***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

انقلاب و ضد انقلاب

شنبه, ۲۸ مهر ۱۳۹۷، ۰۹:۲۴ ب.ظ

نویسنده: پیتر کالورت، مترجم: حسن فشارکی زاده، تهران: وزارت امور خارجه، مرکز چاپ و انتشارات، تعداد صفحه: 122، نوبت چاپ: اول، شمارگان: 1000 نسخه، قیمت: 6000ریال.

هدف اصلی از تدوین این کتاب بازبینی جایگاه انقلاب در نظریه اجتماعی جدید و تاکید مجدد بر ضرورت بررسی دقیق علوم اجتماعی است. 

نگارنده در کتاب نظریه انقلاب را به صورتی روشن مطرح کرده مباحث جدید فلسفه علم و روش شناسی را به تفصیل توضیح می دهد؛

 همچنین شرایط بروز انقلاب (یا ضد انقلاب) را از دید متفکران صاحب نام جامعه شناسی شرح داده نقد و تفسیر می کند.

 

تازه های نشر؛ کتاب انقلاب در گردش هشتاد و دوم

 
 
تاریخ انتشار : 1389/12/18
 
 
بازدید : 6080
 
منبع : فصلنامه اندیشه انقلاب اسلامی، شماره 9 , باباوند، حمید

به روال سال گذشته در اولین شماره سال 1383 فصلنامه اندیشه انقلاب اسلامی کتاب شناسی کتاب های چاپ اول سال 1382 آورده شده است. همچنین برای تکمیل این کار فهرست کتاب های چاپ مکرر در سال 82 نیز به پایان این فهرست افزوده شده است.

موضوع این شماره فصلنامه درباره نهضت نرم افزاری و تولید علم است. متاسفانه کتاب های چاپ شده درباره این موضوع بسیار محدودند، فهرست این کتاب ها نیز در کتاب شناسی این شماره سرفصل جداگانه ای را به خود اختصاص داده است. امید که این مختصر برای عزیزان پژوهنده مفید واقع شود.

 

25 گفتار پیرامون انقلاب اسلامی

زیر نظر: علی دارابی، ویراستار: مهدی جمشیدی، تهران: نشر هماهنگ، تعداد صفحه: 364، نوبت چاپ: اول، شمارگان: 3000 نسخه، قیمت: 22000ریال.

این مجموعه حاوی 25 مقاله است که طی آنها، مفاهیم تقابلی و واژه های تعاملی درگفتار امام خمینی تحلیل و تبیین شده است. عناوین برخی از این مقالات عبارت است از: "ادبیات گفتمانی امام خمینی (ره)"، "مردم سالاری دینی و مولفه های آن"، "وفاق ملی؛ شاخصه ها و راه کارها"، "چالش های فراروی جمهوری اسلامی در عرصه داخلی"، "دستاوردهای برجسته جمهوری اسلامی در 25 سال گذشته"، "خدمت رسانی به مردم، مبانی، ضرورت ها، راه کارها و موانع" و "عدالت خواهی ومحرومیت زدایی در نظام اسلامی با نگاهی به دستاوردهای آن".

 

اسنادی از جنبش دانشجویی در ایران (1322 1357 ه.ش) جلد چهارم

تهیه وتنظیم: مرکزاسنادریاست جمهوری، به اهتمام: علیرضا اسماعیلی، زیر نظر: هادی خانیکی، احمد مسجدجامعی، حسین موسوی، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان چاپ و انتشارات، تعداد صفحه: 488، نوبت چاپ: اول، شمارگان: 2000 نسخه.

جلد چهارم از مجموعه «اسنادی از جنبش دانشجویی ایران» متن بقیه اسناد نخست وزیری دودمان پهلوی است که در حال حاضر در آرشیو مرکزی اسناد ریاست جمهوری نگه داری می شود. این اسناد که پیش از این سه جلد آن به طبع رسیده، درباره حرکت های دانشجویی و وضعیت دانشگاه ها و رویدادهای مربوط به آن است که تاریخ 19/9/1322 تا 24/10/1344 را شامل می شود.

 

اسنادی از جنبش دانشجویی در ایران (1329 1357 ه.ش) جلد پنجم

تهیه وتنظیم: مرکزاسنادریاست جمهوری، به اهتمام: علیرضا اسماعیلی، زیر نظر: هادی خانیکی، احمد مسجدجامعی، حسین موسوی، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان چاپ و انتشارات، تعداد صفحه: 458، نوبت چاپ: اول، شمارگان: 2000 نسخه.

در جلد پنجم این مجموعه «اسنادی از جنبش دانشجویی ایران» گرد آمده که مربوط به حرکت های دانشجویی و وضعیت دانشگاه ها و رویدادهای آن است. این اسناد بر گرفته از اسناد نخست وزیری دوره پهلوی است. در پایان جلد پنجم تصویری از اسناد و عکس هایی از دانشگاه ها، دانشجویان و جنبش دانشجویی، همچنین نمایه اسامی هر سه جلد به طبع رسیده است.

 

انقلاب اسلامی ایران از دیدگاه محققان شوروی (1990 1978 م.)

نویسنده: لقمان بایمت اف، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی، تعداد صفحه: 192، نوبت چاپ: اول، شمارگان: 1000 نسخه، قیمت: 12000ریال.

 

انقلاب اسلامی و رهیافت فرهنگی (تاثیر انقلاب اسلامی ایران بر نظریه های انقلاب)

نویسنده: محمد شجاعیان، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی، تعداد صفحه: 244، نوبت چاپ: اول، شمارگان: 3000 نسخه، قیمت: 15000ریال.

نویسنده در تحقیق حاضر تلاش کرده تاثیر انقلاب اسلامی ایران را بر نظریه های انقلاب بررسی کند. به نظر نویسنده انقلاب اسلامی موجب شد عناصری چون فرهنگ، دین، ایدئولوژی و رهبری که تا پیش از این در نظریه پردازی ها، چندان مورد توجه قرار نمی گرفت، به طور فعال در عرصه نظریه پردازی در حوزه انقلاب وارد شود". کتاب در پنج فصل سازمان یافته است. فصل های اول و دوم، شامل کلیاتی است در خصوص مفهوم "انقلاب" در حوزه جامعه شناسی و علوم اجتماعی، و مانند آن. انواع نظریه های انقلاب در حوزه جامعه شناسی انقلابات اجتماعی، به ویژه در قرن بیستم، تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در اواخر دهه 1970 میلادی، در فصل سوم بررسی شده اند. در فصل چهارم، تاثیر انقلاب اسلامی و نظریات انقلاب، همچنین برخی از نظریات جدیدی که با الهام از انقلاب اسلامی ایران و نیز انقلاب های آمریکای لاتین صورت بندی شده، بررسی می شود. در خلال این بررسی، مشخص می گردد که انقلاب اسلامی، موجب ایجاد نسل جدید و متفاوتی از نظریات و قوت یافتن رهیافت های فرهنگی در تبیین انقلابات اجتماعی شده است. به عقیده مولف مهم ترین تاثیر انقلاب اسلامی ایران در حوزه نظریه پردازی درباره انقلاب و تبیین انقلاب های اجتماعی، ایجاد رهیافت های فرهنگی در تبیین انقلاب است که این موضوع در فصل پنجم به تفصیل بحث می شود. در این فصل، ویژگی عمومی و اساسی رهیافت فرهنگی و نیز تحلیل های فرهنگی مطرح شده درباره انقلاب اسلامی ایران درج گردیده که عبارت اند از: تحلیل های جلال الدین فارسی، حمید عنایت، حامد الگار، ژان پیردیگارد، و الیویه روا. پایان بخش کتاب، نتیجه گیری از مباحث و فهرست منابع و فهرست اعلام است.

