به گزارش فرهنگ سدید، بیست و چهارمین نشست شنبههای انقلاب با موضوع دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه آموزش عالی به همت جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی در دانشگاه تهران برگزار شد. در این نشست چهرههایی، چون محمدمهدی زاهدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، منصور کبگانیان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، رجبعلی برزویی عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی، حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه رئیس مؤسسه پژوهشی فلسفه و حکمت ایران، حجت الاسلام روح الله شاطری دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاهها، حمید طالب زاده دبیر شورای تحول و ارتقا در علوم انسانی، محمد مهدی نژاد، معاون پژوهشی دانشگاه عالی دفاع ملی، محمدرضا پور عابدی معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی، محمدجواد دهقانی رئیس پایگاه استنادی جهانی علوم اسلامی(ISC) و دیگر کارشناسان این حوزه حضور داشتند.
زاهدی:
انقلاب اسلامی، شور و نشاط را به جامعه دانشگاهی کشور تزریق کرد
محمد مهدی زاهدی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیته آموزش عالی، تحقیقات و فناوری اطلاعات درابتدای این نشست اظهارداشت: این نشست با هدف مقابله با هجمه رسانههای استکباری که علیه کشور به دروغ پراکنی و شبهه افکنی میپردازند، برگزار میشود.
وی ادامه داد: در حوزه آموزش عالی، تحقیقات و فناوری اطلاعات طی ۴۰ ساله انقلاب اسلامی شاهد افزایش کمی و کیفی رشتهها و مقاطع تحصیلی، موسسات پژوهشی، پژوهشگاهها و همچنین راه اندازی مجلات علمی در ترازهای بین المللی هستیم.
زاهدی با اشاره به اینکه ارتباط خوبی میان صنعت و دانشگاه برقرار شده است که البته در این زمینه نیازمند تلاش بیشتر هستیم، گفت: برقراری این ارتباط از زمان دفاع مقدس آغاز شد و تاکنون ادامه دارد.
وزیر اسبق علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: نقشه جامع علمی کشور با حدود ۵ سال کار کارشناسی تدوین شد تا چراغ راه فعالیتهای علمی کشور باشد و ذیل آن نیز اسناد بالادستی متعددی تدوین شد تا حرکتی علمی کشور دارای یک نقشه راه باشد.
وی با بیان اینکه به برکت انقلاب اسلامی دانشجویان و اساتید کشور امکان حضور و فعالیت در انجمنهای علمی، صنفی و سیاسی را پیدا کردند، افزود: اساتید در زمان قبل از انقلاب اسلامی امکان فعالیت و حضور در انجمنهای صنفی و سیاسی را به هیچ عنوان نداشتند، اما این آزادی ایجاد شده به واسطه انقلاب اسلامی، شور و نشاط را به جامعه دانشگاهی کشور تزریق کرده است.
زاهدی در پایان سخنانش از همکاری مدیریت و مجموعه دانشگاه تهران و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در این دانشگاه به جهت همکاری با ستاد مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی به منظور برگزاری این نشست تقدیر و تشکر کرد.
کبگانیان:
اهمیت اسناد علمی بالادستی در کشور/ مقام معظم رهبری پرچم دار علم در کشور است/ اگر هسته ای دارای سند بود، تعطیل نمی شد/ علم و فناوری با همراهی اسناد بالا دستی می تواند گره از کار دولت ها باز کند
منصور کبگانیان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگر این نشست طی اظهاراتی گفت: مقام معظم رهبری در تابستان گذشته گردآوری دستاوردهای 40 ساله انقلاب را مطالبه کردند که تنها در بخش علم و فناوری با وجود برگزاری بیش از ده جلسه، هنوز ارائه گزارش دستاوردها به اتمام نرسیده است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه لازم است تا پرچمدار علم در جمهوری اسلامی ایران معرفی شود، تصریح کرد: علوم استراتژیکی مانند موشکی، نانو، هسته ای و... دارای پیچیدگیهایی هستند که گاهی نه وزیر و نه رئیس جمهور نمی توانند مشکلات دانشجویان و محققان علمی را رفع کنند. در این مواقع رهبر معظم انقلاب به عنوان پرچمدار علم در کشور راهگشایی هایی انجام می دهند که وزارت علوم و وزارت اطلاعات در آن میماندند و مشکلات تنها ظرف چند روز توسط ایشان حل و فصل می شود.
کبگانیان تصریح کرد: قدرت اصلی کشور علوم موشکی، هسته ای و ... نیست بلکه بومی شدن علم موجب قدرت بخشیدن به کشور می شود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اهمیت اسناد بالادستی در پیشبرد مسیر علمی کشور گفت: سند لازم است و اگر برای هسته ای کشور سند داشتیم امروز این صنعت به این وضع دچار نمی شد و همانند هوافضا که دارای سند راهبردی است، صد درصد تعطیل نمی شد.
کبگانیان ادامه داد: اگر در آموزش و پرورش سند تحول بنیادین وجود نداشت، رهبر معظم انقلاب آن چنان با قاطعیت علیه سند 2030 نمی ایستادند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: تا زمانی که برنامه ای در قالب سند حقوقی و فقهی وجود نداشته باشد، این مشکلات به وجود خواهد آمد، به عنوان نمونه موضوع گیاهان تراریخته که منجر به دعوا در کشور شد، اگر دارای سند بود، می توانست به عنوان حَکم میان آنان عمل کند.
