***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب



پانورامایی از پارک آب و آتش | Photo by : Unknown
Photo by : Unknown

گردش در تهران جلوه های متفاوتی دارد و پایتخت مدرن و پر جنب و جوش ایران، گزینه های جذابی را در اختیار مردم و گردشگران قرار می دهد؛ کاخ های باشکوه گلستان، نیاوران و سعدآباد که وجهه تاریخی تهران را روایت می کنند و بازار شلوغ و قدیمی آن که مکانی جذاب برای خرید و گشت و گذار است. در کنار اینها، مراکز فرهنگی، سرگرمی و خوراکی زیادی نیز وجود دارند که گردشی خاطره انگیز را برای مردم تهران رقم می زنند. یکی از این جذابیت ها پارک های متنوع و دیدنی پایتخت است که در قسمت های مختلف شهر پراکنده شده اند. 

امروز در کارناوال می خواهیم به یکی از پارک های فوق العاده تهران، پارک آب و آتش سر بزنیم و زیبایی ها و دیدنی هایش را کشف کنیم. جایی که تنوع بی نظیری از تفریح و خوشگذارنی را در پایتخت ایران به شما هدیه می دهد و روزی خاطره انگیز را برای‌تان رقم می زند. ما را در این سفر به جاذبه دیدنی تهران همراهی کنید.

لازم است این نکته را در همین ابتدا ذکر کنیم که پارک آب و آتش در این مطلب، مجموعه بوستان های حضرت ابراهیم، بنادر، منظومه شمسی و نوروز را در بر می گیرد.ورود به صفحه اختصاصی معرفی پارک های ایران و جهان

پل طبیعت | Photo by : Mitra Samavaki | YJC
Photo by : Mitra Samavaki | YJC
فودکورت جزیره | Photo by : Unknown
Photo by : Unknown

چرا پارک آب و آتش؟


  • فواره های آب و آتش، سالن آمفی تئاتر، مسیرهای پیاده روی و دوچرخه سواری از دیدنی ها و تفریحات متعدد بوستان است.
  • پارک آب و آتش با داشتن فواره های آب، پیست اسکیت، مسیر دوچرخه سواری و زمین بازی ویژه کودکان از بهترین مکان ها برای بازی و تفریح کودکان و نوجوانان است.
  • پل طبیعت، سومین نماد شهری پایتخت، گذر و عکاسی بر روی آن از جاذبه های تکرار نشدنی تهران است که تجربه آن در پارک آب و آتش برای تان رقم می خورد. 
  •  نورپردازی های زیبا و رنگارنگ پل طبیعت و چشم اندازی که از تهران و بزرگراه های آن می دهد، بر جذابیت های پل اضافه می کند.
  • آسمان نمای گنبد مینا با برنامه رصد آسمان در شب و بازدیدهای علمی-تفریحی اوقات جذابی را برای علاقه مندان به نجوم فراهم می کند.
  • دریاچه مصنوعی و آلاچیق های اطراف آن، فرصتی عالی برای لذت بردن از خنکا، آرامش و زیبایی های این پارک است. 
  • فود کورت ها و کافه، رستوران های متعدد خود می تواند دلیلی جذاب و وسوسه کننده برای رفتن به آب و آتش باشد. 
  • مسیر دسترسی خوب این پارک، با وجود خط مترو، اتوبوس و تاکسی رسیدن به این جاذبه زیبا را راحت تر کرده است. 
دریاچه خزر بوستان آب و آتش | Photo by : Mitra Samavaki | YJC
Photo by : Mitra Samavaki | YJC
گنبد مینا و بازار گل | Photo by : Unknown
Photo by : Unknown

آشنایی با پارک آب و آتش | متنوع ترین بوستان تهران

پارک آب و آتش یکی از بزرگترین و محبوب ترین پارک های پایتخت است که در مجموعه اراضی عباس آباد تهران و در قلب شهر جای گرفته است. این پارک در ابتدا تنها بوستان این مجموعه بود؛ اما اندک اندک پارک ها و بوستان های دیگری در این منطقه سر برآورند که پارک آب و آتش را در نهایت به متنوع ترین و جذاب ترین بوستان تهران تبدیل کردند.

این بخش ها و بوستان ها در آب و آتش، شامل پارک هایی می شود که در ادامه می خواهیم آنها را به شما معرفی کنیم. بوستان حضرت ابراهیم که همه آن را با نام آب و آتش می شناسند، برج های آتش، فواره های آب و آمفی تئاتر را در خود جای داده است. بعد از آن بوستان بنادر قرار دارد که از آمفی تئاتر تا پل ابریشم و گنبد مینا را در بر می گیرد و شامل فانوس دریایی، فودکورت های راه چوبی و جزیره می شود. پل طبیعت، این نماد نوظهور تهران هم در قسمت شرقی بوستان بنادر قرار دارد. از این بوستان که عبور کنیم به آسمان نمای گنبد مینای معروف آن و سینما گیم هفت بعدی آن در بوستان منظومه شمسی می رسیم. راه پارک آب و آتش را ادامه می دهیم و در نهایت بوستان نوروز در برابر ما قرار می گیرد. بازار گل،‌ دریاچه مصنوعی و میدان مشاهیر جزوی از بوستان نوروز هستند. هر چند امروزه در تقسیمات فضای سبز و شهرداری، تمام این ها با نام های خاص خود به ثبت رسیده اند؛ اما تقریبا همه اهالی تهران این مجموعه بزرگ را به نام پارک آب و آتش می شناسند. ما نیز در این مطلب این بوستان را با همین نام به شما معرفی می کنیم. همراه ما باشید...

نمایی از پل ابریشم یک | Photo by : Unknown
Photo by : Unknown
نمایی از پل طبیعت | Photo by : Mitra Samavaki | YJC
Photo by : Mitra Samavaki | YJC

آنچه باید در گشت و گذار در پارک آب و آتش ببینید

پارک آب و آتش دیدنی های زیادی را در خود جای داده است که بازدید از هر کدام جذابیت خاص خود را دارد و در گشت و گذار در این پارک نمی توان آنها را کنار گذاشت. در این قسمت می خواهیم دیدنی ترین جاذبه های این بوستان تماشایی را به شما معرفی کنیم. 

