***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

چرخش ترکیه به «تنش صفر» با اسرائیل

يكشنبه, ۲۸ مرداد ۱۳۹۷، ۰۶:۱۱ ق.ظ

دکتر سیدجواد هاشمی فشارکی



کد خبر: 633573
 لینک کوتاه: http://www.Javann.ir/002eov
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۰:۵۷

چهار سال بعد از تنش بی‌سابقه در روابط ترکیه با رژیم صهیونیستی، مقام‌های دو طرف از مذاکره برای عادی‌سازی روابط صحبت می‌کنند. به نظر می‌رسد دولت ادوغان بعد از مطرح کردن سیاست نافرجام «تنش صفر» با همسایگانی مانند عراق، سوریه، ایران و ارمنستان، به سمت سیاست سنتی عادی‌سازی با اسرائیل در حال چرخش است.

به گزارش «جوان»، «احمد داوداوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه روز دوشنبه اعلام کرد: «آنکارا و تل‌آویو در آستانه عادی‌سازی روابط هستند.» این اظهارات برای اولین بار بعد از ماجرای حمله سپتامبر 2010 اسرائیل به کشتی‌های ماوی مرمره، میان ترکیه و اسرائیل ابراز شده است. داوود اوغلو گفت: «در حال حاضر دو کشور در لحظه حساسی از رویکرد جدید در مذاکرات هستند. می‌توانیم بگوییم که اکثر اختلافات به موجب این مذاکرات جدید رفع شده‌اند و ما به پیشرفت‌های مثبتی رسیده‌ایم.» هفته گذشته روزنامه اسرائیلی «هاآرتص» خبر داده بود که اسرائیل برای کسانی که خانواده‌های خود را در جریان حمله به کشتی حامل کمک‌های بشردوستانه در سال 2010 از دست داده‌اند، پیشنهاد کمک 20 میلیون دلاری داده است.
 
روزنامه معاریو هم از احتمال امضای توافقنامه صلح میان آنکارا و تل‌آویو طی ماه میلادی جاری خبر داد. به نوشته این روزنامه صهیونیستی، مقام‌های اسرائیل از ترکیه خواسته‌اند تا شکایت‌های خود را علیه فرماندهان و افسران ارتش اسرائیل به عنوان پیش‌شرطی برای از سرگیری روابط پس بگیرد و قانونی هم برای ممانعت از اقامه چنین دعاویی در آینده تصویب کند.
 
وزیر خارجه ترکیه در مصاحبه تلویزیونی خود گفته که تحرکی در گفت‌وگوهای طرفین ایجاد شده، اما در توصیف جزئیات، به عبارت «پیشرفت قابل توجه» اکتفا کرد. دکتر «سید‌رضا میرطاهر» کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌و‌گو با «جوان» با اشاره به «دوره فترت در روابط ترکیه و اسرائیل» گفت: «این گام‌ها تا قبل از این حداقل از نظر ظاهری اولین اقدامی است که پس از عذرخواهی ترکیه از اسرائیل به دنبال حمله کماندوهای رژیم صهیونیستی به کشتی‌های حامل کمک‌های انسان‌دوستانه عازم غزه و کشته شدن 9فعال ترک در سال 2010 صورت گرفته است.

دلایل عادی‌سازی

میرطاهر حرکت دو طرف به سمت عادی‌سازی را نتیجه چند تحول می‌داند:

- نزدیکی منافع دوطرف در قبال تحولات منطقه‌ای به ویژه در ارتباط با بحران سوریه

- کاستی‌های اقتصادی دو طرف و نیاز متقابل برای هم‌پوشانی اقتصادی

- نیاز ویژه اسرائیل به آب و انرژی

اسرائیل و ترکیه متحدین منطقه‌ای

میر طاهر گفت: « مهم‌ترین دلیل در این زمینه، اهمیت روابط امنیتی نظامی ترکیه و اسرائیل در منطقه است و اینکه ترکیه در سال‌های اخیر قبل از سردی روابط قراردادهای گسترده با اسرائیل در راستای بهسازی هواپیماهای جنگنده و تانک‌ها و تجهیزات زمینی و ساخت هواپیمای بدون سرنشین هرون و خریداری از اسرائیل انجام داده است. » به گفته او، اسرائیل هم به ترکیه به عنوان متحد منطقه‌ای به منظور برگزاری رزمایش‌های مشترک و اعزام نیروهای دریایی و هوایی و از همه مهم‌تر دسترسی اسرائیل به ایران و جاسوسی در ایران می‌نگرد.

نتیجه سقوط مرسی

دکتر «محمدصادق کوشکی» استاد دانشگاه و کارشناس مسائل خاورمیانه نیز در تحلیل دلایل مربوط به وضعیت فعلی روابط آنکارا- تل‌آویو معتقد است: «این دو با یکدیگر روابط متقابلی داشته‌اند که قطع نشده، ولی در مقاطعی مخصوص این روابط کم رنگ شده و در شرایط فعلی نیز دولت اردوغان که خود را منجی جهان اسلام و مدافع آرمان‌های فلسطینی‌ها می‌داند، در ار‌تباط با عادی‌سازی روابط با اسرائیل مانور می‌دهد. این امر به ویژه پس از ماجرای کشتی‌های ماوی مرمره روند روابط دو طرف را بیش از پیش اهمیت بخشیده است.» کوشکی گفت: «اقدامات مشترک دو طرف در این زمینه از جمله از طریق برگزاری رزمایش مشترک به ویژه پس از سقوط مرسی در مصر و تضعیف اخوان‌المسلمین ترک‌ها را به این نتیجه رسانده است که برای حفظ و حتی ارتقا و بهبود روابط با کشور‌های هم‌پیمان در منطقه باید واقع بین بود و روابط را از درگیری و تنش به سمت عادی‌سازی و بهبود مناسبات پیش ببرند.»

غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲
محمد مهدی
|
-
|
۰۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
0
0
 ترکیه در سیاست خارجی اصلا" چشم انداز اساسی ندارد و فاقد نقشه راه است و نمیداند دنبال چی هست برای همین منفعالانه تصمیم گیری میکند و هر از چند گاهی از این شاخه به اون شاخه می پرد لذا اگر با کشوری قرارداد اقتصادی و امنیتی و دفاعی بست رقیبان و دشمنانش نباید نگران باشند همینطور اگر ترکیه با رقیبان و دشمنانش پیمان دوستی بست نباید خوشحال باشند خلاصه با رفتنش نباید ناراحت شد و با امدنش خوشحال به هیچ وجه قابل اعتماد و یا قابل اتکا نیست یعنی نه میتونی به ترکیه اعتماد کنی و نه میتونی به ترکیه تکیه کنی یا به عبارتی هنوز نرفته زود برمیگردد و یا هنوز برنگشته سریع میرود این نوع سیاست نشان دهنده بی برنامگی ترکهاست در این سالها دیگه به اوج وادادگی سیاست خارجی خود رسیده اند لذاست که از این جور سیاستها خیلی راحت میشه سوء استفاده کرد که اسرائیل این سوء استفاده را میکنه از ترکیه در واقع ترکیه سیاست خارجیه اش را در معرض حراج گذاشته و گاه گداری یک کشور پیدا میشه تا میتونه ازش استفاده میکنه وقتی که از غنائم بدست اومده ارضاء شد تنهاش میذاره دوباره یکی دیگر همینطور همین جوری دست بدست میشه باعث این نوع سوء استفاده و تعرض سیاسی خود ترکیه است چرا که عدم شناخت دوست و دشمن از طرف ترکیه و عدم برنامه و نقشه راه و ارزوهای طولانی و دست نیافتنی و غرق در رویاها و توهمات و غیره همه ی اینها از عواملی است که ترکیه را به تعرضات سوق میدهد جالب اینکه همه ی اینها را هم میخواهد یک شبه بدست بیاورد زهی خیال باطل ... ترکیه در این چند سال اخیر که در امور داخلی سوریه دخالت میکند به این اندازه منزوی نشده بود که حالا منزوی شده لذا به فکر ترمیم و جراحی زخمهاست از طرفی هم بدنبال وصله و پینه دوزی شکافهاست ولی بنظر برای ترمیم و وصله راه را گم کرده و ادرس را اشتباه میره و از چاله در میاد می افته به چاه مثل انسان تشنه در بیابان بدنبال اب میگرده و یا ماهی گرسنه بین کوسه ها دنبال غذا میگرده خلاصه این راهی که اردوغان در پیش گرفته اخرش به نا کجا اباد ختم میشه .
دکتر سیدجواد هاشمی فشارکی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
0
2
 چرخش ترکیه به «تنش صفر» با اسرائیل
درخصوص مواضع دولت ترکیه با اسراییل چند نکته حایز اهمیت است:
1) وقتی «احمد داوداوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرده است: «آنکارا و تل‌آویو در آستانه عادی‌سازی روابط هستند.» این اظهارات برای اولین بار بعد از ماجرای حمله سپتامبر 2010 اسرائیل به کشتی‌های ماوی مرمره، میان ترکیه و اسرائیل ابراز شده است. داوود اوغلو گفت: «در حال حاضر دو کشور در لحظه حساسی از رویکرد جدید در مذاکرات هستند. می‌توانیم بگوییم که اکثر اختلافات به موجب این مذاکرات جدید رفع شده‌اند و ما به پیشرفت‌های مثبتی رسیده‌ایم.»نشان از آن دارد که ترکیه بسمت وحدت راهبردی با اسراییل است
2) بابررسی مواضع یک دهه گذشته ترکیه مشخص میشود ترکیه راهبرد بنیادی واز موضع اصولی در تعامل با اسراییل نداشته است وتنشهای مقطعی ترکیه یک تاکتیک مردم فریبانه است وبه سرعت اسراییل بر حاکمیت ترکیه مستولی خواهد شد.
3) با توجه به همسایگی ترکیه با ایران ، بعنوان سرپل مجرای اعمال تهدید برعلیه کشور خواهد بود ومنافع ملی را جدا به خطر خواهد انداخت.
4) لازم است دستگاه دیپلماسی دولت کشورمان ، با دقت تحرکات فوق را رصد کرده ودر مقاطع مختلف موضع گیری لازم کرده وحداقل مانع تسریع این روابط ضد اسلامی گردد.قصور دولت ... تدبیر وامید پذیرفته نخواهد بود و غیر قابل بخشش.
5) امید است ، تدبیر منافع ملی ومنافع ملل اسلامی را شاهد باشیم ، با توجه به مواضع ضعیف مشاهده شده در برابر شیطان بزرگ ورژیم اشغالگر توسط رییس دولت ووزیر خارجه مان ، نمی توان امیدوار بود
با تشکر - فشارکی






http://javanonline.ir/fa/news/633573/چرخش-ترکیه-به-تنش-صفر-با-اسرائیل

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۷/۰۵/۲۸