 

انقلاب و ضد انقلاب

نویسنده: پیتر کالورت، مترجم: حسن فشارکی زاده، تهران: وزارت امور خارجه، مرکز چاپ و انتشارات، تعداد صفحه: 122، نوبت چاپ: اول، شمارگان: 1000 نسخه، قیمت: 6000ریال.

هدف اصلی از تدوین این کتاب بازبینی جایگاه انقلاب در نظریه اجتماعی جدید و تاکید مجدد بر ضرورت بررسی دقیق علوم اجتماعی است. نگارنده در کتاب نظریه انقلاب را به صورتی روشن مطرح کرده مباحث جدید فلسفه علم و روش شناسی را به تفصیل توضیح می دهد؛ همچنین شرایط بروز انقلاب (یا ضد انقلاب) را از دید متفکران صاحب نام جامعه شناسی شرح داده نقد و تفسیر می کند.

 

انقلابهای متعارض معاصر: انقلاب فرانسه 1789، انقلاب روسیه 1917، انقلاب اسلامی ایران (1979)1357

نویسنده: مصطفی ملکوتیان، تهران: دانشگاه تهران، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، تعداد صفحه: 226، نوبت چاپ: اول، شمارگان: 2000 نسخه، قیمت: 14000ریال.

نویسنده در کتاب حاضر بر آن است تا زمینه ها، علل، عوامل و شرایط اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی چهار نمونه از انقلاب های معاصر و جدید را که به بحث چگونگی وقوع آنها مربوط می شود معرفی نماید. عناوین فصل های کتاب عبارت اند از: انقلاب فرانسه؛ انقلاب روسیه؛ انقلاب اسلامی ایران؛ انقلاب نیکاراگوئه و شکست آن.

 

ایران پس از انقلاب

مترجم: علی مرشدی زاد، ویراستار: هوشنگ امیراحمدی، ویراستار: منوچهر پروین، تهران: مرکز بازشناسی اسلام و ایران، تعداد صفحه: 272، نوبت چاپ: اول، شمارگان: 2000 نسخه.

این کتاب مجموعه مقالاتی است درباره اوضاع سیاسی، اجتماعی، اقتصادی ایران پس از انقلاب که بخش عمده آن در کنفرانس مرکز تحقیق و تحلیل ایران (سیرا) در سال 1363، در راتگرز، دانشگاه ایالتی نیوجرسی ارائه شده اند، مابقی برای این کتاب نوشته شده اند. کتاب از چهار بخش موضوعی تشکیل شده و هر بخش شامل یک یا چند مقاله از نویسندگان مختلف است. بخش اول با عنوان "سیاست و ایدئولوژی "حاوی پنج مقاله زیر است: 1 از ایدئولوژی تا سیاست پراگماتیک در ایران پس از انقلاب/ هوشنگ امیراحمدی، 2 ایدئولوژی اسلامی: خطرات و وعده های یک نو واژه/ حمید دباشی، 3 چپ و انقلاب در ایران: تحلیلی انتقادی/ والنتین مقدم، 4 کار و دموکراسی در ایران پس از انقلاب/ آصف بیات، 5 جمهوری اسلامی و جهان انگاره ها، تبلیغات، توجیهات و نتایج/ آنابل سربرنی (محمدی) و علی محمدی. در بخش دوم کتاب که "از ایدئولوژی تا سیاست پراگماتیک "نام گرفته، یک مقاله با عنوان "اقتصاد سیاسی برنامه ریزی اسلامی در ایران/ سهراب بهداد "چاپ شده است. بخش سوم درباره "تحولات اجتماعی، اقتصادی و سیاست گذاری ها"ی ایران پس از انقلاب و حاوی چهار مقاله است1: جریان های جمعیتی در ایران پس از انقلاب/ اکبر آقاجانیان، 2 زمینداری در ایران شاهنشاهی و جمهوری اسلامی/ منوچهر پرویز و مجید تقوی، 3 عناصر تعیین کننده سیاست نفتی جمهوری اسلامی: نیازهای درآمدی ایران، جنگ خلیج فارس و تحول بازار جهانی نفت/ مایکل جی.رنر، 4 روابط تجاری ایران و آمریکا پس از انقلاب اسلامی/ مهرداد ولی بیگی. آخرین بخش کتاب با عنوان "نتیجه گیری "حاوی مقاله ای است به قلم "هوشنگ امیراحمدی " درباره "انقلاب های طبقه متوسط در جهان سوم. "صفحات پایانی به نمایه اسامی اختصاص دارد.

 

بازخوانی پرونده یک رئیس جمهور: نگاهی به کارنامه سیدابوالحسن بنی صدر

نویسنده: قاسم روانبخش، تهیه کننده: دفترجریان شناسی تاریخ معاصر، قم: همای غدیر، تعداد صفحه: 240، نوبت چاپ: اول، شمارگان: 3000 نسخه، قیمت: 8000ریال.

نویسنده در این کتاب عملکرد ابوالحسن بنی صدر، نخستین رئیس جمهور پس از انقلاب اسلامی را نقد و ارزیابی می کند. مباحث کتاب از این قرار است: بنی صدر چگونه رئیس جمهور شد؛ شگردهای بنی صدر برای رسیدن به قدرت؛ بازخوانی آرای بنی صدر درباره مردم؛ بنی صدر و شعار مردم سالاری؛ تئوریسین تساهل و تسامح یا مروج خشونت؛ سیاست بنی صدر: فتح سنگر به سنگر؛ بنی صدر و افزایش اختیارات ریاست جمهوری؛ پیشنهاد در رفراندوم و مراجعه به آرای عمومی؛ تلاش برای تسخیر صدا و سیما؛ حمایت از مجرمان و تضعیف قوه قضاییه؛ حمایت از مطبوعات متخلف؛ جنگ روانی و اتهام سانسور و اختناق به نظام؛ دفتر ریاست جمهوری، کانون فتنه؛ نهاد ریاست جمهوری و سرقت اسناد محرمانه نظام؛ ترویج ملی گرایی و الگوسازی از مصدق؛ مذاکره با آمریکا و عذرخواهی از تسخیر لانه جاسوسی؛ خیانت های بنی صدر و لیبرال ها در جنگ تحمیلی؛ اتهام خشونت طلبی به یاران امام؛ مدارای امام (ره ) با بنی صدر؛ برخورد نیروهای اصول گرا با بنی صدر؛ چگونه یک رئیس جمهور مهره "سیا" می شود؛ عوامل سقوط بنی صدر. کتاب با دو ضمیمه به پایان می رسد. گفتنی است مطالب این کتاب، پیش از این، به صورت سلسله مقالاتی در هفته نامه "پرتو سخن" با عنوان "بنی صدر از ظهور تا افول" منتشر شده است.

