بیست و یکمین شنبه انقلاب با موضوع سینما
دستاوردهای چهل ساله انقلاب درحوزه سینما
سینمای ایران با سینمای دفاع مقدس هویت جهانی یافت/ امروز سینمای انقلاب اسلامی الهام بخش مقاومت مردمی در برابر شیطان بزرگ است/ تنها جشنواره جهانی فیلم مقاومت، ابتکار انقلاب اسلامی است/ صنف و انجمن منتقدان سینمایی، بعد از انقلاب اسلامی، تأسیس شد/ نقدآرمانگرایانه در سینما منحصر به انقلاب اسلامی است
دبیرکمیته فیلم و سینماگفت: سینمای ایران با سینمای دفاع مقدس هویت جهانی پیدا کرد
به گزارش فرهنگ سدید، پرویز فارسیجانی دبیر کمیته سینما در بیست و یکمین شنبه انقلاب در سخنانی به رویکرد سینمای پس از انقلاب و نگاه نو به سینمای انقلاب اسلامی پرداخت. مهم ترین محورهای مطرح شده در این بخش به این شرح است:
- انقلاب اسلامی، رویکرد جدیدی به سینمای ایران بخشید.
- سینما از رویکردی صرفاً تجاری، سرگرمکننده و بیرونق در زمان طاغوت، به سینمایی پویا، اخلاقمدار و انسان ساز تبدیل شد
- انقلاب اسلامی در حوزه سینما برخلاف دوران طاغوت، هویت تازهای بر پایهی ارزشهای اخلاقی، دینی و انسانی به هنر هفتم بخشید.
- هنر سینما از دید رهبران انقلاب اسلامی «یک هنر برتر» است و با تعابیری همچون «هیچچیز مثل سینما نیست» از آن یاد میشود.
- جشنواره های موضوعی، گام موثری در جهت تولید محتوا است که سینمای انقلاب اسلامی به آن توجه ویژه دارد .
- انقلاب اسلامی، سینمای جذاب بدون سکس و خشونت را به جهان عرضه کرد.
- پس از انقلاب اسلامی تلقی تازه ای از جذابیت در سینما شکل گرفت و سبکی بی نظیر غیر متکی به وجه غریزی انسان در جهان پدید آمد.
- ویژگی های سینمای قبل از انقلاب عبارتند از :
- سخیف بودن، عامه پسند بودن، قشری بودن
- مبتذل بودن، جنسی و شهوت زده ( زن، مشروب و قمار ) و مروج برهنگی
- تک ژانری بودن
ویژگی های سینمای پس از انقلاب عبارتند از:
- فاخر، هنری و حرفه ایی( کیفی ).
- اخلاقی، عفیفانه، نجیبانه( ارزشی).
- چند ژانری مانند معنا گرا، سیاسی، اجتماعی، دفاع مقدس( متنوع).
فارسیجانی در بخش دیگری از سخنان خود خدمات انقلاب اسلامی به سینمای ایران را نیز مورد اشاره قرار داد. محورهای مطرح شده در این باره عبارت است از:
- انقلاب اسلامی، سینمای مطرود مردم و ورشکسته ی قبل از انقلاب را نجات داد و به آن رونق بخشید.
- انقلاب اسلامی، سینمای ایران را تطهیر کرد.
- سینمای انقلاب اسلامی، سینمای تک ژانری ایران را تنوع ژانری داد.
- انقلاب اسلامی، به سینمای مستند، انیمیشن و سینمای دینی و انقلابی، توجه جدی کرد.
در ادامه این کارشناس سینما به نگرش سیاسی – اجتماعی سینمای انقلاب اسلامی اشاره و دستاورد های چهل ساله انقلاب اسلامی را به شرح زیر عنوان کرد:
- سینمای قبل از انقلاب خود را مقید به ارزش خاصی نمیدانست درحالیکه پس از انقلاب اسلامی این سینما حامل ارزشهای تازهای چون استقلال، اسلام ناب، عدالت و حاکمیت مردم شد.
- سینمای قبل از انقلاب صرفاَ جنبه تفریح و سر گرمی داشت و پس از انقلاب اسلامی تبدیل به پیشرفته ترین هنر متعالی برای اعتلای ارزش های انسانی شد.
- ورود ژانر سیاسی به سینمای ایران مرهون انقلاب اسلامی است.
- انقلاب اسلامی سینمای سیاست گریز قبل از انقلاب را به مؤثرترین هنر در عرصه سیاسی کشور تبدیل کرد.
- از نگاه رهبران انقلاب اسلامی ، سینما و سینماگران، شأن بالایی دارند تا جایی که از آنها بهعنوان «کلید پیشرفت کشور» یاد میشود ولی قبل از انقلاب، سینما عامل فساد و عقب ماندگی کشور بود.
- انقلاب اسلامی توانست تأثیر عمیقی بر شکلگیری و جهتیابی سینمای ایران بگذارد و نقش تازهای را برای سینما ایجاد کند.
دبیر کمیته سینما، در بیان دستاورد های انقلاب اسلامی به حوزه زیرساختهای سینما نیز پرداخت و گفت:
- در پیش از انقلاب، 6 نهاد متولی سیاستگذاری و تولید فیلم در کشور وجود داشت که این تعداد پس از انقلاب اسلامی به 12 نهاد متشکل از 26 زیرمجموعه، رسید.
- سینمای قبل از انقلاب در طی 48 سال، 1،141 فیلم ساخته بود. این در حالی است که سینمای پس از انقلاب، طی 38 سال 2،517 فیلم ساخته است. به عبارتی تعداد تولید فیلم سینمایی نسبت به قبل از انقلاب 2 برابر شده است.
- تعداد کارگردانان قبل از انقلاب 261 نفر بود که پس از انقلاب به 716 نفر رسید. به عبارتی این تعداد پس از انقلاب 3 برابر شده است.
- تعداد نشریات و مجلات سینمایی قبل از انقلاب 42 عنوان بود که تا قبل از انقلاب تعطیل شدند و پسازآن به برکت انقلاب اسلامی به تعداد 55 عنوان رسید.
- پیش از انقلاب تنها 3 تشکل و صنف سینمایی در کشور وجود داشت که پس از انقلاب این تعداد به 30 صنف رسید.
- از 437 باب، سینمایی که قبل از انقلاب در کل کشور وجود داشت، به علت حوادث و شرایط انقلاب، تعدادی زیادی از آنها از رده خارج گردیدند و تنها 92 باب سینما با 99 سالن سینمایی تحویل انقلاب شد. اما از ابتدای انقلاب تا کنون تعداد سینماهای کشور به 273 باب با 408 سالن رسید که رشدی 4 برابری را نشان میدهد.
- تعداد سریال های ساخته شده قبل از انقلاب، از 62 عنوان به 1،150 عنوان به رشد 18 برابری در پس از انقلاب رسید. .
در بخش دیگر این نشست فارسیجانی به دستاورد های تربیت ،آموزش و پژوهش سینما پس از انقلاب پرداخت که اهم محور های آن به شرح زیر است:
- قبل از انقلاب تنها 5 مرکز دانشگاهی و آموزشی در حوزه سینما به فعالیت میپرداخت درحالیکه پس از انقلاب 11 هنرستان در رشته سینما، 15 مرکز علمی کاربردی در سطح کاردانی و 6 مرکز در سطح کارشناسی، 11 مرکز دانشگاهی دولتی، غیرانتفاعی، آزاد و پردیس در سطح کارشناسی و کارشناسی ارشد، 159 آموزشگاه خصوصی در تهران و شهرستانها، 4 مرکز آموزشی نهادی، 2 مرکز دانشگاهی نهادی، به تربیت سینماگر در رشته های مختلف سینمایی میپردازند.
