.. تاثیر بسزایی دارد.»
طرح الزام شهرداری به رعایت اصول معماری اسلامی-ایرانی تصویب شد
به گزارش همشهری آنلاین، چهارصد و نود و سومین جلسه شورای شهر تهران صبح امروز با حضور اعضای شورای شهر برگزار شد، که طی آن یک فوریت طرح الزام شهرداری تهران به رعایت اصول معماری اسلامی، ایرانی و زیباسازی نما و منظر ساختمانهای شهری» در دستور کار قرار گرفت و یک فوریت آن به رای مثبت نمایندگان شورا رسید.
سخنگوی شورای شهر تهران در این باره گفت: باید نسبت به بناها و ساختمان های قدیمی نگاه ویژه ای داشته باشیم ، هم اکنون برخی از این بناهای تکرارنشدنی در معرض خطر هستند و از همین جهت نیاز به توجه دارند.
خسرو دانشجو با تاکید براینکه برخی از بناهای در معرض تخریب، تاریخ، فرهنگ و هویت تهران هستند، افزود: طرح یک فوریتی الزام شهرداری تهران به رعایت اصول معماری اسلامی، ایرانی و زیباسازی نما و منظر ساختمانهای شهری بر ساختوسازهایی جدید اشاره دارد و معماران را ملزم به ساختوسازها براساس اصول معماری اصیل اسلامی و ایرانی می کند.
به گفته این عضو شورای شهر هم اکنون برخی از ساختوسازهای کنونی در تهران متضاد با فرهنگ ایرانی و شهر تهران است.
همچنین احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران با ابراز نگرانی درباره بناهای قدیمی تهران گفت: باید فعالیت های ساختمان سازی جدید به گونهای باشد که بناها و ساختمانهای قدیمی از بین نروند.
وی با اشاره به تصویب یک فورتی رعایت اصول معماری اسلامی و ایرانی اظهار داشت: این طرح می تواند گام مناسبی در جهت ساخت و سازهای اصولی باشد و از سوی امیدواریم از این پس ساخت و سازها در تهران به گونهای باشد که شاهد از بین رفتن ساختمانهای قدیمی نباشیم.
http://hamshahrionline.ir/details/185788
معمارنت-در خبرها شنیدیم که چندی پیش طرح «الزام شهرداری تهران به رعایت اصول معماری ایرانی اسلامی در زیباسازی نما و منظر شهری» در پانصد وسومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران مطرح و در نهایت برای بررسی بیشتر به کمیسیون عمران بازگشت. این طرح در حالی در دستور کار قرار گرفت که برخی اعضای شورا با تصویب آن به دلایل مختلفی مخالف بودند. در همین راستا و با توجه به محتوای برخی مباحث مطرح شده توسط اعضای شورا در جلسۀ مذکور، لازمست نکاتی چند ذیل نظرات هر یک از اعضاء مورد توجه قرار گیرد.
آقای احمد مسجد جامعی، رئیس ستاد شورایاریهای شهر تهران با تاکید بر گستردگی حوزۀ معماری اسلامی، گفت: «ساخت وساز به سبک اسلامی ضمن آنکه رعایت یکسری اصول را در برمیگیرد، بنا به مقتضیات انسان و محیط تغییر میکند و متحول میشود. درشهرسازی اسلامی، شهر بر شهروند مقدم نیست، چرا که با وجود شهروند مسلمان است که شهر اسلامی شکل میگیرد، چنانچه این نسبت بین انسان و شهر تعریف نشود شهر تنها جنبۀ فیزیکی و کالبدی پیدا خواهد کرد.»
همانطور که ملاحظه میشود، سخنان این عضو شورای شهر درست و البته در اغلب موارد اموری بدیهی و مسلماند که متاسفانه با وجود قوانین و ضوابط متعدد بیان شده در اسناد فرادستی، بیانگر عدم پیشرفت چنین طرحهایی و در نتیجه ارائه مباحثی کلی و اتلاف وقت در شورای شهر است.