1- ورودی اصلی پارک آب و آتش

ورودی اصلی پارک آب و آتش در ضلع شمالی این بوستان و در حاشیه بزرگراه حقانی قرار دارد؛ ورودی که با تزیینات و طراحی هنرمندانه نظرها را به خود جلب کرده و شما را به بازدید از پارک دعوت می کند. باید از چندین پله بگذرید تا وارد پارک شوید؛ پلکانی گل کاری شده که در هر فصل با گل های خاصی تزیین می شود. در کنار پلکان، دالانی دیدنی قرار دارد که با کاشی ها و بلوک های شیشه ای رنگارنگ پوشیده شده و فضایی رویایی را برای تان تداعی می کند. تقریبا تمام کسانی که به پارک آب و آتش رفته اند با این قسمت از ورودی بوستان عکسی به یادگار انداخته اند. 

2- سالن آمفی تئاتر

 چادری 705 متری، سکوهایی سیمانی و محوطه وسیع روبروی آن، آمفی تئاتر تفرجگاه آب و آتش را تشکیل می دهند. محوطه بازی که با هدف برگزاری مراسم های مذهبی و آیینی، جشن ها و تئاترهای خیابانی ساخته شده است. از جمله این نمایش ها، می توان به نمایش پرده خوانی اشاره کرد که هر از گاهی هنرمند نقالی به میان بوستان آمده و روایت های قرآنی و داستان های شاهنامه را برای افراد با صدایی گرم و رسا بازخوانی می کند.

این آمفی تئاتر در بوستان حضرت ابراهیم واقع شده است.

آمفی تئاتر پارک آب و آتش | Photo by : Unknown
Photo by : Unknown

3- برج های آتش 

برج های آتش، دیگر نماد بوستان آب و آتش هستند. چهار برجی که در ضلع شرقی به بلندای 10 متر ساخته شده و آتش را روانه آسمان می کنند. هر شب همزمان با غروب خورشید و تاریک شدن هوا، این برج ها به کار می افتند و شعله های پر حرارت آتش را تا ارتفاع 1 تا 8 متر به آسمان شب می رسانند. لذت گرما،‌ تماشای رقص آتش در آسمان و صدای هیجان انگیزی که زمان روشن شدن برج از آن بیرون می آید را از دست ندهید. 

برج های آتش را می توانید در بوستان حضرت ابراهیم ببینید. 

برج های آب و آتش | Photo by : Unknown
Photo by : Unknown

4- فواره های آب 

فواره های آبِ پارک آب و آتش در محیطی دایره مانند، آب را از 240 نقطه مختلف تا ارتفاع 10 متر با شکلی آهنگین به سمت آسمان پرتاب می کنند. ستون های آب در درون زمین قرار گرفته و به شکلی طراحی شده اند که افراد به راحتی می توانند از روی آنها حرکت کرده و به مسیرشان ادامه دهند. فواره هایی که خاطره حوض های خانه های کودکی را برای بزرگسالان زنده می کنند و فضای آب بازی بی نظیری را در اختیار کودکان قرار می دهد. به دلیل وجود این فواره ها، پارک آب و آتش یکی از پارک های محبوب خانواده هاست به خصوص در فصل تابستان.

در بوستان حضرت ابراهیم است که می توانید به تماشای فواره های آب بنشینید

فواره های آب | Photo by : Unknown
Photo by : Unknown

5- پرده های فولادین | روایتگر زندگی ابراهیم خلیل الله (ع)

از میان تمام روایات و داستان های آموزنده و خواندنی قرآن کریم، قصه عبرت آموز زندگی حضرت ابراهیم، دومین پیامبر اولوالعظم، انتخاب شد  تا بر پرده هایی فولادی نقش ببندند. اگر به داستان پیامبران علاقه دارید می توانید با تماشای پرده های فولادینی که دور تا دور پارک آب و آتش قرار دارد،‌ روایت جذاب زندگی این پیامبر را مرور کنید. 

*داستان زنده شدن پرنده ها به دستور خدا پس از اینکه حضرت ابراهیم آنها را قطعه قطعه کرد و بر سر چهار کوه قرار داد. 

*داستان ساخت کعبه به دست حضرت ابراهیم و پسرشان حضرت اسماعیل (ع) به امر خداوند در مکه امروزی و برقراری مراسم حج.

*روایت قربانی کردن حضرت اسماعیل و فرستاده شدن گوسفندی به جای این قربانی و رسم قربانی دادن در حج تمتع.

*داستان شکستن بت ها با تبر و قرار دادن این تبر در دست بت عظیم برای نشان دادن اینکه بت ها تنها دست ساخته مردم هستند و جایگزین خداوند نیستند.

*قصه نزول فرشتگان بر حضرت ابراهیم در هشدار برای عذاب قوم لوط.

بوستان حضرت ابراهیم جایی است که این پرده ها در آن در معرض دید قرار گرفته اند. 

6- فانوس دریایی 

فانوس دریایی بوستان بنادر، یکی از معروف ترین و زیباترین نمادهای بوستان آب و آتش است؛ سازه سفید بلندی که حال و هوای دریا و دریانوردی را به میان فضای سبز تهران آورده است. در بعضی زمان ها، درهای این فانوس به روی علاقه مندان باز می شود و مردم می توانند از پله های مارپیچ آن بالا بروند و از بالای آن منظره منحصر به فردی از تهران، پل طبیعت، اراضی عباس آباد و بزرگراه مدرس داشته باشند. عکاسی از بالای فانوس دریایی را هرگز فراموش نکنید.

نکته: البته مدتی‌ست که امکان حضور بر بالای فانوس نیست و هنوز زمانی برای بازگشایی آن اعلام نشده است.

فانوس دریایی در بوستان بنادر واقع شده است.

7- پل طبیعت 

و اما پل طبیعت که جاذبه اصلی بوستان آب و آتش و یکی از نمادهای اصلی پایتخت است و گردشگران زیادی را به سوی خود می کشاند. مسافرانی از داخل و خارج ایران، برای یک بار هم که شده از این پل بی نهایت زیبا و فوق العاده دیدن می کنند و خاطره ای متفاوت از تهرانگردی را با خود به یادگار می برند. پل طبیعت با طول 270 متر، بوستان بنادر و بوستان طالقانی را به هم می رساند و حد فاصل دو سوی بزرگراه مدرس را پوشش می دهد. پلی که در سه طبقه ساخته شده و در هر سه این طبقه ها می توان پیاده روی کرد و از منظره فوق العاده شهر تهران لذت برد. سازه ای عظیم که با فرمی کمانی و مهندسی بی نظیر‌،‌ همه را به تحسین واداشته است. پل طبیعت با رستوران ها، کافه ها، نیمکت های چوبی، نورپردازی های چشم نواز و فضای سبزی که نمای پل را دیدنی تر کرده اند محل خوبی برای یک گشت و گذار متفاوت در تهران است.