 

بیست و پنج سال در ایران چه گذشت (از بازرگان تا خاتمی) از 19 دی ماه 1356 تا 15 بهمن ماه 1358

نویسنده: داود علی بابائی، تهران: امید فردا، تعداد صفحه: 382، نوبت چاپ: اول، شمارگان: 2000 نسخه، قیمت: 30000ریال.

مجموعه چند جلدی حاضر به شرح دوره ای از تاریخ سیاسی ایران از قبل از انقلاب تا دوران ریاست جمهوری آقای خاتمی اختصاص دارد. جلد اول از مجموعه یاد شده، در بر گیرنده رویدادهای مهم ایران از 19 دی 1356 تا 15 بهمن 1358 است. این جلد از سه بخش تشکیل شده است. بخش نخست شامل پنج فصل و مشتمل بر حوادث مهم دوران نخست وزیری امیر عباس هویدا، جمشید آموزگار، جعفر شریف امامی، ارتشب ازهاری، و شاپور بختیار است. در بخش دوم، عملکرد رویدادهای مهم دوران نخست وزیری مهندس مهدی بازرگان و دوران دولت موقت پس از پیروزی انقلاب اسلامی بازگو شده است. بخش سوم نگاهی است به حوادث مربوط به 15 آبان تا 16 بهمن 1358 که عبارت اند از: مصاحبه های امام خمینی (ره) با شبکه تلویزیونی C.C.Bامریکا، خبرنگاران امریکایی، هفته نامه آمریکایی تایم و حسنین هیکل (روزنامه نگار مصری). در پایان عکس هایی از شخصیت های انقلابی نیز منابع و ماخذ و فهرست اعلام به طبع رسیده است.

 

جامعه شناسی سیاسی احزاب: جامعه روحانیت مبارز

نویسنده: صادق سلیمی بنی، قم: تحسین، تعداد صفحه: 200، نوبت چاپ: اول، شمارگان: 2000 نسخه، قیمت: 6000ریال.

"جامعه شناسی سیاسی احزاب "عنوان مجموعه ای است که در هر مجلد از آن، زمینه های شکل گیری، نقش، عملکرد، ماهیت سازمانی، راهبردها، اهداف، سطح و گستره نفوذ، میزان مشارکت سیاسی و تاثیرگذاری احزاب و تشکل های سیاسی مهم بررسی می شود. نخستین جلد این مجموعه به اطلاعاتی درباره "جامعه روحانیت مبارز "اختصاص دارد که براساس بیانیه های رسمی و مصاحبه با اعضای شورای مرکزی و سایر صاحب نظران فراهم آمده است. این مطالب در شش فصل تنظیم شده است. فصل اول حاوی اطلاعاتی کلی با این موضوعات است: عنوان مشهور، قلمرو فعالیت، شعبه ها و رهبران آن، مکان های فعالیت، بنیانگذران، دبیرکل، اعضای برجسته فعلی، شهدا، منفصلین، زبان و ادبیات حاکم، ارگان رسمی و غیر رسمی، حمایت های داخلی و خارجی، ماهیت سازمان، نوع رفتار، امتیاز خاص در برابر سایر تشکل ها. در فصل دوم نمودار توصیفی تاریخچه جامعه روحانیت در دو مرحله ارائه شده است: از بدو تاسیس در نیمه دوم سال 1356تا پیروزی انقلاب، 2 پس از پیروزی انقلاب. در فصل سوم طیف و جناح سیاسی و خط مشی کلی جامعه روحانیت معرفی شده است. فصل چهارم درباره اهداف و استراتژی های کوتاه و بلند مدت، جهان بینی و سیاست های کلی انتخاباتی، اقتصادی و فرهنگی، خارجی و مسائل سازمانی جامعه روحانیت است. در فصل پنجم طی جدول های متعدد میزان نفوذ اعضای شورای مرکزی روحانیت مبارز در ارکان نظام جمهوری اسلامی نشان داده شده است، ارکانی چون شورای انقلاب، نهاد رهبری، قوای سه گانه، مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای نگهبان، مجلس خبرگان، نیروهای مسلح، شورای عالی امنیت ملی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و. ...فصل ششم به بررسی عملکرد جامعه روحانیت در زمینه ائتلاف و مشارکت سیاسی در عرصه انتخابات اختصاص دارد. در این فصل ضمن بیان نوع و مکانیسم همکاری تشکل های همسو با جامعه روحانیت، مهمترین تشکل های همسو با جامعه روحانیت معرفی شده، افزون بر آن، جدول ها و نمودارهای متعددی حاوی اطلاعات مربوط به نامزدهای جامعه روحانیت در دوره های مختلف درج گردیده است. کتاب با اساسنامه جامعه روحانیت مبارز استان تهران نیز فهرست منابع و ماخذ به پایان می رسد.

 

جامعه شناسی سیاسی احزاب: حزب کارگزاران سازندگی

نویسنده: عبدالله شمسی، تهران: تحسین، تعداد صفحه: 96، نوبت چاپ: اول، شمارگان: 2000 نسخه، قیمت: 4000ریال.

نویسنده در این کتاب طی چهار فصل کلیات، تاریخچه، ساختار و تشکیلات، سیاست ها و دیدگاه ها و عملکرد حزب "کارگزاران سازندگی" را بازگو کرده است. در فصل نخست (کلیات) عنوان دقیق و رسمی، دبیر کل، طیف و جناح سیاسی، اعضا و شورای مرکزی، بنیانگذاران، ارگان رسمی، نوع رفتار، تاکید در فعالیت های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی، ماهیت سازمانی، حمایت های داخلی و خارجی آن معرفی می شوند. فصل دوم درباره "تاریخچه و تحولات درونی" حزب کارگزاران سازندگی و حاوی این مطالب است: زمان تاسیس، شرایط عینی، اعضای برجسته (دکتر سید عطای الله مهاجرانی، غلامحسین کرباسچی و...)، جناح های درونی، دیدگاه ها درباره نظام جمهوریت و اسلامیت، ولایت فقیه، امام خمینی (ره)، رهبری نظام. در فصل سوم از "سیاست ها و ساختار و تشکیلات" حزب کارگزاران سازندگی صحبت می شود و حاوی این مباحث است: تعریف توسعه، اهداف، سیاست های کلی داخلی و خارجی، سیاست های کلی اقتصادی و فرهنگی، ساختار و تشکیلات. در آخرین فصل کتاب، عملکرد حزب یاد شده در زمینه انتخابات، تبلیغات، رابطه با دولت، ترویج ارزش های نظام بازگو شده است. در پایان نیز آینده حزب پیش بینی شده است. کتاب با فهرست منابع و ضمایم به پایان می رسد.