وی با اشاره به اینکه عده ای مطرح می کنند که این همه سند چرا لازم است، اظهار کرد: سند ها در ابتدا فرابخشی است و سپس فرا دولتی می شود تا با تغییر دولت ها زیر پا گذاشته نشود و در نهایت اسناد فرا قوه ای است و همه قوا باید به آن عمل کنند.
کبگانیان گفت: درنهایت سندها باید مورد تایید مقام معظم رهبری واقع شود که همه اسناد ما این خاصیت را دارند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تشریح کرد: اهمیت اسناد زمانی مشخص می شود که به آن عمل شود و مشکلات را مرتفع نماید به عنوان نمونه در گذشته انجمن های علمی ثبت شرکتی نمی شدند اما با امضایی که از رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی در پای یکی از اسناد وجود داشت این مشکل حل شد و انجمن ها ثبت شدند.
وی با بیان اینکه نوشتن اسناد از زمستان سال 84 آغاز شد گفت: قبل از سال 84 عده ای که در غرب تحصیل کرده بودند و اهمیت اسناد را می دانستند؛ مخالف نوشتن اسناد بودند.
کبگانیان با اشاره به اسناد راهبردی که در دهه 80 تدوین شد؛ گفت: سند توسعه فناوری نانو در سال 85 در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب و قانون شد. سند تحول راهبردی علم و فناوری که مقدمه ای برای نقشه جامع دانشگاهی بود، تدوین شد و در اواخر زمستان سال 89 نیز به صورت کامل تنظیم و مبدل به سند نقشه جامع علمی کشور شد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: سند هوافضا، که دارای انتقادات فراوانی از سوی وزارت دفاع بود با رهنمود های مقام معظم رهبری تدوین و موجب شد تا در جایی که مشکلات امنیتی وجود نداشته باشد دانشجویان در عرصه هوافضا وارد شوند و در حال حاضر شرکت های خصوصی می توانند در ساخت تجهیزات هوافضا و هواپیما مشارکت داشته باشند.
وی بااشاره به اینکه در دوران تحریم کشور های غربی دانشمندان ما را دستگیر می کردند؛ گفت: ایران اسلامی در برههای علم را مجانی و رایگان در اختیار جهانیان قرار داد اما اکنون کشورهای دیگر علم را امنیتی کرده اند که در این راستا سند جامع روابط علمی بین المللی که سند بسیار خوبی در این حوزه است، تدوین شد.
کبگانیان تصریح کرد: سند آمایش آموزش عالی کشور دچار چالش شده و اگر درست اجرا شود دستاوردهای خوبی را خواهیم داشت. علم اگر در جامعه پیاده نشود ابتر می ماند.
وی در پایان اظهارات خود گفت: جایزه علم و فناوری پیامبر اعظم(ص) از جوایز بسیار ارزنده ای است که جایگاه خود را در جامعه پیدا کرده است. علم و فناوری با همراهی اسناد بالا دستی می تواند گره از کار دولت ها باز کند و اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش بنیان از جمله این موارد است که در این زمینه بسیار موفق عمل کرده اند.
مهدی نژاد:
سامانههای دفاعی ایران، معادل و حتی برتر از پدافند هوایی s۳۰۰ است / ۲۴ برابر شدن نرخ پوشش تحصیلی آموزش عالی نسبت به قبل از انقلاب / ۲۰۸ دانشمند ایرانی پس از انقلاب در جمع ۱ درصد دانشمندان برتر جهان قرار گرفته اند/ ایران دارای رتبه ۱۵ علمی جهان و اول جهان اسلام/ رشد ۶۸ برابری مقالات چاپ شده بین المللی ایران نسبت به دوران پهلوی/ شور و نشاط جهان اسلام و تشیع از ساخت و پرتاب ماهواره امید در ایران
محمد مهدی نژاد، معاون پژوهشی دانشگاه عالی دفاع ملی نیز در ادامه این نشست اظهارداشت: پس از انقلاب اسلامی بر خلاف گذشته، محیط دانشگاه دارای روحیّه خودباوری و اتّکاء بهنفس و تولید علم شده و توان پاسخگویی به مسائل کشور را یافته است.
وی ادامه داد: دانش آموختگان دانشگاههای ایران به دلیل سطح بالای علمی همواره مورد توجه برجستهترین دانشگاههای جهانی بودهاند و همواره از جانب مراکز علمی، پژوهشی و فناوری معتبر در دنیا دعوت به همکاری میگردند.
مهدی نژاد با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی موجب رشد و شکوفایی استعدادها و نقش آفرینی دانشجویان و دانشگاهیان در فضای علمی کشور شده است گفت: بسیاری از تحولات بزرگ بعد از انقلاب با محوریت دانشجویان به انجام رسید؛ انقلاب اسلامی ساختارهایی را به وجود آورد تا دانشجویان بتوانند در حوزه های مختلف فرهنگی و اجتماعی فعالیت داشته باشند.