آقای دانشجو سخنگوی شورا تاکید کرد: «اینکه شهر و شهروند بر یکدیگر تاثیر میگذارند یک امر بدیهی است، چرا که نمیتوان تصور کرد که نماهای شهری که بسیار وضعیت آشفتهای دارند، در روحیۀ شهروندان بیتاثیرند. تاثیرپذیری شهروندان از این آشفتگی در نماهای شهری تا حدی بالا رفته که جا دارد به این موضوع ورود پیدا کنیم. در بیشتر نقاط دنیا، مالکان نمیتوانند به دلخواه هر نمایی را در ساختمان خود به کار ببرند و نمای ساختمان در دنیای کنونی دیگر نمیتواند جز مسائل شخصی و علائق مالکان باشد و باید یکسری اصول در طراحی و نمای ساختمان رعایت شود تا نظمی بر آن حاکم شود. در حال حاضر نمای ساختمان ها در سطح شهرها به خصوص در تهران بینظمی را دارند که باید جلوی آن گرفته شود.
در بیان آقای دانشجو، به جای تکیه بر امور تعریف نشده و مبهم، به نکات درستی همچون نظم، قانونمندی و عدم آشفتگی در نمای شهری اشاره شده که مصادیق و راهبردهایی اساسی در جهت ساماندهی و زیباسازی نمای شهری است.
خانم معصومه آباد عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر با اشاره به اینکه این موضوع در طرحهای بالا دستی همچون برنامه پنجم توسعه و شورای عالی و معماری شهرسازی ضوابط و قوانینی دارد، اظهار کردکه لزومی ندارد به آن پرداخته شود.
اما لازم به یادآوری است که موضوع مورد اشاره علاوه بر موارد یاد شده، در برنامه پنج ساله شهرداری تهران نیز دارای ضوابط و راهبردهایی است و وظایفی را متوجه مجموعه مدیریت شهری تهران و از جمله شهرداری و شورای شهر نموده که در زیر بدان اشاره میشود:
در ماده 1 برنامه پنج ساله شهرداری تهران، چشمانداز اقدامات شهرداری تهران در راستای ساماندهی تهران به عنوان شهری با اصالت و هویت ایرانی- اسلامی (شهری که برای رشد و تعالی انسان و حیات طیبه، سامان مییابد) خواهد بود.
همچنین در ماده 1 لایحه مذکور، ساماندهی سیما و منظر شهری با تأکید بر هویت معماری و شهرسازی ایرانی- اسلامی به عنوان یکی از اهداف پیشرو اشاره شده است.
هدف مذکور در راهبردهای توسعه شهرسازی و مدیریت شهری شهرداری تهران، مطرح در ماده 8 چنین تبیین شده است:
ساماندهی فضاهای شهری از نظر کیفیتهای محیطی و انتظام بصری، هویتبخشی و پاسخگوئی به نیازهای روانی و عاطفی شهروندان
ارتقاء کیفیت محیط شهری، با توسعۀ عرصههای عمومی، ایجاد سرزندگی در محیط شهری و تقویت نشانههای هویتی شاخص شهر و ساماندهی مبلمان و تجهیزات شهری
ارتقاء کیفیت معماری شهر تهران با ساماندهی نماها و سیما و منظر شهر همراه با اعمال اصول ایمنی و زیبایی، انسجامبخشی به کالبد محلهها و ایجاد ترکیبات شکلی و حجمی مناسب برای ابنیۀ خاص شهر
احیاء معماری و شهرسازی ایرانی - اسلامی در هرگونه تحولات و مداخلات کالبدی شهر
در بیان راهبرهای توسعه در ماده 1 لایحه برنامه پنج ساله شهرداری تهران به این موارد نیز اشاره شده است:
هویت بخشی به فضاهای تاریخی با تاکید بر هویت محلهای
ارتقاء کیفیت محیط شهری با توسعه عرصههای عمومی، ایجاد سرزندگی در محیط شهری و تقویت نشانههای هویتی شاخص شهر و ساماندهی مبلمان و تجهیزات شهری.