 

جامعه شناسی سیاسی احزاب: نهضت آزادی

نویسندگان: علی باقی نصرآبادی و عبدالله شمسی، قم: تحسین، تعداد صفحه: 120، نوبت چاپ: اول، شمارگان: 2000 نسخه، قیمت: 4500ریال.

در این نوشتار اطلاعاتی مختصر درباره یکی از احزاب و گروه های سیاسی ایران یعنی نهضت آزادی ایران درج شده که عناوین آن بدین قرار است: "اهداف، سیاست ها و دیدگاه ها"، "روش های مبارزه با نظام جمهوری اسلامی" و "عدول ارزش های اسلامی".

 

جریان شناسی سیاسی

نویسنده: مهدی نظرپور، ویراستار: محمد نصیری، تهران: تحسین، تعداد صفحه: 100، نوبت چاپ: اول، شمارگان: 2500 نسخه.

این کتاب در سال 82 به چاپ دوم رسید.

کتاب حاضر یکی از متون درسی و آموزشی عقیدتی سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که با هدف معرفی جریان ها و احزاب سیاسی ایران، از زمان مشروطه تاکنون و بررسی مواضع فکری، سیاسی، فرهنگی و عملکرد آنها تهیه شده و شامل سه فصل است. در فصل اول، جریان های سیاسی از مشروطه تا انقلاب اسلامی معرفی می شوند که سه جریان1: چپ (شامل حزب توده، سازمان مجاهدین خلق (منافقین) و سازمان چریک های فدایی خلق، 2 ملی گرایی (جبهه ملی) و 3 جریان های اسلامی (شامل: فدائیان اسلام، حزب ملل اسلامی، هیات های موتلفه اسلامی) است. فصل دوم در بر گیرنده جریان های سیاسی از 1357تا 1367ش است که شامل "نهضت آزادی ایران"، "سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی "و حزب جمهوری اسلامی "می گردد. در فصل سوم عملکرد دو جریان سیاسی اصلی از سال 1368تاکنون بررسی می شود که عبارت اند از: جامعه روحانیت مبارز (همچنین "جامعه اسلامی مهندسین"، "جامعه زینب (س) " که همسو با جامعه روحانیت مبارز هستند) و "جناح دوم خرداد "(که از گروه های مجمع روحانیون مبارز، جبهه مشارکت ایران اسلامی و حزب کارگزاران سازندگی تشکیل شده است). در پایان هر فصل پرسش هایی مطرح شده است.

 

جامعه شناسی سیاسی احزاب: جمعیت موتلفه اسلامی

نویسنده: لطفعلی لطیفی پاکده، قم: تحسین، تعداد صفحه: 72، نوبت چاپ: اول، شمارگان: 2000 نسخه، قیمت: 3000ریال.

سومین کتاب از مجموعه "جامعه شناسی سیاسی احزاب "به معرفی و بررسی تاریخچه، عملکرد، سیاست ها، اعضا و رهبران و سایر ابعاد "جمعیت موتلفه اسلامی "اختصاص داد. در فصل نخست. اطلاعاتی کلی برای شناخت بهتر این جمعیت درج شده که از این قرار است: بنیانگذاران، رهبران، مکان های فعالیت، شهدای سازمان، ادبیات سازمان، طیف و جناح سیاسی، ارگان رسمی، تبیین نشانه، تاریخچه، هدف ها، راهبردها، روش ها. در فصل دوم سیاست های کلی جمعیت موتلفه اسلامی در زمینه های داخلی خارجی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، انتخاباتی، تامین مالی و ارتباطی تبیین می گردد. سومین فصل شامل معرفی دیدگاه های جمعیت موتلفه اسلامی درباره اصل نظام جمهوری اسلامی، اسلامیت، جمهوریت، قانون اساسی، ولایت فقیه، امام خمینی (ره)، مقام معظم رهبری، رابطه دین و سیاست، آمریکا، رژیم اشغالگر قدس، و انگلستان است. در فصل چهارم عملکرد انتخاباتی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جمعیت موتلفه اسلامی ارزیابی می گردد. در بخش پایانی که به "جمع بندی و نتیجه گیری "اختصاص یافته، از آینده قابل پیش بینی موتلفه و انشعاب های احتمالی صحبت شده است. فهرست منابع پایان بخش کتاب است.

 

جمهوری خواهی: نظریه ای در آزادی و حکومت

نویسنده: فیلیپ پتی، مترجم: فرهاد مجلسی پور، تهران: شیرازه، تعداد صفحه: 504، نوبت چاپ: اول، شمارگان: 1100 نسخه، قیمت: 40000ریال.

نویسنده در این کتاب به مفهوم "جمهوری خواهی "به منزله یک اندیشه سیاسی توجه نموده است. بخش اول کتاب درباره نظریه آزادی به مثابه عدم سلطه در میان جمهوری خواهان قرن هجده و نوزده میلادی است. در بخش دوم در خصوص نتایجی که کاربرد نظریه یاد شده در زمینه سیاست گذاری، قوانین اساسی، تاسیس دموکراسی، کنترل قدرت و رابطه جامعه مدنی و دولت دارد، بحث و بررسی می شود". نویسنده کتاب مدعی است که چنان چه این تعریف از آزادی [آزادی به منزله عدم سلطه] پذیرفته شود. آن گاه اندیشه ای که حول آن شکل می گیرد که او آن را اندیشه جمهوری خواهی می داند می تواند به عنوان بدیلی برای انواع اندیشه های لیبرال و جامعه گرایانه مطرح گردد". فیلیپ پتی "با استناد به آرا و عقاید نظریه پردازان و سیاست مداران جمهوری خواه انگلستان و آمریکا در دو قرن اخیر و به ویژه تاکید بر آرا و عقاید جمهوری خواهان اولیه نشان می دهد که چگونه برداشتی که آنان از آزادی و حکومت داشتند با مفهوم آزادی به مثابه عدم سلطه، هم سو و حتی منطبق بوده است. او سپس به بررسی عوامل و وقایعی می پردازد که باعث شدن این برداشت از آزادی و این اندیشه، جای خود را به مکاتبی بدهد که یا مدافع آزادی ها مثبت بودند یا آزادی های منفی او بر این نظر است که هم اکنون، هم در سطح نظری و هم از نقطه نظر کارکردی می توان با تعریف آزادی به منزله عدم سلطه اندیشه سیاسی را بنیان گذاشت که از تحرک لازم برای ارائه یک توصیف مانع و جامع از نظامی سیاسی که در آن آزادی به بهترین وجهی رعایت گردد، برخوردار باشد.

 

خاطرات حجه الاسلام و المسلمین علی اکبر ناطق نوری

تدوین: مرتضی میردار، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی، تعداد صفحه: 328، نوبت چاپ: اول، شمارگان: 3000 نسخه، قیمت: 21000ریال.

