ویژگیهای اخلاقی و حرفهای استاد ایدهآل از دیدگاه دانشجویان پرستاری: مطالعه کیفی
جمعه, ۶ مهر ۱۳۹۷، ۰۶:۰۸ ق.ظ
مریم السادات هاشمی فشارکی، دانشجوی دکترای تخصصی آموزش پرستاری، پرستار مراکز نور و حضرت علی اصغر، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان
عنوان فارسی | ویژگیهای اخلاقی و حرفهای استاد ایدهآل از دیدگاه دانشجویان پرستاری: مطالعه کیفی |
چکیده فارسی مقاله | مقدمه: یکی ازپارامترهای مؤثر بر ارتقای کیفیت آموزش، اساتید میباشد. دانشجویان به عنوان مصرفکنندگان در فرآورده آموزش دانشکده ذینفع هستند، با توجه به این که کسب بازخورد از مشتری یکی از گامهای اساسی برای ارتقای کیفیت خدمات میباشد، لزوم پرداختن هرچه عمیقتر به این موضوع احساس میشود تا ابعادی جدیدتر از استاد ایدهآل از دیدگاه دانشجویان روشن شود. لذا این تحقیق با هدف توصیف درک دانشجویان پرستاری از استاد ایدهآل انجام شد. روشها: در این مطالعه کیفی با رویکرد تحلیل محتوای، نمونهگیری هدفمند از20 دانشجوی کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی لرستان در سال 1393 انجام شد. تجزیه و تحلیل محتوا انجام گردید. استحکام این مطالعه بر اساس دو معیار اطمینانپذیری و باورپذیری انجام گردید. نتایج: در این بررسی پس از تجزیه و تحلیل اطلاعات،450 کد و پنج مفهوم ساختاری پدیدار شد که شامل توانمندی علمی، حرفهای بودن در تدریس، ویژگیهای فردی، الگو بودن، اخلاق حرفهای پرستاری بود. نتیجهگیری: استاد ایدهآل از نظر دانشجویان پرستاری جنبههای مختلفی را شامل میشود. از نظر دانشجویان استاد ایدهآل استادی عالم است که در عین حال که فردی با ویژگیها و مشخصات برجسته اخلاقی است، مدیری است که از دانشجویان به خوبی حمایت میکند، نسبت به جامعه و کشورش متعهد است و در همان حال حرفهایگری پرستاری را به خوبی رعایت میکند. |
کلیدواژههای فارسی مقاله | |
عنوان انگلیسی | Nursing Students’ Perception of Ethical and Professional Characteristics of an Ideal Faculty Member: A Qualitative Study |
چکیده انگلیسی مقاله | Introduction: One of the factors affecting in promoting educational quality is the properties of the faculty members. As consumers, students are stakeholders of educational products of the faculty. Since receiving feedback from customers is one of the substantial steps for promoting service quality, it is necessary to perform a deep examination of the issue to explicate new dimensions of an ideal professor from the perspective of students. Therefore, the purpose of this study was to describe students’ perception of an ideal professor. Methods: In this qualitative study, with a content analysis approach, a number of 20 nursing undergraduates studying in Lorestan University of Medical Sciences were selected through purposive sampling in 2014. Content analysis was performed to analyze the collected data. The rigor of this study was reinforced through dependability and credibility criteria. Results: After data analysis, 450 codes and 5 structural concepts emerged: academic abilities, professional teaching, personal characteristics, role modeling, and nursing ethics. Conclusion: An ideal professor has a variety of characteristics from the viewpoint of nursing students. Accordingly, an ideal professor is a person who besides possessing a distinguished ethical profile, is also an administrator who adequately supports students, is committed to his society and country, and at the same time, and respects professionalism in nursing. |
کلیدواژههای انگلیسی مقاله | |
نویسندگان مقاله | شهین سالاروند | shahin salarvand instructor, faculty of nursing and midwifery, hepatitis research center, lorestan university of medical sciences, khorramabad, iran. email shsalarvand@lums.ac.ir شهین سالاروند مربی ، دانشکده پرستاری مامایی خرم آباد، مرکز تحقیقات هپاتیت، دانشگاه علوم پزشکی لرستان. خرم آباد، ایران. shsalarvand@lums.ac.ir ؛ سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی لرستان (Lorestan university of medical sciences) نیکو یمانی | nikoo yamani associate professor, department of medical education, isfahan university of medical sciences, isfahan, iran. email yamani@edc.mui.ac.ir دکتر نیکو یمانی دانشیار ، گروه آموزش پزشکی، مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی،دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران. yamani@edc.mui.ac.ir ؛ سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences) فهیمه کاشانی | fahimeh kashani phd candidate in nursing of isfahan university medical science, adult health department, school of nursing and midwifery, isfahan, iran email f_kashani@nm.mui.ac.ir فهیمه کاشانی، دانشجوی دکتری تخصصی پرستاری، گروه سلامت بزرگسالان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران. f_kashani@nm.mui.ac.ir سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences) مریم سالاروند | maryam salarvand bsc in english language education, department of education and training in shahrekord, shahrekord, iran. email marysina86@yahoo.com مریم سالاروند، کارشناس آموزش زبان انگلیسی، اداره آموزش و پرورش شهرکرد. شهرکرد، ایران. marysina86@yahoo.com ؛ محمد عطایی | mohammad ataei msc student of medical biotechnology, tehran university of medical sciences, tehran, iran. email m_ataei1@yahoo.com محمد عطایی، دانشجوی کارشناسی ارشد بیوتکنولوژی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران. m_ataei1@yahoo.com ؛ سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences) مریم اسادات هاشمی | maryamsadat hashemi fesharaki phd candidate in nursing education, nurse of noor and aliasgar medical centers, isfahan university of medical sciences, isfahan, iran. email mshf201252@yahoo.com مریم السادات هاشمی فشارکی، دانشجوی دکترای تخصصی آموزش پرستاری، پرستار مراکز نور و حضرت علی اصغر، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران. mshf201252@yahoo.com سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences) |
نشانی اینترنتی | http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-97-3&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله | دریافت فایل مقاله http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-97-3&slc_lang=fa&sid=fa |
کد مقاله (doi) | |
زبان مقاله منتشر شده | en |
موضوعات مقاله منتشر شده | ارزشیابی استاد |
نوع مقاله منتشر شده | پژوهشی اصیل |
ویژگیهای اخلاقی و حرفهای استاد ایدهآل از دیدگاه دانشجویان پرستاری: مطالعه کیفی | |
شهین سالاروند، نیکو یمانی، فهیمه کاشانی، مریم سالاروند، محمد عطایی، مریم اسادات هاشمی | |
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، f_kashanii@nm.mui.ac.ir | |
Salarvand S, Yamani N, Kashani F, Salarvand M, Ataei M, Hashemi Fesharaki M. Nursing Students’ Perception of Ethical and Professional Characteristics of an Ideal Faculty Member: A Qualitative Study. Iranian Journal of Medical Education. 2015; 15 :481-494
| |
چکیده: (۳۸۰۶ مشاهده) | |
مقدمه: یکی ازپارامترهای مؤثر بر ارتقای کیفیت آموزش، اساتید میباشد. دانشجویان به عنوان مصرفکنندگان در فرآورده آموزش دانشکده ذینفع هستند، با توجه به این که کسب بازخورد از مشتری یکی از گامهای اساسی برای ارتقای کیفیت خدمات میباشد، لزوم پرداختن هرچه عمیقتر به این موضوع احساس میشود تا ابعادی جدیدتر از استاد ایدهآل از دیدگاه دانشجویان روشن شود. لذا این تحقیق با هدف توصیف درک دانشجویان پرستاری از استاد ایدهآل انجام شد. روشها: در این مطالعه کیفی با رویکرد تحلیل محتوای، نمونهگیری هدفمند از20 دانشجوی کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی لرستان در سال 1393 انجام شد. تجزیه و تحلیل محتوا انجام گردید. استحکام این مطالعه بر اساس دو معیار اطمینانپذیری و باورپذیری انجام گردید. نتایج: در این بررسی پس از تجزیه و تحلیل اطلاعات،450 کد و پنج مفهوم ساختاری پدیدار شد که شامل توانمندی علمی، حرفهای بودن در تدریس، ویژگیهای فردی، الگو بودن، اخلاق حرفهای پرستاری بود. نتیجهگیری: استاد ایدهآل از نظر دانشجویان پرستاری جنبههای مختلفی را شامل میشود. از نظر دانشجویان استاد ایدهآل استادی عالم است که در عین حال که فردی با ویژگیها و مشخصات برجسته اخلاقی است، مدیری است که از دانشجویان به خوبی حمایت میکند، نسبت به جامعه و کشورش متعهد است و در همان حال حرفهایگری پرستاری را به خوبی رعایت میکند. | |
واژههای کلیدی: دانشجوی پرستاری، استاد پرستاری، شاخصهای استاد ایدهآل، ویژگیهای استاد، تحقیق کیفی | |
متن کامل [PDF 325 kb] (۲۱۶۱ دریافت) |
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3775-fa.html
http://journals.research.ac.ir/rdsm_jarticle_list.php?slc_lang=fa&sid=2&mod=jarticle_profile&jart_id=378502&rds_id=