اطلاعات بازدید

 باید توجه داشته باشید زمان استفاده از پل طبیعت از 6:00 صبح تا 00:30 شب است و بعد از آن امکان استفاده از پل وجود ندارد. 

در ادامه می توانید به طور کامل با پل طبیعت آشنا و در مورد اطلاعات بازدید از آن مطلع شوید.

8- بازار گل | مکانی برای آشنایی و خرید انواع گل و گیاه

از روی پل ابریشم و از روی بزرگراه همت که عبور کنید در کنار آسمان نمای گنبد مینا، بازاری زیرزمینی وجود دارد که از آن برای عرضه گل، کالاها و محصول های مرتبط با آن استفاده می شود. در این بخش نه تنها گل و گلدان، که کافه و رستوران ها، غذاها و نوشیدنی ها تِمی گیاهی دارند. در بازار گل (شهر گل) پارک آب و آتش همچنین آموزش هایی در خصوص نگهداری فضای سبز، سفالگری، گیاهان زینتی، گل های آپارتمانی و دمنوش های گیاهی داده می شود.

برای رسیدن به بازار گل باید خود را به بوستان نوروز برسانید. 

9- دریاچه مصنوعی خزر و فضای اطراف آن 

یکی از دیدنی ترین و متفاوت ترین جذابیت های بوستان آب و آتش، دریاچه مصنوعی خزر در میان سبزه ها، گل ها و آلاچیق های اطراف آن بوده که آرامش خاصی به فضای بوستان بخشیده است. این دریاچه ها که قرار است در زمان تکمیل سه قسمت داشته باشند، در کنار هم تصویری از دریاچه خزر در ابعادی کوچک تر داده و از این روی به دریاچه خزر معروف شده اند. عمق این دریاچه ها 5/1 متر بوده (به نقل از وبسایت اراضی عباس آباد) و در حاشیه آنها مسیرهایی برای پیاده روی و دوچرخه سواری تعبیه شده است. دریاچه خزر شب ها با نورپردازی هایی رنگارنگ، جلوه زیبای بوستان را چند برابر می کند و همهمه و حضور مردم در کنار این دریاچه حسی خوب و کم نظیر را میهمان جمع کوچک خانوداگی و دوستانه‌تان می کند. 

بوستان نوروز میزبان دریاچه مصنوعی خزر و دیدنی های اطراف آن است. 

دریاچه خزر بوستان آب و آتش | Photo by : Mitra Samavaki | YJC
Photo by : Mitra Samavaki | YJC
دریاچه خزر بوستان آب و آتش | Photo by : Mitra Samavaki | YJC
Photo by : Mitra Samavaki | YJC

10- میدان مشاهیر | با نوابغ و مفاخر ایرانی بیشتر آشنا شوید

در انتهای بوستان آب و آتش و در مقابل ورودی که از خیابان شهیدی (دادمان سابق) به پارک نوروز می رسد، میدانی مربع شکل قرار دارد که با دروازه ورودی پر ابهتش شما را تا چند لحظه مجذوب خود می کند. دروازه میدان مشاهیر با سبک معماری اصیل ایرانی طراحی و ساخته شده و خوش آمدگوی مهمانان و گردشگران است. از دروازه که عبور کنید با پایه های 60 مجسمه از مشاهیر ایرانی مواجه می شوید که تا کنون تعداد 6 عدد از این مجسمه ها نصب شده است. از جلوه های دیگر این میدان 2400 متر مربعی، فرش سنگفرشی است که قرار است مساحت میدان را با هنر ایرانی بپوشاند.

میدان مشاهیر در بوستان نوروز واقع شده است.

پانورامایی از پارک آب و آتش | Photo by : Unknown
Photo by : Unknown

تفریح و خوشگذرانی در پارک آب و آتش

هدف اصلی ساخت پارک آب و آتش، اختصاص دادن قلب سبز تهران (اراضی عباس آباد) به تفریح و خوشگذرانی و پر کردن اوقات فراغت مردم تهران بوده است. در ادامه به بررسی تفریحات و سرگرمی های متنوع پارک آب و آتش می پردازیم. 

خوشگذرانی در پارک آب و آتش | Photo by : Unknown
Photo by : Unknown

1- جشنواره ها و سوگواره ها 

از سرگرمی هایی که در پارک آب و آتش برگزار می شود می توان به جشنواره های متنوع و متعدد فرهنگی، مذهبی، هنری، آیینی و دیگر شکل های آن اشاره کرد. در دوره های مختلف زمانی و با توجه به مناسبت هایی که در تقویم آورده شده است، مانند اعیاد مذهبی و ملی یا ایام عزاداری ماه محرم و صفر، تابستان، عید نوروز و ... جشنواره و سوگواره، مجالس شبیه خوانی، نقالی و ... در این بوستان ها اجرا می شود. 

بیشتر سالن آمفی تئاتر در بوستان آب و آتش، میدان مشاهیر و آسمان نمای گنبد مینا میزبان این جشنواره ها و سوگواره ها هستند.

امسال هم مدیریت مجموعه آب و آتش برنامه های متنوعی برای تابستان در این پارک تدارک دیده است که می توانید با مراجعه به لینک زیر از جزییات آن مطلع شوید. 

ورود به صفحه خبر ویژه برنامه تابستان پارک آب و آتش

2- عکاسی

عکاسی در پارک آب و آتش بسیار جذاب است چرا که نمونه آنچه در این بوستان وجود دارد در کل تهران بی نظیر است. فانوس دریایی، پل چشم نواز طبیعت، ستون های آتش، فواره های آبی که از زمین بیرون آمده اند، گنبد مینا، میدان مشاهیر و آلاچیق های متفاوت بوستان نوروز و ... به تنهایی پس زمینه عکس های شما را متفاوت و خاص کنند.

همچنین مجموعه بوستان بنادر مجموعه ای برای عکاسی با حال و هوای ایران قاجار، برای گردشگران فراهم کرده است.

