بررسی سیر تاریخی آموزش زبان فارسی به فارسی آموزان خارجی با تکیه بر نقد تحلیلی منابع
چهارشنبه, ۱۱ مهر ۱۳۹۷، ۰۵:۰۱ ق.ظ
استاد راهنما: دکتر محسن محمدی فشارکی
بررسی سیر تاریخی آموزش زبان فارسی به فارسی آموزان خارجی با تکیه بر نقد تحلیلی منابع
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه اصفهان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی - 1392 - [پایان نامه دکترا]
کلیدواژه: آموزش زبان فارسی ، زبان آموزان غیر فارسی زبان ، کتابشناسی توصیفی ، رسانه آموزشی زبان فارسی
چکیده:
برای آموزش کارآمد و گسترش فراگیر زبان فارسی و به تبع آن آشنایی جهانیان با ادبیات غنی فارسی بناچار باید به گزارش و گزینش عناصر اساسی آموزش زبان دست زد و با پژوهشی همه جانبه در مراکز و منابع فارسیآموز چه در داخل و چه در خارج سرزمین ایران نیازهای فارسیآموزان را شناخت و منابع و روشهای آموزش زبان فارسی را به صورت پویا و عملی به ایشان ارائه کرد و به نیاز آنها در زمینه فارسی گویی و فارسی نویسی پاسخ گفت. این رساله میکوشد پس ازتبیین جایگاه زبان فارسی و مراکز آموزش آن در جهان به ترتیب قاره و کشور، منابع کتابشناسی آنها را اعم از کتاب و مقاله توصیف و طبقه بندی کند. به این صورت زمینه ای فراهم میکند که مخاطب در کنار آشنایی با سیر تاریخی آموزش زبان فارسی، همه منابع را به صورت توصیفی بشناسند. در ادامه زبان آموز، مدرس و رسانه های آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان معرفی، در رابطه ای سهگانه طبقه بندی و تحلیل می شود، سپس در پایان روش های آموزش زبان فارسی، مزایا و معایب هر یک تعریف و تبیین می گردد.
برای آموزش کارآمد و گسترش فراگیر زبان فارسی و به تبع آن آشنایی جهانیان با ادبیات غنی فارسی بناچار باید به گزارش و گزینش عناصر اساسی آموزش زبان دست زد و با پژوهشی همه جانبه در مراکز و منابع فارسیآموز چه در داخل و چه در خارج سرزمین ایران نیازهای فارسیآموزان را شناخت و منابع و روشهای آموزش زبان فارسی را به صورت پویا و عملی به ایشان ارائه کرد و به نیاز آنها در زمینه فارسی گویی و فارسی نویسی پاسخ گفت. این رساله میکوشد پس ازتبیین جایگاه زبان فارسی و مراکز آموزش آن در جهان به ترتیب قاره و کشور، منابع کتابشناسی آنها را اعم از کتاب و مقاله توصیف و طبقه بندی کند. به این صورت زمینه ای فراهم میکند که مخاطب در کنار آشنایی با سیر تاریخی آموزش زبان فارسی، همه منابع را به صورت توصیفی بشناسند. در ادامه زبان آموز، مدرس و رسانه های آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان معرفی، در رابطه ای سهگانه طبقه بندی و تحلیل می شود، سپس در پایان روش های آموزش زبان فارسی، مزایا و معایب هر یک تعریف و تبیین می گردد.
https://elmnet.ir/article/10605079-51491/بررسی-سیر-تاریخی-آموزش-زبان-فارسی-به-فارسی-آموزان-خارجی-با-تکیه-بر-نقد-تحلیلی-منابع
۹۷/۰۷/۱۱