- قبل از انقلاب با 5 مرکز دانشگاهی و آموزشی در حوزه سینما، تقریباً 147 نفر فارغ التحصیل سینما داشتیم که این تعداد بعد از انقلاب اسلامی با بیش از 150 هزار نفر دانشجو، هنرجو و فارغ التحصل، رشد100 برابری داشته است.
- پیش از انقلاب، تنها 235 عنوان کتاب در حوزه سینما چاپشده بود. این در حالی است که تعداد کتاب چاپشده تا سال 96 در این حوزه، عددی نزدیک به 1700 عنوان است. به عبارتی؛ تعداد کتاب چاپشده در این حوزه بعد از انقلاب، 7 برابر شده است.
زنان و سینما محور دیگر از اظهارات این کارشناس سینما بود که دستاورد های انقلاب اسلامی در این حوزه عبارتند از:
- ظهور کارگردانان سینمایی زن، پدیدهی پس از انقلاباسلامی است. قبل از انقلاب کارگردان زنی وجود نداشت درحالیکه این تعداد پس از انقلاب به 25 نفر رسید.
- از پیامدهای انقلاب اسلامی، رشد فعالان سینمایی ، به ویژه زنان در مقیاس وسیع است که در زمان طاغوت به واسطه کارکرد سینما، صحنه را ترک کردند.
- سینمای قبل از انقلاب از کشش و جذابیت بازیگران زن برای توفیقات تجاری فیلم، استفاده ابزاری می کردند.
- گزینش بازیگران زن در سینمای قبل از انقلاب بر اساس مهارت بازیگری نبود، بلکه توجه به آوازخوانی و رقاصی بود.
- عمدهترین نقش زنان در سینمای قبل از انقلاب روسپیگری و رقاصی بود.
- بازنمایی نادرست شخصیت زن در سینمای قبل از انقلاب و فضای مسموم سالن ها موجب عدم استقبال زنان از سینما شده بود.
- محتوای فیلم ها، قبل از انقلاب اسلامی، به گونه ای بود که زنان رغبتی برای دیدن فیلم و حضور در سینما نداشتند.
- در سینمای قبل از انقلاب، زنان هیچ نقشی در امور کلیدی تولید، مانند تهیه کنندگی، نویسندگی وکارگردانی نداشتند، انقلاب اسلامی این نقش را به زنان داد.
- در سینمای قبل از انقلاب، زنان هیچ نقشی در مدیریت سینمایی کشور نداشتند ولی پس از انقلاب، زنان در داوری جشنواره ها، شورای پروانه نمایش و صنوف سینما، حضوری موثر پیدا کردند.
- در سینمای قبل از انقلاب از 29 صنف سینما، زنان فقط در چند صنف، مشارکت داشتند ولی امروزه حضوری فعال و تعیین کننده در تمام صنوف دارند.
- پیش از انقلاب، دانشجویان و هنرآموزان سینمایی بسیار نادر و انگشت شمار بودند، اینک نزدیک به نیمی از ظرفیت مراکز آموزشی را دانشجویان زن تشکیل می دهند.
- نقش غالب زن در سینمای طاغوت، موجودی فرودست و عنصری حقیر بود. اما در سینمای پس از انقلاب زن جایگاه شایسته خود را یافت.
- در سینمای زمان طاغوت، زن بدون مرد هیچ بود. سینمای پس از انقلاب، برای اولین بار زن را نقش قهرمان داستان معرفی کرد.
- زن در سینمای قبل از انقلاب، بی هویت بود و صرفاً گونه ای تقلیدی از سینمای مبتذل غرب مطرح می شد.
فارسی جانی به موضوع ژانر دفاعمقدس اشاره کرد و محورهای این بخش را این چنین برشمرد که:
- انقلاب اسلامی همزمان با وقوع جنگ تحمیلی، ژانر(گونه) سینمایی جدیدی را با نام دفاعمقدس پدید آورد.
- فناوری ساخت فیلم های جنگی پس از انقلاب اسلامی، وارد سینمای ایران شد.
- خلق ژانر ویژه انقلاب و دفاعمقدس با تولید تعداد 317 فیلم سینمایی از افتخارات سینمای پس از انقلاب اسلامی می باشد.
- برجسته ترین کارگردانان و فیلم سازان سینمای ایران، رزمندگان دفاع مقدس هستند.
- سینمای ایران با سینمای دفاع مقدس هویت جهانی یافت.
- پربینندهترین فیلم تاریخ سینمای ایران، مربوط به فیلم «عقابها» در سینمای پس از انقلاب با هشت میلیون و 600 هزار نفر در ژانر دفاعمقدس است.
- پرفروشترین فیلم تاریخ سینمای ایران تا پایان سال 96 با توجه به نسبت تورم و جمعیت، مربوط به سینمای بعد از انقلاب، فیلم «اخراجیهای 2» با فروش ۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است.
در ادامه، مردمیشدن و رویش جوانان در تولید سینما محور بحث قرار گرفت که دبیر کمیته سینما این دستاوردهای اینگونه برشمرد:
- انقلاب اسلامی، سینمای مطرود مردم و ورشکسته سال 56 را نجات داد و به رونق رساند.
- انقلاب اسلامی، پای فیلم های سینمایی را به مدارس، مساجد و روستا ها باز کرد.
- انقلاب اسلامی، پای توده های مردم و خانواده ها را به سینما باز کرد.
- پس از انقلاب اسلامی، تماشای فیلم در سبد فرهنگی خانواده ها قرار گرفت.
- انقلاب اسلامی، برای رویش های جوانانه ای که هیچ پشتوانه ای نداشتند، فرصت درخشش ایجاد کرد. مانند شهید آوینی، مرحوم سلحشور، حاتمی کیا، ملا قلی پور، مهدویان و ...
- جشنواره عمار یک ابتکار منحصر به فرد و نماد سینمای مردمی است که به جای فرش های قرمز، قلبهای مردم از هنرمندان استقبال می کند.
فارسیجانی مقاومت، استکبارستیزی و جهانی شدن سینمای انقلاب اسلامی را از جمله ویژگی های سینمای پس از انقلاب برشمرد. مهم ترین دستاورد های این بخش عبارت است از:
- سینمای قبل از انقلاب به گفتهی امام راحل(ره) یکی از ابزارهای مؤثر استعمار و استثمار به شمار میرفت، درحالیکه سینمای انقلاب اسلامی، پیشرو در عرصه جهانی و حامی مستضعفان جهان است.
- امروز سینمای انقلاب اسلامی، الهامبخش مقاومت مردمی در برابر شیطان بزرگ است.
- انقلاب اسلامی، سینمای ایران را جهانی کرد.
- سینمای ایران در سالهای بعد از انقلاب، در هر سال به طور متوسط حدود 92 جایزه بینالمللی دریافت کرده است، یعنی هر ماه 8 بار در سراسر جهان، نام سینمای ایران مطرح شده است.
- سینمای ایران پیش از انقلاب، تنها هفت داوری بینالمللی را تجربه کرد درحالیکه بعد از انقلاب اسلامی این تعداد به 786 داوری بینالمللی رسید.