معاون اسبق فناوری و پژوهش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: انقلاب اسلامی در حوزه علوم انسانی افقی نو ایجاد کرد و تولیدات مکتوب فاخر حتی در سطح نظریه پردازی ایجاد کرده است و زمینه ساز شکل گیری جریان معرفتی در حوزه علوم انسانی اسلامی بوده است.
مهدی نژاد اضافه کرد: ۲۰۸ دانشمند ایرانی پس از انقلاب اسلامی در جمع ۱ درصدی دانشمندان برتر جهان قرار گرفتند.
وی با اشاره به دستاوردهای ۴۰ ساله انقلاب اسلامی در حوزه آموزش عالی تصریح کرد: ۲۴ برابر شدن نرخ پوشش تحصیلی آموزش عالی با افزایش از 175هزار نفر در سال ۱۳۵۷ به بیش از 4 میلیون و 800 هزار نفر، افزایش ۹۵ برابری دانشجویان دکتری از ۱۲۵۵ نفر در سال ۵۷ به بیش از ۱۲۰ هزار نفر و ۱۲.۵ برابر شدن اعضای هیات علمی دانشگاهها از ۷۲۳۱ نفر در سال ۱۳۵۷ به حدود ۹۰ هزار نفر از جمله این دستاوردها محسوب میشود.
معاون اسبق فناوری و پژوهش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: به برکت انقلاب اسلامی شاهد رشد ۱۷ برابری تعداد زنان هیأت علمی در دانشگاهها نسبت به قبل از انقلاب هستیم، به طوری که در سال ۵۷، ۱.۴ درصد و در سال ۹۶، ۲۴ درصد از اعضای هیأت علمی دانشگاهها از زنان بودهاند؛ همچنین تعداد دانش آموختگان زن از ۶ درصد در سال ۵۷ به ۴۵ درصد رسیده است و هم اکنون ۲۲.۷ درصد از زنان ایرانی دارای تحصیلات تکمیلی هستند.
وی با بیان اینکه ایران از لحاظ تعداد مهندس رتبه سوم جهان است، افزود: انقلاب اسلامی، ایران با اکثریت غیرتحصیلکرده در دوران پهلوی را به رتبه ۱۵ علمی جهان و رتبه اول جهان اسلام بعد از انقلاب رساند که با ۱۸ برابر شدن سهم ایران در تولید علم جهان، سهم کشور امروز در این شاخص به ۲ درصد رسیده است.
مهدی نژاد ادامه داد: با ۶۸ برابر شدن مقالات چاپ شده بین المللی از ۶۶۹ مقاله به حدود ۵۳ هزار مقاله، ایران اسلامی به رتبه ۲۱ جهان در زمینه تولید مقالات علمی، رسیده است و بر اساس آخرین گزارش موسسه لایدن، ۲۳ دانشگاه ایران در زمره ۱ درصد دانشگاههای برتر جهان هستند.
معاون اسبق فناوری و پژوهش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: نشریات علمی پژوهشی ایران از ۲۰ نشریه در سال ۵۷ به ۱۰۹۴ نشریه رسیده است که حاکی از رشد ۵۳ برابری است.
وی ادامه داد: براساس آمار ارائه شده رسمی اسکوپوس در تاریخ ۶ مهرماه ۹۷، ایران اسلامی رشد چشمگیری در زمینه تولید مقالات علمی داشته است و امروز از کشورهایی همچون مصر، ترکیه، رژیم صهیونیستی و عربستان برتر است.
مهدی نژاد افزود: برخی معتقدند که این پیشرفتها با گذر زمان حاصل شده است و یا اگر رژیم گذشته نیز پابرجا بود، همین دستاوردها حاصل میشد، در صورتی که وضعیت فعلی رژیمی همچون مصر نشان میدهد این دستاوردها ناشی از گذر زمان نبوده است بلکه تحولی عظیم در سایه انقلاب اسلامی رقم خورده است که در سایه جنگ و تحریم این دستاوردها و موفقیتها را حاصل کرده است.
معاون اسبق فناوری و پژوهش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه امروز ایران جزء قدرتهای دفاعی برتر دنیا محسوب میشود، گفت: اگر بهترین هواپیماهای بدون سرنشین جهان را نیز در اختیار کشوری همچون عربستان قرار دهیم تا زمانی که توان بهرهبرداری و یا تعمیر و نگهداری آن را نداشته باشد نمیتواند بگوید به فناوری آن دست پیدا کرده است، اما امروز ایران اسلامی با دسترسی به این فناوری و دانشها قادر است متناسب با نیازهای روز هر ابزاری را بسازد، به طوری که امروز تجهیزات ما دارای بازار جهانی است.
وی ادامه داد: امروز در ایران سامانههایی معادل و حتی برتر از پدافند هوایی s۳۰۰ که امروز در جهان بسیار مطرح است، تولید میشود که تماما تولید داخل است.
مهدی نژاد با اشاره به دستاوردهای انقلاب در حوزه تجهیزات دفاعی زمینی افزود: امروز ایران قادر به ساخت تانک نفربر، خودروی نظامی و ... است که تمامی آنها به برکت انقلاب اسلامی و در دوران دفاع مقدس حاصل شده است.
