دبستان 12 کلاسه
خانم صدیقه سادات هاشمی فشارکی
با حضور مسئولین استانی؛
بهرهبرداری از دبستان پسرانه 12 کلاسه خیر مدرسهساز در بندرعباس
مدرسه رضا نیا با حضور رئوفی معاون توسعه منابع انسانی استاندار هرمزگان ، پویا فر فرماندار بندرعباس، حجت الاسلام زندوی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ، دادی زاده معاون متوسطه اداره کل آموزش وپرورش، بهمن زاده معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی اداره کل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان سید هادی حسینی رئیس ناحیه دوآموزش و پرورش بندرعباس ، رضا نیا خیر نیک اندیش ،جمعی از خیرین ومدیران ،معلمان، اولیا و دانش آموزان آن واحد آموزشی افتتاح گردید.
به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان ، مدرسه رضا نیا با حضور رئوفی معاون توسعه منابع انسانی استاندار هرمزگان ، پویا فر فرماندار بندرعباس، حجت الاسلام زندوی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ، دادی زاده معاون متوسطه اداره کل آموزش وپرورش، بهمن زاده معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی اداره کل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس هرمزگانسید هادی حسینی رئیس ناحیه دوآموزش و پرورش بندرعباس ، رضا نیا خیر نیک اندیش ،جمعی از خیرین ومدیران ،معلمان، اولیا و دانش آموزان آن واحد آموزشی افتتاح گردید.
معاون توسعه منابع انسانی استانداری هرمزگان:
خوشا به حال خیرین که برای باقیات وصالحات خود اقدام به ساخت مدرسه میکنند
رئوفی معاون توسعه منابع انسانی استانداری هرمزگان با تبریک اعیاد قربان و غدیر گفت: حادثه منا نشان داد که آل سعود در مدیریت حج ناتوان است . و باید پاسخگوی این حادثه باشد و مسئولیت را بپذیرد علی رئوفی افزود : تردیدی نیست که خلیفه و جانشین خداوند در عالم خلقت باید بر سایر مخلوقات شرافت و برتری داشته باشد،این «علم» است که سبب برتری و بزرگی خلفا و جانشینان خدا است. آیات و روایات بر اهمیت علم آموزی تاکید دارد . معاون توسعه منابع انسانی استانداری هرمزگان با قدردانی از همت خیرین در رفع کمبود های آموزش و پرورش ، اظهار داشت : خللی که خیرین در این منطقه احساس کرده وجهت رفع این خلل اقدام نموده اند جای تشکر وقدردانی فراوان دارد. خوشا به حال خیرین که برای باقیات وصالحات خود اقدام به ساخت مدرسه میکنند.
فرماندار بندرعباس :
حل مشکلات آموزش و پرورش نیازمند همدلی و مشارکت همگان است
احمد پویافرفرماندار بندرعباس ضمن عرض تبریک به مناسبت عید غدیر خم بیان داشت : وظیفه ماست که برای آینده سازان کشور شرایط بهتر و مطلوب آموزشی را فراهم کنیم . نماینده عالی دولت در شهرستان بندرعباس با بیان اینکه مدرسه سازی توسط خیرین یک سنت حسنه است ، افزود : حل مشکلات آموزش و پرورش نیازمند همدلی و مشارکت همگان است .در دنیای امروز آموزش و پرورش پیچیده و متفاوتتر از گذشته است و باید فضای شاداب به وجود آوریم تا فرزندان در محیطی بهتر و آرامتر در کنار معلمان با انگیزهتری کار یادگیری را فراگیرند و معلمین نیز کار تعلیم و تربیت را پیش ببرند. احمد پویافر در ادامه با اشاره به اینکه در دین مبین اسلام به فرهنگ ایثار ، وقف و بخشش تاکید شده است ، خاطرنشان کرد : فرهنگ وقف و بخشش باید در جامعه بیش از این نهادینه شود. خیرین مدرسه ساز در گسترش فرهنگ مشارکت عمومی ، نقش بسزایی دارند .لذا تکریم و تشویق خیرین مدرسه ساز که با خدمات ارزنده و شایسته به نظام تعلیم و تربیت یاری می رسانندباید در دستور کار قرار گیرد . فرماندار بندرعباس در پایان اذعان داشت : مردم ایران برای مشارکت در امور خیر پیشقدم هستند ، اما در حوزه مدرسه سازی انگیزه برای خیرین از دیگر حوزه ها بیشتر است چرا که خیران مدرسه ساز بدون هیچ چشمداشت دنیوی و با نیت پاک و فارغ از هرگونه انفاق در مناطق خدمترسانی میکنند چرا که با ساخت مدارس در واقع کمک بزرگی برای نظام مقدس جمهوری اسلامی نیز کرده اند .