- افتخار ساخت پر مخاطب ترین سریال جهان اسلام، از آن جمهوری اسلامی است.
- سطح سریال های ایرانی در جایگاهی قرار دارند که امروزه در بعضی کشورها بعنوان بسته هدیه ایی از سوی وزرای فرهنگ و هنر اهدا می شود.
- اعتبار سینمای ایران به جایگاهی رسیده است که جشنواره های بزرگ جهانی مانند اسکار و کن جایزه های برتر خود را به فیلم های درجه 2 و 3 ایرانی اعطا می کنند.
این کارشناس سینما در خصوص مستند انقلاب اسلامی نیز گفت:
- تعداد فیلمهای مستند ساختهشده در قبل از انقلاب اسلامی، 203 عنوان بوده است. اما بعد از انقلاب، بیش از 7000 فیلم مستند تولیدشده است. در حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نیز اعم از فیلم کوتاه، نیمه بلند و بلند، بیش از 1000 فیلم مستند، تولید شده است.
- پس از انقلاب 17 جشنواره در حوزه فیلم مستند، فعال هستند که قبل از انقلاب چیزی نداشتیم.
- تعداد 21 کارگردان مستند در قبل از انقلاب فعالیت می کردند که این تعداد پس از انقلاب اسلامی، با رشد 40 برابری به ببیش از 850 کارگردان فعال در حوزه مستند رسیده است.
- تاکنون انقلاب اسلامی 12،690 نیروی انسانی مستند ساز بالقوه را در مراکز آموزشی تربیت کرده است.
دبیر کمیته سینما همچنین به جایگاه نقد در رشد سینمای انقلاب اسلامی اشاره کرد و دستاورد های انقلاب اسلامی در این بخش را این چنین عنوان کرد:
- نقد فیلم در قبل از انقلاب یک جریان نبود.
- نقد حرفه ایی و فنی سینما بعد از انقلاب باب شد.
- قبل از انقلاب اسلامی، نشریه تخصصی سینمایی نداشتیم. اما پس از انقلاب اسلامی، 17 نشریه، اعم از هفته نامه، ماهنامه و فصلنامه و 20 سایت تخصصی داریم.
- نقد آرمانگرایانه در سینما، منحصر به انقلاب اسلامی و از افتخارات ایران اسلامی است.
- صنف و انجمن منتقدان سینمایی، بعد از انقلاب اسلامی، تأسیس شد.
فارسیجانی در پایان اظهارات خود به رخدادها و جشنوارههای سینمایی پس ار انقلاب اشاره کرد و که اهم این دستاورد ها عبارتند از:
- پیش از انقلاب اسلامی، تنها 11 جشنواره فیلم داخلی و بینالمللی در سطح کشور برگزارشده بود که این تعداد تا سال 96 به 35 عنوان رسید. (افزایش 3 برابری رخدادهای سینمایی، بیانگر توجه انقلاب اسلامی به هنر سینما و شادابی سینماگران است).
- سینمای ایران در سالهای پیش از انقلاب از میزان 666 حضورجشنواره ای خارجی، 152 جایزه داشت و بعد از انقلاب اسلامی( طی مدت مشابه) از میان 34،930 حضور، 3،685 جایزه نصیب سینمای ایران شده است.
- تنها جشنواره جهانی فیلم مقاومت، ابتکار انقلاب اسلامی است.
- http://farhangesadid.ir/fa/news/603/سینمای-ایران-با-سینمای-دفاع-مقدس-هویت-جهانی-یافت-امروز-سینمای-انقلاب-اسلامی-الهام-بخش-مقاومت-مردمی-در-برابر-شیطان-بزرگ-است-تنها-جشنواره-جهانی-فیلم-مقاومت-ابتکار-انقلاب-اسلامی-است-صنف-و-انجمن-منتقدان-سینمایی-بعد-از-انقلاب-اسلامی-تأسیس-شد-نقدآرمانگرایانه-در-سینما-منحصر-به-انقلاب-اسلامی-است
سینمای امروز جهان شاهد دو قطبی ایران و آمریکا است/ حتی فردین هم معتقد به ورشکستگی سینمای پهلوی بود/ بعد از انقلاب، زنان در عرصه های مختلف سینما حاضر شدند/ ماجرای دیدار ضرغامی و نوشابه امیری
رئیس اسبق سازمان صدا و سیما گفت: محمد علی فردین در یک میزگرد با حضور بسیاری از سینماگران از ورشکستگی سینمای ایران در دوران پهلوی می گوید که این فیلم قدیمی با تحلیل فریدون جیرانی از رسانه ملی پخش شد.
به گزارش فرهنگ سدید، عزت الله ضرغامی، رئیس اسبق سازمان صدا و سیما صبح امروز در بیست و یکمین شنبه انقلاب با موضوع فیلم و سینما که به همت جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی در حوزه هنری برگزار شد در سخنانی اظهارداشت: بدون تردید مقایسه عملکرد کشور در دوران قبل و بعد از انقلاب اسلامی در موضوعات مختلف امکان پذیر نیست و افتخارات انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی به لحاظ کمی و کیفی در صدر موضوعات دیگر قرار دارد البته نه اینکه در تمامی حوزه ها اول باشد بلکه برجسته و برتر است.
وی ادامه داد: امروز دارای دو سینما در جهان یکی به پرچم داری آمریکا و دیگری به پرچم داری ایران هستیم و این مهم است که جایگاه سینمای ایران به مرحله تقابل با سینمای آمریکا رسیده است.
ضرغامی اضافه کرد: امروز یک سینمای استکباری با محوریت آمریکا و یک سینمای مقاومت با محوریت ایران در جهان داریم و در این راستا سال گذشته قوی ترین و بهترین جشنواره فیلم فجر را به لحاظ کیفیت فیلم ها و آثار شاهد بودیم که بیانگر رشد فرمی و شکلی و همچنین ارائه پیام های مناسب به مخاطبان بود و دلیل آن، قوی شدن بنیه سینمای ایران است.
رئیس اسبق رسانه ملی با اشاره به اینکه در حوزه نقد، سینمای ایران نسبت به دوران پهلوی بسیار پیشرفت کرده است، گفت: تحقق آزادی بیان در کشور که یکی از شعارهای اصلی انقلاب اسلامی ذیل شعار «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» بود، به صراحت در سینما محقق شده است و امروز در حوزه سینمای اجتماعی، حرفها و نقدهای جدی و سنگینی به عملکردهای کشور صورت می گیرد و البته ظرفیت تحمل این نقدها نیز در کشور ایجاد شده است.
وی با اشاره به دیدار خود با نوشابه امیری گفت: خانم امیری بعد از مشکلات ایجاد شده برای نشریه گزارش فیلم نزد بنده آمد تا وساطتی برای حل آن به قوه قضائیه داشته باشم که از وی سوال کردم، برخی از مقالات و گزارش های این نشریه که با موضوع برجسته سازی و توجه به ابتذال رایج در فیلم های سینمایی قبل از انقلاب منتشر می شود، با چه هدفی است که وی پاسخ داد، ما اصلا سینمایی نبوده ایم، بلکه سیاسی هستیم و سینما را بهترین عرصه برای بیان اهداف و خط دهی های سیاسی خود یافته ایم.