معاون اسبق فناوری و پژوهش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه در فضای سایبر علی رغم تمامی تبلیغات سوء دشمن، کشور قادر به دفاع و دارای توان قابل توجه است، گفت: کشور امروز به تمامی فناوریهای تولید چرخه فضایی اعم از طراحی و تولید ماهواره، ایستگاه زمینی و ایستگاه پرتاب دست پیدا کرده است و در این عرصه هشتمین کشور پرتاب کننده دنیا هستیم.
وی به این مطلب اشاره کرد که در دنیا ۱۰۰ کشور قادر به تولید ماهواره هستند، اما امکان پرتاب را ندارند که در این بخش دکتر زاهدی، رئیس کمیته آموزش عالی با بیان خاطرهای از سال ۸۴ افزود: در این سال ماهواره مصباح در کشور تولید شده بود، اما ایستگاه کنترل و پرتاب در کشور وجود نداشت و ما حاضر بودیم به برخی از کشورها پول پرداخت کنیم تا این ماهواره را پرتاب نمایند، اما حاضر نشدند که در نهایت این ممانعت موجب شد تا جوانان دانشگاهی کشور خود به سمت ساخت ایستگاه پرتابی حرکت کنند.
مهدی نژاد در ادامه سخنرانی خود گفت: ساخت و پرتاپ ماهواره امید در جهان اسلام و تشیع شور و نشاط فراوانی ایجاد کرد، به طوری که در کشور اندونزی جشن گرفته شد که مسلمانان توانستند ماهواره پرتاب کنند و این در حالی بود که کشور کره جنوبی با کمک روسیه ۷ مرتبه برای پرتاب ماهواره اقدام کرده بود و در نهایت ماهواره آنها در مدار مفقود شده بود، اما ماهواره ایران در همان ابتدا در مدار قرار گرفته بود.
معاون اسبق فناوری و پژوهش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: در کشور طراحی هواپیمای ۱۵۰ نفره صورت گرفته است که یک دستاورد برای انقلاب اسلامی محسوب میشود.
وی گفت: در سال ۹۵ براساس اعلام معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ۳۸۰ میلیارد تومان از فروش محصولات سلولهای بنیادی درآمد حاصل شد که ۱۰۰ میلیارد تومان آن حاصل از صادرات بود.
مهدی نژاد اضافه کرد: در حوزه سلامت، لیزر و اپتیک کشور امروز به دستاوردها و موفقیتهای بسیاری دست پیدا کرده است، در حوزه انرژی نیز با وجود کم لطفیهای صورت گرفته به دانشگاه، توفیقات اندکی حاصل شده است.
معاون اسبق فناوری و پژوهش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه در حوزه فناوری اطلاعات امروز یک کسب و کار عظیم در کشور ایجاد شده است و بسیاری از نرم افزارها امروز تولید داخل است، افزود: در زمینه خودرو سازی به سمت طراحی خودرو رفتیم، ساخت نیز در کارخانهها در حال شکل گیری است، اما اینکه یک طرح صنعتی به مرحله تولید برسد نیازمند گذران یک پروسه است که هنوز محقق نشده است.
خسروپناه:
ثبت ۴۱ نظریه علوم انسانی در کشور به برکت انقلاب اسلامی/ علوم انسانی قبل از انقلاب کاملا مارکسیستی و کپی برداری شده از غرب بود
در ادامه این نشست حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه رئیس موسسه حکمت نوین اسلامی (حنا) با اشاره به سیر تحول علوم انسانی در کشور قبل و بعد از انقلاب اسلامی اظهارداشت: توجه به علوم انسانی با نگاه مدرن از دوره قاجار و پهلوی در کشور آغاز شده است و مدرسه دارالفنون بسیار اندک به تحول در این عرصه پرداخت.
وی ادامه داد: مدرسه عالی علوم سیاسی و مدرسه عالی حقوق در کنار دیگر مدارس عالی از قبیل، طب و منابع روستایی در آن دوران مشغول فعالیت بود.
خسروپناه با اشاره به اینکه در سال ۱۳۱۳ تمام این مدارس در قالب دانشگاه تهران تجمیع شد، گفت: این دانشگاه در ابتدای امر در قالب ۶ دانشکده مشغول فعالیت بود که سه دانشکده آن مرتبط به علوم انسانی بود.
رئیس موسسه حکمت نوین اسلامی (حنا) گفت: بعد از انقلاب اسلامی تعدادی از مدارس عالی موجود با یکدیگر ادغام شدند و دانشگاه علامه طباطبایی را به وجود آوردند.
وی با اشاره به اینکه تحولات علمی در دوران قبل از انقلاب اسلامی ناشی از الگوبرداری و کپی برداری از غرب بهویژه آمریکا بود، گفت: در آن دوران نظام علمی کشور هم از لحاظ ساختار و هم از لحاظ نظام، کپی برداری شده از غرب بود.
خسروپناه با اشاره به اینکه در سال ۱۳۱۴ تنها ۸۸۶ نفر، داوطلب تحصیل در رشتههای علوم انسانی در ۵ دانشکده کشور بودند، افزود: بومی سازی علوم در آن دوران به هیچ عنوان مطرح نبود تنها در سال ۱۳۳۴، دانشکده فعال در حوزه الهیات به علوم قرآنی و فقه میپرداخت، بهطوری که در دهه ۵۰ دانشگاههای علوم انسانی و اجتماعی ایران کاملا رویکرد مارکسیستی و چپ داشتند.