آسمان نمای گنبد مینا | Photo by : Unknown
Photo by : Unknown

3- پیک نیک 

 شرایط پیک نیک در پارک آب و آتش با دیگر پارکهای تهران اندکی متفاوت است. به دلیل حفاظتی که از چمن ها و محیط سبز این مجموعه می شود امکان برپایی آتش، باربکیو و حتی نشستن در فضای سبز مجموعه وجود ندارد و افراد می توانند تنها از محوطه سبز و پردرخت شرق بوستان که حالتی شیب دار دارد استفاده کنند؛ اما این به آن معنی نیست که شما نمی توانید در هیچ جای پارک بنشینید و از فضای سبز لذت ببرید. در تمام فضای بوستان، آلاچیق های متعدد و در شکل های متنوعی امکان پیک نیک کردن و باربیکیو را برای شما فراهم می کنند. بهتر است برای این کار غذای سبکی را از قبل آماده کرده و تنها زیرانداز و وسایل مورد نیاز یک شام یا عصرانه ای مختصر را با خود به همراه داشته باشید.

4- دوچرخه سواری

دوچرخه سواری لذتی است که اکثر تهرانی ها به دلیل هوای آلوده و نبود مسیرهای مناسب دوچرخه سواری از آن محروم هستند؛ اما پارک آب و آتش فضای مناسبی برای دوچرخه سواری آماده کرده است. مسیر دوچرخه سواری پارک با 3.5 کیلومتر طول، چشم اندازهای گوناگونی را حین رکاب زدن پیش چشمان شما قرار می دهد.

*این نکته را در نظر داشته باشید که در حال حاضر مکانی برای اجاره دوچرخه در پارک وجود ندارد.

5- اسکیت سواری | پیست اسکیت پارک آب و آتش

بخش هیجان انگیز بوستان آب و آتش، به غیر از فواره های آب و آتش آن، پیست اسکیتی است که در کنار آسمان نمای گنبد مینا قرار دارد و لحظات فرح بخشی را برای علاقه مندان به این رشته ایجاد می کند. این پیست مجهز همچنین امکان اجرای برنامه با دوچرخه های نمایشی را نیز برای دوست داران آن فراهم کرده است و برای علاقه مندان کلاس های آموزشی عمومی و خصوصی برگزار می کند. این مجموعه اسکیت 4500 متری نخستین پیست استاندارد اسکیت سواری در ایران است. 

هزینه های استفاده از خدمات این پیست به شرح زیر است:

هزینه عضویت

زمان تعداد جلسات هزینه عضویت
یک هفته 6 جلسه 72/000 تومان
یک ماه 15 جلسه 165/0000 تومان
سه ماه 45 جلسه 405/000 تومان
شش ماه 70 جلسه 595/000 تومان

 هزینه آموزش خصوصی

جلسه  مدت زمان  هزینه آموزش خصوصی
10 جلسه   495/000 تومان
1 جلسه یک ساعته 59/000 تومان
1 جلسه نیم ساعته 35/000 تومان

هزینه اجاره اسکیت و دوچرخه نمایشی

زمان هزینه
نیم ساعت 17/000 تومان
یک ساعت 22/000 تومان
هزینه استفاده از لاکر 3000 تومان است.

هزینه ورودی آزاد مجموعه

نوع وسیله هزینه
دوچرخه نمایشی 15/000 تومان
اسکیت 15/000 تومان

 *اخطارهای پیست اسکیت پارک آب و آتش:

همراه داشتن وسایل (کیف، کوله پشتی و ...) داخل زمین اسکیت اکیدا ممنوع است.

پس از ورود به زمین اسکیت تحت هیچ شرایطی (بارندگی، خرابی اسکیت و ...) هزینه پرداختی باز گردانده نمی شود.

استفاده از کلاه و لوازم ایمنی اجباری بوده و مجموعه در صورت بروز حادثه هیچ مسوولیتی قبول نمی کند.

6- گیاه شناسی و سفالگری

قدم زدن در میان شهر رنگارنگ و پر از گل بازار گل تنها قسمت خوب آن نیست بلکه به همت مدیریت این مجموعه کلاس ها و دکه هایی برای علاقه‌مندان به گل و گیاه ایجاد شده است و آموزش اصول نگهداری از گیاهان مختلف به بازدیدکنندگان داده می شود. علاوه بر این، در برخی مواقع سال کلاس های سفالگری نیز در این بازار برگزار می شود.

7- ورزش در هوای آزاد

نمی توان در میان طبیعت بود و از هوای پاک و فرح بخشی که ایجاد می کند، استفاده نکرد. در ادامه به تعدادی از انواع ورزش هایی که در بوستان آب و آتش می توان به آنها پرداخت اشاره می کنیم. 

*اسباب ورزش همگانی

علاوه بر دوچرخه سواری و پیاده روی، اسباب ورزشی همگانی برای استفاده عموم در بوستان نوروز قرار داده شده است. اما این تمام اسباب ورزشی موجود در مجموعه نیست.

*میزهای پینگ پنگ | قسمت انتهایی پارک آب و آتش در نزدیکی دریاچه مصنوعی

در قسمت انتهایی پارک آب و آتش و در انتهای مسیر دوچرخه سواری،‌ میزهای پینگ پنگی وجود دارد که علاقه مندان به این رشته ورزشی،‌ با راکت و توپ های خود می توانند لحظاتی از این ورزش مفرح لذت ببرند.

*بدمینتون 

بدمینتون نیز جایگاه خاصی در ورزش های همگانی ایرانی ها دارد و مردم در اوقات فراغت خود به این ورزش ساده و جذاب می پردازند. در فضای آمفی تئاتر بوستان آب و آتش و در محوطه کناری دریاچه خزر امکان بازی بدمینتون وجود دارد.

*بوستان کودکان 

کودکان نیز در آب و آتش سهم ویژه خود را دارند و زمین بازی به وسعت 1800 مترمربع با طراحی ویژه بر اساس بازی های کودکانه به آنان اختصاص داده شده است. این پارک نیز در قسمت انتهایی پارک آب و آتش و در نزدیکی میدان مشاهیر واقع شده است. 

*پیاده روی 

 مسیرهای پیاده روی ویژه ای که در این بوستان وجود دارد به بازدیدکنندگان کمک می کند تا به دور از دغدغه های روزمره در میان طبیعت خاص تپه های عباس آباد و مناظر دل انگیزش، پل طبیعت و بالا و پایین دلبرانه‌اش، جاده و پل های زیبای آن گردش کنند. 

8- آسمان نمای گنبد مینا | بزرگترین آسمان نمای خاورمیانه

گنبد مینا از معروف ترین سازه های پارک آب و آتش است. این سازه دایره ای شکل با الهام از خورشید و شعله های اطراف آن و با استفاده از المان های معماری ایرانی و اسلامی طراحی و ساخته شده است. این گنبد بزرگترین آسمان نمای خاورمیانه به شمار می رود و در آن می توان به تماشای آسمان نشست. البته قرار است در آینده ای نزدیک این جاذبه به طور کامل در کارناوال مورد بررسی قرار بگیرد. 

