کتاب : هویّت شهر (مبانی، مؤلّفهها و جلوهها)
معرفی کتاب : هویّت شهر (مبانی، مؤلّفهها و جلوهها)
امروزه سخنان زیادی در باره موضوعات مربوط به هویّت شهر و معماری مطرحاند که عمدهترین آنها در باره باهویّت بودن ساختمانها و بافتها و آثار و شهرهای تاریخی و حتّی باستانی و همچنین بیهویّتی شهرها و معماری و آثار جدید و متأخّر است. در عین حالی که این موضوعات عمومی مطرح میشود، علل و زمینههای چنین مدّعاهایی کمتر مورد بحث و بررسی قرار میگیرند. مضافاً این که غالباً معیارهایی برای ارزیابی هویّت آثار انسانی (چه آنها که باهویّت خوانده میشوند و چه آنهایی که بیهویّت نامیده میشوند) در دست نیست. علاوه بر اینها، گاهی از تکرار فرمها و اشکال و فضاهای تاریخی به عنوان اقداماتی هویّتبخش سخن به میان میآید؛ یا در مقابل، برخی افراد دیگر نیز تکرار فرمها و اشکال و فضاها را تقلید تلقّی نموده و هویّتبخشی یا تداوم هویّت را در اقداماتی دیگر مثلاً کاربرد برخی هنرها (مثل نصب مجسّمهها در فضاهای شهری) یا در تلفیق آثار تاریخی و مدرن معرّفی میکنند.
کتاب حاضر سعی بر آن دارد تا اوّلاً علّت اهمّیت هویّت آثار انسانی و از جمله شهر و اجزاء آن و به ویژه رابطة آنها با هویّت انسان را تبیین نماید؛ ثانیاً، جنبهها و مصادیق و مراتب مختلف هویّت را مورد بررسی قرار دهد؛ و ثالثاً، عوامل ظهور هویّت در آثار انسان و شهر را معرّفی نماید. به این ترتیب است که کتاب در شش فصل اصلی ارائه شده است.
1. “کلیّات، مقدّمات و تعاریف”: مفهوم و معانی برخی تعابیر رایج که برای آشنایی و ورود در بحث ضرورت دارند ارائه خواهد شد.
2. “عوامل شکلدهنده و مراتب هویّت (و مصادیق ایرانی آنها)”: شامل توضیح اصلیترین عواملی که تجمیع آنها ظهور هویّتی خاص را سبب خواهد شد، به همراه مراتب مختلف هویّت از منظر ادراکات مختلف انسان و رویکردهای مختلف.
3. “هویّت آثار انسانی (شهر و معماری) و مراتب آن”: که به معرّفی و توضیح هویّتهای متنوّعی که برای شهر و آثار انسانی کاربرد دارند میپردازد.
4. “عوامل و مؤلّفههای مؤثّردر ظهور هویّت شهر”: اشاره به عوامل و مؤلّفههایی که در ظهور هویّت شهر مؤثّر هستند؛ این عوامل و مؤلّفهها از زمینهها و رشتههای مختلفی سرچشمه میگیرند؛ که طیّ مباحث مختلف به آنها نیز اشاره میشود.
5. “جلوههای ظهور هویّت شهر”: تبیین مراتب مختلف هویّت شهر و ارائة نمونههای بارز آن.
6. و اشاره به برخی از نتایج حاصل از مطالعه و همچنین توصیههایی برای بهرهگیری مناسب از تعبیر “هویّت” و کاربرد آن.