تحلیل فرآیند تجربۀ عرفانی شیوه ای در کشف بن مایۀ تجربه های عارفان
يكشنبه, ۱۸ شهریور ۱۳۹۷، ۰۷:۲۸ ق.ظ
دکتر محسن محمدی فشارکی
تحلیل فرآیند تجربۀ عرفانی شیوه ای در کشف بن مایۀ تجربه های عارفان | |
مقاله 2، دوره 46، شماره 2، پاییز و زمستان 1392، صفحه 147-163 اصل مقاله (421 K) | |
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | |
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/JRM.2013.51112 | |
نویسندگان | |
علی جلالی 1؛ حسین آقاحسینی2؛ محسن محمدی فشارکی3؛ سید علی اصغر میرباقری فرد4 | |
1دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه اصفهان، گرایش ادبیات عرفانی | |
2استاد گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه اصفهان | |
3دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه اصفهان | |
4استاد گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان | |
چکیده | |
تبیین دقیق بن مایۀ تجربههای عرفانی همواره از اهداف پژوهشگران متون عرفانی بوده است. گاه این تجربهها چنان با باورهای عموم متناقض است که آن را بدون کمترین تحلیل صحیح طرد میکنند و گویندگانش را بر مرکب چوبین تکفیر مینشانند. تحلیل صحیح این تجربهها میسر نخواهد بود، مگر با شناخت زبان عرفانی متون و آشنایی با شیوه های بیان تجربه های بیان ناپذیر عرفانی. آنچه در تحلیل تجربۀ عرفانی بسیار مؤثر است، تبیین سیر این تجربه است از آغاز شکل گیری در وجود عارف، تا افزودهشدن تحلیلهای ذهنی و زیورهای ادبی بر قامت آن و درنهایت، بیان آشکارای آن. اگر این سیر از پایان به آغاز بررسی شود، بن مایۀ تجربۀ عرفانی عارف آشکار خواهد شد. از این حیث، بررسی تجربیات عرفانی نیازمند روشی است که، در این نوشتار، «مهندسی تجربۀ عرفانی» نامیده میشود. در جستار حاضر، ارتباط تجربیات عرفانی با حقیقت را تبیین کرده و شیوۀ دستیابی عارف به حقیقت و بیان آن را بررسی میکنیم. سپس، به تحلیل زبان عرفانیِ عباراتی از مقالات شمس تبریزی، با بهره گیری از رویکرد «مهندسی تجربۀ عرفانی»، خواهیم پرداخت. | |
کلیدواژهها | |
تمثل حقیقت؛ حقیقت (بود)؛ مقالات شمس تبریزی؛ مهندسی تجربۀ عرفانی؛ نمود |
https://jrm.ut.ac.ir/article_51112.html
تحلیل فرآیند تجربۀ عرفانی شیوه ای در کشف بن مایۀ تجربه های عارفان | ||
مقاله 2، دوره 46، شماره 2، پاییز و زمستان 1392، صفحه 147-163 اصل مقاله (421.16 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/JRM.2013.51112 | ||
نویسندگان | ||
علی جلالی 1؛ حسین آقاحسینی2؛ محسن محمدی فشارکی3؛ سید علی اصغر میرباقری فرد4 | ||
1دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه اصفهان، گرایش ادبیات عرفانی | ||
2استاد گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه اصفهان | ||
3دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه اصفهان | ||
4استاد گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان | ||
چکیده | ||
تبیین دقیق بن مایۀ تجربههای عرفانی همواره از اهداف پژوهشگران متون عرفانی بوده است. گاه این تجربهها چنان با باورهای عموم متناقض است که آن را بدون کمترین تحلیل صحیح طرد میکنند و گویندگانش را بر مرکب چوبین تکفیر مینشانند. تحلیل صحیح این تجربهها میسر نخواهد بود، مگر با شناخت زبان عرفانی متون و آشنایی با شیوه های بیان تجربه های بیان ناپذیر عرفانی. آنچه در تحلیل تجربۀ عرفانی بسیار مؤثر است، تبیین سیر این تجربه است از آغاز شکل گیری در وجود عارف، تا افزودهشدن تحلیلهای ذهنی و زیورهای ادبی بر قامت آن و درنهایت، بیان آشکارای آن. اگر این سیر از پایان به آغاز بررسی شود، بن مایۀ تجربۀ عرفانی عارف آشکار خواهد شد. از این حیث، بررسی تجربیات عرفانی نیازمند روشی است که، در این نوشتار، «مهندسی تجربۀ عرفانی» نامیده میشود. در جستار حاضر، ارتباط تجربیات عرفانی با حقیقت را تبیین کرده و شیوۀ دستیابی عارف به حقیقت و بیان آن را بررسی میکنیم. سپس، به تحلیل زبان عرفانیِ عباراتی از مقالات شمس تبریزی، با بهره گیری از رویکرد «مهندسی تجربۀ عرفانی»، خواهیم پرداخت. | ||
کلیدواژهها | ||
تمثل حقیقت؛ حقیقت (بود)؛ مقالات شمس تبریزی؛ مهندسی تجربۀ عرفانی؛ نمود | ||
مراجع | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,092 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,655 |
https://jrm.ut.ac.ir/article_51112_40787c7e87358d66a4dfbcd75620cbef.pdf
۹۷/۰۶/۱۸