***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

575ـ جدال در قرآن و حدیث
عبدالغفارى, حسین. کارشناسى ارشد علوم قرآن و حدیث. دانشگاه آزاد اسلامى کرج. 
استاد راهنما: لسانى فشارکی, محمد على. 1375.
موضوع این پایان نامه عبارت است از: مباحث نوع شصت و هشتم کتاب الاتقان فى علوم القرآن و آیاتى که در آنها کلمه ى ((جدل)) به کار رفته و تفاسیر آنها و نیز روایات مربوطه; همچنین بررسى مباحثى که در منطق درباره ى جدل مطرح مى شود.


چکیده ى پایان نامه هاى قرآنى به ترتیب الفباء(ج)
خزعلى, انسیه. کارشناسى ارشد زبان و ادبیات عرب. دانشگاه تهران. استاد راهنما: آذر شب, محمد على. 1373.
بازدید : 483

567ـ جاهلیت در آیینه ى قرآن
خزعلى, انسیه. کارشناسى ارشد زبان و ادبیات عرب. دانشگاه تهران. 
استاد راهنما: آذر شب, محمد على. 1373.
مطالب این تحقیق در سه بخش آمده است. در بخش اول نگرشى کلى به سرزمین وحى از جوانب گوناگون تاریخى و جغرافیاى و فرهنگى و ادبى افکنده شده و در بخش دوم طبقات اجتماعى جامعه ى جاهلى, اوضاع اقتصادى آن جامعه و برخى از مفاهیم حقوقى در آن جامعه بررسى گردیده است. بخش سوم به ادیان آسمانى, اعتقادات, عادات و اساطیر عصر جاهلى اختصاص دارد.
568ـ جایگاه امام على بن ابى طالب (ع) در تفسیر قرآن
فاضلى, مهسا. کارشناسى ارشد علوم قرآن و حدیث. دانشگاه تربیت مدرس. 
استاد راهنما: مهدوى راد, محمد على. 1375.
در این پایان نامه آراء و نظریات تفسیرى امام على بن ابى طالب (ع) در آثار روأى و تفسیرى شیعه و اهل سنت بررسى و تجزیه و تحلیل شده اند و شامل پنج فصل است: فصل اول, نگاهى به دانش امام على (ع) در زمینه ى تفسیر و دانشهاى قرآن. فصل دوم, جایگاه آن حضرت در تفسیر قرآن و روش تفسیرى و مصادر تفسیرى ایشان و مصاحبت آن حضرت با رسول خدا (ص) و تاثیر این امر بر دانش قرآنى امام (ع). فصل سوم, جایگاه امام (ع) در علوم قرآنى, فصل چهارم, اوصاف قرآن در کلام آن حضرت (ع). فصل پنجم, روایات تفسیرى آن بزرگوار از سوره ى حمد تا پایان سوره ى آل عمران.
569ـ جایگاه امر به معروف و نهى از منکر در حکومت اسلامى از دیدگاه قرآن
قبادى, مریم . کارشناسى ارشد الهیات و معارف اسلامى, گرایش علوم قرآن و حدیث. دانشگاه تربیت مدرس .
استاد راهنما: حجتى, سید محمد باقر. 1373.
امر به معروف و نهى از منکر یکى از فرایض اسلامى است که با هدف سازندگى و اصلاح, تشریع گشته است. نتیجه این سازدگى در نهایت به اتقان پایه هاى حکومت الهى منجر مى شود که این خود, یکى از وسایل نیل به هدف غایى آفرینش (عبادت) است. اما این فریضه الهى نیز همانند هر برنامه اصلاحى دیگر در جریان طبیعى خود, با موانع زیداى, مواجه و رودروست. بدون هیچ تاءملى مى توان گفت که این موانع سمت و سویى غیر الهى و ضد خدایى دارند و از مصادیق ((یصدون عن سبیل الله)) هستند, به گونه اى که در تمامى مفاسد و مظالم بشرى رد پایى از آنها را مى توان یافت. شناخت دقیق و اصولى این موانع, ما را در اتخاذ تدابیر لازم براى مقابله با این موانع کمک خواهد کرد. این پایان نامه, ضمن مرورى بر ابعاد اجرایى این فرضیه, به شناسایى این موانع پرداخته و در نهایت مانع اصلى را در غلبه شیطان و نفس اماره بر فطرت و عقل و شرح یافته است که در طیف وسیعى از استکبار تا ظلم به خویشتن نمود مى یابد.