در ماده 6 لایحه برنامه پنج ساله شهرداری تهران، آمده است: «شهرداری تهران موظف است برای احیاء، و ارتقاء کیفیت محیط شهری و در جهت تعریف هویت شهر و پاسخگویی به نیازهای روانی و عاطفی شهروندان، نسبت به تهیه طرح سازمان کالبدی بصری شهر تهران، اقدام نماید».
در ماده 16 لایحه برنامه پنج ساله شهرداری تهران آمده است: «شهرداری تهران موظف است، به منظور خوانایی شهر، نسبت به تهیه طرح ساماندهی سیمای شبانه و روزانه و حفظ تشخصها و نمادهای محلی با تأکید بر هویت معماری ایرانی – اسلامی، اقدام نماید».
به گفته آقای علیرضا دبیر، عضو هیات رئیسه شورا، «موضوع رسیدگی به رعایت اصول معماری اسلامی ایرانی در ساختمانها براساس برنامه پنج ساله توسعه، به شورای عالی معماری وشهرسازی محول شده که تا کنون خروجی از کمیته مسئول دیده نشده است.» این گفته وی موضوعی صحیح و بجاست که متاسفانه همچون دیگر مستندات قانونی موجود در این راستا مغفول مانده است. شرح ماده مورد اشاره و برخی ضوابط مرتبط با این بیان بدین ترتیب است:
در ماده 169برنامه پنجم توسعه، شورای عالی شهرسازی و معماری موظف شده است به منظور تدوین وترویج الگوهای معماری و شهرسازی اسلامی- ایرانی، با تشکیل کارگروهی مرکب از نمایندگان دستگاههای ذیربط و صاحبنظران و متخصصان رشتههای معماری، شهرسازی و حوزوی نسبت به انجام پژوهشهای کاربردی، سیاستگذاری، تدوین ضوابط و مقررات و ترویج الگوهای مورد نظر اقدام نماید. در تبصره 2 آن نیز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سایر دستگاههای آموزشی موظف شده است براساس توصیههای شورای عالی شهرسازی و معماری نسبت به بازنگری سرفصلها ومحتوای دروس مربوطه اقدام نمایند.
در ماده 15 سیاستهای کلی برنامه پنجم توسعه، بر هویتبخشى به سیماى شهر و روستا، بازآفرینى و روزآمدسازى معمارى ایرانی- اسلامى، رعایت معیارهاى پیشرفته براى ایمنى بناها و استحکام ساخت و سازها تاکید شده است.
بنا به پیشنهاد وزارت مسکن و شهرسازی، شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در تاریخ 2/7/1375 تصویب و مقرر نمود ظرف سال جاری اصول و ضوابط طراحی شهری و همچنین اصول و ضوابط معماری ساخت و ساز بناها بر اساس معیارها و ارزشهای اسلامی با هدف رشد و اعتلای طراحی شهری و معماری اسلامی و ایرانی تهیه و به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری برسد.
مطابق ماده 12 آییننامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، وزارت مسکن و شهرسازی موظف است ظرف چهارماه پس از ابلاغ این آییننامه شرح خدمات طرحهای جامع و تفصیلی، طراحی فضاهای شهری، طرحهای هادی روستایی و همچنین متن دستور نقشههایی را که در شهرها توسط شهرداریها، در روستاها توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و در شهرهای جدید توسط شرکت عمران شهرهای جدید به متقاضیان احداث بنا داده میشود، به منظور رعایت اصول شهرسازی و معماری ایرانی ـ اسلامی، بازنگری، اصلاح و تکمیل نموده و پس از تصویب توسط کار گروه مسکن ابلاغ نماید.