ضرغامی با اشاره به دیدار خود با مقام معظم رهبری و ارائه یکی از سرمقالات نشریه گزارش فیلم به معظم له افزود: چندی پیش از جلسه با خانم امیری طی دیداری با مقام معظم رهبری یکی از سرمقالات این نشریه را به خدمت ایشان ارائه کردم که حرف های خوب و ارزشی ما را زیر سوال می برد و نقاط منفی ما را مورد تعریف و تمجید قرار می داد که معظم له اسک نویسنده آن را جویا شدند و زمانی که از هوشنگ اسدی به عنوان نویسنده نام بردم، ایشان فرمودند: من ایشان را به وضوح می شناسم که زندانی بودند و چه منش سیاسی داشتند و مدت ها بود فکر می کردم که در کجا مشغول فعالیت است.
عضو شورای عالی فضای مجازی گفت: آن گزاره خانم امیری مبنی بر خط دهی سیاسی در بستر سینما، من را به یاد آن دور اندیشی مقام معظم رهبری انداخت که سینما بستری برای خط دهی های سیاسی عده ای شده است.
وی ادامه داد: زمانی که آقای کیارستمی در جشنواره ای با یکی از خانم ها روبوسی داشت، فضای مطبوعاتی کشور به سمت انتقاد حرکت کرد و انتظار داشتم مقام معظم رهبری نیز در واکنش به آن، انتقادی صورت دهند اما ایشان به بنده فرمودند چرا ناراحت هستید، شما بچه حزب الهی ها به سمت این محافل نمی روید اما این موارد در چنین محافلی وجود داردو برداشت بنده این بود که این موضوع از نگاه رهبر انقلاب مساله اصلی نبود.
ضرغامی با تقدیر از برگزاری نشست هایی برای بیان دستاوردهای انقلاب اسلامی گفت: نشست هایی که با عنوان شنبه های انقلاب برگزار می شود و عده ای با هدف بیان دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه های مختلف دور یکدیگر جمع می شوند، قابل تقدیر است البته این دستاوردها در حوزه های مختلف در مقایسه با قبل از انقلاب قیاس مع الفارق است اما این مقایسه و بیان آن در فضای مجازی که این روزها عده ای در آن، بدنبال تطهیر دوران پهلوی هستند، بسیار مهم و تاثیرگذار است.
وی گفت: در کنار بیان دستاوردها، باید در آینده نقد و آسیب شناسی عملکردها نیز در دستور کار قرار گیرد تا انقلاب به قله مدنظر خود دست یابد.
ضرغامی با اشاره به تعریف سینمای اجتماعی تصریح کرد: این سینما پرتو افکن مسائل جامعه است که با رویکرد و رگه های واقع گرایانه نه بزرگ نمایانه، آنها را به تصویر می کشد و در نهایت یک رویا و آرمان را با جهت گیری روشن برای خروج از این وضعیت به مخاطب ارائه می دهد.
عضو شورای عالی فضای مجازی افزود: از سینمای اجتماعی در راستای مصالح مردم و ملت و همچنین زندگی بهتر آنان استفاده می شود و این رویکرد واقعی این سینماست.
وی با اشاره به اینکه فیلم فارسی، رویکرد مسلط و حاکم بر سینمای قبل از انقلاب اسلامی بود، افزود: این فیلم ها امروز در ماهواره نیز وجود دارد که رویکرد آنها به هیچ عنوان اجتماعی و سیاسی نیست.
ضرغامی ادامه داد: بعد از موج به اصطلاح سینمای نو، آثاری که حرفی برای گفتن داشتند در سینمای ایران تولید شد و بازیگران تحول آفرینی نیز وارد عرصه سینما شدند که آثار این دوران با رویکرد اجتماعی به پرتو افکنی مشکلات جامعه پرداخت اما امید و نویدی به مخاطب در پایان ارائه نمی داد که البته اگر پای صحبت فیلم سازان آن دوران بنیشیم، شاید شرایط حاکم و یا لزوم روشنگری را دلیل بر این رویکرد بیان کنند.
رئیس اسبق رسانه ملی با اشاره به فیلم سینمایی تنگنا گفت: این فیلم یکی از آثار ماندگار سینماست که در ابتدای فیلم چراغ زرد و قرمز را نمایش می دهد و به بیان اوج درماندگی و یاس جامعه در آن دوران می پردازد اما هیچ روزنه و دریچه ای به روی مخاطب باز نمی کند، در فیلم گوزن ها نیز همین روند حاکم است که گویی وضعیت همین است و کاری نمی شود انجام داد.
وی ادامه داد: سینمای حاتمی کیا علی رغم آن که با نام دفاع مقدس و جنگی شناخته می شود، اجتماعی است که تفاوت آن با فیلم فارسی و هندی آن است که قهرمانان این فیلم ها ملموس است و برای حل مشکلات گشایشی از آسمان صورت نمی گیرد و باور پذیر است.
ضرغامی گفت: سینماگران زن، قبل از انقلاب فعال نبودند اما بعد از انقلاب اسلامی زنان در تمام عرصه های سینمایی حضور دارند و کارگردانان زن سینمای ایران ،عمدتا در عرصه سیاسی و اجتماعی مشغول به فعالیت هستند.
عضو شورای عالی فضای مجازی با اشاره به رویکرد فیلم های سیاسی سینمای ایران گفت: در حوزه سیاست، فیلمها و آثاری در سینمای ایران تولید می شود که گاهی تعجب همگان را به جهت نقدهای صریح و یا زیر سوال بردن امور همراه دارد، اما به جهت آزادی بیان این فیلم ها تولید می شود.
وی با اشاره به اینکه پیش از انقلاب اسلامی سینمای ایران قابلیت رقابت با فیلم های خارجی را نداشت، گفت: شخصا قبل از انقلاب به تماشای فیلم های خارجی می رفتم و فیلم های ایرانی جذابیتی برایم نداشت که این روند عدم توانایی به رقابت موجب ورشکستگی سینمای ایران در دوران پهلوی شد.
ضرغامی در توضیح این مطلب گفت: در یک فیلم آرشیوی در گذشته، محمد علی فردین در یک میزگرد با حضور بسیاری از سینماگران از ورشکستگی سینمای ایران در آن دوران می گوید که این فیلم قدیمی با تحلیل فریدون جیرانی از رسانه ملی پخش شد.
رئیس سابق رسانه ملی گفت: برخی می گویند اگر حکومت سابق بود، فلان پیشرفت ها حاصل می شد، اما همین افراد در حوزه سینما قادر به بیان این جمله نیستند زیرا سینمای ایران بعد از انقلاب بسیار متحول شد، بطور مثال در حوزه سخت افزاری سینما تحولات عظیمی صورت گرفته است.
وی افزود: معتقدم اگر اشکالی امروز در سینمای ایران وجود دارد، ناشی از سینما نیست بلکه متعلق به جامعه است، به این معنا که جامعه امروز افسرده و غمگین است لذا یک فیلم سینمایی کمدی مورد استقبال قرار میگیرد.
