***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

دکترمحمد فشارکی۴

اثربخشی آموزش بهسازی توجه و حافظه‌ کاری بر میزان عملکرد پیوسته کودکان مبتلا به اختلال کم‌توجهی/ بیش‌فعالی
زهرا محمدی۱، آمنه سادات کاظمی*۲، امید رضایی۳، محمد فشارکی۴
۱- دانشجوی کارشناسی ارشد روان پرستاری، واحد علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران 
۲- گروه روانشناسی، واحد علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران ، mohammadi۱۱۱۱۶۱@yahoo.com
۳- گروه روانشناسی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی 
۴- گروه آمار، واحد علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران
 
چکیده:   (۳۵۸۳ مشاهده)

سابقه و هدف: اختلال کم توجهی/بیش‌فعالی از جمله اختلالات رشدی است که از دیرباز توجه روان‌شناسان و روان‌پزشکان را به خود مشغول کرده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش بهسازی توجه و حافظهکاری بر میزان عملکرد پیوسته کودکان مبتلا به اختلال کمتوجهی/بیشفعالی انجام شد.

روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی روی 44 نفر از کودکان مبتلا به اختلال کمتوجهی / بیش‌فعالی مراجعه‌کننده به کلینیک‌های روان‌پزشکی شهرستان بابل که به دو گروه 22 نفری آموزش و شاهد تقسیم شدند، انجام شد. عملکرد هر دو گروه آزمون و شاهد با استفاده از نرم‌افزار عملکرد پیوسته در مرحله‌ پیش‌آزمون مورد سنجش قرار گرفت. سپس هر یک از اعضای گروه آزمون به مدت 20 جلسه نیم‌ساعته (هفت هفته، سه بار در هفته، به مدت نیم ساعت)، به صورت انفرادی تحت آموزش با نرم‌افزار آموزش بهسازی توجه و حافظه کاری قرار گرفتند. پس از اتمام دوره آموزش، دوباره با استفاده از نرم‌افزار ذکر شده از هر دو گروه آزمون و شاهد، پس‌آزمون اجرا شد.

یافته­ هانتایج آزمون کوواریانس نشان داد با وجود افزایش عملکرد پیوسته در هر دو گروه آموزش و شاهد در مرحله پس‌آزمون، افزایش عملکرد پیوسته در گروه آموزش بیش از گروه شاهد بود و به این ترتیب آموزش بهسازی توجه و حافظه کاری بر میزان عملکرد پیوسته کودکان مبتلا به اختلال کمتوجهی / بیشفعالی اثربخش بود.

نتیجه­گیری: آموزش بهسازی توجه و حافظه‌ کاری و آموزش‌های مشابه می‌تواند به عنوان یک روش درمانی مکمل درمان‌های دارویی و یا جایگزین درمان دارویی به حساب آید.

واژگان کلیدی: اختلال کم‌توجهی/بیش‌فعالی (ADHD)، عملکرد پیوسته، بهسازی توجه و حافظه کاری

 
واژه‌های کلیدی: اختلال کم توجهی/بیش فعالی (ADHD)، عملکرد پیوسته، بهسازی توجه و حافظه کاری

 

http://tmuj.iautmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-427&slc_lang=fa&sid=en