آقای ناطق نوری در خاطرات خود که در دو جلد تدوین شده مشکلات سیاسی اجتماعی و اقتصادی، قبل از انقلاب، اوایل انقلاب و توطئه های ضد انقلاب و جنگ تحمیلی را تشریح می کند. جلد نخست کتاب مربوط به دوران نوجوانی و جوانی ایشان تا سال های اول انقلاب، زمان دولت موقت آغاز و جنگ تحمیلی است. در جلد دوم مسائل دوران وزارت کشور، جنگ، مسائل مجلس دوم، قطع نامه 598، عزل آقای منتظری، شکل گیری مجمع روحانیون، فوت امام، مجلس سوم، دولت هاشمی، مجلس چهارم و پنجم، انتخابات ریاست جمهوری دوره ششم، مجلس شورای اسلامی، همکاری با دولت خاتمی در مجلس پنجم و. ...مطرح خواهد شد. صفحات پایانی این کتاب به تصاویر اسناد و عکس هایی از حجت الاسلام ناطق نوری، فهرست تفصیلی اسناد، گاهشمار زندگی نامبرده، فهرست منابع و فهرست اعلام اختصاص دارد.

 

درس نامه انقلاب اسلامی

تدوین: حمید احمدی و علی الهامی و مرتضی شیرودی، قم: موسسه اندیشه و فرهنگ دینی، تعداد صفحه: 208، نوبت چاپ: اول.

 

درس هایی از انقلاب: انتظار

نویسنده: علی صفایی حائری، قم: لیله القدر، نوبت ویرایش: سوم، تعداد صفحه: 224، نوبت چاپ: اول، شمارگان: 3000 نسخه، قیمت: 10000ریال.

 

درس هایی از انقلاب: تقیه

نویسنده: علی صفایی حائری، قم: لیله القدر، نوبت ویرایش: سوم، تعداد صفحه: 244، نوبت چاپ: اول، شمارگان: 3000 نسخه، قیمت: 12000ریال.

 

درس هایی از انقلاب: قیام

نویسنده: علی صفایی حائری، قم: لیله القدر، نوبت ویرایش: سوم، تعداد صفحه: 296، نوبت چاپ: اول، شمارگان: 3000 نسخه، قیمت: 14000ریال.

 

در عرصه اصلاحات و نوگرایی دینی: بیست مقاله اعتقادی اجتماعی و سیاسی

نویسنده: عبدالعلی بازرگان، تهران: شرکت سهامی انتشار، تعداد صفحه: 372، نوبت چاپ: اول، شمارگان: 2000 نسخه، قیمت: 27500ریال.

مجموعه حاضر مشتمل است بر بیست مقاله که نیمی از مقالات آن درباره نوگرایی دینی، اصلاحات، جامعه مدنی، حقوق بشر و مسائلی از این قبیل بوده که عمدتا پس از تحولات دوم خرداد 1376و متاثر از آن نگاشته شده است. برخی دیگر از مقالات نیز مانند": جنگ های پیامبر"، "فتوحات پس از پیامبر "و "ملاحظاتی پیرامون آیات قتال"، در حال و هوای دهه اول انقلاب و در ارتباط با جنگ به رشته تحریر درآمده است. تعدادی دیگر از مقالات نیز با موضوع وحی، قرآن، شب های قدر و حقوق زنان نوشته شده است.

 

راز دل سپردگی

نویسنده: علی شیرازی، ویراستار: محمدحسن استادی مقدم، قم: خادم الرضا (ع)، تعداد صفحه: 128، نوبت چاپ: اول، شمارگان: 3000 نسخه، قیمت: 8000ریال.

نویسنده در این کتاب، برخی جریانات و رویدادهای مهم سیاسی و اجتماعی سال های اخیر کشور را بر پایه اعتقاد به اصل ولایت فقیه، تجزیه و تحلیل کرده است. عناوین مطالب کتاب بدین قرار است: 1 دفاع از نظارت استصوابی، نفی حاکمیت غربی هاست، 2 پرده کنار رفته است، چاره سازان همت کنند، 3 دست نفوذی ها رو شده است، مواظب خودتان باشید، 4 هدف مدعیان اصلاح طلبی، نفی حاکمیت دینی است، 5 قانون اساسی باید تکمیل شود، 6 چرا متولیان استقلال و امنیت کشور به وظیفه خود عمل نمی کنند، 7 چرا قوه قضاییه قاطعیت ندارد، 8 اشتباه تایپی یا تغییر قانون اساسی! 9 نظام مهم تر است یا یاران نیمه همراه!، 10 جنگ آمریکا با ایران یا زمینه سازی سقوط ایالات متحده، 11 برخورد با احزاب قانون شکن، ضرورتی اجتناب ناپذیر است، 12 رسوایی و شکست، نتیجه تلاش امریکایی ها و غافلان داخلی، 13 قوه قضاییه قاطعانه اقدام کند، 14 چرا با متخلفان برخورد قاطع نمی شود، 15 واقعیت های پشت پرده را به مردم بگویید، 16 جنگ با نظام اسلامی ایران، دشمن را پشیمان خواهد کرد، 17 هشدار جدی مردم به مدعیان اصلاح طلبی.

 

روزشمار جنگ ایران و عراق: آخرین تلاشها در جنوب: پیامدهای عملیات کربلای 5 در منطقه و جهان

نویسندگان: محمدحسین جمشیدی و محمود یزدان فام، ویراستار: محسن رشید و دیگران، تهران: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ، تعداد صفحه: 644، نوبت چاپ: اول، شمارگان: 2500 نسخه، قیمت: 35000ریال.

این کتاب چهل و هفتمین جلد از مجموعه "روزشمار جنگ ایران و عراق" است که وقایع مربوط به جنگ در ماه پایانی سال 1365 و 22 روز نخست سال 1366 را در بر می گیرد و با آغاز عملیات تکمیلی کربلای پنج و پیامدهای آن شروع و با اتمام عملیات کربلای 8 پایان می پذیرد. کتاب در مجموعه شامل 533 گزارش درباره جنگ و موضوعات مربوط به آن در مقطع یاد شده است که طی آنها تلاش شده مهم ترین حوادث این دوره در حوزه جنگ زمینی، هوایی و دریایی، همچنین اخبار و گزارش های سیاسی و اقتصادی معطوف به جنگ، به صورت روزانه ارائه می شود. در این کتاب، موضوعات مربوط به جنگ در سه سطح ملی، منطقه ای و جهانی مورد توجه قرار گرفته اند و اقدامات و مواضع افراد، گروه ها، کشورها و سازمان های بین المللی در خصوص جنگ مطرح شده است. شرح نبردهای ایران و عراق در جبهه های زمینی، جنگ شهرها و حملات هوایی، اوضاع کردستان دو کشور، همچنین حوادث خلیج فارسی، مهم ترین حوزه گزارش های کتاب است. در مرتبت بعدی نگاه نویسنده به اوضاع داخلی و روابط خارجی ایران و عراق با توجه به موضوعات نظامی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است. مناسبات و اقدامات بین الملللی در سطح منطقه ای و جهانی به صورت دو جانبه و چند جانبه با توسل به ابزارهای گوناگون دیپلماتیک ومالی و تسلحاتی، حوزه سوم گزارش های این روزشمار است. در مقدمه، به موضوعات اساسی دوران یاد شده، ذیل این عناوین اشاره شده است: پایان سال سرنوشت؛ تغییر میدان اصلی نبرد، عملیات های زمینی؛ حملات هوایی عراق؛ دعوت کویت از ابر قدرت ها؛ تامین تسلیحات؛ مواضع جدید سوریه و لیبی؛ تلاش های منطقه ای حامیان عراق؛ همسویی دو ابرقدرت؛ روابط عراق با آمریکا و شوروی؛ اوضاع اقتصادی ایران؛ اوضاع اقتصادی عراق. کتاب با عکس هایی از حوادث و شخصیت های سیاسی دوران مورد بحث همراه شده و با گزارش روزشمار (به صورت فهرست حوادث) و نمایه اسامی به پایان می رسد.