عضو شورای عالی فضای مجازی در انتهای سخنان خود خاطرنشان کرد: سینمای اجتماعی و سیاسی افتخار انقلاب اسلامی محسوب می شود که امیدواریم قدر این گل تازه روییده شده را بدانیم و از ضررها و آسیب ها حفظش کنیم تا ارتقا یابد.
http://farhangesadid.ir/fa/news/605/سینمای-امروز-جهان-شاهد-دو-قطبی-ایران-و-آمریکا-است-حتی-فردین-هم-معتقد-به-ورشکستگی-سینمای-پهلوی-بود-بعد-از-انقلاب-زنان-در-عرصه-های-مختلف-سینما-حاضر-شدند-ماجرای-دیدار-ضرغامی-و-نوشابه-امیری
آیت الله قائم مقامی: انقلاب اسلامی سینما را متشخص کرد/ عظیمی: زنان بعد از انقلاب عهده دار امور کلیدی در سینما شدند/ میرعلایی: بعد از انقلاب تعداد سالن های سینما بیش از 4 برابر شد/ فهیم: در دوره پهلوی مجله قابل توجهی در حوزه سینما نداشتیم/ توکلی: موفقیتهای هستهای و پیشرفتهای هنری از مهمترین دستاوردهای انقلاب است/ یزدی: فعالیت فیلم سازان زن در عرصه سینمای مستند بعد از انقلاب/ سهرابی: ژانر دفاع مقدس تنها ژانر ملی و بومی کشور
بیست و یکمین شنبه انقلاب با موضوع دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه فیلم و سینما به همت جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.
به گزارش فرهنگ سدید، بیست و یکمین شنبه انقلاب با موضوع دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه فیلم و سینما به همت جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد. در این نشست چهرههایی چون عزت الله ضرغامی رئیس اسبق سازمان صدا و سیما، آیت الله سیدمحمد قائم مقامی استاد حوزه و دانشگاه،هوشنگ توکلی بازیگرسینماو تلویزیون،احمدمیرعلایی تهیه کننده سینما، محمد تقی فهیم منتقد سینما، محسن یزدی مسئول بخش مستند حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، روح الله سهرابی فیلمساز، مهدی عظیمی تهیه کننده سینما، ... و دیگر کارشناسان این حوزه حضور داشتند.
انقلاب اسلامی تاثیر مثبت و عظیمی بر سینما داشته است/ سینما امروز ایران متشخص و نجیب است
در ابتدای این نشست، آیت الله سید محمد قائم مقامی، استاد حوزه و رئیس کارگروه سینمای مرکز مطالعات هنر انقلاب در ابتدای این نشست با تبریک چهل سالگی انقلاب اسلامی اظهارداشت: امیدواریم این انقلاب به اوج قله مدنظر که ظهور امام زمان (عج) است، دست یابد.
وی با اشاره به اینکه در بررسی کارنامه چهل ساله انقلاب اسلامی باید دو موضوع رویدادها و رخدادهای این دوران و همچنین ویژگی های سینمای طراز انقلاب مورد بررسی قرار گیرد، افزود: شخصا معتقدم انقلاب اسلامی تاثیر مثبت و عظیمی بر سینما داشته است و موجب تحول این هنر شده است.
قائم مقامی گفت: در بعد کلی سینما، امروز در مقطع 40 سالگی دارای سینمایی مشخص و ویژه در عرصه جهانی هستیم.
این استاد حوزه افزود: سینمای انقلاب متشخص و نجیب است که فضای انقلاب و دگرگونی های حاصل از آن را به درجات مختلف در آثار مختلف خود به نمایش درمی آورد و در کلان نیز دارای توفیقات بسیاری است.
وی ادامه داد: متفکران و اندیشمندان حوزه سینما در این مقطع 40 ساله باید در رسانه ها و تلویزیون، مباحث استدلالی پیرامون دستاوردهای انقلاب در این حوزه داشته باشند که حاصل آن قطعا بیان اتفاقات عظیم و تحولات گشترده خواهد بود.
قائم مقامی با اشاره به ویژگی های سینمای طراز انقلاب اسلامی تصریح کرد: مفروض این است که سینمای امروز هنوز به طراز انقلاب اسلامی دست پیدا نکرده است البته آنچه موجود است، مورد تقدیر و تشکر است اما هنوز به قله مدنظر نرسیده ایم.
این استاد حوزه گفت: انقلاب اسلامی امروز در مقطع چهل سالگی خود قرار دارد که برای آینده آن دو دیدگاه مطرح است؛ اول آن که این انقلاب ریشه خواهد کرد و تا ابد به حیات خود ادامه خواهد داد و یا براساس دیدگاه سیاه کفار، کنار خواهد رفت.
وی اضافه کرد: یکی از مقامات آمریکایی معتقد است که ایران، آخرین کشور انقلابی جهان خواهد بود اما دیدگاه دیگری نیز مطرح است که آمریکا آخرین فرعون جهان خواهد بود و نابود می شود که این نابودی نزدیک است.
قائم مقامی با اشاره به اینکه سینمای انقلاب اسلامی پس رفت نخواهد داشت و دیگر به عقب بازنخواهد گشت، افزود: بناست در سینمای انقلاب اسلامی تحولات عظیمی صورت گیرد که برای دستیابی به سینمای طراز انقلاب باید تحول اساسی و نگاهی جدید، ریشه ای و معرفت شناسانه به موضوع قصه و خیال داشته باشیم زیرا تعریف دین از خیال با تعریف رایج در غرب متفاوت است.
این استاد حوزه ادامه داد: در حوزه غرب، خیال برای خیال مطرح است اما در حوزه دین خیال صد در صد تابع حقیقت و واقعیت است و کانالی برای بیان حقیقت است که انقلاب نیز بنا دارد، حقیقت را که همان ولایت است، در جهان مطرح کند.
وی افزود: برای تحقق اهداف این حوزه، باید در برخی از مشهورات تشکیک کرد و برخی از روندهای مشهور را تغییر داد، به عنوان نمونه یک هنرمند برای بیان زندگی پیامبران، نیازمند جذاب سازی قصه و ورود خیالات نباید باشد و اگر بنا بر استفاده از خیال است باید بدانند که خیال کانالی برای بیان حقیقت است.
قائم مقامی اضافه کرد: از مقطع 40 سالگی به بعد انقلاب اسلامی، یک هنرمند باید این جرات را داشته باشد که داستان پیامبران را به برکت ذوق و خیال واسط، جهت بیان حقیقت به تصویر بکشد که در این صورت نیز جهانیان شنوای پیام های ما خواهند بود.
این استاد حوزه خاطرنشان کرد: دین باید سیطره و حاکمیت تمام بر سینما داشته باشد و سینما باید این سیطره را بپذیرد و تابع دین باشد که پیام انقلاب اسلامی نیز همین تبعیت از دین است که اگر هر پدیده ای از دین تبعیت کند، به جایگاه واقعی خود دست پیدا خواهد کرد.
تعداد سالن های سینما از 100 سالن قبل انقلاب به 400 سالن بعد انقلاب رسیده شده است
در ادامه این نشست، احمد میرعلایی رییس پیشین بنیاد سینمایی فارابی با اشاره به زمان طاغوت و دیدار تعدادی از هنرمندان سینما با حضرت امام اظهارداشت: هنرمندان قبل انقلاب که معتقد به امام و اسلام بودند نزد ایشان رفتند و درخواست جنگ مسلحانه در کشور را داشتند اما امام با این موضوع مخالفت کردند و گفتند هنرمند باید با هنر خود مبارزه کند.
وی ادامه داد: بی نظیرترین تبلیغ خداوند با بندگان و ایجاد ارتباط و رساندن مفاهیم، قرآن کریم است که همیشه قرآن در قرون مختلف جزو بروز ترین ها بوده و هست.