رئیس موسسه حکمت نوین اسلامی (حنا) گفت: افرادی همچون دکتر نصر، شهید مطهری و ... در ایران، شهید صدر در عراق، استاد فاروقی در آمریکا، ﻣﺤﻤﺪ ﻧﻘﯿﺐ اﻟﻌﻄﺎس در مالزی در ابتدای امر از علوم انسانی اسلامی سخن به میان آوردند.
وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی تحول گسترده و سریع کمی و کیفی در علوم ایجاد کرد، افزود: مباحثی همچون علم و عالم در بینش اسلامی، تعلیم و تربیت اسلامی و... تماما به برکت انقلاب اسلامی در کشور مطرح شده است.
خسروپناه با اشاره به اینکه اکثر افراد دغدغهمند در حوزه علوم انسانی معترفند که این علوم بی طرف نیست و همواره دارای گرایش و رویکرد بوده است، گفت: علوم انسانی هیچگاه خنثی نبوده است و همواره دارای گرایشهایی در حوزههای مختلف بوده است.
رئیس موسسه حکمت نوین اسلامی (حنا) ادامه داد: اولین ساختار مدون در حوزه علوم انسانی بعد از انقلاب اسلامی در ستاد انقلاب فرهنگی با همکاری جامعه مدرسین به علمداری علامه مصباح یزدی شکل گرفت که منجر به برگزاری نشستهای مختلف در بازه زمانی 1/5 ساله شد و در نهایت دفتر همکاریهای حوزه و دانشگاه را به وجود آورد.
وی با اشاره به اینکه با ایجاد این دفتر کتابهای متعددی در حوزه علوم انسانی اسلامی تالیف شد، افزود: این نگاه به علوم انسانی تحول عمیق و گستردهای در حوزه علمیه قم و دانشگاه ایجاد کرد، به طوری که حوزه علمیه قم در این سه دهه، بیش از ۳۰۰ سال رشد پیدا کرد.
خسروپناه گفت: حوزه علمیهای که تنها متنفذ در فقه و اصول بود، با این رویکرد جدید جان تازهای گرفت و موسسات متعددی همچون باقرالعلوم، امام خمینی (ره)، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و ... ذیل آن به وجود آمد.
رئیس موسسه حکمت نوین اسلامی (حنا) افزود: آخرین تحول شکل گرفته در حوزه علوم انسانی به برکت انقلاب اسلامی، تشکیل ساختار شواری تحول و ارتقای این علوم به مدیریت دکتر حدادعادل است که ذیل آن دستاوردهای متعددی در کشور بوجود آمده است.
وی تصریح کرد: رشد فلسفه مضاف که تا قبل از انقلاب اصلا مطرح نبود، پرداختن به فقههای تخصصی مانند فقه سیاسی، اقتصادی، تربیتی، فرهنگی و ...، تدوین سیاست گذاریها و راهبردهای اساسی، تالیف کتب متعدد، تغییر سرفصلهای دورس که گاها برخی از آنان سالها تغییری نداشت، تحصیل میلیونها جوان در مقاطع مختلف علوم انسانی و همچنین جذب هزاران استاد و پژوهشگر در این حوزه از جمله دستاوردهای علوم انسانی در ۴ دهه انقلاب اسلامی بوده است که اگر بنا باشد در یک نمایشگاه عرضه شوند، هزاران مترمربع مساحت نیاز خواهد بود.
خسروپناه درپایان خاطرنشان کرد: امروز ایران اسلامی در زمینه علوم انسانی اولین کشور منطقه است و تاکنون ۲۵۰۰ نشست ترویجی و ۳۰۰ نشست نظریه پردازی برگزار شده است که منجر به ثبت ۴۱ نظریه علوم انسانی در کشور شده است.
برزویی:
ایران پس از انقلاب در تولید علم به رتبه نخست دنیا رسیده است/ تعداد موسسات آموزش علمی پس از انقلاب 12 برابر شد/ قبل از انقلاب وزارت بهداشت هیئت علمی نداشت
در ادامه نشست رجبعلی برزویی عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی بابیان خاطرهای سخنان خود را آغاز کرد و گفت: در سال ۸۴ گزارشی به رهبر انقلاب ارائه شد و مقام معظم رهبری به وزارت علوم دستور دادند که این مسئله امنیتی دانشجویان را پیگیری و برای این موضوع راه حلی پیدا کنند.
وی اضافه کرد: در گزارش آمده بود که حدود ۵ هزار دانشجو در خارج از کشور در حال تحصیل هستند که تعداد قابل توجه آنها از دیپلم به خارج از کشور رفته بودند اما نکته اساسی این گزارش این بود که بودجه این دانشجویان برابر با کل بودجه آموزش عالی کشور بود.
برزویی با مقایسه آمار توزیع تعداد موسسات آموزش عالی کشور در سال ۵۷ و ۹۶ بیان داشت: دستگاههای اجرایی دولتی اعم از وزارت علوم وتحقیقات در سال ۵۷، دارای ۳۰ موسسه بود که این آمار در سال ۹۶ به ۱۴۸ موسسه رسیده است.