آسمان نمای گنبد مینا در اصل به بوستان منظومه شمسی تعلق دارد. 

*رصد در هوای آزاد | لذت کشف آسمان

از میان همه تفریحات و سرگرمی هایی که در بوستان آب و آتش وجود دارد رصد در هوای آزاد، خاص ترین آنهاست. شما می توانید هر هفته روز سه شنبه با مراجعه به گنبد مینا (در صورت مساعدبودن هوا) در رصدهای گروهی این مجموعه شرکت کنید. 

*بخش های مختلف گنبد مینا

گنبد مینا دو بخش اصلی نمایشگاه و گالری علوم (موزه علوم) و سالن سینما دارد که در ادامه، تفریح ها و خوش گذرانی هایی که می توان در آن تجربه کرد را به طور کامل توضیح می دهیم. 

ورود به صفحه معرفی آسمان نمای گنبد مینا

آسمان نمای گنبد مینا | Photo by : Unknown
Photo by : Unknown

بخش اول: تفریح و خوش گذرانی در موزه علومِ گنبد مینا

برای آنها که علاقه‌مند به علم و ماجراجویی های علمی هستند و دوست دارند تا با زمین، آسمان، فضا، ماورای آن و علوم مرتبط با آنها بیشتر آشنا شوند، موزه علوم گنبد مینا مکان مناسبی‌ست. 

*از آغاز تا کنون | زمین چگونه به شکل امروزی خود درآمد؟

با حضور در موزه علوم آسمان نمای گنبد مینا می توانید از تاریخچه شکل گیری زمین و داستان های پر رمز و راز آن باخبر شوید. در این موزه اطلاعاتی از علوم زمین شناسی، جغرافیای طبیعی و اقلیم شناسی در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد. علاوه بر اینها، جدول تناوبی مندلیف، نمونه هایی از شهاب سنگ ها، کانی ها و سنگ های ویژه ای که زمین از آنها تشکیل شده است، حضور در این موزه را جذاب تر می کند. 

میز ابزارهای زمین شناسی که به وسیله آن می توان آزمایش هایی در ارتباط با شناخت زمین -مانند ساخت آتشفشان،‌ آشنایی با لایه های مختلف زمین و ...- انجام داد، برای شمایی که به دنبال یادگیری بیشتر در مورد سیاره ای که روی آن زندگی می کنید هستید،‌ بسیار مفید است. 

تمام این جذابیت ها در کنار نمایشگر دیواری و چرخ فرمانی که با آن می توان در زمان سفر کرد تکمیل می شود. سوار این چرخ گردون شوید و با هر دور گردش 1000 سال در تاریخ زمین عقب و جلو بروید. انیمیشنی نیز همزمان با این سفر در زمان، نقشه زمین، شرایط آب و هوایی و اقلیمی دوره های مختلف را برای تان به نمایش در می آید تا دیدی جامع و کامل از تاریخچه تشکیل زمین به شما بدهد. 

 *سیاره کنونی ما

قسمت سیاره کنونی ما، داستان حیات در زمین را با استفاده از دانش زیست شناسی و علوم وابسته به آن روایت می کند. 

دیگر بخش موزه علوم،‌ موزه گونه های اندامیک ایران است که در نمایشی جالب،‌ گونه های جانوری و گیاهی ایران (به صورت خشک شده، تاکسیدرمی و مجازی) را نشان می دهد.

*مجسمه های بزرگان و مشاهیر ایرانی

در بخش زمین شناسی مجسمه مومی ابوریحان بیرونی (دانشمند بزرگ و معروف ایرانی که در علم نجوم و ریاضیات شهره بود)،‌ مجسمه هایی از حکما و علمای ایرانی مانند جرجانی حکیم (پزشک شهیر ایرانی قرن ششم) و دیگر دانشمندان ایرانی در معرض دید شما قرار دارد. 

*فضا و ماورای آن | در جستجوی حیات در کرات دیگر

آسمان و آنچه در آن می گذرد منشا بسیاری از سوال های انسان بوده و هست. اگر دوست دارید در مورد علم ستاره شناسی، کهکشان ها و کرات دیگر بدانید به بخش فضای گنبد مینا بیایید. 

ماکت هایی از فضاپیماها، سازه های فضایی،لباس های فضانوردی و اطلاعات مختصری از آنها در کنار ماهواره های امید، مصباح و... بخش فضایی موزه علوم را تشکیل می دهد.

بخش دوم: سالن نمایش گنبد مینا | نمایش فیلم های سه بعدی و دو بعدی از فضا 

در سالن نمایش گنبد مینا می توانید آسمان را در زمین جستجو کنید. در این سالن، فیلم های دو بعدی و سه بعدی با موضوع های نجومی و مرتبط با فضا به نمایش در می آید. 

سالن نمایش گنبد مینا | Photo by : Unknown
Photo by : Unknown

اطلاعات سانس، زمان و هزینه های ورودی گنبد مینا

*زمان بازدید از گنبد مینا

مجموعه گنبد مینا تنها در روزهای پنج شنبه و جمعه خدمات رسانی می کند و به روی علاقه‌مندان باز است. البته در صورت مساعد بودن آب و هوا برنامه رصد در عصرهای سه شنبه برقرار است.

*سانس های بازدید از گنبد مینا

درهای پلانتوریم مینا در روزهای پنج شنبه و جمعه دو بار و در ساعت های 21:00 و 22:30 باز می شود. هر سانس بازدید از این مجموعه 50 دقیقه به طول می انجامد. نیم ساعت از این بازدید به گشتی در موزه علوم و یک ساعت دیگر به استفاده از آسمان نما و سالن سینمای آن اختصاص می یابد. در هر بازدید ممکن است یک فیلم سه بعدی و دو فیلم دو بعدی به نمایش درآید.

سانس های گروهی: چنانچه قصد داشته باشید به صورت گروهی از این مجموعه دیدن کنید باید از قبل تماس گرفته و این موضوع را به اطلاع مدیر مجموعه برسانید. سانس های گروهی گنبد مینا در بازه 50 تا 150 نفر تعریف می شود.

*هزینه بلیت های ورودی مجموعه گنبد مینا

هر سانس بازدید از این آسمان نما 20000 هزار تومان هزینه دارد. بلیت فروشی فعلا در همان محل گنبد مینا و در ساعت های اعلام شده برای شروع سانس انجام می پذیرد.