علایی با بیان سطح دغدغه امام نسبت به سینما گفت: حضرت امام نسبت به سینما دغدغه ای زیادی داشتند که این دغدغه را در روز 12 فروردین می توان متوجه شد که در سخرانی خود به سینما نیز اشاره کردند.
این تهیه کننده سینما تاکید کرد: باید به زیرساخت ها در حوزه سینما توجهاتی شود که این توجهات می تواند به پیشرفت این هنر کمک شایانی کند.
علایی با اشاره به نفوذ رسانه در عصر حاضر بیان داشت: جمعی از جوانان از حضرت آیت الله جوادی آملی سوالی پرسیدند که آیا اگر رسانه در زمان پیامبر اکرم بود ایشان از آن استفاده می کردند؟ و ایشان در پاسخ گفتند بله و اگر امام زمان هم ظهور کنند حتما از این وسیله استفاده خواهد کرد.
رییس پیشین بنیاد سینمایی فارابی در ادامه سخنان خود گفت: اکنون در این 40 سال کارهای ارزشمندی انجام شده است ولی اکنون باید به فکر 40سال آینده باشیم و برای آن باید برنامه ریزی هایی داشته یاشیم.
علایی تاکید کرد: قبل انقلاب اصلا پدیده ای به نام منشی صحنه و برنامه ریز و .... نداشتیم چرا چون اصلا به سینما نگاه حرفه ای و فنی نداشتند اما اکنون به برکت انقلاب اسلامی جزو بروز ترین سینما های دنیا هستیم.
وی با اشاره به پیشرفت ها در حوزه سینما ادامه داد: در حوزه گریم پیشرفت هایی کرده ایم و الان جزو کشورهایی هستیم که حرفهایی در این حوزه داریم و بهترین گریمورهای حال حاضر در ایران است.
علایی خاطرنشان کرد: بعد از انقلاب تمام تجهیزات در سینما پیشرفت کرده است این درحالی است که قبل انقلاب حتی برای صداگذاری برروی فیلم ها با مشکل روبه رو بودیم.
رییس پیشین بنیاد سینمایی فارابی تصریح کرد: قبل انقلاب تعداد سالن های سینما کمتر از 100 عدد بود اما اکنون این تعداد به بالای 400 عدد رسیده است.
علایی همچنین افزود: در زیرساخت های سینما پیشرفت های زیادی داشته ایم که اکنون در هر سه ماه یک سالن سینمایی در کشور افتتاح می شود.
وی تاکید کرد: بهترین برنامه ریزی در سینما؛ اقتصاد سینما است و باید از این فرصت ها استفاده کرد چون در طی 10 سال گذشته، سینمای ایران در جهان خواهان پیدا کرده است که نمونه آن را می توان در آمارهای مربوط صدا و سیما مشاهده کرد؛ سریال یوسف پیامبر حدود 4 میلیارد در جهان بازدید داشته است.
موفقیتهای هستهای و پیشرفتهای هنری از مهمترین دستاوردهای انقلاب است/ انقلاب اسلامی فضا را برای ورود به سینما باز کرد
هوشنگ توکلی بازیگر سینما و تلویزیون نیز در ادامه این نشست در سخنانی اظهار کرد: آموزش هنر (طرح، نقش، جلوه و...) بسیار دشوار است. گاهی اوقات انسان یک ویژگی پیدا میکند تا بخشی از حساسیتهای روحی و اجتماعی را در قالب یک نقش نشان دهد. درواقع هنرمند چیزی را میبیند که افراد عادی کمتر آن را میبینند و به آن توجه میکنند.
بازیگر سینما و تلویزیون ادامه داد: نویسندگی در حوزه سینما مهمترین بخش است زیرا نویسنده یک فیلم، داستانی را نقل میکند که با روزمرگی روبهرو است.
وی با اشاره به وضعیت سینمای قبل از انقلاب گفت: سینما قبل از انقلاب تنها چند فیلم تأثیرگذار داشت؛ مابقی آثار سینما دوران پهلوی متأثر از آثار غربی بود و بهصورت کورکورانه اجرا میشد.
توکلی با اشاره به اینکه انقلاب یک انفجار در عرصه هنر ایجاد کرد، تصریح کرد: جوانان بسیاری در قبل از انقلاب به هنر علاقهمند بودند که به دلیل شرایط فساد و شهوت زده آن دوران نمیتوانستند وارد این عرصه شوند. در اسفند سال 57 همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی سیر عظیمی از جوانان شیفته هنر به عرصه سینما رو آوردند و آموزش دیدند.
وی اظهار کرد: در اواخر دهه 60 جریان فکری سینما انقلاب به دو بخش تقسیم شد که یکی نگاه درونی به سینما داشت و دیگری نگاه بینالمللی، اما هر دو به جریان انقلاب اسلامی معتقد بودند.
بازیگر سینما و تلویزیون گفت: همواره در مجامع این نکته را گفتهام که انقلاب اسلامی در دو حوزه موفقیت چشمگیری داشته است اول دستاوردهای هستهای و دوم در عرصه هنر بهویژه حوزه سینما.
وی با اشاره به ویژگیهای منحصربهفرد سینما انقلاب اسلامی گفت: هنر سینما انقلاب اسلامی بعد از چهل سال میتواند اعتبار، ارزشها و اعتقادات نظام جمهوری اسلامی ایران را تقویت و به دنیا عرضه کند.
توکلی در انتهای سخنان خود گفت: پس از چهار دهه برای اولین بار به سینمایی میاندیشیم که در درون نظام میتواند سینمای درونی و پیرامونی خود را نقد کند.
بعد از انقلاب نیروی انسانی شاغل در سینما 30 برابر شد
مهدی عظیمی، تهیه کننده سینما در ادامه بیست و یکمین نشست شنبه انقلاب که با موضوع فیلم و سینما برگزار شد، اظهارداشت: انقلاب اسلامی رویداد ویژهای بود که مشابه آن تنها در صدر اسلام وجود دارد.
وی ادامه داد: عمر سینما بیش از 100 سال است که در ایران به سینمای قبل از انقلاب و بعد از آن تقسیم بندی می شود که اگر دوران پهلوی همچنان حاکم بود، هیچ گاه به موفقیت ها و جایگاه فعلی در عرصه سینما دست پیدا نمی کردیم که تربیت 25 کارگردان زن در دوران پس از انقلاب و حضور بانوان در امور کلیدی سینما نسبت به عدم وجود این قشر پیش از این دوران، گواهی بر این مدعاست.
عظیمی ادامه داد: سالن های سینما یکی از بخش های سینما محسوب می شود و سینما دارای مکان های دیگری مانند تلویزیون، شبکه خانگی، ماهواره، نمایش های محلی و منطقه ای است که در این عرصه ها شاهد رشد چندین برابری هستیم.
این تهیه کننده سینما با بیان اینکه بیان گزاره هایی مانند بی مهری به سینمای بعد از انقلاب اسلامی به هیچ عنوان صحیح نیست، گفت: استقبال نسبت به سینما توسط مردم و همچنین حمایت های کشور از سینما بعد از انقلاب اسلامی بسیار بیشتر شده است.
وی اضافه کرد: تعداد نیروهای انسانی مشغول در سینما از 1000 نفر در دوران قبل از انقلاب اسلامی ، امروز به 30 هزار نفر رسیده است که نشان از رشد 30 برابری است و در بعد آموزش نیز تعداد 5 مرکز آموزش عالی این حوزه در دوران قبل از انقلاب به 266 مرکز رسیده است.