570ـ جایگاه تعقل و تفکر در قرآن و فلسفه اسلامى
نصیرى, کیومرث. کارشناسى ارشد فلسفه و حکمت اسلامى. دانشگاه آزاد اسلامى کرج. 
استاد راهنما: فضأى, یوسف. 1374.
این پایان نامه شامل شش فصل با عناوین ذیل است: تعاریف عقل و فکر, تعقل و تفکر در قرآن, واژه هاى مرادف شناخت در قرآن, جایگاه تعقل و تفکر در فلسفه ى اسلامى, دیدگاه فلاسفه ى اسلامى درباب تعقل و تفکر, مباحث مربوط به عقل در فلسفه ى مشاء.
571ـ جایگاه قصص در قرآن و مرورى بر اثرات تربیتى و اجتماعى آن
خالوندى, طیبه. کارشناسى ارشد الهیات و معارف اسلامى, گرایش علوم قرآن و حدیث. دانشگاه آزاد اسلامى واحد تهران, مرکزى. 
استاد راهنما: حجتى, سید محمد باقر. 1373.
این پایان نامه قصص در قرآن و آثار تربیتى و اجتماعى آن بررسى شده است. در ابتدا مفهوم قصه و انواع آن و تفاوت قصه ادبى و قصه قرآنى مشخص شده است. سپس, جلوه هاى هنرى قصه هاى قرآن و عناصر قصص قرآنى, ویژگیهاى فنى و هنرى قصص قرآنى, اهداف و آثار تربیتى و اجتماعى قصص, سنتهاى الهى در تاریخ و قص قرآن, قصص قرآن و اسرأیلیات, و مفهوم اسرأیلیات بیان شده است. در پایان, سیماى پیامبران در قرآن و تورات و انجیل نشان داده شده است .
572ـ جایگاه نماز در قرآن کریم
فلاح, علیرضا. کارشناسى ارشد الهیات و معارف اسلامى, گرایش علوم قرآن و حدیث. دانشگاه آزاد
اسلامى واحد تهران, مرکزى. استاد راهنما: حجتى, سید محمد باقر. 1374.
این پایان نامه به بحث درباره ى جایگاه نماز در قرآن کریم مى پردازد, و این موضوعات را بررسى مى کند: واژه صلوة و معناى اصطلاحى آن, اهمیت و ضرورت نماز, اقامه ى نماز, حقیقت نماز, ابعاد نماز در اوصاف نمازگزاران, اوقات نماز و نقش آن در عبادت, آثار فردى نماز, آثار عقیدتى و فرهنگى, و آثار اجتماعى نماز.
573ـ جایگاه و تاثیر نماز در سیر کمال فردى و اجتماعى انسان در قرآن و روایات معصومین (ع)
مشعل پور فرد, على. کارشناسى ارشد علوم قرآن و حدیث. دانشگاه آزاد اسلامى تهران, مرکزى. 
استاد راهنما: پهلوان, منصور. 1377.
این پایان نامه با غرض تبیین جایگاه نماز در تزکیه ى انسان و سیر تکامل فردى و اجتماعى از دیدگاه آیات و روایات معصومین (ع) نوشته شده است و مباحث آن عبارتنداز: انسان کیست؟ عناوین و اسامى نماز در قرآن, جایگاه نماز در دستورات خداوند به پیامبران و بزرگان دین, نماز معیار انتخاب پیامبران و اولیاء دین به رهبرى از طرف خداوند, نقش سازندگى نماز در کمال انسان و قرب او به خدا, توجهات خاص خداوند به نمازگزاران, نقش سازندگى توجه به حدود و اوقات نماز, نقش نماز در حفظ انسان از آلودگیها و وساوس شیطانى, کیفى بى توجهى به نماز, نماز عبادت تمام موجودات جهان.