*اطلاعات تماس

شما می توانید با شماره تماس 6-88194685-021 با مجموعه تماس بگیرید و اطلاعات مورد نظر خود را در مورد زمان رصد، هزینه بلیت و دیگر سوالات به دست آوردید. همچنین با استفاده از وبسایت این مجموعه می توانید از آخرین اخبار و فیلم های نمایش داده شده مطلع شوید.

9- بازی های رایانه ای | سینماگیم هفت بعدی

سینماگیم پارک آب و آتش با فراهم کردن امکانات یک بازی رایانه ای در فضایی هفت بعدی تلاش می کند تا نظر علاقه مندان به بازی های کامپیوتری و مهیج را به خود جلب کند.

این سینما گیم هفت بعدی از امکانات روز دنیا بهره می برد و در سطح کشور کم نظیر است. این نوع از سینماها، جدیدترین نسل سینماهای چند بعدی در دنیا هستند و در آن به جای فیلم، بازی های رایانه ای به نمایش گذاشته می شوند. 

برای افزایش هیجان و واقعی سازی بازی ها، علاوه بر استفاده از سیستم حرکت صندلی ها و افکت های محیطی که در سینما 6 بعدی وجود دارد، تفنگی مخصوص نیز برای بازی در اختیار هر فرد قرار داده می شود. در انتهای هر بازی نیز می توانید امتیاز خود و رقبای تان را ببینید. 

*افکت ها و امکانات

از جمله افکت ها و امکاناتی که در سینما گیم هفت بعدی به کار گرفته شده است می توان به باد و طوفان، تصویر سه بعدی، کیفیت HD، تحریک پا، نورهای رنگی، صدای دالبی، رعد و برق، سیستم حرکتی فوق پیشرفته، تک صندلی، صندلی ضدآب و نگهداری آسان و سیستم امتیازدهی اشاره کرد.

اطلاعات بازدید از سینما هفت بعدی

ساعت کار: 17:00 - 23:00

در هر سانس 5 دقیقه زمان برای بازی به علاقه مندان اختصاص داده می شود. 

هزینه

هر سانس 12 هزار تومان است.

سینما گیم هفت بعدی | Photo by : Unknown
Photo by : Unknown
سینما گیم هفت بعدی | Photo by : Unknown
Photo by : Unknown

شکم گردی در پارک آب و آتش

اگر اهل رستوران و کافه گردی هستید و خوردن برای شما تفریحی ویژه محسوب می شود، پارک آب و آتش می تواند یکی از مقاصد و جاذبه های محبوب شما باشد. تنوع رستوران ها، کافه ها، دکه ها و غرفه های ارایه غذا و منوهای آنها به اندازه ای در این مجموعه بالا هست که برای امتحان تمام شان باید بارها و بارها به این نقطه دل انگیز تهران بیایید. 

شکم گردی در پارک آب و آتش | Photo by : Unknown
Photo by : Unknown

1- فودکورت ها

یکی از اصلی ترین بخش های شکم گردی در پارک آب و آتش، فودکورت های آن است که در این قسمت به طور مختصر با آنها آشنا می شویم.

*فودکورت راه چوبی

معروف ترین فودکورت پارک است و بین اهالی تهران محبوبیت بسیاری دارد. این فودکورت با فضای چوبی و دل انگیز، مسیرهای چوبی، برکه های کوچک آب، آلاچیق و میز و صندلی هایی در محوطه باز رستوران ها،‌ تنوع منویی بالا و کیفیت خوب جای خود را در میان دوست داران غذا پیدا کرده است. فودکورت راه چوبی را می توانید در نزدیکی فانوس دریایی و غربی ترین ضلع پارک آب و آتش پیدا کنید. 

انواع غذاهای دریایی، فست فودها، منوی نسبتا کامل غذاهای ایرانی، محلی و سنتی، غذاهای ترکی، ایتالیایی و دیگر غذاهای خارجی، نوشیدنی های گرم و سرد، سالادبارهایی با ترکیبات گوناگون، دسر و منوهای جذاب صبحانه، ناهار و شام، قهوه و چای در طعم ها و نام های مختلف، در کافه ها و رستوران های فودکورت راه چوبی سرو می شود که می تواند بسیاری از سلیقه های غذایی را راضی به خانه برگرداند.

حال و هوا و فضای این مجموعه بر جذابیت های آن افزوده است. راه چوبی شما را به درون فودکورت راهنمایی می کند، برکه آب مکانی محبوب برای انداختن سلفی‌ست و ویترین های رنگارنگ و خوشمزه رستوران ها و کافه ها، همه و همه محیط گرمی را برای گذارن اوقات ایجاد می کنند.

توصیه

*به دلیل وسعت مجموعه، زمانی که سفارش غذا می دهید، به خاطر بسپارید دقیقا از کدام کافه یا رستوران قرار است غذای خود را دریافت کنید تا به هنگام تحویل غذا، دچار سردرگمی نشوید. البته در مجموعه گارسن هایی هستند که در ازای دریافت پول سفارش را به میز شما می آورند. 

*فودکورت جزیره

محیط فودکورت جزیره با وجود پرده هایی عظیم شبیه بادبان، عرشه بزرگی که میزها و صندلی ها بر روی آن قرار گرفته اند و سازه های چوبی به شکل قسمت های مختلف کشتی، فضای حضور در یک کشتی بزرگ را برای مشتریان تداعی می کند. قسمت عرشه مانند این مجموعه نمای جذابی از بزرگراه مدرس، تپه های عباس آباد و پل طبیعت دارد.

این مجموعه دارای پارکینگ عمومی است و تنوع منویی آن به مانند فودکورت راه چوبی، می تواند بسیاری از سلیقه های غذایی را پوشش دهد. از برتری های این فودکورت می توان به نمای فوق العاده ای که ضلع شرقی آن از تهران و پل طبیعت در اختیار مشتری قرار می دهد اشاره کرد.

*فودکورت راه سبز

فودکورت راه سبز مهمترین بخش شکم گردی در قسمت انتهایی پارک آب و آتش است و در قسمت ابتدایی بازار گل قرار دارد. تنوع منویی و فضا سازی آن به مانند دو فودکورت دیگر چندان جذاب و با کیفیت نیست و تعداد محدودتری از انواع غذا و نوشیدنی را در بر می گیرد.  