مطابق ماده 13 آییننامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، به منظور ارتقاء کیفی و صیانت از جریان طراحی معماری و اجرای ابنیه متناسب با فرهنگ ایرانی ـ اسلامی بر کلیه طرحهای معماری و شهرسازی به خصوص در ساختمانهای دولتی و نهادهای عمومی مهم، شاخص و تأثیرگذار در سیمای شهرها و روستاها، کمیسیون معماری و شهرسازی ایرانی ـ اسلامی متشکل از وزیر مسکن و شهرسازی (به عنوان رئیس) و رؤسای سازمانهای میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، وزارت کشور، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، سازمان نظام مهندسی ساختمان و حداکثر سه نفر از رؤسای دانشکدههای معماری و شهرسازی (با انتخاب وزیر علوم، تحقیقات و فناوری) و دو نفر از شهرداران (با انتخاب ورزیر کشور) و سه نفر از متخصصین رشتههای معماری و شهرسازی معتقد به معماری ایرانی ـ اسلامی (با انتخاب رئیس کمیسیون) در وزارت مسکن و شهرسازی تشکیل میشود.
مطابق ماده 15 آییننامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، کلیه دستگاههای اجرایی و شرکتهای دولتی که به نوعی از بودجه عمومی دولت استفاده میکنند موظفند الگوهای معماری ایرانی ـ اسلامی را در طراحی و ساخت پروژههای اداری، آموزشی، درمانی و مسکونی لحاظ نمایند. طرحهای معماری موضوع این ماده باید قبل از آغاز عملیات اجرایی به تأیید کمیسیون موضوع ماده 12 برسد.
مطابق ماده 16 آییننامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، وزارت مسکن و شهرسازی موظف است با همکاری وزارت کشور و شهرداریها نسبت به مطالعه، طراحی و ساخت پروژههای طراحی شهری (فضاهای شهری، میادین و محورها) با رویکرد الگوسازی در جهت احیاء و ترویج ارزشهای فرهنگ معماری و شهرسازی ایرانی ـ اسلامی اقدام نماید.
در ماده 20 قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، دولت مکلف است از فرهنگ غنی ایرانی ـ اسلامی در حوزه معماری و شهرسازی و ارتقاء کیفیت طرحها، توجه به مبانی و رعایت هویت ایرانی ـ اسلامی در کلیه طرحهای شهرسازی، معماری و تولید مسکن صیانت نماید.
بند اول ماده دوم فصل اول قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، مصوب اسفند 1374 که به تبیین اهداف و خط مشیهای سازمان نظام مهندسی میپردازد، «تقویت و توسعه فرهنگ و ارزشهای اسلامی در معماری و شهرسازی» را به عنوان اولین هدف معرفی نموده است.
بند اول ماده 73 آییننامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، مصوب بهمن 1375 که به ا ختیارات و وظایف هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی میپردازد، «برنامهریزی در جهت تقویت و توسعه فرهنگ و ارزشهای اسلامی در معماری و شهرسازی» را به عنوان اولیه وظیفه هیأت مدیره سازمان اعلام میکند.
ماده 1 اساسنامه «مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی شهرسازی و معماری» منظور از تأسیس این مرکز را «هماهنگ کردن، متمرکز ساختن و اجرای برنامههای مطالعاتی و تحقیق در زمینه شهرسازی و معماری در کشور و تهیه ضوابط معیارها و آئیننامههای مربوط به ویژه در زمینۀ شهرسازی و معماری اسلامی- ایرانی و همچنین انجام راهنمائیهای لازم در تهیه و اجرای طرحهای شهرسازی و معماری متناسب با نیازهای کشور» ذکر نموده است.