574ـ جدال در قرآن
اکبرنژاد, مهدى. کارشناسى ارشد الهیات و معارف اسلامى. مرکز تربیت مدرس حوزه ى علمیه قم.
استاد راهنما: معرفت, محمد هادى. 1374.
در این پژوهش جدال از دیدگاه قرآن مورد بررسى قرار گرفته و در ابتدا مفهوم جدال و جدل در منطق, کاربرد و فواید جدل منطقى, و تفاوت جدل و برهان بیان شده است. سپس, جدل در قرآن و اقسام جدل در قرآن و شیوه ى جدال انبیاء با اقوام خویش مطرح شده است. در پایان, از موضع قرآن نسبت به گروههاى جدل کننده, مشرکان و اهل کتاب سخن رفته است .
575ـ جدال در قرآن و حدیث
عبدالغفارى, حسین. کارشناسى ارشد علوم قرآن و حدیث. دانشگاه آزاد اسلامى کرج. 
استاد راهنما: لسانى, محمد على. 1375.
موضوع این پایان نامه عبارت است از: مباحث نوع شصت و هشتم کتاب الاتقان فى علوم القرآن و آیاتى که در آنها کلمه ى ((جدل)) به کار رفته و تفاسیر آنها و نیز روایات مربوطه; همچنین بررسى مباحثى که در منطق درباره ى جدل مطرح مى شود.
576ـ جدل و استدلال در قرآن کریم
علأى, امیر فرشاد. کارشناسى ارشد الهیات و معارف اسلامى, گرایش علوم قرآن و حدیث. دانشگاه آزاد اسلامى واحد تهران, مرکزى. 
استاد راهنما: حجتى, سید محمد باقر. 1372.
در این پایان نامه انواع جدل و استدلال از دیدگاه قرآن کریم بررسى شده است. در ابتدا, از انواع جدل سخن رفته است. سپس, استدلال در قرآن و انواع آن بیان شده و استدلالهاى مختلف از جمله استدلالهاى حضرت ابراهیم (ع) در موضوعات مختلف و استدلال حضرت موسى (ع), و استدلال دهرى و استدلال حسّیّون آورده شده است .
577ـ جدل و اقسام آن از نظر قرآن و فلسفه و منطق
ایلخانى, فاطمه. کارشناسى ارشد فلسفه و حکمت اسلامى. دانشگاه آزاد اسلامى تهران, مرکزى. 
استاد راهنما: ابراهیمى دینانى, غلامحسین. 1374.
در این پایان نامه جدل از نظر فلاسفه و منطقیون و قرآن در تفاسیر شیعه و اهل سنت بررسى شده, اهم مطالب آن بدین قرار است: تعریف منطق و علت آموختن آن, جدل از نظر لغت, تعریف صناعت یا قیاس جدلى, موضوع جدل, معناى موضع, اقسام موضع شامل اثبات و ابطال, اولى و آثر و موضع هوهو; دستورالعملها, منافع جدل, غرض از مجادله, نیاز انسان به جدل در مقایسه با برهان, فرق مجادله با مشاغیه و مناظره, نظریه ى لغزشهاى منطقى, چند آیه در مورد جدل, معناى لغت جدل در قرآن, انواع مجادله.
578ـ جرم و مجازات از دیدگاه قرآن مجید
متدین, حسین. کارشناسى ارشد حقوق قضأى. دانشگاه آزاد اسلامى, شمال. 
استاد راهنما: انجمنى, جعفر. 1375.
مطالب این تحقیق در پنج فصل تدوین شده است. در فصل اول مفهوم حقوق و حقوق جزأى و منابع آن بررسى شده و در فصل دوم اصولى کلى حاکم بر حقوق جزأى اسلام نظیر تساوى مجازاتها, قانونى بودن مجازاتها و شخصى بودن مجازاتها مورد تحقیق قرار گرفته است. فصل سوم به تعریف جرم از نظر مذهبى و فصل چهارم به معرفى انواع جرایم و مجازاتها از دیدگاه قرآن اختصاص دارد و سرانجام در فصل پنجم جرایم و اجراى مجازاتها از دیدگاه قرآن مورد بحث واقع شده است .