وی تصریح کرد: قبل از انقلاب، دانشگاه پیام نور و علمی کاربردی در کشور وجود نداشت، اما بعد از انقلاب به ترتیب این تعداد به ۵۲۱ و ۱۰۱۱ موسسه رسیده است.
برزویی اضافه کرد: تعداد موسسات دانشگاه فنی و حرفه ای، دانشگاه فرهنگیان، سایر دستگاههای اجرایی و وزارت بهداشت قبل از انقلاب به ترتیب ۴۰، ۶۰، ۷۵ و صفر موسسه بود که این آمار در سال ۹۶ به ترتیب ۱۶۹، ۱۰۳، ۲۸ و ۵۸ موسسه شده است.
معاون گسترش وزارت علوم با اشاره به رشد تعداد موسسات غیر دولتی آموزش عالی بعد از انقلاب اسلامی ادامه داد: میزان موسسات غیرانتفاعی و آزاد اسلامی قبل انقلاب به ترتیب ۱۸ و صفر بوده که این آمار بعد از انقلاب به ترتیب به ۳۱۷ و ۵۰۵ موسسه رسیده است. تعداد موسسات آموزش عالی کشور شامل دولتی و غیر دولتی با رشد ۱۲ برابری روبه رو بوده است.
وی تاکید کرد: تعداد دانشجویان در سال ۹۶ به ۴ میلیون ۱۵۴ هزار دانشجو رسیده است، این درحالی است که تعداد دانشجویان در سال ۵۷ حدود ۱۷۶ هزار نفر بوده که این آمار با رشد ۲۳ برابری همراه شده است.
برزویی ادامه داد: تعداد اعضای هیئت علمی دانشگاهها در سال ۵۷ به تفکیک زن و مرد ۱۰۰ عضو زن و ۷۲۳۱ عضو مرد بوده که این آمار در سال ۹۶ به ۲۱۰۰۰ عضو زن و ۹۰۰۰۰ عضو مرد رسیده که این مورد هم با رشد ۱۲ برابری روبه رو بوده است.
عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی اضافه کرد: وزارت بهداشت به تنهایی ۹۰ هزار عضو هیئت علمی در سال ۹۶ داشته است.
برزویی تصریح کرد: شاخصهای کالبدی کشور نسبت به سال ۵۷ رشد کرده است مثلا در فضای کالبدی آموزشی با رشد ۵/۵ برابر و در فضای کالبدی رفاهی و کمک آموزشی با رشد ۱۴ برابری در سال ۹۶ روبه رو بوده ایم.
وی اضافه کرد: تعداد شاخصهای وزارت بهداشت هم از سال ۵۷ تا سال ۹۶ با رشد همراه بوده است مثلا در تعداد دانشگاههای علوم پزشکی رشد ۵ برابری و در تعداد پزشک با رشد ۶/۶ برابری و در تعداد دانشجوی پزشکی با رشد ۴۲ برابری همراه بودهایم. این درحالی است که تعداد هیئت علمی وزارت بهداشت در سال ۵۷ صفر بود که در سال ۹۶ این رقم به ۱۱ هزار نفر رسیده است.
برزویی با اشاره به رشد شاخصهای برنامه ریزی درسی از سال ۵۷ تا سال ۹۶ تاکید کرد: تعداد سرفصلهای مصوب دانشگاهی و علمی کاربردی در مقایسه با قبل از انقلاب در مجموع با رشد ۶/۵ برابری همراه بوده است.
معاون گسترش وزارت علوم خاطرنشان کرد: این آمار و ارقام واقعیتهای کشور در طول این ۴۰ سال در حوزه آموزش عالی است که هیچگاه بیگانگان آن را نمیپذیرند.
وی در پایان سخنان خود گفت: ایران در تولید علم در دنیا رتبه نخست را دارد و در علم سیستمهای حفاظتی بعد از چین و هند در رتبه سوم قرار دارد.
حجت الاسلام شاطری:
ایران امروز به مخزن غنی از اسناد در حوزه اسلامی شدن دانشگاه ها تبدیل شده است/ تعامل بین حوزه و دانشگاه یکی از حوزههای مدنظر سند تحول است/ یکی از اولین سندهای طرح تحول بنیادین، سند اسلامی شدن دانشگاهها است
حجت الاسلام روح الله شاطری، دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاهها در ادامه این نشست با اشاره به تاسیس این شورا در سال 76 بیان داشت: در واقع تاسیس شورای اسلامی برای شکل گیری مطلوب یک نظام آموزشی زیر نظر اسلام بود.
دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه ها ادامه داد: درسال ۷۶ این سند تدوین شد و در سال ۹۰ اولین بازنگری صورت گرفت و توانست بر دانشگاهها مسلط شود.
وی اضافه کرد: سازوکارهای لازم برای اجرایی کردن سند هنوز بر زمین مانده است؛ آنچه باید به لحاظ ساختار برنامه فراهم شود باید اعلام شود تا ستاد راهبری در این حوزه حرکت کند.
