بررسی تاثیر قابلیت های عملیاتی و بازاریابی بر عملکرد مالی شرکت های تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
چهارشنبه, ۲۵ مهر ۱۳۹۷، ۰۸:۳۸ ب.ظ
استاد راهنما: حمید طبایی زاده فشارکی
هدف اصلی این تحقیق بررسی بررسی تاثیر قابلیت های عملیاتی و بازاریابی بر عملکرد مالی شرکت های تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. جامعه آماری تحقیق حاضر شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1388 تا 1393 بوده که حجم نمونه با توجه به روش غربالگری برابر با 118 شرکت می باشد. در این تحقیق قابلیت های عملیاتی و بازاریابی به عنوان متغیرهای مستقل در نظر گرفته شده تا تاثیر آنها بر قابلیت های عملیاتی و عملکرد مالی شرکت ها مورد بررسی قرار گیرد. پژوهش حاضر ازحیث هدف کاربردی و از حیث روش توصیفی- همبستگی قلمداد می شود. از سوی دیگر پژوهش حاضر از نوع پس رویدادی (نیمه تجربی) است، یعنی بر مبنای تجزیه و تحلیل اطلاعات گذشته و تاریخی (صورتهای مالی شرکتها) انجام میگیرد. همچنین این پژوهش مبتنی بر تحلیل داده های تابلویی (پانل دیتا) نیز میباشد. در این تحقیق که از داده های پانل با اثرات ثابت استفاده شده ، نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده های شرکت ها با استفاده از رگرسیون چند متغیره در سطح اطمینان 95% نشان می دهد تاثیر قابلیت های عملیاتی و بازاریابی بر عملکرد مالی تاثیر مستقیم دارد. تاثیر قابلیت های بازاریابی بر قابلیت های عملیاتی تاثیر مستقیم دارد.
https://ganj-old.irandoc.ac.ir/articles/908325