579ـ جعل در قرآن و فلسفه اسلامى
رامشینى, موسى. کارشناسى ارشد فلسفه و کلام اسلامى. دانشگاه آزاد اسلامى کرج. 
استاد راهنما: ابراهیمى دینانى, غلامحسین. 1374.
این پایان نامه در خصوص جعل از اصطلاحات فلسفى است. جعل در آثار فلاسفه تقریباً مترادف آفریدن است. نویسنده موضوع را در دو بخش مورد بحث قرار داده است: در بخش اول تحت عنوان جعل در قرآن, آیات حاوى لفظ جعل بررسى و نظرات مفسران درباره آنها یاد شده است. بخش دوم به جعل در فلسفه و عرفان و کلام اسلامى اختصاص یافته است .
580ـ جلوه هاى حدیث و قرآن در آینه شعر حکیم شروان (خاقانى)
مالمیر, محمد ابراهیم. کارشناسى ارشد زبان و ادبیات فارسى. دانشگاه تربیت مدرس. 
استاد راهنما: سجادى, ضیاءالدین. 1370.
در این پایان نامه بیش از 25 هزار بیت از اشعار خاقانى و حدیثها و آیه هایى که این اشعار از آنها اثر پذیرفته اند بررسى شده است. مراد از لفظ حدیث در عنوان پایاننامه به مفهوم عام است که شامل حدیث, سنت, اثر, روایت و خبر است و حدیثهاى موقوف, مرفوع, مقطوع را دربر مى گیرد. جلوه هاى استخراج شده, به بیش از پانصد و اندى حدیث است. لفظ قرآن در عنوان پایان نامه علاوه بر متن آیه ها, مضامین تفاسیر را نیز شامل مى شود که در شعر خاقانى به بیش از هزار مورد از آنها اشاره دارد.
581ـ جلوه هاى دین و دنیا در نوبت سوم از جلد اول ((کشف الاسرار و عدة الابرار))
رضأى امید, حمید رضا. کارشناسى ارشد زبان و ادبیات فارسى. دانشگاه آزاد اسلامى تهران, مرکزى. 
استاد راهنما: سجادى, سید محمد على. 1377.
این پایان نامه با هدف تبیین رابطه ى میان دنیا و آخرت در ادیان الهى و غیر الهى به خصوص دین مبین اسلام و نیز مشرب عرفا به ویژه میبدى تدوین شده است. عناوین مباحث آن بدین قرار است: معناى دین و دنیا در لغت و اصطلاح, دین و دنیا در ادیان مختلف, دنیا و آخرت از نظر اسلام, دین و دنیا در عرفان, جلوه هاى دین و دنیا در کشف الاسرار.
582ـ جلوه هاى عرفانى قرآن در ادب فارسى از آغاز تا پایان قرن هفتم
موئذنى, على محمد. دکترى زبان و ادبیات فارسى. دانشگاه تهران. 
استاد راهنما: حاکمى, اسماعیل. 1369.
هدف این پایان نامه, یافتن آن دسته از آیات مبارکه اى است که عرفا توجه بیشترى به آنها کرده اند. آیات مربوط به آفرینش آدم و هبوط وى, کرامت انسان, عالم الست, عبادالرحمن, انبیاء بویژه خاتم پیامبران از جمله آیات مورد عنایت عرفا تلقى شده اند. منابع این پایان نامه عبارتنداز: کشف الاسرار و عدة الابرار, مثنوى, آثار حکیم سنأى, آثار عین القضاة, منطق الطیر, مرصاد العباد, کشف المحجوب, کلیات شمس و...
583ـ جلوه هاى عرفانى نماز در نهج البلاغه با نمونه هایى از قرآن کریم و متون ادب فارسى
معزى, احمد. کارشناسى ارشد زبان و ادبیات فارسى. دانشگاه آزاد اسلامى تهران, مرکزى. 