 

روشنفکران دینی و مدرنیته در ایران پس از انقلاب

نویسنده: مسعود پدرام، تهران: گام نو، تعداد صفحه: 210، نوبت چاپ: اول، شمارگان: 1400 نسخه، قیمت: 17000ریال.

نویسنده در این کتاب مواجهه روشنفکران دینی پس از انقلاب اسلامی را با مدرنیته، تجزیه و تحلیل می کند. بررسی آرای دکتر علی شریعتی، دکتر رضا داوری و دکتر عبدالکریم سروش در خصوص مدرنیسم محتوای کتاب حاضر است. به عبارت دیگر، مؤلف تلاش کرده اندیشه دینی این افراد را در دوران گفتمان مدرنیته ارزیابی کند؛ این که تا چه اندازه از آموزه های فلسفی غربی و گفتمان های مدرنیته وام گرفته اند و در اندیشه های خود به کار بسته اند. «به بیان دقیق تر این نوشتار نشان می دهد که چگونه انگارهای "داوری" و " سروش"، همتلی خود را در غرب، به ترتیب در رویکرد هیدگری و فلسفه تحلیلی می یابد. در حالی که برداشتی نو از شریعتی در سال های اخیر نشان می دهد که انگارهای او با نظریه اقتصادی مکتب فرانکفورت همسازی بیشتری دارد.

نویسنده در مقدمه می نویسد: در پی نیاز به تدوین یک نظریه اجتماعی و یک نظریه سیاسی مناسب در طول یک دهه پس از انقلاب شاهد تکوین و رشد دو گرایش رقیب هستیم که از سوی "داوری" و "سروش" در پی محقق شدن انگارهای شریعتی، و در پاسخ به نیاز جامعه به یک نظریه اجتماعی ارائه می شود. اما در اواخر دهه دوم که نشانه هایی از افول در نظریات داوری و سروش نمایان می شود، برای تدوین یک نظریه اجتماعی و یک نظریه سیاسی، بازسازی انگارهای شریعتی به عنوان یک امکان، نگاه هایی را در جامعه فکری به خود جلب می کند. مباحث کتاب در پنج فصل سامان یافته است. در فصل اول تعریفی از "سنت و مدرنیته" به دست داده می شود که شامل پنج گفتار است: 1 رویارویی سنت و مدرنیته و ظهور روشنفکری دینی، 2 اسلام، سنت و مدرنیته، 3 بازاندیشی در مدرنیته، 3 درون مایه عقلانیت در جریان های فکری اسلامی، 5 سه مدل از رویارویی سنت و مدرنیته. در فصل دوم طی دو گفتار از "زمینه تاریخی اندیشه های مدرن اسلامی" صحبت می شود: 1 تأثیر روشنفکران مسلمان عرب و هندی، 2 اسلام و مدرنیته در ایران معاصر. فصل سوم با عنوان "چالش مدرنیته و بازخیزی اسلام سنتی" از سه گفتار تشکیل شده است: 1 اسلام سنتی، 2 غربزدگی، واژه کانونی غرب ستیزی، 3 چالش فلسفی مدرنیته. فصل چهارم که "مدرنیسم اسلامی" نام گرفته متشکل از دو گفتار 1 تلاش های اولیه بازرگان، 2 بازسازی مدرنیسم اسلامی در اندیشه های سروش است. آخرین فصل نیز با عنوان "اسلام انتقادی" درباره اندیشه های شریعتی است. کتاب با یادداشت ها، کتاب شناسی و نمایه به پایان می رسد.

 

ریشه های اجتماعی دیکتاتوری و دموکراسی (نقش ارباب و دهقان در روند نوین سازی)

نویسنده: برینگتن مور، مترجم: یوسف نراقی، تهران: نشر و پژوهش فرزان روز، تعداد صفحه: 576، نوبت چاپ: اول، شمارگان: 1100 نسخه، قیمت: 55000ریال.

"برینگتن مور" متولد 1913 در این کتاب با بررسی تطبیقی شش کشور بزرگ، نشان می دهد که انقلاب های بورژوایی (بریتانیا، فرانسه، آمریکا)، ارتجاعی / فاشیستی (آلمان و ژاپن قبل از جنگ دوم)، و دهقانی / کارگری (رژیم های کم.نیستی) چگونه شکل گرفته اند و نقش وضعیت و طبقات اجتماعی در آنها چه بوده است. هدف نگارنده کتاب تبیین نقش های سیاسی متعددی است که طبقات بالای زمین دار و جامعه دهقانی در گذار از جوامع مبتنی بر کشاورزی (جوامعی که در آن اکثریت وسیعی از مردم از طریق کشاورزی امرار معاش می کردند) به جوامع صنعتی مدرن ایفا کرده اند. به دیگر سخن، در این کتاب سعی شده است اوضاع تاریخی متعددی که تحت تأثیر آن طبقات یاد شده به نیروی اصلی پیدایش نوعی از دموکراسی پارلمانی غربی، و دیکتاتوری های راست یا چپ، یعنی رژیم های فاشیستی و کمونیستی تبدیل شده کشف و بررسی شود. بدین سان در بخش اول کتاب مسیر دموکراتیک و سرمایه دارانه به سوی شکل گیری جهان نوین بررسی شده است. بخش دوم بحثی است در خصوص فاشیسم، کمونیسم، و دموکراسی پارلمانی نوع آسیایی به ترتیب در کشورهای ژاپن، چین، و هند که مسائل ارضی در آنها همچنان حاد باقی مانده است.

 

شهید بهشتی معمار نظام نوین قضایی اسلامی: یادمان همایش فرهنگ ایثارگری و قوه قضاییه

تهران: قوه قضاییه، مرکز مطبوعات و انتشارات، تعداد صفحه: 80، نوبت چاپ: اول، شمارگان: 300 نسخه، قیمت: 4000ریال.

