***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

 

 دکتر محمد غلامی فشارکی

 

 

شناسایی طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه براساس پرسشنامه یانگ در دختران دبیرستانی شهر قم
آقای امیر همتا۱، دکتر انوشیروان کاظم نژاد۲، دکتر محمد غلامی فشارکی۱، خانم نازنین فکری۳، خانم معصومه ابوالفتحی۴
۱- دانشگاه تربیت مدرس 
۲- دانشگاه تربیت مدرس ، kazem_an@modares.ac.ir
۳- دانشگاه علوم پزشکی کردستان 
۴- مرکز مشاوره کمیته امداد امام خمینی

Hamta A, Kazemnejad A, Gholami-Fesharaki M, Fekri N, Abollfathi M. Identification of Early Maladaptive Schemas Based on Young Questionnaire in High School Girls of Qom City, Iran. Qom Univ Med Sci J. 2016; 10 (9) :35-43
URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-1150-fa.html

چکیده:

زمینه و هدف‌: طرحواره یک الگوی شناختی و هیجانی است که می توانند رفتارهای فردی را به سمت خاصی سوق دهند. این مطالعه با هدف بررسی مشکلات روانی ویژگی‌های شخصیتی دختران دانش‌آموز شهر قم، انجام گرفته است.

روش بررسی: این مطالعه‌ی مقطعی در دبیرستان های شهر قم و روی 151 دانش آموز دختر در سه رشته علوم ریاضی، علوم انسانی و علوم تجربی در دو مرحله نمونه‌گیری، ابتدا نمونه‌گیری خوشه‌ای و سپس نمونه‌گیری طبقه‌بندی شده با تخصیص متناسب در هرخوشه انجام شد. شرکت‌کنندگان به پرسشنامه 75 سوالی "طرحواره‌های ناسازگار اولیه یانگ" پاسخ دادند. داده‌ها با نرم‌افزارR و استفاده از آزمون کروسکال والیس، ضریب همبستگی اسپیرمن، و همچنین آماره لاندا تحلیل شدند.

یافته ها:میانگین سنی دانش‌آموزان برابر با 5/1± 15 سال بود. طرحوارهای معیارهای سرسختانه(در بعد گوش به زنگی بیش از حد و بازداری)، شکست و وابستگی (در بعد عملکرد مختل)، و نقص/ شرم (در بعد طرد و بریدگی) به ترتیب بیشترین میانگین را داشتند. همچنین میانگین نمره هیچ یک از سازه‌ها برحسب سه گروه تحصیلی با هم تفاوت معنی‌داری نداشتند. اما همبستگی بین سازه ها در گروه های تحصیلی از نظر آماری معنادار بود P-value<0.05.

نتیجه گیری: در این مطالعه از بین 4 طرح واره‌ای که بیشترین میانگین را داشتند، دو طرحواره متعلق به حوزه عملکرد مختل بود.  با توجه به اینکه این طرحواره با رفتار والدین در دوران کودکی شکل می‌گیرد یکی از راهکارها می تواند آموزش والدین در جهت پرورش اعتماد به نفس فرزندان و عدم مراقبت بیش از حد از آنان باشد.

 
واژه‌های کلیدی: طرح‌واره یانگ، دانش آموزان، بازداری، شرم، قم، ایران

 

http://journal.muq.ac.ir/article-1-1150-fa.html