تحقیق مبتکر عن حدیث لاتعاد
و یک رساله از «حدیث لاتعاد» به قلم علاّمهٔ فشارکی که حضرت استاد معرفت از رساله مرحوم فشارکی در «خلل» اقتباس کردهاند.
حدیث لاتعاد
این کتاب شامل سه رساله است؛ دو رساله از استاد معرفت با نامهای «حدیث لاتعاد» و «حدیث من زاد فی صلاته» و یک رساله از «حدیث لاتعاد» به قلم علاّمهٔ فشارکی که حضرت استاد معرفت از رساله مرحوم فشارکی در «خلل» اقتباس کردهاند.
حضرت استاد در مقدمه رساله اول، حدیث لاتعاد را مهمترین و عامترین حدیثی شمردهاند که در مسائل مربوط به نماز، کاربرد دارد.به نظر معظمله، این حدیث ستون فقرات اغلب فروع مربوط به تصحیح عبادات در هنگام «خلل» در عبادات است.
این فقیه متتبع، به ذکر پنجاه مسأله از فروع «خلل» در نماز پرداخته و بر اساس حدیث لاتعاد به بررسی حکم شرعی آنها میپردازد.
رسالهٔ دوم به بررسی قاعدهٔ اقتباس شده از روایت امام باقر و امام صادق(ع) «من زاد فی صلاته فعلیه الاعادة» اختصاص دارد.
ایشان با استفاده از مفاد حدیث «من زاد فی صلاته» اصل ثانویه در خصوص نماز را بطلان زیاده عمدی میدانند.
این فقیه توانا در فصل سوم، ضمن بیان نسبت منطقی میان حدیث «من زاد» و حدیث «لاتعاد» و اینکه نسبت میان آنها عموم من وجه است، به تقدّم حدیث «لاتعاد» در مورد اجتماع آنها یعنی «صورت زیاده سهوی در نماز» فتوا میدهند زیرا قائل به «اخص مطلق» بودن حدیث «من زاد» در مورد اجتماع هستند.
معظمله در خاتمه رساله به ده نمونه از فروع فقهی را که حکمش به استناد حدیث «من زاد» روشن میشود، به شیوه استدلالی مورد بررسی قرار میدهند.
استاد در پایان ضمن اشاره به جریان دستیابی خود به نسخهای از علاّمهٔ فشارکی در «خلل» که شامل مباحث ارزندهای در مورد حدیث لاتعاد است، خلاصهای از مطالب اقتباس شده از این رساله را به رشته تحریر درآوردهاند.
مشاهده ی متن کتاب در سایت noorlib.ir
http://www.maerefat.com/index.php/2015-02-27-12-53-23/105-2015-04-09-19-44-30