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش هرمزگان:
بر تشکیل مجمع خیرین علمی در همه مناطق و مدارس تاکید داریم
موسی دادی زاده معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش هرمزگان در آیین افتتاح دبستان خیری رضا زاده بندرعباس گفت : سعی کنیم با تاسی از آیه شریفه((و امرهم شورا بینهم))،با تفاهم،همدلی و خرد جمعی،مشکلات را به حداقل رسانده و به فرزندان و دانش آموزان خود بها داده و برای آینده آنها برنامه ریزی مناسب داشته باشیم، ،بنابراین ما متولیان امر آموزش بایستی به نحوی عمل کنیم تا در تربیت نیروی انسانی و پیرامون برعهده گرفتن مشاغل آینده فرزندان این مرزوبوم ،برنامه منسجم و متوازنی داشته باشیم.وی با قدردانی از مشارکت خیرین مدرسه ساز افزود : خیرین بازوی توانمند آموزش و پرورش در تامین زیرساخت های تعلیم و تربیت هستند لذا نیازمند حمایت فکری خیرین هستیم . و اطمینان داریم با جلب مشارکت آنان دربرنامه ریزی ها ، میتوان به موفقیت دانش آموزان در کنکور و المپیاد ها امیدوار بود . در این راستا بر تشکیل مجمع خیرین علمی در همه مناطق و مدارس تاکید داریم .
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی اداره کل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان:
مشارکت خیرین در رفع مشکلات آموزش و پرورش بسیار اثر گذار است
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی اداره کل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان از خیر مدرسه ساز اوستا رضا نیا تشکر کرد و گفت: دبستان رضانیا با زیر بنای هزار و 300 متر مربع در 3 طبقه در مدت 4 سال ساخته شده است.
قاسم بهمن زاده با قدردانی از مشارکت خیرین مدرسه ساز افزود: نیمی از اعتبارات ساخت مدارس توسط خیرین تامین می شود .قطعا مشارکت آنها در رفع مشکلات آموزش و پرورش بسیار اثر گذار است . خیرین مدرسه ساز استان در هفدهمین جشنواره که 30 اردیبهشت برگزار شد، رکوردی جدید رقم زدند و 246 میلیارد ریال کمک و مشارکت جدید را تعهد کردند.که از این میزان 180میلیارد ریال محقق شده است معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی اداره کل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس در خصوص پروژه های در دست اجرای نوسازی مدارس یاد آور شد : 252طرح آموزشی با زیر بنای بیش از 235 هزار متر مربع و هزار و و 212 کلاس درس در دست ساخت است.بهمن زاده افزود: هزینه ساخت این مدارس 154میلیارد تومان است .همینجا باید عرض کنم که خیرین می توانند با همراهی خود به 70هزار دانش آموزی که در مدارس تخریبی درس می خوانند یاری رسانند .
مدیر کل تبلیغات اسلامی استان:
امامت در روز عید غدیر خم متولد شده است
حجت الاسلام والمسلمین شکراله زندوی با بیان این که عید غدیر خم روز امامت و ولایت است، افزود: در دین مبین اسلام امامت در روز عید غدیر خم متولد شده است زمانی که پیامبر اکرم (ص) «مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ، فَهذا عَلِىٌّ مَوْلاهُ» را بیان کرد.حجت الاسلام و المسلمین زندوی با اشاره به این که در کشور اسلامی اقوام و ادیان مختلفی زندگی می کنند، اضافه کرد: وحدت و انسجام کشور از برکت ولایت فقیه و هشت سال مقاومت دفاع مقدس از برکت هدایت امامت است.