2- شکم گردی در پل طبیعت

مجموعه های غذایی پل طبیعت در طبقه اول آن و در ارتفاعی 40 متری قرار دارند. تجربه صرف غذا در این ارتفاع و با چشم اندازی خیره کننده از تهران، بسیار کم پیش می آید. شما می توانید بعد از گردش در بوستان آب و آتش یا پارک طالقانی و بعد از پیاده روی رویایی در طبقات پل، یکی از رستوران ها یا کافه ها و یا فودکورت این مجموعه را برای شکم گردی متفاوت انتخاب کنید و از پشت شیشه به تماشای مناظر اطراف و پل بنشینید.

عطر و طعم خوش غذاهای ایرانی، رنگ و تنوع فست فودها و غذاهای خارجی، قهوه، چای و دیگر نوشیدنی های گرم و سرد و دسرهای گوناگون، منوهای جذابی را برای انتخاب به مشتریان و علاقه مندان غذا می دهد. در میان همه این گزینه های مختلف، صبحانه های مجموعه غذایی پل طبیعت طرفداران بی شماری دارد.

پارکینگ

مجموعه فودکورت پل طبیعت، پارکینگ رایگان نیز دارد که در خیابان شهیدی نرسیده به ورودی بوستان قرار گرفته است.

3- رستوران ها،‌ کافه ها و دکه ها

 رستوران ها و کافه های متنوع در سرتاسر پارک آب و آتش پراکنده شده اند و شما بر اساس سلیقه و علاقه خود می توانید یکی از آنها را انتخاب کنید.

بعد از فودکورت ها معروف ترین بخش شکم گردی در این بوستان، مجموعه رستوران هایی‌ست که در قسمت ابتدایی بوستان و در نزدیکی ورودی و آمفی تئاتر قرار دارد. مجموعه ای از چند رستوران و کافه که خدمات غذایی و خوراکی ارایه می دهند؛ اما نسبت به مجموعه غذایی موجود در فودکورت ها و پل طبیعت، لیست منویی جمع و جورتری دارند. تعداد محدودی از غذاهای ایرانی از جمله غذاهای گیلانی، فست فود و نوشیدنی سرد و گرم، انواع قهوه، چای و دسر از جمله انتخاب های مشتریان این رستوران ها هستند. 

این مجموعه رستوران، با نمای چوبی و شیشه ای، چشم اندازی زیبا از بوستان آب و آتش و بزرگراه حقانی می دهد. البته در حیاط این مجموعه تعدادی میز و صندلی قرار داده شده است که شهروندان می توانند از فضای آزاد برای صرف خوراک و غذای خود استفاده کنند. همچنین مجموعه، پارکینگی اختصاصی دارد که در خیابان شهیدی، بن بست کمان قرار گرفته است و مشتریان می توانند از آن استفاده کنند.  

 *دکه های فروش تنقلات

در تمام قسمت های پارک دکه های کوچک و بزرگ فروش تنقلات، اسنک، آبمیوه و بستنی دیده می شود که طعم های متنوع خوراکی در بوستان آب و آتش را تکمیل می کند. البته در قسمت بازار گل، غرفه های کوچک منویی کاملا متفاوت از دیگر بخش های پارک دارند و انواعی از دمنوش های گیاهی و طرز تهیه آنها را به مشتریان خود عرضه می کنند.

امکانات

رستوران، کافه، پارکینگ، سرویس بهداشتی، خودپرداز بانک، آلاچیق های متعدد، نمازخانه، آب‌خوری های بین راهی،‌ گنبد مینا، موزه علوم، رمپ های مخصوص معلولان، سالن نمایش فیلم های دو بعدی و سه بعدی و سینما گیم هفت بعدی انواع کافه ها، دکه ها و رستوران، آلاچیق هایی که دور تا دور دریاچه و فضای اطراف آن را در بر گرفته اند، مسیرهای پیاده روی و دوچرخه سواری، امکانات ورزشی برای بزرگسالان، میزهای پینگ پنگ، زمین بازی کودکان از جمله امکانات پارک آب و اتش هستند. 


تاریخچه اراضی عباس آباد

بد نیست حالا که با بوستان آب و آتش آشنا شدیم کمی نیز با تاریخچه آن آشنا شویم تا بدانیم قلب سبز تهران چگونه به شکل امروزی اش در آمده است:

*قبل از انقلاب اسلامی ایران

خرداد ماه 1350 نگین سبز تهران، تپه های عباس آباد مشمول برنامه های توسعه شهری شد و قانون اجرای برنامه نوسازی این اراضی به تصویب مجلس سنا و شورای ملی رسید. هدف این طرح تبدیل تهران به شهری مدرن و بین المللی بود، به گونه ای که بتواند از تمام دنیا به واسطه این طرح گردشگران زیادی را به سوی خود جلب کند. از جمله مواردی که این طرح به آن می پرداخت، ساخت بزرگترین مجموعه شهری دنیا در این منطقه و تبدیل تهران به زیباترین و بهترین شهر خاورمیانه بود. با اعمال تغییراتی در برنامه و انتخاب شرکتی برای اجرای آن، در سال 1354، شهرداری تهران اساسنامه شرکت را در وزارت کشور و هیات وزیران به ثبت رسانید. این شرکت با عنوان شرکت نوسازی شهستان پهلوی از تاریخ دی ماه 1354 تا 1357 فعالیت های خود را آغاز کرد و از موسسات وابسته به شهرداری تهران شد. از جمله اهداف این شرکت احداث انواع ساختمان اعم از مسکونی، تجاری، اداری و فرهنگی، جاده و معبرسازی، ایجاد پارک و فضای سبز بود.
*بعد از انقلاب اسلامی ایران
با پیشنهاد آیت الله خامنه ای و آقای هاشمی رفسنجانی، در سال 1361 طرحی به امام خمینی ارایه شد که بر اساس آن بخشی از اراضی به مصلای تهران اختصاص یابد. برای این کار 63 هکتار از مجموعه به این امر اختصاص داده شد و مراحل ساخت آن آغاز شد. در سال 1365 در فرمانی که آیت الله خامنه ای به شهردار تهران می دهد، به منظور حفظ حریم مصلی ساخت و سازهای تجاری در این منطقه متوقف شده و این اراضی کارکردی فرهنگی و طبیعی پیدا می کنند. در سالهای 1371 و 1381 این پیشنهاد در دستور کار شهرداری تهران قرار می گیرد و طرح جامع این اراضی با اولویت های فرهنگی، محیط زیستی و فضای سبز تصویب می شود. بر اساس طرح جامع اراضی، باید تا آنجایی که امکان دارد ویژگی های توپوگرافی، زیبایی های طبیعی و محیط سبز اراضی حفظ شود.
*شکل کنونی اراضی عباس آباد
تپه های عباس آباد در منطقه شش و هفت تقسیمات شهری تهران قرار دارد. اکنون در این گستره سبز، بوستان های حضرت ابراهیم، نوروز، سفرهای آسمانی، بنادر، طالقانی، مجموعه پل طبیعت، کتابخانه ملی ایران، باغ کتاب، سازمان بنادر و دریانوردی، وزارت راه و شهرسازی، استانداری تهران، مجموعه فرنگستان ها، مصلی تهران و موزه دفاع مقدس و انقلاب اسلامی خودنمایی می کنند. 
عکس های قدیمی اراضی عباس آباد | Photo by : Unknown
Photo by : Unknown
عکس های قدیمی اراضی عباس آباد | Photo by : Unknown
Photo by : Unknown