در نهایت به سخنان آقای مهدی چمران رئیس شورا پرداخته میشود که در نوع خود قابل تامل است. وی در جریان بررسی طرح گفت: «هدف از ارائه این طرح تعیین شاخص برای نمای ساختمانها نیست، بلکه میخواهیم استفاده یکسری از مصالحی که ضدمعماری اسلامی ایرانی است را منع کنیم و استفاه از مصالحی را که موافق با معماری ایرانی و اسلامی است مورد تشویق قرار دهیم. معماری اسلامی را هیچگاه نمیتوان تعریف کرد. اگر 3 سال هم فرصت در نظر بگیرید، مشخصات معماری اسلامی را نمیتوانید تدوین کنید، چرا که بعد از انقلاب اساتید معماری و حتی سازمانهای مختلف در حال تهیه کردن این شاخصها هستند که با وجود کارهای بسیار بزرگی که در این زمینه صورت گرفته، ولی نتیجه نهایی حاصل نشده است. در شورای عالی انقلاب فرهنگی کمیتهای متشکل از اساتید معماری کشور هر هفته گرد هم جمع میشوند و مباحث خوبی هم تهیه شده است، ولی در این جلسات هم به این نتیجه رسیدهاند که اولین گام این است که آموزش معماری و شهرسازی باید اصلاح شود که این موضوع در حال انجام است. اینکه گفته میشود طرح را به شهرداری بدهیم تاطی فرصتی 3 ماهه شاخصهای معماری اسلامی را تدوین کند، مگر شهرداری در ساخت ساختمانهای خودش اصول معماری ایرانی و اسلامی را رعایت میکند که حالا انتظار داشته باشیم ضوابط آن را تهیه و تدوین کند. متاسفانه درشرایط فعلی در ساخت و ساز به تنها چیزی که اهمیت داده نمیشود، نمای ساختمان است درحالی که نمای ساختمان علاوه بر جنبۀ زیبایی در پایداری ساختمان کاهش سرما و گرما و.. تاثیر بسزایی دارد.»
اما این بخش از مباحث شورای شهر و سخنان بیان شده توسط آقای چمران، حاوی مطالب و نکات بسیاری است که در روزهای اخیر موجب طرح نظرات بسیاری شده است. از جمله مهمترین نکات قابل تامل در این سخنان عبارتند از:
چنانچه این طرح با هدف ساماندهی نمای ساختمانها، بدون توجه به فضاها و روابط داخلی بنا و نیز روابط بناها با یکدیگر در مناسبات شهری مطرح شده بود، خود محل ایراد و اشکال بسیاری بود. اما همانطور ملاحظه میشود از نظر آقای چمران، هدف صرفاً ممانعت از به کارگیری برخی مصالح به اصطلاح ضدمعماری اسلامی و تشویق نمونههای موافق است، مسالهای که شان این طرح را تا حد پیشنهاد چند متریال ساختمانی پایین آورده، به سازگاری و ناسازگاری مصالح با معماری اسلامی پرداخته است. آیا بهراستی کامپوزیت مادهای متضاد و آجر در هر طرح و شالودهای موافق و سازگار با معماری اسلامی است؟ آیا با چنین دیدگاهی نسبت به تکنولوژی و فرآوردههای مدرن، میتوان در ترویج و گسترش معماری بومی موفق بود؟
اینگونه تاکید و پافشاری بر تعریفناپذیری معماری و عدم امکان تدوین مشخصات آن چه نتیجهای دارد؟ آیا عملاً امر موهوم، پوچ و دستنایافتنی را در مقابل مدافعان و علاقمندان به این مقوله ترسیم نمیکند که شاهکلید آن جز در دست عدهای معدود، قابل حصول نیست؟ موضوع تعجبآورتر آنست که چگونه میتوان با عدم ارائه تعریف، در مورد جزئیترین عنصر ساختمانی یعنی مصالح آن حکم صادر کرد و آن را با برچسب ضدمعماری اسلامی- و نه ناسازگار با شرایط اقلیمی- رد کرد؟
چه خوب بود که آقای مهندس چمران اندکی درباره کارهای بسیار بزرگ در تهیه شاخصهای معماری اسلامی بیشتر توضیح میدادند. مباحث خوبی که هر هفته در شورای عالی انقلاب فرهنگی و در کمیتهای متشکل از اساتید معماری کشور تهیه شده است! هر چند برای بسیاری جایگاه قانونی این کمیته و صلاحیت اعضای آن در تدوین شاخصها نیز محل بحث است. جالب آن که در نهایت در این جلسات هفتگی و پس از بحثهای کارشناسی، به این نتیجه رسیدهاند که اولین گام این است که آموزش معماری و شهرسازی باید اصلاح شود! آیا واقعا نتیجه چنین جلساتی باید چنین باشد؟ باور بفرمایید بنده در ایام دانشجویی نیز چنین تحلیل، اشکال و راهکاری را از اساتید بزرگوار و بیادعای خودم هم شنیده بودم، بدون آنکه جلسات کذایی هفتگی برگزار گردد!