استاد راهنما: تجلیل, جلیل. 1373.
در این پایان نامه مطالبى که در خصوص جلوه هاى عرفانى نماز در آیات قرآن کریم و کتابهاى مختلف نظیر نهج البلاغه, و متون ادب فارسى وجود دارد, گردآورى و بررسى شده اند.
584ـ جلوه هاى عرفانى نماز در نهج البلاغه و قرآن کریم و ادب فارسى
معزى, احمد. کارشناسى ارشد زبان و ادبیات فارسى. دانشگاه آزاد اسلامى تهران, مرکزى. 
استاد راهنما: تجلیل, جلیل. 1373.
در این پایان نامه, خطبه هایى از نهج البلاغه که حضرت على (ع) در آنها به تصریح یا تعریض به نماز پرداخته, بررسى شده اند; سپس آیاتى از قرآن کریم و مطالبى منظوم یا منثور از متون ادب فارسى که در آنها به نماز اشاره شده نقل و شرح شده اند.
585ـ جلوه هاى قرآن در انواع شعر فارسى از رودکى تا عطار
رسمى, سکینه. دکترى زبان و ادبیات فارسى. دانشگاه تربیت مدرس. 
استاد راهنما: پورنامداریان, تقى. 1375.
سوئال اصلى تحقیقى این است که تجلیات صورى و معنوى قرآن در انواع شعر فارسى از رودکى تا عطار چگونه است؟ با سیر سبک ادبى از خراسانى به عراقى استناد به آیات قرآن رواج بیشترى یافته و نحوه ى کاربرد آیات در انواع شعر فارسى (مدح, رثا,...) و قالبهاى شعر فارسى (قصیده, غزل,...) از لحاظ صور مختلف کاربرد و مضامین مورد استفاده, متغیر است. در این تحقیق جلوه هاى مختلف قرآن در شعر فارسى مانند اسماء و صفات خدا, احکام و دستورات قرآنى, داستانهاى قرآنى و جز اینها, استخراج و به صورت الفبایى تنظیم شده است. بعد از ذکر عنوان و آیه ى مورد نظر ضمن شرح و توضیح آن, شواهد شعرى به ترتیب تاریخى ارأه شده است. علاوه بر تلمیحات قرآنى که به صورت فرهنگ مضامین قرآنى در شعر فارسى ترتیب یافته, صور کاربرد مفاهیم قرآن مانند اقتباس, تشبیه, استعاره و تصویر پردازیهاى شاعران با استفاده از مفاهیم قرآن بیان شده است. در این تحقیق همچنین به اهداف معنایى و ارأه آمار و میزان کاربرد هر یک از موضوعات قرآنى در آثار شاعران توجه شده است .
586ـ جلوه هایى از اعجاز قرآن کریم
عظیم زاده ى اردبیلى, فأزه. کارشناسى ارشد علوم قرآن و حدیث. دانشگاه آزاد اسلامى تهران, مرکزى. 
استاد راهنما: حجتى, سید محمد باقر. 1369.
این پایان نامه درباره ى جنبه هاى اعجاز قرآن است و مباحث ذیل را در بردارد: حقیقت اعجاز, معجزات انبیاء, وجوه اعجاز قرآن و آراء و نظرات مفسران و دانشمندان اسلامى درباره ى آن.
587ـ جمع قرآن, نقد و بررسى نوع هیجدهم کتاب الاتقان فى علوم القرآن
ایمانى خوشخو, مریم. کارشناسى ارشد الهیات و معارف اسلامى, گرایش علوم قرآن و حدیث. دانشگاه آزاد تهران.
استاد راهنما: حجتى, سید محمد باقر. 1370.
در این پایان نامه ضمن بهره گیرى از روایات و آراء و اقوال فریقین و نقد آنها, تحقیقى پیرامون کیفیت جمع و تدوین قرآن کریم صورت گرفته است. برخى جمع قرآن براى نخستین بار را به خلفا نسبت داده اند; اما آن نمى تواند چندان مورد قبول باشد. نویسنده پایان نامه کوشیده است ثابت نماید که این جمع در زمان نبى اکرم (ص) صورت گرفته و ترتیب و تنظیم قرآن موجود به دستور آن حضرت بوده است .