نخستین جشنواره ملی طراحی مبلمان شهری

در اسفندماه 1393 سازمان زیباسازی شهرداری تهران، مسابقه ای با عنوان طراحی نیمکت خلاق شهری برگزار کرد. طرح های برنده نیمکت ها و مبلمان ها از روی کاغذ به مرحله اجرا رسیدند و تعدادی از آنها در مسیر پباده روی بوستان بنادر نصب شد.

مجسمه های مختلف نصب شده در پارک آب و آتش

در جای جای بوستان های آب و آتش، بنادر و نوروز مجسمه هایی خلاقانه و مفهومی قرار گرفته اند و هنر سازنده آن را به نمایش می گذارند. مشهورترین مجسمه این مجموعه، مجسمه سیاوش و اسب است که با ابعاد 4 متر ارتفاع، 3 متر طول و 1.20 متر عرض به دست توانای دکتر عباس افتخاری، عضو هیات علمی دانشگاه تهران ساخته شده است. این مجسمه به داستان مظلومیت سیاوش و گذر او از آتش برای اثبات پاکدامنی و بی گناهی خود در شاهنامه اشاره دارد.

مجسمه سیاوش بر اسب | Photo by : Unknown
Photo by : Unknown

دغدغه های کارناوالی

در مورد پارک ها و مجموعه های اراضی عباس آباد می توان دغدغه های بسیار نوشت؛ اما امید به شنیدن این دغدغه ها بسیار کم است پس سخن خلاصه می شود.

نکته اولی که در بازدید از پارک آب و آتش به چشم می خورد نحوه نگهداری از آن است. سر که به هر سمت می چرخانی غبار و خاکی‌ست که تمام فضا را پوشانده و حالتی از کهنگی و رخوت منتقل می کند. نکته بعدی تلنبارهایی از زباله و وسایل بلااستفاده است که در گوشه کنار مجموعه به ویژه بازار گل پنهان شده اما با کمی دقت، شکل زشت خود را به رخ می کشاند.

مورد دیگر، مجموعه های ناتمام مانده ای است که در گوشه های مختلف پارک دیده می شود و به نظر می رسد کار اتمام آنها به کندی به پیش می رود. علاوه بر اینها مدیریت ضعیف پاکسازی بوستان ها از دیگر نکات مورد بحث در مجموعه است.

 موضوع دیگری که منظر بصری بوستان آب و آتش را خدشه دار کرده، جانمایی نامناسب تابلوهای راهنمایی و هشدار است که به جای اینکه در مکان های مشخصی نصب شوند، در مکان های نامناسبی قرار داده شده اند.

در مورد کیفیت و قیمت غذاهای رستوران ها و کافه های این مجموعه نیز تاکنون بحث های زیادی به وجود آمده است. بنا به تجربه افراد مختلف کیفیت فودکورت ها و برخی رستوران ها نسبت به هزینه و نامی که دارند پایین است و این موجب نارضایتی گردشگران شده است. 

اخطارهای پارک آب و آتش

*تردد اسکیت و دوچرخه در محوطه پارک آب و آتش ممنوع است. همچنین به دلیل مشکلات ایجاد شده، بازی والیبال در محوطه آمفی تئاتر نیز ممکن نیست.

*نشستن بر روی چمن های بوستان و همراه داشتن حیوانات خانگی در این بوستان ممنوع است.

*روشن کردن آتش در آلاچیق ها و قسمت فضای سبز داخلی پارک ممنوع است. 

توصیه های کارناوالی

*زمانی که قصد سفر به پارک آب و آتش را می کنید از قبل مسیر دسترسی خود را انتخاب کنید تا در ترافیک خیابان های تهران گیر نکنید و بتوانید در سریع ترین زمان ممکن به مجموعه برسید.

پارک خودرو در بزرگراه حقانی ممنوع است و در صورت انجام این کار، ماشین شما با جریمه و انتقال به پارکینگ مواجه می شود.

*به توصیه های ماموران نگهبانی در هر منطقه ای از بوستان گوش دهید و از نشستن بر روی چمن به ویژه در مکان های ممنوع خودداری کنید.

*پخت و پز و آشپزی، آتش روشن کردن، بردن حیوانات خانگی، روشن کردن قلیان و استعمال سیگار، والیبال بازی کردن در مجموعه ممنوع است. به توصیه ها و قوانین پارک احترام بگذارید.

*به هنگام عبور از پل طبیعت و بازدید از دیگر مکان های پارک مراقب کودکان خود باشید. مجموعه وسعت زیادی دارد و کودکان به راحتی در آن گم می شوند.

*در آخر به مانند همیشه زباله نریزید، به امکانات عمومی و رفاهی مجموعه آسیب نرسانید و در حفظ و نگهداری این سرمایه طبیعی کوشا باشید.

پل طبیعت در برف | Photo by : Unknown
Photo by : Unknown

سخن آخر

 امروز به همراه شما در کارناوال سری به پارک آب و آتش زدیم و با بخش های مختلف آن آشنا شدیم. از میان فواره های آب و آتش گذشتیم و خود را به فانوس دریایی رساندیم.

در گنبد مینا با فضا و ماورای آن بیشتر آشنا شدیم وهمراه کودکان و نوجوانان در پیست اسکیت سرشار از هیجان شدیم. 

نظر شما در مورد این پارک چیست؟ آیا تا کنون تجربه گردش در آن را داشته اید؟

دیدگاه ها و عکس های خود را با ما و دوستان‌تان در کارناوال به اشتراک بگذارید. 




https://www.karnaval.ir/attraction/ab-o-atash-park-tehran





موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۷/۲۰