اما اینکه شهرداری در ساخت ساختمانهای خودش اصول معماری ایرانی و اسلامی را رعایت نمیکند، امری صحیح است که بیان آن توسط ایشان قابل تقدیر بوده، همت والایی را نیز از همین اعضا طلب میکند تا در نظارت و بازخواست تخلفات شهرداری مسئولانهتر برخورد نمایند.
اما در پایان اینکه اشاره به برخی محدودیتهای اقلیمی و مسائل پایداری در پایان صحبتهای آقای چمران، موارد بجایی است که میتوانست بیشتر مورد تحلیل و تببین قرار گیرد و لااقل بخشی از انتقادات از این زاویه مورد اشاره قرار گیرد.
اینکه سرنوشت چنین طرحهایی با توقفهای طولانی در کمیسیونها و نتایج عملی آن در اجرا چه خواهد بود، مسالهای است که نیازمند گذر زمان است، اما وجود ضوابط و قوانین مختلف و همچنین تشکیل کارگروهها و کمیتههای مختلف نه تنها گرهای از مشکلات جاری نمیگشاید، بلکه خود باعث پیچیدهتر شدن اوضاع نابسامان ساختوساز شهری خواهد بود. آنچه در شرایط فعلی از مجموعه مدیریت شهری انتظار است، در درجه اول بهرهگیری از توان علمی اندیشمندان و جامعه دانشگاهی کشور است تا از انجام بحثهای کلی و غیرکارشناسی جلوگیری و احیاناً از انجام اقدامات بیحاصل خودداری گردد. گام ضروری بعدی، نظارت و توجه بر حسن اجرای همان قوانین و ضوابط سلبی و ایجابی موجود است که در موارد متعددی رافع مشکلات بسیاری خواهد بود و لااقل در شرایط فعلی در تنظیم شرایط زندگی انسانی تاثیرگذار است. طبعاً در مواردی نیز خلل قانونی در امور عمران شهری وجود دارد که نیازمند بحثهای کارشناسی و صرف هزینه و زمان خواهد بود که در کنار اقدامات مذکور، قابل تدبیر و تدوین است.
تصویر2: نمای رهاشده و کارنشده (منبع تصویر: نگارنده)
تصویر3: نمای فرسوده (منبع تصویر: نگارنده)
تصویر 4: آلودگی بصری ایجاد شده توسط یک کارگاه ساختمانی (منبع تصویر: نگارنده)
دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، مقررات شهرسازی و معماری و طرحهای توسعه و عمران مصوب شورایعالی شهرسازی و معماری ایران (از تاریخ تاسیس تا پایان شهریور 88)، تهران، نشر توسعه ایران، 1388.
دفتر تدوین و ترویج مقررات ملی ساختمان، قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، تهران، نشر توسعه ایران، 1385.
معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور، مجموعه برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران، تهران، موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی، 1389.
http://causar.gov.ir
http://shora.tehran.ir
http://www.tehran.ir
http://www.memarnet.com/node/619
شهرداری تهران به رعایت معماری اسلامی - ایرانی ملزم شد
تهران بزرگ - اعضای شورای اسلامی شهر تهران روز سه شنبه به بررسی یک فوریت طرح ˈالزام شهرداری تهران به رعایت اصول معماری اسلامی- ایرانی و زیباسازی نما و منظر ساختمان های شهریˈ رای دادند.
