نمادشناسی نگارههای هفتخان رستم
سه شنبه, ۳ مهر ۱۳۹۷، ۰۵:۳۶ ق.ظ
نمادشناسی نگارههای هفتخان رستم |
نمادشناسی نگارههای هفتخان رستم |
نمادشناسی نگارههای هفتخان رستم | |
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده ، انتشار آنلاین از تاریخ 27 مرداد 1397 | |
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | |
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/LTR.2017.13931.1532 | |
نویسندگان | |
محمود آقاخانی بیژنی1؛ اسحاق طغیانی 2؛ محسن محمدی فشارکی3 | |
1دانشگاه اصفهان | |
2استاد زبان و ادبیات فارسی، گروه ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. | |
3دانشگاه | |
چکیده | |
نمادگرایی در تفکرات و رؤیاهای نژادهای مختلف بشری وجود دارد و انسان را به گسترة تفکر بدون گفتار رهنمون میکند. شاهنامه از دیرباز مورد توجه مردم ایرانزمین بوده است و آنها با توجه به بافت داستانی این اثر، با آن ارتباط نزدیکی برقرار میکردند. در دورة صفویه در قهوه-خانهها، نقالان داستانهای شاهنامه را جهت سرگرمی به وسیلة آرایش صحنهها با پردهخوانی شرح میدادند. این پژوهش به بررسی و رمزگشایی نمادها در نگارههای مربوط به هفتخان رستم در شاهنامه فردوسی میپردازد. رستم برای نجات کیکاووس و تشرف به پایگاه قهرمانی، آزمون هفتخان را پشت سر میگذارد. هر خان نمادی از تقابل با موجودات نهفته در ناخودآگاه بشری است که وی را در رسیدن به کمال با دشواری روبهرو میکنند. رستم در خان اول با شیر (نماد غرور و نیروی اهریمنی)، در خان دوم با تشنگی و گرما (نماد قدرت بدون شکل و روح و انگیزة پنهان و ناشناختة آن)، در خان سوم با اژدها (نماد خشکسالی)، در خان چهارم با زن جادوگر (نماد آنیمای منفی)، در خان پنجم با اولاد دیو (نماد نگهبان آستانه)، در خان ششم با ارژنگ دیو (نماد یاریگر ضدقهرمان) و در خان هفتم با دیو سپید (نماد مرگ و خون او نماد زندگیبخش) روبهرو میشود. هدف این پژوهش تحلیل نمادها در نگارههای مصور مربوط به هفتخان رستم در شاهنامه فردوسی است. روش پژوهش حاضر، توصیفی ـ تحلیلی است. نتیجه این پژوهش چنین است که در همة نگارهها، نمادهای موجود در داستان | |
کلیدواژهها | |
نمادشناسی؛ شاهنامه فردوسی؛ نگارگری؛ هفتخان | |
عنوان مقاله [English] | |
Analysis of icon painting of seven Rustam Khan | |
نویسندگان [English] | |
Eshagh Toghiani2؛ mahsen mohammadi3؛ | |
2Professor of department of Persian language and literature, faculty of literature and humanities, university of Isfahan,Isfahan, Iran. | |
3u.esfahan | |
چکیده [English] | |
Symbolism thinking and human dreams. There are different races and people without speech led to a range of thinking stems. Shahnameh has been considered by the Iranian people and their land, according to the narrative context of this work, with its close relationship. In the Safavieh period in sevenKhan, storytellers Shahnameh stories for entertainment by arrangement with screen reading as. This study and decryption is about symbols archetype in figures of Rustam in the Shahnameh seven khan. Rustam to save Keykā'ūs and initiation to base Championship, behind seven Khan Test. Each Khan is a symbol of opposition to human beings lies in unaware that he has facing up difficulty in reaching perfection addressing. Rustam in first Khan, facing up with lion (a symbol of pride and the force of evil), the second Khan thirst and heat (without the symbol of strength and spirit and motivation and unknown hide it), the third Khan Dragon (the drought), in Khan fourth witch (the negative anima), the fifth Khan with children, Dave (symbol guard threshold), the sixth Khan Arzhang Demon (symbol helpful anti-hero) and seventh in Khan facing up white Demon(symbol of death and his blood, symbol of life survive) . The aim of this study is to analyze symboles in figures illustrated in Shahnameh in seven khan is related to seven. Research method is descriptive. In this study illustrated fi | |
کلیدواژهها [English] | |
semiotics, Shahnameh, painting, seven khan |
http://ltr.atu.ac.ir/article_8815.html