شاطری با بیان این موضوع که آیین نامه دانش افزایی در جهت ارتقا استادان فراهم شده است بیان داشت: امام خمینی(ره) معتقد بودند دانشگاه اسلامی دانشگاه انسان ساز است و تدوین مبانی فکری و تربیت انسانهای معتقد به این اصول یکی از ضروریاتی است که با دست یابی به آن، حوزه نظام آموزشی پیشرفت میکند.
وی تاکید کرد: تعامل بین حوزه و دانشگاه یکی دیگر از حوزههای مد نظر این سند است.
شاطری با بیان این موضوع که یکی از اولین سندهای طرح تحول بنیادین، سند اسلامی شدن دانشگاهها بود اظهارداشت: ضرورت پرداختن به دانشگاههای اسلامی نیازمند یک ساماندهی است.
دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه ها خاطرنشان کرد: بُعد فکری و عملی باید خود را در جمال علم نشان بدهد و علم و معرفت نیازمند یک سازماندهی منظم است.
شاطری گفت: کشوری که می خواهد پیشرفت کند باید اسنادی پیش روی خود داشته باشد.
وی در پایان سخنان خود گفت: ایران امروز به مخزن غنی از اسناد در حوزه اسلامی شدن دانشگاه ها تبدیل شده است. این درحالی است که قبل از تصویب این اسناد، کشور دچار یک سردرگمی مزمن بود.
طالب زاده:
تدوین و تالیف کتاب های تحولی برای اولین بار درتاریخ ایران انجام می شود/ برنامهها در اتاق دربسته شورای تحول و ارتقا در علوم انسانی تدوین نمیشود
در ادامه حمید طالب زاده دبیر شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی نیز در سخنانی اظهارداشت: شورای تحول و ارتقا در علوم انسانی زیر مجموعه شورای عالی انقلاب فرهنگی است و ۸ سال است شروع به فعالیت کرده است.
وی ادامه داد: در قرن ۱۹ بود که علوم انسانی به عنوان لازمه توسعه پدید آمد و باعث شد جامعه مدرن را شکلی تازه بخشد.
دبیر شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی با بیان اینکه در حوزه سیاست گذاری علوم انسانی سندی آماده شده است بیان داشت: در حوزه برنامه ریزی شورای تحول ۴ محور اصلی برنامه ریزی درسی، استاد، دانشجو و مجلات و مقالات در دستور کار بوده است.
وی در ادامه گفت: این چهار حوزه از منظر دیدگاه اسلامی سازی، بومی سازی و کارآمد سازی مورد توجه قرار گرفته است و برای رسیدن به این امر ۱۶ رشته در اولویت قرار دارد.
طالبزاده افزود: به ازای هر یک از این رشتهها ۱۱ تا ۱۷ استاد علاقهمند از دانشگاههای سراسر کشور و اساتیدی از حوزه علمیه هم انتخاب شده اند و موقعیت خوبی برای کنار هم آمدن اساتید دانشگاهها و حوزه فراهم شده است.
وی ادامه داد: در شورا شاهد همکاری حوزه و دانشگاه هستیم؛ برنامههای درسی جدیدی در این حوزهها تدوین شده که دیدگاههای اسلامی در آنها مدنظر قرار گرفته و به کلیه دانشگاههای کشور عرضه شده است.
دبیر شورای تحول و ارتقا در علوم انسانی تصریح کرد: شورای تحول برنامهها را در اتاق دربسته تدوین نمیکند و اساتید حوزه و دانشگاه روی این برنامهها نظر میدهند.
وی در پایان اظهارات خود بیان کرد: کتابهای تحولی در حال تدوین و تالیف است که این اتفاق برای اولین بار در تاریخ ایران صورت می گیرد.
دهقانی:
ایران پس از انقلاب یک مرجع علمی شد/ ثبت 407 هزار مقاله فارسی در ISC
محمدجواد دهقانی رئیس پایگاه استنادی جهانی علوم اسلامی(ISC) نیز از دیگر مهمانان این نشست بود. وی با اشاره به اینکه مرجع علمی بهجایی گفته میشود که برنامهریز باشد و بتواند الگو مطرح کند؛ گفت: متأسفانه قبل از انقلاب فرصت مرجع شدن برای کشور ایجاد نشد و کنفرانسها و همایشها معمولاً در دیگر کشورهای منطقه برگزار میشد اما پس از انقلاب با برنامهریزیهای انجامشده ایران به یک مرجع علمی مبدل شد.
وی ادامه داد: مقام معظم رهبری سال 83 تأکید کردند که پایگاهی داشته باشیم تا ایران مرجع علمی در جهان اسلام باشد و دارای شاخصهای ارزیابی شود. این مهم سال 87 به تصویب وزرای کشورهای اسلامی رسید و ما توانستیم یک شبکه علمی از کشورهای اسلامی داشته باشیم که در حال حاضر این شبکه دارای اساسنامه و آییننامه است.
دهقانی تصریح کرد: در حال حاضر تنها تعداد مقالات فارسی که در ISC ثبتشده است بالغبر 407 هزار مورد است درحالیکه تعداد کل مقالات در TACOS، 500 هزار و در ISI ، 42 هزار مقاله است.
