بررسی رضایت شغلی پرستاران در مقایسه با رضایت شغلی کارکنان خدمات درمانی: یک مطالعه مقطعی
دکترمحمد غلامی فشارکی، و.....
http://hrjbaq.ir/browse.php?a_id=25&sid=1&slc_lang=fa
http://hrjbaq.ir/article-1-25-fa.html
مقدمه: این پژوهش با هدف بررسی عوامل موثر بر رضایت شغلی کارکنان خدمات درمانی و مقایسه آن با رضایت شغلی پرستاران انجام پذیرفته است.
مواد و روش ها: این مطالعه مقطعی توصیفی تحلیلی بر روی 301 نفر شاغل در بیمارستان فوق تخصصی نجمیه در سال 1393 و بصورت نمونه گیری طبقه ای انجام پذیرفت. ابزار اندازه گیری این مطالعه عبارت از پرسشنامه رضایت شغلی JSS و فرم مشخصات دموگرافیک بود. در این تحقیق از روشهای آمار توصیفی (میانگین، نسبت) و استنباطی (آزمون t و ANOVA، همبستگی) و برای تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS نسخه 16 استفاده گردید.
نتایج: نمونه حاصله، متشکل از 301 نفر که 27 نفر(9%) کاردان اتاق عمل و بیهوشی، 81 نفر(9/26%) پرستار، 18 نفر(6%) ماما، 43 نفر(3/14%) پزشک و متخصص، 66 نفر (9/21%) در شغل های اداری، 33 نفر (11%) در کار های پاراکلینک و بالاخره 33 نفر (11%) در شغل های عملی نظیر تاسیسات بودند. از بین عوامل دموگرافیک شاغلین، سن(001/0p<)، سابقه(001/0p<)، سمت کاری(018/0p=) و تحصیلات(001/0p=) رابطه معنی دار و متغیرهای، جنست(125/0p=)، تاهل (320/0p=) و نوع عضویت (07/0 p=) با رضایت شغلی رابطه معنی دار آماری از خود نشان ندادند. در این مطالعه کاردان اتاق عمل و بیهوشی دارای رضایت کمتر از پرستارن و پزشکان و متخصصان و شغل های پاراکلینک دارای رضایت بیشتر و ماماها، شغل های اداری و عملی دارای رضایت شغلی مشابه با پرستاران بودند.
نتیجه گیری: با اهمیت بیشتر به شخصیت پرسنل و افزایش حقوق و مزایا می توان رضایت شغلی را افزایش داد. همچنین با توجه به نتایج این مطالعه می توان به لزوم انجام اقدامات کاربردی جهت یکسان سازی رضایت شغلی کارکنان اشغال مختلف درمانی اشاره نمود
دریافت: ۱۳۹۴/۱۱/۵ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۵/۹/۳ | پذیرش: ۱۳۹۴/۱۱/۵ | انتشار: ۱۳۹۴/۱۱/۵
Introduction: The aim of this study was to study of factors influencing job satisfaction of healthcare personnel and comparison with the Job Satisfaction (JS) of nurses
Methods: This descriptive analytical cross sectional study was carried out on 301 workers who work in NSH in year 2014 and with use of stratified random sampling. The tools used in this study were standardize JSS job satisfaction questioner and, Questioner including demographical, preference and poll from worker. In this study we used descriptive statistics (mean, percent) and inferential statistics (t test, ANOVA, Correlation) and for analysis of data we used SPSS programmer version 16.
Results: Samples consist of 301 subjects were 27 (9%) Technician operating room and anesthesia (TOA), 81(26.9%) nurse, 18(6%) midwife, 43(14.3%) Doctor and Specialist (DS), 66(21.9%) work in Administrative Jobs (AJ), 33(11%) work in Para clinical Jobs (PJ) and finally 33(11%) work in Practical Jobs (PRJ). Among staff variables, Age (P<0.001), Experience (P<0.001), Work position (P=0.018) and Education (P=0.001) have statistical relationship and sex (P=0.125), Marital (P=0.320) and type membership (P=0.07) had shown statistical relationship. In this study TOA had less, DS and PJ had more and PRJ and AJ had same JS rather than nurses.
Conclusion: We can improve JS with increasing importance of worker personality and salary and fringe benefit. The results of this study propose a necessity applied actions to equal JS among different medical working group
Received: 2016/01/25 | Revised: 2016/11/23 | Accepted: 2016/01/25 | Published: 2016/01/25
http://hrjbaq.ir/article-1-25-fa.html