"دفتر امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم "قوه قضاییه در استان اصفهان به منظور بررسی و تبیین "دیدگاه های نظری و سیره عملی شهید بهشتی در مورد قوه قضاییه"، "یادمان همایش فرهنگ ایثارگری و قوه قضاییه "را برگزار نمود. مطالب کتاب در شش فصل به معرفی دیدگاه ها و نقش شهید بهشتی در فرایند ایجاد ساختار قوه قضاییه اختصاص دارد که عبارت اند از1: نگاهی به خصوصیات شهید بهشتی، 2 شهید بهشتی و ساختار نظام قضایی جمهوری اسلامی، 3 شهید بهشتی و ویژگی های مطلوب برای دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران، 4 دیدگاه شهید بهشتی در زمینه رابطه دستگاه قضایی و رهبری نظام، 5 تعامل قوه قضاییه با قوای دیگر نظام از منظر شهید بهشتی، 6 رابطه دستگاه قضایی و مردم از منظر شهید بهشتی. پایان بخش کتاب مطالبی است با عنوان "شهید بهشتی از دیدگاه های صاحب نظران در مورد لایحه قصاص. "

 

کرانه های نور(جلد اول)

نویسنده: موسسه فرهنگی وهنری قدرولایت، تهران: موسسه فرهنگی قدر ولایت، تعداد صفحه: 520، نوبت چاپ: اول، شمارگان: 2100 نسخه، قیمت: 25000ریال.

در کتاب دو جلدی حاضر تلاش شده دستاوردهای انقلاب اسلامی تقسیم بندی و تبیین گردد. کتاب از دو باب تشکیل شده است. باب اول درباره دستاوردهای جهانی انقلاب اسلامی است و باب دوم به معرفی دستاوردهای داخلی انقلاب اسلامی اختصاص دارد. در جلد اول ابتدا دستاوردهای جهانی انقلاب اسلامی معرفی شده که برخی از آن عبارت است از: اثبات عدم جدایی دین از سیاست؛ اثبات غلبه ایمان و وحدت مردم بر هر قدرت نظامی؛ اثبات توانایی علما و روحانیون در رهبری انقلاب و اداره حکومت؛ از انزوا در آمدن اسلام و تشیع، گسترش اسلام گرایی در جهان؛ رشد اسلام گرایی در خاور میانه و آسیای مرکزی؛ ایجاد وحدت بین شیعه و سنی؛ تحقیر استکبار جهانی؛ صدور انقلاب؛ قدرت و عزت یافتن ایران در جهان و منطقه؛ افشای چهره واقعی کشورهای غربی؛ بیداری ملت های مسلمان؛ ایجاد امت اسلامی؛ ارائه الگوی مبارزه به مسلمانان دنیا؛ پشتیبانی از نهضت های اسلامی و غیر اسلامی؛ جهانی کردن مبارزه با رژیم اشغالگر قدس. در باب دوم دستاوردهای داخلی انقلاب اسلامی تبیین می گردد. در این جلد دستاوردهای سیاسی و حکومتی و سپس، فرهنگی و مذهبی معرفی شده که پاره ای از آن بدین قرار است: استقلال سیاسی؛ قطع دخالت های اجانب در امور ایران؛ تبدیل ایده حکومت سلطنتی به جمهوری؛ از بین رفتن ساواک؛ ایجاد حکومت اسلامی؛ آزادی؛ برگزاری 23 انتخابات؛ تشکیل شورای اسلامی شهر و روستا؛ مردمی بودن مسئولین نظام؛ انتخابات واقع نمایندگان مجلس توسط مردم؛ تعهد و سلامت مجلس، استقلال واقعی مجلس؛ آزادی بیان و رای نمایندگان مجلس؛ تصفیه قضات و مسئولین بلند پایه فاسد قوه قضاییه؛ اصلاح و اسلامی شدن قوانین جزایی؛ اصلاحات و تحولات زندان ها؛ ورود روحانیون در امور سیاسی؛ احیای و حاکمیت ولایت فقیه؛ وحدت حوزه و دانشگاه؛ خود باوری و استقلال فرهنگی؛ تغییر ارزش ها و آرمان ها و الگوهای فرهنگی؛ توسعه و تقویت فرهنگ نماز؛ گسترش فرهنگ قرآنی؛ احیای نماز جمعه؛ برچیدن مشروب فروشی ها؛ از بین رفتن کاباره ها؛ از بین رفتن فساد کنار دریاها؛ کاهش روابط نامشروع؛ از بین رفتن ابتذال فرهنگی.

 

کرانه های نور(جلد دوم)

نویسنده: موسسه فرهنگی وهنری قدرولایت، تهران: موسسه فرهنگی قدر ولایت، تعداد صفحه: 412، نوبت چاپ: اول، شمارگان: 2100 نسخه، قیمت: 20000ریال.در جلد دوم کتاب "کرانه های نور" مجموعه ای از دستاوردهای انقلاب اسلامی در عرصه داخلی و با این موضوعات تدوین شده است: زن و خانواده، مسائل عمومی اجتماعی، آموزش و پرورش، دانشگاه ها، سیاست های اقتصادی، توسعه و پیشرفت اقتصادی، روستاها و مناطق محروم، نیروهای مسلح و مسائل اجتماعی و فرهنگی، و مسائل سیاسی و نظامی نیروهای مسلح. کتاب دو جلدی حاضر مشتمل بر 173 دستاورد انقلاب است که در پایان، فهرست منابع و ماخذ آمده است.

 

کردستان و مناطق اهل سنت ایران: استحقاق ها و عملکردها

نویسنده: محمد قدمی، تهران: نشر آنا، تعداد صفحه: 412، نوبت چاپ: اول، شمارگان: 5500 نسخه، قیمت: 28000ریال.

کتاب حاضر مجموعه مباحثی است در باب نقد و ارزیابی بیست سال عملکرد انقلاب اسلامی و دولت مرکزی ایران پس از پیروزی انقلاب در مناطق کرد نشین و قومیت نشین ایران". نویسنده ناراستی و قصور عملکردها را در مقابل استحقاق ها قرار داده و ارزیابی نموده است. "وی معتقد است که همبستگی و وفاق کردستان و قومیت ها با حکومت مرکزی، تنها در صورت توسعه مشارکت بومی و منطقه ای و به تبع آن ایجاد امنیت فراگیر و درون زا به علاوه سازندگی و آبادانی این مناطق، تحقق خواهد یافت و این مولفه ها با همدیگر روابط دو طرفه و شبکه ای دارند، این بحث ها و نوشته ها در کنار مقولات مربوط به حقوق قومیت ها (کرد، بلوچ، ترکمن، اعراب و (...و اقلیت های دینی و سایر تحلیل های مرتبط با روند اصلاحات در ایران و چالش های پیش آمده و پیش رو، به همراه بحث های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی متفرقه به انضمام بحثی اساسی در آرمان های ملت و نسل جوان در دهه سوم انقلاب، گردآوری شده و به صورت مجموعه حاضر در آمده است. " مباحث پیش گفته در سه بخش سازمان یافته اند. بخش اول از پنج فصل تشکیل شده و به نقد سه مولفه، "همبستگی"، "مشارکت و امنیت "و "سازندگی در کردستان و مناطق اهل سنت ایران "اختصاص یافته، همچنین نگاه کوتاهی است به فرهنگ و ادب و هنر در کردستان، نیز بررسی وضعیت حقوق قومی در این منطقه. موضوع اصلی بخش دوم "قومیت ها، روند اصلاحات در ایران و چالش ها " است. در بخش سوم، مباحثی در باب آرمان های ملت و جوانان امروز، نیز پیشنهادهای نویسنده درج گردیده است.

