سند چشم انداز نماز جمعه تهران_( پیشنهادی )
دکتر سیدجواد هاشمی فشارکی
سند چشم انداز نماز جمعه تهران
چشم انداز نماز جمعه تهران _( پیشنهادی )
با اتکال به قدرت لایزال الهی و در پرتو ایمان و زعامت داهیانه امام المسلمین و امامان جمعه تهران و با عزم و مجاهدت نمازگزاران تهرانی وکوشش برنامهریزی شده و مدبرانهی جمعی در راستای برپایی تمدن نوین اسلامی و زمینهسازی ظهور و نیل به جامعه اسوه مهدوی(عج) ،
در چشم اندازده ساله، نماز جمعه تهران ، نمازجمعه ای است تعالی بخش با جایگاه اول در میان نهادهای دینی وفرهنگی در سطح کشورهای اسلامی با هویت اسلام ناب محمدی و انقلابی، الهامبخش در جهان اسلام و با تعامل سازنده و موثر با نمازجمعه های جهان اسلام.
نمازجمعه تهران ، در افق چشمانداز ده ساله چنین ویژگیهایی خواهد داشت:
ü برخوردار ومروج هویت وسبک زندگی اسلامی، انقلابی و ایرانی
ü پیشرو در اخلاق و کردار حسنه اسلامی؛
ü دارای جایگاه نخست در عرصههای؛ عبادی ، سیاسی وفرهنگی مبتنی بر ارزشها، شعائر اسلامی، گفتمان انقلاب اسلامی و اصل مسئولیت اجتماعی
ü الهامبخش وتاثیر گذاربر امت اسلامی تهران و کشور و نمازجمعه های سایر کشورها
ü دستیابی به حضور حداکثری نمازگزاران تهرانی
ü برخورداری از چندمنظورگی کارکرد مکان نمازجمعه
ü دستیابی جایگاه نمازجمعه به مرکزیت ، کانون ومرکزثقل فرهنگی سیاسی شهر تهران
ü دست یافته به الگوی اسوه در تعامل وارتباط پیوسته بین امام جمعه وامت ( نمازگزاران تهرانی) بعنوان پناهگاه مردمی
ü برخوردار درفعالیت موثر قرارگاه فرهنگی شهر تهران
v کارکردهای نمازجمعه :
· عبادی
· سیاسی
· فرهنگی
·خدماتی
v اهداف: تعریف آنچه ستاد نماز جمعه درصدد رسیدن به آن است.
v عوامل خارجی: فرصتها و تهدیدهای محیطی نمازجمعه
v 1-فرصتها: مواردی که نمازجمعه میتواند به نفع خود از آنها بهرهبرداری کند.
v 2- تهدیدها: مواردی در محیط که میتواند برای نمازجمعه ایجاد مشکل کند.
v عوامل داخلی: نقاط قوت و ضعف داخلی ستاد نمازجمعه
v 3-نقاط قوت: ویژگیهای نمازجمعه که نسبت به کارهای فرهنگی سیاسی مشابه برتری دارد.
v 4-نقاط ضعف: ویژگیهای نمازجمعه که انرا نسبت به فعالیتهای دیگر در وضعیت ضعف قرار میدهد.
v راهبردهای کلان
براساس 4 دسته عوامل فوق بایستی 4 دسته راهبرد تعیین شود :
· راهبرد اس او (SO) : این راهبرد مربوط به وضعیت داخلی است و نقاط مثبت (توان و نقاط قوت) آن را ارزیابی میکند.این راهبرد میتواند یک حالت همافزایی در ایجاد کند. هر نهادی مایل است در این موقعیت قرار داشته باشد تا بتواند با بهرهگیری از توانمندیها، استفاده از فرصتها را به حداکثر برساند.
· راهبرد دبلیو او (WO) : این راهبرد مربوط به وضعیت داخلی نمازجمعه است و نقاط منفی (ضعفهای) آن را ارزیابی میکند. هدف دومین راهبرد، کاهش نقاط ضعف و افزایش فرصتهاست.
· راهبرد دبلیو تی (WT) : این راهبرد مربوط به وضعیت خارجی نمازجمعه است و نقاط مثبت (فرصتهای) آن را در ارتباط با بیرون ارزیابی میکند. این راهبرد براساس توانمندی نمازجمعه در مقابل تهدیدات بنا شدهاست و هدف آن افزایش توانمندیهای موجود و کاهش تهدیدات است.
· راهبرد اس تی (ST) : این راهبرد مربوط به وضعیت خارجی نمازجمعه است و نقاط منفی (تهدیدات پیش روی) آن را در ارتباط با بیرون ارزیابی میکند. هدف این راهبرد، کاهش تهدیدها تا حد امکان است.
v راهبردهای اجرایی : سطح پایین تر نسبت به راهبردهای فوق می باشد ومسیر اجرا را مشخص می کند
v برنامه های کلان : برای برنامهریزی مؤثر به منظور تصویر کردن طرح و برنامه نمازجمعه بکار میرود
v اولویتها : با توجه به شرایط ومحدودیت منابع نمازجمعه، برحی برنامه ها در اولویت اول قرار می گیرند
v الزامات تحقق چشم انداز : برای تحقق چشم اندازنمازجمعه الزامات چیست
v پیشنهادات برای تحقق سند : ارایه یکسری پیش نهادبه امامان جمعه و ستاد...برای تحقق سند
فشارکی
20 مهر 97