مصاحبه منتشر نشده ای از آیت الله صدوق
1. مرحوم سیدمحمد فشارکی عالم عامل و فقیه بصیراز بزرگترین شاگردان مرحوم میرزا حسن شیرازی بود
که برخی از بزرگان وی را [استاد کبیر] خطاب می کردند
وی در حال حیات استاد دارای حوزه درسی عظیمی بود
و مرحوم نائینی و حاج شیخ عبدالکریم حائری از شاگردان او هستند
سئوال: مسئله ولایت فقیه و تفکر حکومت بعدازائمه اطهار[ ع] در زمان غیبت ویژه امام امت و یاران اوست یا در میان فقهاء گذشته نیز بوده است و نیز مسئله یاد شده در متون اسلامی و روایات ما چگونه است
جواب: ولایت فقیه که از زمان غیبت صغری تا به حال برقراراست به این معنا نه این است که[ النبی اولی با لمومنین من انفسهم]... ءپیغمبر تمام اختیارات رااز جان مردم و مال مردم داشت
ولایت اولا و بالذات مال خداست[ الله ولی الذین آمنوا] (چون ) آفریدگار و خالق ماست. پس کسی که ما را آفریده و خلق کرده همه گونه اختیاری را هم دوباره ما دارد. واختیار تامه ئی را که خداوند متعال نسبت به بشر دارد و نسبت به عبادتش دارد تعویض شده است به پیغمبرش: [النبی اولی با لمومنین من انفسهم]. .
[و ما کان لمومن و لا مومنه اذا قضی الله ورسوله امراان یکون یکون لهم الخیره من امرهم و من یعص الله و رسوله فقدضل ضلالا مبینا] 2 [فلاوربک لایومنون حتی یحکموک فیما شجربینهم ثم لا یجدوا فی انفسهم حرجا مما قضیت ویسلموا تسلیما] 3.
در برابر پیامبر تمام امت باید تسلیم باشد.
واین ولایت را خدای متعال داده است به پیامبرش حتی اگر به فردی بگویداز مالت خارج شو از زن و بچه ات جدا شو وظیفه اش این است که جدا شود هر دستوری که پیامبر بدهد باید عمل بکنند
[ این جنگها که می شد بوسیله رسولخدا بود به امر رسول خدا بود.
84 غزوه سریه که برای رسول خدا پیدا شد.(و) پیغمبر با کفار و قریش می جنگید ( با) ولایتی بود که خدا به او داده بود ولایتش رااعمال می کرد بعدا هم این ولایت را داده به جانشینانش. به علی[ ع] و... تا رسیده به زمان حضرت مهدی حضرت مهدی هم وقتی غیبت کبری شروع شد بوسیله توقیع شریفش که به آخرین نماینده اش فرمود دیگر جانشین برای خود معین نکن و فرمود[: واماالحوادث الواقعه فارجعوا فیهاالی رواه حیثنا فانهم حجتی علیکم وانا حجه الله علیکم
پس ولایت فقیه از جانب ولی عصراست ولی عصر هم از جانب پیغمبراست و پیغمبراز جانب خداست پس این ولایت را خدا داده به فقیه. منتهی در دوران قدرت طواغیت و شاهنشاهی نمی گذاشتند که همه این قدرت اعمال بشود. سد راه این قدرت بودند. و جلواین قدرت را می گرفتند ولی باز هم تمام کارهای مسلمین بوسیله فقاء بوسیله مراجع بزرگ بود که انجام می گرفت. نصب قیم برای صغیر می کردند اجازات دیگری می دادند به اشخاصی که صلاحیت داشتند اجازه امور حسبیه می دادند برای غیاب و قصر نصب قیم دستور می دادند اینها را داشتند منتهی کارهای کلی را دولتهای وقت بواسطه قدرتهائی که در دست داشتند نمی گذاشتند که فقیه اجراء کند.
ولی حالا که دیگر قدرت در دست مردم مسلمان است فقیه هم در راس است به امرامام زمان امام زمان هم به امر پیامبر و پیامبر هم به امر خداست. پس ویلات فقیه یک امری نیست که مردم به فقیه داده باشند!این یک امری است الهی که خدا به او داده واگر هم مسلمان مسلمان باشد بدون ولایت فقیه اصل کارش درست نیست.
تمام امور در دست فقیه جامع الشرایط است[ مجاری الامور بید العلماء] 5 همین حدیثی که خواندم و حدیث: ینظران من کان منکم ممن
قدروی حدیثنا و نظر فی حلالنا و حرامنا و رف احکامنا فلیرضوا به حکما فانی قد جعلته علیکم حاکما فذا حکم بحکمنا فلم یقبل منه فانمااستخف بحکم الله و تلینا رد والراد علینا راد علی الله و هو علی حدالشرک بالله] 6امام عصر می فرماید که او حجت است از جانب من به شما (آنکه عارف به حق ماست و من هم حجت براو هستم. کسیکه نسبت به فقیه جامع الشرایط رد کند مثل اینکه ما را رد کرده است و کسی که ما را رد کند شرک بخداست.