وی گفت: ناامید کردن مستکبران و به خاک مالیدن دماغ متکبران عالم، هنر ولایت و امامت است و امروز نظام جمهوری اسلامی از برکت امامت غدیر یکی از قدرت های مطرح دنیا است.مدیر کل تبلیغات اسلامی استان از مشارکت خیرین در ساخت مدارس تشکر و قدردانی کرد .
https://www.borna.news/بخش-هرمزگان-92/326229-بهره-برداری-از-دبستان-پسرانه-کلاسه-خیر-مدرسه-ساز-در-بندرعباس
فهرست مطالب مطالعات و ضوابط طراحی مدرسه ابتدایی:
فصل اول: بیان مسئله
1-1- مقدمه
2-1- شرح کلی مسئله
3-1- هدف کلی موضوع
4-1- تعریف اصطلاحات و واژه
فصل دوم: تاریخچه
1-2- اهداف و اهمیت آموزش و پرورش
1-1-2- تاریخ تحولات مدارس و آموزش و پرورش در ایران
2-1-2- اهمیت آموزش و پرورش در فرآیند توسعه کشور
3-1-2-مروری بر اهداف آموزش و پرورش ایران در سال1376
4-1-2- اهداف آموزش و پرورش در دوره دبستان
5-1-2- ویژگی های یک طرح آموزشی مناسب
1-5-1-2- انتخاب شیوه مناسب آموزش برای کودکان
2-5-1-2- آموزش و پرورش در آینده
6-1-2- نقد و بررسی نظامهای آموزشی
2-2- سیستم آموزش سنتی (معلم محور)
1-2-2- سیستم آموزشی رایج ( موضوع محور)
2-2-2- مقایسه ی دو سیستم آموزشی: سیستم آموزشی رایج و سیستم آموزش مدرن
4-2-2- طراحی مدارس در دوران معاصر
5-2-2- معماران مدرن و مساله فضاهای آموزشی
3-2-2- فراننک لوید رایت
1-3-2- آلوار آلتو
1-1-3-2- هانس شارون
2-1-3-2- هرمان هرتزبرگز
3-1-3-2- آلدو وان ایک
2-3-2- آلدو روسی
فصل سوم: روش تحقیق
1-3 – روش تحقیق
1-1-3 – مقدمه
2-1-3 – روش تحقیق
1-2-1-3- روش کتابخانه ای ( اسنادی)
2-2-1-3- روش میدانی
3-2-1-3- روش طراحی معماری
2-3- ویژگی های اقلیمی
1-2-3- میزان بارندگی
2-2-3- باد
3-2-3- رطوبت
4-2-3- درجه حرارت و ساعات آفتابی
3-3-بررسی جغرافیای طبیعی
1-3-3- شیب زمین
2-3-3- نا همواری ها
3-3-3- جلوه طبیعت
4-3- ویژگی های جمعیت و اقتصادی و اجتماعی
1-4-3- جمعیت
2-4-3- آموزش و پرورش
3-4-3- آموزش فنی و حرفه ای
فصل چهارم: یافته های تحقیق وتجزیه وتحلیل یافته ها
1-4- مطالعات پایه - زمینه
1-1-4- مطالعات پایه
2-1-4- روانشناسی کودک
3-1-4- روانشناسی رشد و مفاهیم بنیادی آن
4-1-4- بررسی نظریه ها
5-1-4- مراحل رشد کودک از دید پیاژه
6-1-4- رشد از دید والن
7-1-4- مراحل تحول درونی از دید اریکسون
8-1-4- رشد از دیدگاه اسلام
9-1-4- دید کلی درباره تحول روانی و رشد
1-9-1-4- ویژگی های کودکان از 9-6 سالگی، دوره اول دبستان (نوباوگی 1)
2-9-1-4- رشد اجتماعی
3-9-1-4- رشد شناختی و ادراکی
4-9-1-4- ویژگی های کودکان از 12-9 سالگی، دوره دوم دبستان (نوباوگی 2)
4-9-1-4- رابطه کودک و مدرسه