به گزارش ایرنا، در چهارصد و نود و سومین نشست شورای شهر تهران به ریاست ˈ حسن بیادیˈ نایب رئیس شورا،یک فوریت طرح الزام شهرداری تهران به رعایت اصول معماری اسلامی - ایرانی و زیباسازی نما و منظر ساختمان های شهری در دستور کار قرار گرفت و با رای مثبت اعضا به تصویب رسید.
سخنگوی شورای شهر تهران در این باره گفت: باید نسبت به بناها و ساختمان های قدیمی نگاه ویژه ای داشته باشیم؛ اکنون برخی از این بناهایی که دیگر تکرارنمی شوند در معرض خطرند و نیاز به توجه دارند.
ˈخسرو دانشجوˈ با تاکید بر اینکه برخی بناهای در معرض تخریب، تاریخ، فرهنگ و هویت تهران به شمار می روند، افزود: طرح یک فوریتی الزام شهرداری تهران به رعایت اصول معماری اسلامی- ایرانی و زیباسازی نما و منظر ساختمان های شهری بر ساخت وسازهایی جدید اشاره دارد و معماران را به ساخت وسازها براساس اصول معماری اصیل اسلامی و ایرانی ملزم می کند.
این عضو شورای شهر اضافه کرد: اکنون برخی ساخت وسازهای کنونی در تهران با فرهنگ ایرانی و شهر تهران در تضاد است.
ˈاحمد مسجد جامعیˈ دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز در این نشست با اظهار نگرانی از وضع بناهای قدیمی تهران گفت: باید فعالیت های ساختمان سازی جدید به گونه ای باشد که بناها و ساختمان های قدیمی از بین نرود.
وی اظهارامیدواری کرد از این پس ساخت و سازها در تهران به گونه ای باشد که شاهد از بین رفتن ساختمان های قدیمی نباشیم.
در این نشست همچنین طرح تحکیم بنیان خانواده، آموزش مهارت های زندگی مشترک زوجین قبل از ازدواجˈ مورد بررسی اعضا قرار گرفت که قرار شد برای بررسی دوباره به کمیسیون تلفیق ارجاع یابد.
به گزارش ایرنا، در ادامه این نشست شورای اسلامی شهر موضوع اجرای مصوبه قانونی مجلس مبنی بر استقلال مدیریت خدمات شهری شهرری و جدایی آن از تهران دوباره توسط اعضای شورا مطرح شد که به دنبال آن ˈعلیرضا دبیرˈعضو هیات رئیسه شورا گفت: مجلس، نمایندگان خود برای شرکت در کمیته سه جانبه بررسی جدایی ری را معرفی کرده است.
وی افزود: براساس گزارش ها با چند نفر برای پذیرفتن شهرداری ری صحبت شده است.
ˈمحمدعلی نجفیˈ عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز با انتقاد از اجرای این مصوبه گفت: فرض کنیم ری از تهران جدا شود آیا در این صورت ما اعضای شورا مسئولیتی در قبال ری خواهیم داشت یا خیر؟
مصوبه قانونی جدایی ری از تهران درحالی قرار است توسط دولت به مرحله اجرا درآید که با مخالفت مسئولان شهرداری و شورای اسلامی مواجه شده است.
مسئولان دولتی که قصد اجرای این مصوبه را دارند می گویند با استقلال خدمات مدیریت شهری ری، همه درآمدهای این شهر برای ساکنان همین شهر هزینه خواهد شد.
اختصاص درآمدهای مردم شهرری برای شهر خودشان تنها یکی از مزیت های مصوبه قانونی جدایی تهران از ری اعلام شده است.
تهرام/569/ 1539