عظیمی افزود: علی رغم تمامی پیشرفت ها و آمارهای فوق العاده، همچنان با نقطه مطلوب و آرمانی سینما در دوران انقلاب اسلامی فاصله داریم.
وی با اشاره به اینکه تعداد دانشجویان محصل در رشته های سینمایی در دوران بعد از انقلاب اسلامی تا اواخر جنگ تحمیلی پیشرفتی نسبت به گذشته نداشت، تصریح کرد: در سال 68 با یک پیشرفت گسترده، 104 نفر در دانشکده هنر برای تحصیل جذب شدند و امروز سالانه یکهزار نفر در رشته های مرتبط به سینما فارغ التصحیل می شوند که امیدواریم از کیفیت فنی، هنری و آموزشی بالاتری نیز برخوردار شوند.
بعد از انقلاب در حوزه نقد رشد 100 برابری داشتیم
در ادامه این نشست، محمدتقی فهیم منقد سینما در سخنانی اظهارداشت: مقایسه قبل و بعد انقلاب امری بدیع است و مانند خورشید روشن می ماند؛ در حوزه نقد کشور پیشرفت هایی داشته است این در حالی است که جریانی به نام نقد در کشور قبل از انقلاب وجود نداشت.
وی ادامه داد: در اواخر دهه 30 کشور تنها 3 منتقد داشت که این تعداد در دهه 40 به 15 منتقد رسید و در آن زمان کشوری مانند عراق حوزه نقد داشت آن هم نقد تالیفی این در حالی بود که ایران در آن زمان اصلا حوزه نقد آن هم از نوع تالیفی نداشت.
فهیم تصریح کرد: قبل انقلاب اصلا مجله یا هفته نامه ای در حوزه سینما نداشتیم و تنها روزنامه هایی مانند کیهان و اطلاعات به این حوزه می پرداختند و نقد می کردند که آن هم آبکی بود!
این منتقد حوزه سینما افزود: نقد ها طوری بودند که حتی از درون خود رژیم هم به این نقد ها اعتراض می شد و خواهان نقد واقعی بودند.
فهیم گفت: اکنون در حوزه نقد پیشرفت هایی کرده ایم و برای این حوزه یک انجمنی ایجاد شد که حدود 400 نفر عضو آن هستند.
وی تاکید کرد: بعد از انقلاب رشد 100 برابری در حوزه نقد داشتیم و از نوع کیفی نیز حرف هایی برای گفتن در حوزه داریم و حتی این نقد ها محدود به فیلم ها نمی شود و به حوزه اجتماعی هم نیز ورود می کند.
فهیم با اشاره به امکان نقد عمومی بعد از انقلاب اسلامی گفت: در حوزه نقد طوری پیشرفت کرده ایم که در سطح جامعه مردم عادی هم منتقد هستند و هر مسئلهای را به راحتی نقد می کنند.
این منتقد سینما در ادامه سخنان خود با اشاره به دوران خفقان و محدودیتهای موجود در حوزه نقد بیان داشت: بنده هم قبل انقلاب در مطبوعات بودهام و هم بعد انقلاب؛ قبل از انقلاب برای انتشار یک مطلب و یا نقد باید از ممیزی ساواک رد می شد اما اکنون هرفردی بخواهد هر نقدی را منتشر می کند و محدودیتی در این مورد ندارد.
فهیم افزود: امروزه منتقدان از نگاه مارکسیستی نگاه می کنند و نقد می کنند آن هم در یک کشور و حکومت اسلامی به راحتی هر مطلبی را منتشر می کنند؛ در کجای دنیا می توانید این طور آزادی را پیدا کنید؟
وی خاطرنشان کرد: اکنون جایگاه منتقدان در ایران بسیار خوب است که حتی مردم نیز آن ها را می شناسند.
فهیم گفت: حتی مرحوم کاووسی که ابداع کننده کلمه فیلم فارسی قبل انقلاب بود از سینمای بعد از انقلاب تعریف و تمجید میکند.
این منتقد سینمای با بیان این که بعضی ها می گویند که اگر پهلوی در عصر حاضر هم بود کشور پیشرفت می کرد تشریح کرد: در دوران پهلوی کشوری مانند مصر سینما داشت این درحالی است که ایران سینما نداشت و حتی فیلم های سینماهای مصر را دوبله می کردند و به مردم نشان می دادند اما اکنون در حوزه سینما ببینید ایران کجا و مصر کجا قرار دارد؟
فعالیت فیلم سازان زن در عرصه سینمای مستند بعد از انقلاب/ مستند بحران زاییده انقلاب اسلامی است
محسن یزدی مدیر مرکز مستند سوره نیز در بهشی از این نشست طی سخنانی به دستاورد های انقلاب اسلامی در حوزه سینما پرداخت و گفت: جایگاه انقلاب اسلامی در حوزه سینمای مستند، خوب و روبه رشد است و آینده این حوزه بسیار امیدوار کننده است.
وی با اشاره به اینکه سینمای مستند امروز در ایران دارای شخصیت شده است، گفت: همانند دیگر کشورها و جشنواره های دنیا، سینمای مستند ایران با سینمای داستانی رقابت میکند و در جذابیت، فرم و محتوا مدعی است و تنه به تنه سینمای داستانی می زند.
یزدی با بیان اینکه سینمای مستند ایران کاملا منبعث از انقلاب اسلامی است، افزود: این سینما با منابع و حمایت تلویزیون، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه هنری و ... که نهادهای دولتی و حاکمیتی هستند، رشد پیدا کرد و امروز کمتر مستندسازی وجود دارد که آثارش در کشورها و جشنواره های مختلف حضور پیدا نکرده باشد.
مدیر مرکز مستند سوره افزود: مستند بحران زاییده انقلاب اسلامی است؛ و در حال حاضر این ژانر در کشور مورد توجه ویژه قرار گرفته است و مستندسازان و خبرنگاران بسیاری در جنگ ها و اتفاقات منطقه برای تهیه این نوع مستند حضور پیدا میکنند. نمونه اولیه مستند بحران را در دوران دفاع مقدس شاهد بودیم که همچنان مورد رجوع و توجه است.
وی با اشاره به فعالیت فیلم سازان زن در عرصه سینمای مستند پس از انقلاب گفت: یکی از معضلات سینمای داستانی در غرب، عدم حضور فیلم سازان زن است که در ایران اسلامی، زنان هنرمند در عرصه فیلم سازی داستانی و مستند حضور جدی و فعال دارند.
یزدی افزود: جشنواره حقیقت دارای جایگاه بسیار مهمی در حوزه سینمای مستند منطقه است که طی سالهای گذشته تاسیس و در حال برگزاری است .
مدیر مرکز مستند سوره ادامه داد: فیلم سازان با سلایق مختلف در انقلاب اسلامی در حال فیلم سازی حوزه مستند هستند.
وی تصریح کرد: سینمای مستند در انقلاب اسلامی مورد حمایت رهبری به عنوان عالی ترین سطح مدیریتی کشور قرار دارد. در این راستا، تاسیس و تقویت مجموعه روایت فتح و تاسیس شبکه مستند از جمله این موارد است، در حالی که ایشان طی دیدار با مستندسازان کشور، از وضعیت فعلی این سینما و پیشرفتهای حاصل اطلاعات کاملی داشتند.
