بررسی قابلیتهای اجرای دستگاه چهارگاه با ساز کمانچه
يكشنبه, ۱۸ شهریور ۱۳۹۷، ۰۹:۲۸ ب.ظ
نویسنده (نویسنده ها): | فشارکی، چکاد |
عنوان (عنوانها): | بررسی قابلیتهای اجرای دستگاه چهارگاه با ساز کمانچه |
نویسنده (نویسنده ها): | فشارکی، چکاد |
همکاران: | پرویز زاده، رضا (راهنمای پایان نامه) طلائی، داریوش (راهنمای پایان نامه) |
گرایش: | دانشگاه تهران . دانشکده هنرهای زیبا . گروه موسیقی . موسیقی |
مقطع تحصیلی: | کارشناسی ارشد |
تاریخ دفاع: | 1393/12/12 |
برساخت: | تصویر ، جدول |
زبان اثر: | فارسی |
نوع پایان نامه: | کاربردی |
شماره ثبت: | 70467 |
شماره بازیابی: | |
محلهای نگه داری: | - کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی (ثبت: 70467) - کتابخانه پردیس هنرهای زیبا (ثبت: 10863) |
چکیده (فارسی): | چکیده موضوع این رساله، بررسی قابلیتهای اجرای دستگاه چهارگاه با ساز کمانچه با تکیه بر اجراهایی از اساتید این ساز از دورهی قاجار تا امروز است. بر این اساس، 9 اجرای مهم کمانچه که در دستگاه چهارگاه نواخته شدهاند، بررسی شدند. این اجراها، سه دورهی تاریخی را در بر میگیرند. دورهی قاجار، دورهی رادیو یا میانی، دورهی معاصر. هر یک از این اجراها، ویژگیهای خاص و متمایز خود را دارند و همین خصوصیات، باعث شاخص شدن آن اجرا شده است. هر چه از دورهی قاجار که به سمت جلو میآییم، شاهد پیشرفت در ابزارهای ضبط صدا هستیم و به تبع آن اجراهایی با مدت زمان بیشتر و با امکانات بیشتر ویرایش صدا (ویرایش صدا، میکس و مسترینگ) هستیم. یک سری از تکنیکهایی که در اجرای چهارگاه حسین خان اسماعیلزادهوجود داشت، در اجرای نسل بعدی کمانچه نوازانی که در این رساله بررسی کردیم، به چشم نمیخورد؛ نظیر تحریرها و تحرک دست چپ و فشردگی جملات. از دیگر سو کمانچه نوازان دورهی معاصر، از سبک و سیاقی که استاد بهاری برای خود داشتند هم بسیار دورند. آرشه کشی مقطع، نوع جمله بندی، نوع سنوریته و ویژگیهای سبک شناسانهی دیگر،کمانچه نوازی معاصر را با دو دورهی پیش از خود بسیار متفاوت کردهاست.به مرور زمان در بین کمانچه نوازان معاصری که اجرای آنها در این رساله بررسی شدهاند،میبینیم که یک سری از تکنیکها و قابلیتهایی که کمانچه نوازان میتوانستند از ساز حسین خان اسماعیل زاده یا اصغر بهاری اقتباس کنند، کم رنگتر و تکنیکهای دیگری جایگزین تکنیکهای ساز حسین خان اسماعیل زاده و اصغر بهاری شده است. |
چکیده (انگلیسی): | Abstract The subject of this dissertation is a investigation about potential of performing chahargah with Kamancheh bassed on some perfoormances of masters of this instrument from Qajar period to the present. According to this view, nine important performances ok kamancheh which was played in this dastgah, has been investigated. This performances include three historic period: Qajar period, Radio period and contemporary period.each of this perpormances have their own specific qualities and these qualities led to making thease performances special. Moving in the time from Qajar period to the present, we can see more development in technology of recording and editing of sound. According to this progress, we could see performances with longer time and sound editing technique.some performing techniques that we could observe in a record by Mr Esmailzaded, couldn’t be seen in the next generation of kamancheh players.in the works of some contemporary kamancheh players that we talk about them in the essay, we could see some techniques that they could use from works of Mr. Esmailzadeh and Mr Bahari, has became more insignificant and that techniques have replaced by other techniques. Keys words: Chahargah, Kamancheh, Asghar Bahari, Bagherkhan Rameshgar, Keyhan Kalhor |
۹۷/۰۶/۱۸