4-9-1-4- روان شناسی تربیتی
4-9-1-4- ارتباط کودک و فضا
4-9-1-4- غنی سازی فضا برای رشد همه جانبه ی حواس کودک
10-1-4- تعریف بازی از بعد علوم انسانی و روانشناس
11-1-4- تعریف بازی در ارتباط با زندگی اجتماعی
12-1-4- فواید بازی
1-12-1-4- تاثیر بازی در آموزش کودکان
2-12-1-4- انواع بازی و اهداف آن در دوره(7 تا 12 سالگی)
3-12-1-4- نقاشی
4-12-1-4- نیازهای کودک برای نقاشی
5-12-1-4- قصه گویی
6-12-1-4- قصه گویی در مرحله سوم کودکی(6 تا 12 سالگی)
7-12-1-4- خصوصیات شعر کودک
8-12-1-4- تئاتر
9-12-1-4- بررسی کلی
10-12-1-4- ویژگیهای یک رسانه آموزشی مناسب
13-1-4- فواید رسانه های آموزشی در یاددهی
1-13-1-4- طبقه بندی رسانه های آموزشی
2-12-1-4- رسانه های شنیداری
3-13-1-4- مطالعات تکمیلی
4-13-1-4- عوامل مؤثر در عملکرد فضاهای آموزشی
14-1-4- تأثیرات اقلیمی
1-14-1-4- اصول ایمنی- سازه – تأسیسات
1-1-14-1-4- تناسبات و استانداردها
2-1-14-1-4- انواع سازماندهی
3-1-14-1-4- نقش معماری
3-1-14-1-4- طراحی معماری
3-1-14-1-4- آرایش داخلی
3-1-14-1-4- سیستم سازماندهی فضاها
3-1-14-1-4- خصوصیات مکان قرارگیری هر فضا
3-1-14-1-4- خصوصیات شرایط محیطی هر فضا (از نظر: نور، صدا، تهویه و حرارت)
3-1-14-1-4- خصوصیات کالبدی هر فضا (از نظر: رنگ، فرم ابعاد، اندازه و جنس)
3-1-14-1-4- سیستم آرایش داخلی هر فضا
3-1-14-1-4- اندازه مدرسه (تراکم جمعیت)
3-1-14-1-4- مسائلی که باید در رابطه با معماری مدارس در نظر گرفت عبارتنداز
3-1-14-1-4- تأثیر عمومی محیط بر اساس احساس و ادراک کلی از مدرسه
3-1-14-1-4- خصوصیات محیطی
3-1-14-1-4- صدا
3-1-14-1-4- تهویه
3-1-14-1-4- شرایط هوا در فضاهای داخلی
3-1-14-1-4- شرایط حرارتی
3-1-14-1-4- خصوصیات کالبدی
3-1-14-1-4- رنگ
3-1-14-1-4- کنتراست سطوح
3-1-14-1-4- فرم
3-1-14-1-4- ابعاد و اندازه
3-1-14-1-4- جنس
3-1-14-1-4- مبلمان
3-1-14-1-4- تزئینات
3-1-14-1-4- تأثیر تعداد طبقات
3-1-14-1-4- ساختمانهای یک طبقه
3-1-14-1-4- ساختمان دو طبقه
3-1-14-1-4- ساختمانهای سه طبقه
3-1-14-1-4- عمدهترین ویژگیهای تاثیر گذار در ساختمانهای آموزشی
3-1-14-1-4- ویژگیهای ساختمانهای آموزشی
3-1-14-1-4- نیازهای محیطی ساختمانهای آموزشی
3-1-14-1-4- بررسی وضعیت حرارتی کلاسهای درس
3-1-14-1-4- جلوگیری از اتلاف حرارت
3-1-14-1-4- بهرهگیری از انرژی خورشیدی
3-1-14-1-4- محافظت ساختمان در برابر بارندگی
3-1-14-1-4- جهت استقرار ساختمان
3-1-14-1-4- فرم کالبدی و سازماندهی پلان
3-1-14-1-4- فرم و اندازه پنجره
3-1-14-1-4- سایهبانها
3-1-14-1-4- مصالح ساختمانی