یزدی در انتهای سخنان خود خاطرنشان کرد: بچه های جبهه انقلاب اسلامی نیز در حوزه تولید مستندهای تلویزیونی با موضوعات سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و... عملکرد خوبی داشته اند که این مهم بعد از رویدادهای سال 88 رشد قابل توجهی داشته و فیلم های جذابی تولید شده است. این موضوع نشان می دهد در این عرصه هم محتوا و هم جذابیت مورد توجه قرار گرفته است.
ژانر دفاع مقدس تنها ژانر ملی و بومی کشور/ فیلم های منتقد نظام که در کشور ساخته میشوند در جشنواره های خارجی حضور جدی دارند/ رشد 110 برابری فیلم های ایرانی پذیرفته شده در داوری های بین المللی نسبت به دوران قبل انقلاب
روح الله سهرابی کارگردان سینما و تلویزیون از دیگر هماندیشان این نشست طی سخنانی اظهار کرد: مدتی اندک پس از سال 1895 زمان اختراع سینما، جذابیت این هنر از دست رفت و نیاز به اهرمی اضافه بود تا سینما مجددا جذابیت پیدا کند.؛ بر این اساس بخش داستانی سینما به وجود آمد.
وی ادامه داد: ورود بخش داستانی به عرصه سینما با جنگ های جهانی اول و دوم همراه شد اما در زمان جنگ جهانی دوم سینما و هم زمان با رشد سینما در جهان، ایران دچار بهت شد و وارد عرصه ژانر جنگ نشد.
کارگردان سینما و تلویزیون افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با شروع جنگ تحمیلی اتفاقی مبارک در عرصه سینما ایران رقم زده شد که آن ورود ژانر بومی و ملی جنگ به عرصه سینما است.
سهرابی ادامه داد: ژانر جنگ، تنها ژانر بومی و ملی کشور است که بعدا به ژانر دفاع مقدس تغییر نام داد.
وی با اشاره به اینکه ژانر دفاع مقدس در ایران بسیار سریع رشد کرد، اظهار داشت: در حال حاضر 10 درصد از کل آثار چهل ساله انقلاب را آثار دفاع مقدس تشکیل می دهد به نحوی که 320 فیلم سینمایی در این حوزه تولید شده است. این تولیدات سینمایی جدای از آثار فیلم کوتاه، مستند، کلیپ ها و.... است.
کارگردان سینما با بیان اینکه همواره از ژانر دفاع مقدس استقبال زیادی می شود و فروش بالایی دارند، گفت: فیلم عقاب که با موضوع مقاومت و دفاع مقدس ساخته شد هنوز پرمخاطب ترین اثر سینمایی ایران است که با توجه به جمعیت آن سال ها 8 میلیون بیننده داشت.
سهرابی با اشاره به ورود سینما ایران به عرصه جهانی و وجود روحیه نوظهور مقاومت و استکبار ستیزی در سینمای پس از انقلاب گفت: فیلم های ایرانی قبل از انقلاب تنها در 7 داوری بین المللی حضور داشتند که تعداد آن پس از انقلاب به 786 فیلم رسیده است.
وی افزود: در دوران پهلوی از میزان 666 حضورجشنواره ای خارجی، سینمای ایران 152 جایزه داشت و بعد از انقلاب اسلامی از میان 34930 حضور، 3685 جایزه نصیب سینمای ایران شده است.
کارگردان سینما و تلویزیون با اشاره به نوع فیلم های شرکت کننده در جشنواره های خارجی تصریح کرد: بخش قابل توجهی از فیلم هایی که در جشنواره های خارجی پذیرفته می شوند بر علیه نظام و در نقد کشور ساخته شده اند اما در جمهوری اسلامی ایران تولید شده اند و بعضا جایزه نیز گرفته اند.
وی گفت: به گفته صاحب نظران و بزرگان سینما جهان، سینمای ایران در بین 10 سینمای برتر جهان قرار دارد.
http://farhangesadid.ir/fa/news/604/آیت-الله-قائم-مقامی-انقلاب-اسلامی-سینما-را-متشخص-کرد-عظیمی-زنان-بعد-از-انقلاب-عهده-دار-امور-کلیدی-در-سینما-شدند-میرعلایی-بعد-از-انقلاب-تعداد-سالن-های-سینما-بیش-از-4-برابر-شد-فهیم-در-دوره-پهلوی-مجله-قابل-توجهی-در-حوزه-سینما-نداشتیم-توکلی-موفقیتهای-هستهای-و-پیشرفتهای-هنری-از-مهمترین-دستاوردهای-انقلاب-است-یزدی-فعالیت-فیلم-سازان-زن-در-عرصه-سینمای-مستند-بعد-از-انقلاب-سهرابی-ژانر-دفاع-مقدس-تنها-ژانر-ملی-و-بومی-کشور
بیست و یکمین شنبه انقلاب با موضوع سینما برگزار میشود
بیست و یکمین نشست شنبههای انقلاب با موضوع «سینما» در روز شنبه ۱۷ شهریور ۹۷ ساعت ۱۰ صبح در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، برگزار میشود.
به گزارش فرهنگ سدید به نقل از روابط عمومی جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی، بیست و یکمین نشست شنبههای انقلاب با موضوع «سینما» و با هدف تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی در این حوزه، در روز شنبه ۱۷ شهریور ۹۷ ساعت ۱۰ صبح در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، برگزار میشود.
در این برنامه، کارنامه چهلساله انقلاب در حوزه سینما، با محور هایی، چون نگرش سیاسی و اجتماعی سینمای انقلاب، رویکرد و نگاه نو به سینما، مردمی شدن و رویش جوانان در تولید سینما، استکبارستیزی و جهانی شدن سینمای انقلاب اسلامی، زیرساختها و تولیدات سینمایی، خدمات انقلاب اسلامی به سینمای ایران و همچون نقش بانوان در سینما، دفاع مقدس و مقاومت در سینما، عرصههای تربیتی، آموزشی، علمی و پژوهشی در سینما، رخدادها و جشنوارههای سینمایی و موقعیت و جایگاه انقلاب اسلامی در حوزه سینما در مقایسه با قبل از انقلاب اسلامی بررسی و جایگاه ایران در منطقه و جهان تبیین میشود.
در این مراسم، کارشناسان و صاحب نظرانی، چون؛ عزت الله ضرغامی رئیس اسبق سازمان صدا و سیما، آیت الله سیدمحمد قائم مقامی استاد حوزه و دانشگاه، شهاب اسفندیاری رئیس دانشگاه صدا و سیما، جواد شمقدری رئیس پیشین سازمان سینمایی، وحید جلیلی مسئول جشنواره مردمی فیلم عمار، نادر طالب زاده تهیه کننده سینما و مستند ساز و جمع دیگری از اساتید و سینماگران، دستاوردهای چهل سال انقلاب اسلامی را در این حوزه، مورد بررسی قرار خواهند داد.
بر اساس این گزارش، برنامه «شنبههای انقلاب» که به همت جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی برگزار میشود، شنبههای هر هفته یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی در موضوعات مختلف را با حضور چهرههای شاخص آن حوزه، بررسی میکند.
http://farhangesadid.ir/fa/news/602/بیست-و-یکمین-شنبه-انقلاب-با-موضوع-سینما-برگزار-میشود