جشنواره شیوههای نوین آموزش قرآن کریم در قم
جمعه, ۱۳ مهر ۱۳۹۷، ۰۵:۳۰ ق.ظ
محمدعلی فشارکی، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس تهران ....
گروه فعالیتهای قرآنی: عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس تهران با بیان اینکه باید از ظرفیت تفسیر المیزان در آموزش مبانی قرآنی استفاده کنیم تاکید کرد: یکی از مهمترین روشها که همان روش نبوی است، آموزش قرآن بر اساس سور مفصل است.
به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) محمدعلی فشارکی، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس تهران چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ماه، در مراسم پایانی جشنواره شیوههای نوین آموزش قرآن کریم در قم، با اشاره به اهمیت استفاده از ظرفیتهای علمی المیزان در آموزش مبانی قرآنی اظهار کرد: در مقدمه کتاب شریف تفسیر المیزان، مرحوم علامه به طور دقیق به مبحث تاریخ تفسیر اشاره کرده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت معلم تهران افزود: علامه با استدلال در این مقدمه بیان میکند که چیزی به اسم تاریخ تفسیر نداریم و اگر میخواهیم به آن بپردازیم باید با عنوان تاریخ تطبیقی از آن یاد کنیم؛ وی در این مقدمه بیان میدارد که ۱۴ قرن از این حقیقت محض که توسط مفسران حقیقی قرآن، یعنی اهلبیت(ع) بیان شده است غافل بودهایم.
عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس تهران، عنوان کرد: المیزان بر اساس یک روش نوین تنظیم شده است که این روش نوین ریشه در روش اصیل اهلبیت(ع) و پیامبر(ص) در صدر اسلام دارد و در واقع همان شیوهای است که مسلمانان از آن غفلت کرده بودند زیرا قرنها بود که مکتب اهلبیت(ع) از سوی کسانی که خود را از این معارف محروم ساخته بودند، انکار شده بود.
وی با بیان این مطلب که نباید تعلیم و تفسیر را از یکدیگر جدا دانست، گفت: باید این سوال را مطرح کرد که چه کسی یا چه کسانی از این تفکیک سود میبرند؟ پیامبر اکرم در عملی اساسی و محوری در همه اعصار و قرون، برای رفع معضلات همه عصرها در روش تفسیر و حفظ و تعلیم راه چاره را در این کلمات نورانی قرآن به ما ارایه کردهاند که «و اعلموا ان فیکم رسول اللّه»؛ رسولالله را همیشه باید در بین امت اسلامی دید و باید مشکلاتمان را به ایشان عرضه کنیم.
لسانی فشارکی عنوان کرد: باید این حقیقت محض را پذیرفت که هیچ چاره دیگری چون رجوع به اسوه حسنه الهی نداریم و باید در همه امور به ایشان و معارف قرآنی و نبوی و اهلبیتی(ع) مراجعه کنیم.
وی افزود: یکی از مهمترین روشها که همان روش نبوی است، آموزش قرآن بر اساس سور مفصل است که در این جا از سوره «ق» شروع به آموزش قرآن میکنیم؛ نه اینکه از آیات و سور دیگر غافل شویم بلکه باید بخشبندی و طبقهبندی درستی در زمینه آموزشی انجام دهیم.
این مدرس قرآن اظهار کرد: در این روش آموزشی، سور مفصل را به عنوان محدوده اولیه آموزشی بر میگزینیم که در این رابطه آثار بسیاری نصیب آموزش دهنده و آموزش گیرنده خواهد شد.
ویدر خاتمه تاکید کرد: روشمند شدن آموزش قرآن در شکل نوین آن نیز باید منطبق بر روشهای پیامبر(ص) و ائمه طاهرین(ع) باشد.
عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت معلم تهران افزود: علامه با استدلال در این مقدمه بیان میکند که چیزی به اسم تاریخ تفسیر نداریم و اگر میخواهیم به آن بپردازیم باید با عنوان تاریخ تطبیقی از آن یاد کنیم؛ وی در این مقدمه بیان میدارد که ۱۴ قرن از این حقیقت محض که توسط مفسران حقیقی قرآن، یعنی اهلبیت(ع) بیان شده است غافل بودهایم.
عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس تهران، عنوان کرد: المیزان بر اساس یک روش نوین تنظیم شده است که این روش نوین ریشه در روش اصیل اهلبیت(ع) و پیامبر(ص) در صدر اسلام دارد و در واقع همان شیوهای است که مسلمانان از آن غفلت کرده بودند زیرا قرنها بود که مکتب اهلبیت(ع) از سوی کسانی که خود را از این معارف محروم ساخته بودند، انکار شده بود.
وی با بیان این مطلب که نباید تعلیم و تفسیر را از یکدیگر جدا دانست، گفت: باید این سوال را مطرح کرد که چه کسی یا چه کسانی از این تفکیک سود میبرند؟ پیامبر اکرم در عملی اساسی و محوری در همه اعصار و قرون، برای رفع معضلات همه عصرها در روش تفسیر و حفظ و تعلیم راه چاره را در این کلمات نورانی قرآن به ما ارایه کردهاند که «و اعلموا ان فیکم رسول اللّه»؛ رسولالله را همیشه باید در بین امت اسلامی دید و باید مشکلاتمان را به ایشان عرضه کنیم.
لسانی فشارکی عنوان کرد: باید این حقیقت محض را پذیرفت که هیچ چاره دیگری چون رجوع به اسوه حسنه الهی نداریم و باید در همه امور به ایشان و معارف قرآنی و نبوی و اهلبیتی(ع) مراجعه کنیم.
وی افزود: یکی از مهمترین روشها که همان روش نبوی است، آموزش قرآن بر اساس سور مفصل است که در این جا از سوره «ق» شروع به آموزش قرآن میکنیم؛ نه اینکه از آیات و سور دیگر غافل شویم بلکه باید بخشبندی و طبقهبندی درستی در زمینه آموزشی انجام دهیم.
این مدرس قرآن اظهار کرد: در این روش آموزشی، سور مفصل را به عنوان محدوده اولیه آموزشی بر میگزینیم که در این رابطه آثار بسیاری نصیب آموزش دهنده و آموزش گیرنده خواهد شد.
ویدر خاتمه تاکید کرد: روشمند شدن آموزش قرآن در شکل نوین آن نیز باید منطبق بر روشهای پیامبر(ص) و ائمه طاهرین(ع) باشد.
http://iqna.ir/fa/news/2534211/-استفاده-از-ظرفیتهای-المیزان-در-آموزش-قرآن-مفصلات-محور-مناسب-برای-آموزش-قرآن-
گروه حوزههای علمیه: مراسم اختتامیه جشنواره شیوههای نوین در آموزش قرآن کریم ظهر امروز با حضور مدیران، اساتید و مربیان قرآنی و قرآنپژوهان کشور در مجتمع یاوران مهدی(عج) برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) اولین جشنواره ملی شیوههای نوین در آموزش قرآن کریم به همت معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، امروز چهارشنبه، ۲۵ اردیبهشت ماه در قم برگزار شد.
حجتالاسلام والمسلمین حمید محمدی معاون قرآن وعترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این همایش با اشاره به اهمیت مساله شناخت شیوههای نوین در آموزش قرآن، اظهارکرد: باید دهه بعد و دهههای بعدی را به خوبی شناخت و روشهایی را برای فهم و آموزش قرآن برای نسلهای بعدی اتخاذ کنیم.
وی افزود: یکی از مهمترین رسالتهای جامعه قرآنی شناخت صحیح مبانی قرآن از طریق ایجاد گفتمان قرآنی در جامعه هنری به منظور استفاده از هنر در آموزش و انتقال معارف قرآنی است.