پس یک امر به اصطلاح فعلی نیست که نشسته باشند در مجلسین یا در قانون اساسی تفویض کرده باشند و به فقیه امری است که خدائی است او را تقریرش کرده اند و تثبیتش کرده اند. واگر هم کسی زیر بار ولایت فقیه نباشد زیر باراسلام هم نیست نمی شود گفت مسلمان نمی شود گفت مومن هر مقامی می خواهد باشد اگر ولایت فقیه را قبول ندارد ما در اسلامش شک داریم و درایمانش به خدا نه شک بلکه می گوئیم مومن نیست مسلمان نیست.
----------------------------------------
پاورقی ها:
1. مرحوم سیدمحمد فشارکی عالم عامل و فقیه بصیراز بزرگترین شاگردان مرحوم میرزا حسن شیرازی بود که برخی از بزرگان وی را [استاد کبیر] خطاب می کردند وی در حال حیات استاد دارای حوزه درسی عظیمی بود و مرحوم نائینی و حاج شیخ عبدالکریم حائری از شاگردان او هستند مرحوم میرزا حسن شیرازی پس از آنکه در مقام رهبری قرار گرفت کرسی درسش را به او سپرد. وی عالمی نفس کشته مجتهدی وارسته از وابستگیها و فقیهی خداشناس و معاد باور بوداز این روی هنگامی که همه انظار به طور طبیعی برای زعامت و مرجعیت به او متوجه شد استنکاف ورزید و فرمود:انااعلم انی لست اهلا لذلک لان الریاسه الشرعیه تحتاج الی امور غیرالعلم بالفقه والاحکام من السیاسات ومعرفه مواقع الامور.
من خود را شایسته مرجعیت نمی دانم. زیرا ریاست دینی و زعامت اسلامی به غیراز علم فقه و آشنائی بااحکام امور دیگر لازم دارد.از قبیل آگاهی از مسائل سیاسی و شناختن موضع گیریهای درست در هر کار! .فوائدالرضویه ج ص 592 ریحانه الادب ج 4ص 341هدیه الرازی الی المجددالشیرازی ص 148.
بنگرید فقیه عالیقدر و عالم بیدار دل در مسئله رهبری تا چه حد محتاطانه گام بر می دارد و برای زعامت چه چیزی را شرط می داند [....معرفه الامور] خوب است دراینجا به بیانی روشنگر از امام علی(ع) اشاره کنیم:
و لا تحمل هذا الامر الا اهل الصبر والبصر والعلم بمواقع الامور شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ج 7 ص 36.
خوب است عالمان ژرف اندیش و طلاب فاضل تیز هوش موصغدار این حقایق را بگسترند و ذهن جامعه را نسبت به مرجعیت و زعامت بیشتراز پیش روشن سازند.
امروز روشنگری در مفهوم دقیق[ اعلمیت] [ شرایط رهبری] و تبیین ضرورتها و بایستنیهای مقام رهبری بسیار ضروری است تا همگان بدانند که بار سنگین امامت و رهبری و وراثت پیامبران و صیانت مکتب و معارف اهل البیت و. .. را چه کسی می تواند بدوش کشد.
یکبار دیگر در بیان شهید محراب دقت کنیم: ذکر گو نمی خواهیم نماز جماعت خوان نمی خواهیم مرجع جامع می خواهیم در مسائل یاد شده نگاه کنید به: [الحیاه] ج 2 باب 8 و 9 بویژه از ص 341 به بعد و همچنین به [بیدارگران اقالیم قبله] ص 126 به بعد. و مصاحبه روشنگر حضرت آیه الله صانعی در مجله[ پاسداراسلام] سال دوم شماره 4.
2- احزاب 36 نگاه کنید به: المیزان جلد 16 ص 321 تفسیرالصافی جلد 4 ص 190و...
3- نساء.65 نگاه کنید به: المیزان جلد 4 ص 604 - تفسیرالصافی جلد 2 ص 432 - تبیان جلد 3 ص 245 - مجمع البیان جلد 3 ص 69.
4الغیبه للشیخ الطوسی ص 177 - کمال الدین و تمام النعمه ج 2 ص 482 احتحاج طبرسی ج 2 ص 283 وسائل الشیعه ج 18 ص 98 باب 11 من ابواب صفات القاضی ح 9.
5. مستدرک الوسائل ج 3 ص 188 باب 11 من ابواب صفات القاضی ح 16 - تحف العقول چاپ قم ص 169.
6. قسمتی است از روایت[ مقبوله عمر به حنظله] - وسائل الشیعه ج 18 ص 100 الکافی ج 1 ص 412 - تهذیب الاحکام ج 6 ص 301 الاحتجاج ج 2 ص 106 - مستدرک الوسائل ج 2 ص 187 - و جواهر 40 ص 32
https://hawzah.net/fa/Magazine/View/4518/7318/91194/مصاحبه-منتشر-نشده-ای-از-آیت-الله-صدوق/?SearchText=فشارکی