وی با اشاره به پذیرش مرجعیت پایگاه استنادی جهانی علوم اسلامی در بین کشورها گفت: گستره فعالیت اصلی این شبکه، نمایهسازی نشریات، مجلات و پژوهشهای علمی کشور، استخراج اطلاعات آماری علمی کشورهای اسلامی، برگزاری کارگاهها و رتبهبندی دانشگاهها فراتر رفته است.
وی در پایان اظهارات خود گفت: چشمانداز افق 1404 برای پویایی و تأثیرگذاری پایگاه استنادی جهانی علوم اسلامی در سطح بین المللی تدوینشده است و برای آن اجلاسهای جهانی در حال انجام است.
پورعابدی:
جهاد دانشگاهی پس از انقلاب اسلامی تشکیل شد/ دستاوردهای بزرگ جهاد دانشگاهی در جنگ تحمیلی تا سلول های بنیادین و صنعت نفت/ امروز مردم منطقه برای درمان ناباروری به ایران میآیند/ ثبت 495 اختراع جهاد دانشگاهی
همچنین محمدرضا پور عابدی معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی در بیست و چهارمین شنبه انقلاب در سخنانی گفت: قریب به 38 سال از تأسیس جهاد دانشگاهی میگذرد و این دانشگاه توانسته موفقیتهای گستردهای در طول 40 ساله انقلاب اسلامی داشته باشد.
وی ادامه داد: در زمان جنگ جهاد دانشگاهی حضور مؤثری داشت و توانست خدماتی مانند نوسازی سیستم ناوبری F5 و تولید مینهای هوایی و.... به نیروهای مسلح ارائه کند. در حال حاضر نیز طرحهای پروژهای و پژوهشی مانند ساخت پهباد سحاب جهت تست سامانه پدافندی، طراحی و تست سامانه موتور گیربکس میل و... در دست اجرا دارد.
پور عابدی با اشاره به اینکه موسسه رویان با جهاد دانشگاهی شناختهشده است، گفت: چند سال قبل بهسمت روشهای سلول درمانی پیش رفتیم و در حال حاضر مؤسسات جهانی در حال همکاری با ما در این حوزه هستند. علم سلولهای بنیادی جزو معدود علومی است که توانستیم؛ آن را بفروشیم و از این طریق کسب درآمد کنیم.
این استاد دانشگاه گفت: در گذشته بیماران برای درمان ناباروری به خارج از کشور میرفتند و این موضوع هم بسیار دشوار بود و هم ارز زیادی از کشور خارج میکرد اما در حال حاضر علاوه بر اینکه ناباروری در کشور درمان میشود، کشورهای دیگر نیز برای دررمان ناباروری به ایران میآیند.
معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی در حوزه کشاورزی و دامپروری هم دستاوردهای بالایی داشته است، اظهار کرد: تولید داروها، بانک خون حیوانات اهلی، تولید رنگ خوراکی، جهشهای حیوانی و... ازجمله دستاوردهای جهاد دانشگاهی است.
وی در بیان دستاوردهای جهاد دانشگاهی در حوزه صنعت گفت: WPS های تولیدی این دانشگاه در پارس جنوبی عملیاتی شده است. بهجرأت میتوان گفت 95 درصد صدایی که در کشور شنیده میشود حاصل تلاشهای جهاد دانشگاهی است.
پور عابدی ادامه داد: مته حفاری اولین بار در جهاد دانشگاهی خوزستان ساخته شد و در حال حاضر به تولید انبوه رسیده است؛ نمودارگیری از چاههای نفت، ساخت بازوی بارگیری نفت جهت انتقال نفت از خشکی به دریا، ساخت 3 دکل حفاری از دستاوردهای جهاد دانشگاهی در حوزه نفت و انرژی است.
معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی گفت: از 13 هزار طرحی که به جهاد دانشگاهی ارائه شده 67 درصد آن بهصورت کارفرمایی بوده است و این افتخاری برای این دانشگاه است. جهاد دانشگاهی 495 اختراع داشته و در 25 جشنواره بینالمللی شرکت کرده است و توانسته 22 جایزه کسب کند.
پور عابدی در پایان گفت: سازمان دانشآموختگان در سال 79 تأسیس شد و توانست ارتباط بین فناوری و کار ایجاد کند.
http://farhangesadid.ir/fa/news/672/زاهدی-انقلاب-اسلامی-شور-و-نشاط-را-به-جامعه-دانشگاهی-کشور-تزریق-کرد-کبگانیان-علم-و-فناوری-با-همراهی-اسناد-بالا-دستی-میتواند-گره-از-کار-دولتها-باز-کند-مهدینژاد-۲۰۸-دانشمند-ایرانی-پس-از-انقلاب-در-جمع-یک-درصد-دانشمندان-برتر-جهان-قرار-گرفتهاند-خسروپناه-علوم-انسانی-قبل-از-انقلاب-کاملا-مارکسیستی-و-کپی-شده-از-غرب-بود-برزویی-ایران-پس-از-انقلاب-در-تولید-علم-به-رتبه-نخست-دنیا-رسیده-است-حجت-الاسلام-شاطری-یکی-از-اولین-سندهای-طرح-تحول-بنیادین-سند-اسلامی-شدن-دانشگاهها-است-طالب-زاده-تدوین-و-تالیف-کتاب-های-تحولی-برای-اولین-بار-درتاریخ-ایران-انجام-می-شود