محمد علی لسانی فشارکی از دیگر سخنرانان این همایش بود که در سخنانی با اشاره به اهمیت آموزش قرآن بر اساس مبانی نبوی و اهل بیتی(ع) عنوان کرد: شیوه آموزش قرآن را باید از سنن نبوی و روایات پیدا کرد که علامه طباطبایی(ره) در مقدمه المیزان به شکل بسیار زیبایی به این مساله پرداخته است.
مرتضی خدمتکاری، دبیر این جشنواره نیز در سخنانی با ذکر این مطلب که شروع به کار این جشنواره از آذرماه سال گذشته کلید خورد، اظهارکرد: این جشنواره در دو بخش ارسال مقالات و بخش شیوههای عملی در بخش قرائت، حفظ، مفاهیم و همچنین کودکان برگزار شد.
وی افزود: ۲۴۶ اثر و مقاله در بخش شیوههای نوین آموزش قرآن کریم به دبیرخانه همایش ارسال شد که در این همایش از برترین آثار تجلیل میشود.
خدمتکاری عنوان کرد: تجلیل از معلمان و پیشکسوتان عرصه قرآن آموزی در کشور از دیگر برنامههای جشنواره شیوههای نوین در آموزش قرآن است.
گفتنی است در این همایش سید مهدی سیف، مهدی فاضلی و حسین ابراهیم نژاد نیز به ارایه سخن پرداختند.
این همایش ظهر امروز با معرفی برگزیدگان و اهدای جوایز به آنها به پایان رسید.
حجتالاسلام والمسلمین حمید محمدی معاون قرآن وعترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این همایش با اشاره به اهمیت مساله شناخت شیوههای نوین در آموزش قرآن، اظهارکرد: باید دهه بعد و دهههای بعدی را به خوبی شناخت و روشهایی را برای فهم و آموزش قرآن برای نسلهای بعدی اتخاذ کنیم.
وی افزود: یکی از مهمترین رسالتهای جامعه قرآنی شناخت صحیح مبانی قرآن از طریق ایجاد گفتمان قرآنی در جامعه هنری به منظور استفاده از هنر در آموزش و انتقال معارف قرآنی است.
محمد علی لسانی فشارکی از دیگر سخنرانان این همایش بود که در سخنانی با اشاره به اهمیت آموزش قرآن بر اساس مبانی نبوی و اهل بیتی(ع) عنوان کرد: شیوه آموزش قرآن را باید از سنن نبوی و روایات پیدا کرد که علامه طباطبایی(ره) در مقدمه المیزان به شکل بسیار زیبایی به این مساله پرداخته است.
مرتضی خدمتکاری، دبیر این جشنواره نیز در سخنانی با ذکر این مطلب که شروع به کار این جشنواره از آذرماه سال گذشته کلید خورد، اظهارکرد: این جشنواره در دو بخش ارسال مقالات و بخش شیوههای عملی در بخش قرائت، حفظ، مفاهیم و همچنین کودکان برگزار شد.
وی افزود: ۲۴۶ اثر و مقاله در بخش شیوههای نوین آموزش قرآن کریم به دبیرخانه همایش ارسال شد که در این همایش از برترین آثار تجلیل میشود.
خدمتکاری عنوان کرد: تجلیل از معلمان و پیشکسوتان عرصه قرآن آموزی در کشور از دیگر برنامههای جشنواره شیوههای نوین در آموزش قرآن است.
گفتنی است در این همایش سید مهدی سیف، مهدی فاضلی و حسین ابراهیم نژاد نیز به ارایه سخن پرداختند.
این همایش ظهر امروز با معرفی برگزیدگان و اهدای جوایز به آنها به پایان رسید.
http://iqna.ir/fa/news/2534176/جشنواره-شیوه%E2%80%8Eهای-نوین-در-آموزش-قرآن-در-قم-برگزار-شد
۹۷/۰۷/۱۳