588ـ جمع و تدوین تفسیر ابن عباس از منابع شیعى در جزء اول قرآن کریم
رحیمى ویسه, احمد رضا. کارشناسى ارشد الهیات و معارف اسلامى, گرایش علوم قرآن و حدیث. دانشگاه آزاد اسلامى واحد تهران, مرکزى.
استاد راهنما: حجتى, سید محمد باقر. 1374.
این پایان نامه به جمع و تدوین تفسیر ابن عباس از منابع شیعى در جزء اول قرآن کریم پرداخته و از جمله موضوعات مطرح در آن عبارت است از: شرح حال ابن عباس و دوران او, تفسیر ابن عباس منقول از مصادر شیعه ى دوازده امامى در جزء اول قرآن کریم, تفسیر صحابه و تابعین و خصوصیات آن, مصادر و منابع تفسیرى ابن عباس, روش ابن عباس در تفسیر قرآن کریم.
589ـ جمع و تدوین قرآن
مصطفوى علیرضایى, سید داود. کارشناسى ارشد فرهنگ عربى و علوم قرآنى و حدیث. دانشگاه آزاد تهران.
استاد راهنما: حجتى, سید محمد باقر. 1354.
این پایان نامه مشتمل بر هشت فصل است. نویسنده در سه فصل اول مباحثى را درباره ى وحى, نزول تدریجى قرآن و اولین و آخرین نزول آورده است. فصل چهارم را به جمع قرآن در عهد پیامبر (ص) و حفّاظ و کتّاب و نوشت افزارهاى آن عهد اختصاص داده است. فصل پنجم در خصوص گردآورى قرآن بعد از رحلت  پیامبر (ص) یعنى جمع ابوبکر و عثمان و مصاحف عثمانى است. فصل ششم در زمینه ى معنا و تعداد و ترتیب آیات و سور و نیز اسامى و اقسام سوره هاى قرآن است. فصل هفتم درباره ى رسم الخط مصحف عثمانى و فصل هشتم مبحثى است در مورد نقطه گذارى و اعراب قرآن .
590ـ جمع و تدوین قرآن
فغانى, احمد. کارشناسى ارشد الهیات و معارف اسلامى, گرایش علوم قرآن و حدیث. دانشگاه تهران. 
استاد راهنما: سامى الدبونى, جعفر. 1370.
این پایان نامه مشتمل بر شش بخش با این مباحث است: بخش اول, شناخت قرآن و معرفى آن از زبان قرآن و رسول خدا (ص) و أمه (ع). بخش دوم, معانى جمع قرآن, و حافظان قرآن. بخش سوم, نگارش قرآن در زمان رسول خدا (ص), ادله گردآورى قرآن در زمان رسول اکرم (ص), کاتبان قرآن, ادله مخالفان جمع قرآن در زمان رسول خدا (ص). بخش چهارم, نگارش قرآن همزمان با خلافت ابى بکر. بخش پنجم, نگارش قرآن در زمان عثمان, تعداد مصاحف عثمانى, ترتیب مصحف عثمانى و ادله توقیفى و اجتهاى بودن ترتیب سوره ها و آیات قرآن. بخش ششم, جمع قرآن در زمان على (ع) و چگونگى مصحف على (ع) و سرنوشت مصحف.
591ـ جمع و تدوین قرآن کریم
مجتبى ثمرین, نادر. کارشناسى ارشد الهیات و معارف اسلامى, گرایش علوم قرآن و حدیث. دانشگاه تهران,
استاد راهنما: آذرتاش, آذرنوش. 1368.
در این پایان نامه به مساءله جمع و تدوین قرآن کریم پرداخته شده و مباحث زیر در آن آمده است: جمع قرآن در زمان حیات رسول خدا (ص), مبانى جمع قرآن کریم و اجتهادى بودن ترتیب سوره ها, جمع قرآن بعد از رحلت رسول خدا (ص), جمع على بن ابیطالب (ع), جمع قرآن در زمان خلافت ابى بکر و انگیزه و معنى جمع ابى بکر و جمع عثمان, و منابع و روش جمع عثمان.
