***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

عفو و صفح در کتاب و سنّت

يكشنبه, ۷ مرداد ۱۳۹۷، ۰۸:۴۱ ب.ظ

دکترمحمدعلی لسانی فشارکی

 

Journals

 

 

عفو و صفح در کتاب و سنّت

فصلنامه علمی ، بصیرت و تربیت اسلامی
مقاله 6، دوره 14، شماره 41، تابستان 1396، صفحه 101-120  XMLاصل مقاله (889.04 K)
نویسندگان
محمدعلی لسانی فشارکی؛ زهرا حاج شیخ علی زهرایی
چکیده
زمینه و هدف: عفو و صَفح (بخشش و گذشت) از دیرباز در صدر فضائل اخلاقی جای داشته و جلوهای از اسم «عَفُوّ» در مجموعة اسماء الحسنای الهی است، و در قاموس حکمت عَلَوی «تاج المکارم» لقب گرفته است. ولی جوامع اسلامی همواره با نوعی جهل نسبت به حدود و شروط و ضوابط بخشش و گذشت به سر می برند و درنتیجه غالباً دچار افراط و تفریط می شوند و در بسیاری موارد از عهدة تشخیص صحیح آن برنمی آیند و از آنهمه آثار و برکات دنیوی و اخروی عفو و صفح، محروم می گردند. هدف این تحقیق بیان و تبیین جایگاه بخشش و گذشت در مکتب اخلاقی اسلام و دستیابی به راهکارهای قرآنی و بررسی و تدوین دستاوردهای فردی و اجتماعی آن در جهت فرهنگسازی و آگاهی دادن عموم مسلمانان به علوم و معارف قرآن و عترت اهلبیت در این زمینه است. 
روش تحقیق: روش این تحقیق از نوع توصیفی و مطالعات آن کتابخانه است و با استفاده از ابزار فیش برداری انجام شده است. 
یافته ها و نتیجه گیری: این مقاله ضمن ارائة مفهوم شناسی این فضیلت اخلاقی، کوشیده است تا موارد عفو و صفح ممدوح را از موارد مذموم آن بازشناسی کند و آثار و دستاوردهای فردی و اجتماعی بخشش و گذشت از دیدگاه قرآن کریم و احادیث معصومان را بررسی نماید و در پرتو یک تحقیق موضوعی در سرتاسر آیات و سُوَر قرآن کریم، بخشی از دقایق و ظرایف مسئلة بخشش و گذشت را در علوم و معارف قرآن و مکتب اهلبیت بیان و تبیین نماید.
کلیدواژه‌ها
عفو و صفح؛ بخشش و گذشت؛ تفسیر موضوعی؛ اخلاق اسلامی؛ فضائل اخلاقی
عنوان مقاله [English]
6
چکیده [English]
6

http://journals.police.ir/article_18757.html

محمدعلی لسانی فشارکی , زهرا حاج شیخ علی زهرایی

 
 
 
 
 
 
 
 

 

و سنّت




خبرگزاری فارس: عفو و صفح در کتاب و سنّت

 

 

 

 

عفو و صَفح (بخشش و گذشت) از دیرباز در صدر فضائل اخلاقی جای داشته و جلوهای از اسم «عَفُوّ» در مجموعة اسماء الحسنای الهی است، و در قاموس حکمت عَلَوی «تاج المکارم» لقب گرفته است.

 

 

چکیده مقاله:
زمینه و هدف: عفو و صَفح (بخشش و گذشت) از دیرباز در صدر فضائل اخلاقی جای داشته و جلوهای از اسم «عَفُوّ» در مجموعة اسماء الحسنای الهی است، و در قاموس حکمت عَلَوی «تاج المکارم» لقب گرفته است. ولی جوامع اسلامی همواره با نوعی جهل نسبت به حدود و شروط و ضوابط بخشش و گذشت به سر می برند و درنتیجه غالباً دچار افراط و تفریط می شوند و در بسیاری موارد از عهدة تشخیص صحیح آن برنمی آیند و از آنهمه آثار و برکات دنیوی و اخروی عفو و صفح، محروم می گردند. هدف این تحقیق بیان و تبیین جایگاه بخشش و گذشت در مکتب اخلاقی اسلام و دستیابی به راهکارهای قرآنی و بررسی و تدوین دستاوردهای فردی و اجتماعی آن در جهت فرهنگسازی و آگاهی دادن عموم مسلمانان به علوم و معارف قرآن و عترت اهلبیت در این زمینه است. روش تحقیق: روش این تحقیق از نوع توصیفی و مطالعات آن کتابخانه است و با استفاده از ابزار فیش برداری انجام شده است. یافته ها و نتیجه گیری: این مقاله ضمن ارائة مفهوم شناسی این فضیلت اخلاقی، کوشیده است تا موارد عفو و صفح ممدوح را از موارد مذموم آن بازشناسی کند و آثار و دستاوردهای فردی و اجتماعی بخشش و گذشت از دیدگاه قرآن کریم و احادیث معصومان را بررسی نماید و در پرتو یک تحقیق موضوعی در سرتاسر آیات و سُوَر قرآن کریم، بخشی از دقایق و ظرایف مسئلة بخشش و گذشت را در علوم و معارف قرآن و مکتب اهلبیت بیان و تبیین نماید.

کلیدواژگان: عفو و صفح، بخشش و گذشت، تفسیر موضوعی، اخلاق اسلامی، فضائل اخلاقی

نویسندگان:

محمدعلی لسانی فشارکی , زهرا حاج شیخ علی زهرایی

فصلنامه بصیرت و تربیت اسلامی - دوره چهاردهم، شماره 41, تابستان 1396.

https://www.farsnews.com/news/13970419001362/عفو-و-صفح-در-کتاب-و-سنّت-

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل زیر کلیک کنید

Downloads\Documents\13970419001179.pdf

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۵/۰۷