3-1-14-1-4- راهنمای طراحی اقلیمی گروه اقلیمی1
3-1-14-1-4- موقعیت جغرافیایی
3-1-14-1-4- ویژگیهای اقلیمی
3-1-14-1-4- نیازهای حرارتی
3-1-14-1-4- موارد حائز اهمیت در طراحی اقلیمی
3-1-14-1-4- جهت استقرار ساختمان
3-1-14-1-4- فرم کالبدی و سازماندهی پلان
3-1-14-1-4-اندازه پنجرهه
3-1-14-1-4- سیستم مکانیکی
3-1-14-1-4- ایمنی
3-1-14-1-4- ایمنی در محوطه
3-1-14-1-4- نردههای ایمن
3-1-14-1-4- اصول ایمنی- سازه – تأسیسات
3-1-14-1-4- خروجیهای مدارس
3-1-14-1-4- ایمنی در مسیرهای حرکت
3-1-14-1-4- ایمنی در راهروها
3-1-14-1-4- ایمنی در مسیر پلهها
3-1-14-1-4- راهروهای پله
3-1-14-1-4- شرایط ایمنی و پوشش کف
3-1-14-1-4- شرایط ایمنی درها
3-1-14-1-4- شرایط ایمنی پنجرهها
3-1-14-1-4- شرایط ایمنی در فضاهای بهداشتی
3-1-14-1-4- شرایط ایمنی تجهیزات
3-1-14-1-4- ایمنی در برابر زلزله
3-1-14-1-4- انسجام و یکپارچگی ساختمان
3-1-14-1-4- ایمنی در برابر آتش سوزی
3-1-14-1-4- سسیستم جمعآوری آبهای زائد
3-1-14-1-4- سرویسهای برقی
3-1-14-1-4- تناسبات و استانداردها
3-1-14-1-4- ارتفاع فضاها
3-1-14-1-4- عرض راهروها
3-1-14-1-4- معابر
3-1-14-1-4- عرض و ارتفاع درها
3-1-14-1-4- پنجره ها
3-1-14-1-4- استاندارد مبلمان
3-1-14-1-4- سازماندهی فضای آموزشی
3-1-14-1-4- انواع سازماندهی محیط مدارس
3-1-14-1-4- سازماندهی مرکزی
3-1-14-1-4- انواع سازماندهی
3-1-14-1-4- ارتباط بیواسطه
3-1-14-1-4- ویژگیهای مثبت سازماندهی فضایی مرکزی
3-1-14-1-4- ویژگیهای مثبت سازماندهی خطی
3-1-14-1-4- سیستم سازماندهی مجموعهای در مدارس
3-1-14-1-4- سازمان اجتماعی کلاس
3-1-14-1-4- طراحی فضاهای آموزشی و حوزه های علوم رفتاری
3-1-14-1-4- آموزش و پرورش نوین- مدارس نوین
3-1-14-1-4- یادگیری
3-1-14-1-4- تئوریهای یادگیری و طرح مدرسه
3-1-14-1-4- روانشناسی محیط و طراحی فضاهای آموزشی
3-1-14-1-4- روانشناسی محیط و الگوهای مدارس باز در دهه 60
3-1-14-1-4- توصیف مراحل برنامه ریزی-طراحی و ساخت
3-1-14-1-4- نقطه شروع طراحی
3-1-14-1-4- شاخصه ها
3-1-14-1-4- طراحی کلاس درس
3-1-14-1-4- فضای چند منظوره
3-1-14-1-4- الگوهای طراحی
3-1-14-1-4- معماری مدرسه و مفهوم طراحی اجتماعی
3-1-14-1-4- مدارس سالم
3-1-14-1-4- مصالح مخاطره آمیز
3-1-14-1-4- مدارس آینده
فصل پنجم: برنامه فیزیکی
3-1-14-1-4- مبانی برنامه ریزی
3-1-14-1-4- طرح جامع و برنامه فیزیکی و سرانه ها
3-1-14-1-4- فضاهای آموزشی
3-1-14-1-4- فضاهای اداری
3-1-14-1-4- فضاهای خدماتی
33-1-14-1-4- فضاهای باز
-1-14-1-4- برنامه فیزیکی و سرانه ها