592ـ جناس در قرآن کریم
صادقى نژاد, اسفندیار. کارشناسى ارشد زبان و ادبیات عرب. دانشگاه آزاد اسلامى تهران, مرکزى. 
استاد راهنما: آذر شب, محمد على. 1374.
این پایان نامه در دو بخش تدوین شده است. در بخش اول تعریف جناس و انواع جناس شامل 25 نوع آمده است. بخش دوم به بررسى انواع جناس در آیات قرآن اختصاص دارد.
593ـ جنبه هاى ادبى در تفسیر کشف الاسرار وعدة الابرار
رجایى, سعید. کارشناسى ارشد زبان و ادبیات فارسى. دانشگاه شهید بهشتى. 
استاد راهنما: سجادى, سید على محمد. 1376.
این پایان نامه در دو بخش تنظیم شده است: در بخش اول پاره اى مباحث مقدماتى چون تاریخچه اى مختصر از تفسیر قرآن, سابقه ى تفسیر قرآن به زبان فارسى, سابقه ى تفسیر عرفانى تا قرن ششم, میبدى و کشف الاسرار او آمده است. در بخش دوم جنبه هاى ادبى نوبت سوم مثل عاطفه, خیال, تشبیه, استعاره, تشخیص, کنایه, مجاز, پارادوکس (نقیض نما), اسلوب بیان, اطناب, توضیح, تاءویل, موسیقى و نظم بیان, تسجیع, تجنیس, وزن عروضى و واج آرایى (نغمه ى حروف) بررسى شده اند.
594ـ جنگ روانى از دیدگاه قرآن و سیره نبوى (ص)
ناجى, محمد رضا. کارشناسى ارشد دانشگاه امام صادق (ع).استاد راهنما: فارسى, جلال الدین. 1369.
در این پایان نامه خطوط کلى نظریه جنگ روانى در آینه ى قرآن و تاریخ پیامبر اکرم (ص) با توجه به تحول تاریخى و نظرگاه نوین تبیین شده است. جنگى که نه با آلات وافزار معمول نظامى بلکه با اشاعه ى روح یاءس و ترس و وحشت در صنوف ارتش دشمن و پیشتوانه ى فکرى و مردمى او از سویى و تقویت روحیه ى ملى و نظامى در صفوف خود از سوى دیگر, شکست را بر دشمن تحمیل مى نماید. نویسنده در این تحقیق به این سوئالات پاسخ مى دهد: آیا در قرآن و سیره ى نبوى, شواهدى بر وجود چنین جنگى از سوى دشمن متجاوز خارجى و یا توطئه گران داخلى به چشم مى خورد؟ برخورد پیامبر (ص) در قبال چنین ترفندهایى چگونه بوده است و چنانچه پیامبر, خود به چنین جنگى دست یازیده است چه اهدافى را در پیش روى داشته است؟
595ـ جنین شناسى در قرآن
بهنام, زهرا. کارشناسى ارشد علوم قرآن و حدیث. دانشگاه آزاد اسلامى تهران, شمال. استاد راهنما: 1374
در این پژوهش بخشى از آیات علمى قرآن که درباره ى جنین و مراحل رشد آن است, مثل آیه ى ظلمات ثلات بررسى و تفسیر شده اند. نویسنده, ضمن بیان فشرده اى از علم جنین شناسى و مراحل تطور جنین از لحظه ى تشکیل سلول تخم و نطفه تا هنگام تولد, مشترکات آیات قرآن و دانش روز را شرح داده است .


http://andisheqom.com/fa/Article/View/11605/چکیده-ى-پایان-نامه-هاى-قرآنى-به-ترتیب-الفباء(ج)/?SearchText=چکیده%20ی%20پایان%20نامه%20های%20قرآنی&LPhrase=




موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۷/۰۳