تحلیل پاسخ دینامیکی دال خط با نگاهی به سیر ایمن قطار
مهندس محمد فشارکی - کارشناس ارشد مهندسی خطوط راه آهن
تحلیل پاسخ دینامیکی دال خط با نگاهی به سیر ایمن قطار
مشخصات نویسندگان مقاله تحلیل پاسخ دینامیکی دال خط با نگاهی به سیر ایمن قطار
مرتضی اسماعیلی - استادیار، دانشکده مهندسی راه آهن، دانشگاه علم و صنعت ایران
محمد فشارکی - کارشناس ارشد مهندسی خطوط راه آهن
چکیده مقاله:
با افزایش بار محوری و میزان مسافر و بار، در سال های اخیر، استفاده از رویکردهای جدید در طراحی خطوط راه آهن الزامی می باشد. با توجه به حجم بالای عملیات نگهداری و زمان زیاد
مسدودی و کیفیت پایین هندسه خط، در خطوط بالاستی، به نظر می رسد طراحی خطوط به شیوه کلاسیک، امکان رقابت راه آهن با سایر گزینه های حمل و نقل را محدود کرده است. با پیدایش
قطارهای سریع السیر و خطوط ریلی درون شهری، نیاز به خطوط با حداقل نگهداری و مسدودی، بیش از پیش احساس شده است. این نیاز منجر به توسعه خطوط با دال بتنی 1 شده است. اگرچه این خطوط جوابگوی الزامات فنی و هندسی خط می باشند و میزان عملیات تعمیر و نگهداری را به صفر نزدیک نموده اند ولی هزینه بسیار بالای ساخت، توسعه آنها را با مشکل مواجه نموده است. بنابراین بهینه سازی طراحی این خطوط و انتخاب مناسب پارامترهای آن، به گونه ای که ضمن حفظ صلبیت و استحکام روسازی در برابر بارهای وارده، تغییر شکل های ایجادشده در خط را به حداقل رسانده و سیر ایمن قطار را تضمین نماید، از اهمیت زیادی برخوردار است. این مقاله با بررسی مقطع عرضی سیستم دال خط، به بررسی پارامترهای موثر بر ارتعاشات و تغییر مکان های ایجاد شده در خط، می پردازد. همچنین تاثیر فرکانس اعمال بار( سرعت قطار) در پاسخ سازه خط مورد بررسی قرار گرفته است. با مطالعه این پارامترها، محدوده مناسب هر یک، جهت ساخت یک سیستم دال خط ایمن، با بیشترین کارایی به دست می آید.
کلیدواژهها:
کد مقاله/لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است و به عنوان سند ثبت مقاله در مرجع سیویلیکا مورد استفاده قرار میگیرد:
https://www.civilica.com/Paper-NCRRAF01-NCRRAF01_116.html
کد COI مقاله: NCRRAF01_116
https://www.civilica.com/Paper-NCRRAF01-NCRRAF01_116=تحلیل-پاسخ-دینامیکی-دال-خط-با-نگاهی-به-سیر-ایمن-قطار.html