 

گروگان گیری و آغاز جنگ ایران و عراق

نویسنده: حمید حبیبی، ویراستار: امیرعباس رجبی، قم: دفتر نشر معارف، تعداد صفحه: 264، نوبت چاپ: اول، شمارگان: 3000 نسخه، قیمت: 14000ریال.

 

نظریه انقلاب مارکس: دولت و بروکراسی

نویسنده: هال دریپر، مترجم: حسن شمس آوری، تهران: نشر مرکز، تعداد صفحه: 848، نوبت چاپ: اول، شمارگان: 1400 نسخه، قیمت: 80000ریال.

این کتاب، درباره نظریه سیاسی مارکس، نیز خط مشی عملی او در سیاست نوشته شده است. اتکای نویسنده در این بررسی گسترده، بر متن اصلی آثار مارکس، و عملکرد سیاسی او نه تعبیرها و تفسیرهای بعدی آن بوده است. در کتاب، ابتدا تکامل سیاسی "مارکس جوان "بررسی و گزارش می شود؛ آن گاه نظریات دولت مارکس و نظریاتش در باب گونه های مختلف دولت در جوامع قدیم و جدید، تشریح می گردد. یادداشت های ارجاعی متن، منابع و ماخذ گوناگون لاتین، و نمایه اسامی در انتهای کتاب آمده است. گفتنی است "هال دریپر ( 1914 1990) مولف این اثر بزرگ، نه تنها نظریه پرداز بلکه از فعالان سخت کوش جنب کارگری امریکا بود. "

 

نظریه پردازی انقلاب ها

نویسنده: جان فارن، مترجم: فرهنگ ارشاد، تهران: نشر نی، تعداد صفحه: 392، نوبت چاپ: اول، شمارگان: 1650 نسخه، قیمت: 30000ریال.

نه فصل این کتاب متضمن مقالاتی است درباره انقلابها که افراد مختلف آن را تحریر نموده اند. در کتاب نظریه پردازی انقلابها بعضی از نامدارترین اندیشمندان به بررسی نقادانه بسیاری از چارچوبهای نظری پرداخته و در فهم انقلاب کوشش کرده اند. رویکردهای نظری در این کتاب بر محور مفاهیم و جستارهایی از قبیل دولت و کارگزاران انقلابها، نظریه ساختگرایی، الگوهای نخبگی و نظریه های جمعیت شناختی مطالعات قومی/ نژادی، مطالعات فرهنگی، و فمنیسم قرار دارد؛ از لحاظ زمانی، کتاب به دوره تاریخی بین انقلاب فرانسه در اواخر قرن هجدهم تا تحولات اروپای شرقی در اواخر قرن بیستم می پردازد؛ هر چند گاهی به رویدادهای پیش از این دوره نیز پرداخته است.... عناوین مقالات کتاب بدین قرار است: نقاط قوت و ضعف یک سنت نظری/ جف گودوین، نظریه های ساختاری درباره انقلاب/ تیموتی ویکام کراولی، ستیزه نخبگان و بسیج توده ای از مدیچی تایلسین/ ریچارد لاکمن، افزایش جمعیت و بحرانهای انقلابی/ جک گلدستون، بازنگری کارگزاری/ اریک سلبین، جنسیت و انقلابها/ والنتین م.مقدم، نژاد فرایند انقلابهای آمریکایی/ کریستوفر مک اولی، نقش فرهنگ و مطالعات فرهنگی در بازشناسی انقلابها/ جان فورد و چرا اندکی از انقلابها پیروز شده و بسیاری شکست خورده اند/ جان فورن.

 

نقدهای بی پاسخ: براندازی خاموش

نویسنده: انبارلویی - محمدکاظم، تهران: موسسه تحقیقاتی و انتشاراتی نور، تعداد صفحه: 472، نوبت چاپ: اول، شمارگان: 2000 نسخه، قیمت: 20000ریال.

نویسنده معتقد است: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تلاش برای سرنگونی این نظام همواره در دستور کار امریکا بوده است. "پس از رحلت امام (ره) استراتژی برخورد با جمهوری اسلامی تحت عنوان "براندازی خاموش" در دستور کار دشمنان انقلاب قرار گرفت که چیزی جز طرح بازسازی شده فروپاشی شوروی در ایران نیست". این کتاب حاوی مقالات و یادداشت های کوتاهی است که از سال 1377 تا تیرماه 1378 در روزنامه رسالت به چاپ رسیده است. نویسنده در این نوشته ها تلاش کرده رویدادهای سیاسی و اجتماعی کشور و به ویژه تنش ها و درگیری ها را از منظر ارتباط با پروژه "براندازی خاموش" تبیین کند. در کتاب مجموعه 109 مقاله یا نوشته به طبع رسیده است.

 

هاشمی رفسنجانی: سخنرانیهای سال 1362

زیر نظر: محسن هاشمی، ویراستار: قادر باستانی، تهران: دفتر نشر معارف انقلاب، تعداد صفحه: 596، نوبت چاپ: اول، شمارگان: 3000 نسخه، قیمت: 35000ریال.

حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی در سال 1362 ریاست مجلس شورای اسلامی را بر عهده داشت. در این کتاب متن سخنرانی های ایشان در این سال که به مناسبت های مختلف و در جمع گروه های مختلف ایراد شده به چاپ رسیده است. در مقدمه، اوضاع و احوال کشور در سال 1362 به اختصار بازگو شده و در پایان کتاب فهرست تفصیلی سخنرانی ها و سپس نمایه اسامی آمده است.

 

همایش رقابت های سیاسی و امنیت ملی

تهیه کننده: محمدرضا تاجیک، تهران: فرهنگ گفتمان، تعداد صفحه: 328، نوبت چاپ: اول، شمارگان: 2200 نسخه، قیمت: 23000ریال.

در کتاب حاضر مجموع مقالات همایش "رقابت سیاسی و امنیت ملی "که در سی ام مهرماه و اول آبان ماه 1380برگزار شده تدوین و چاپ شده است. موضوعات پنجگانه تخصصی همایش عبارت بودند از1: تاثیر رقابت های سیاسی بر امنیت ملی، 2 ارزش ها و ضد ارزش ها در رقابت های سیاسی، 3 قانون گرایی و قانون گریزی در رقابت های سیاسی، 4 افراطی گری و اعتدال در رقابت های سیاسی، 5 تعامل گروه های سیاسی داخل نظام با اپوزیسیون خارج نظام. کتاب از شش فصل تشکیل شده است. فصل اول شامل گزارش و سخنرانی های افتتاحیه همایش است. فصل دوم تا ششم، هر فصل، شامل "مقالات" "سخنرانی ها"ی مربوط به یکی از موضوعات پنجگانه است. در فصل دوم، سه مقاله در موضوع "ارزش ها و ضد ارزش ها و تاثیر آن در رقابت های سیاسی "آمده که عبارت اند از: ادب دینی اختلاف/ مهریزی؛ بررسی های اجمالی پیرامون رقابت های سیاسی و اثرات آن بر امنیت ملی/ اسدالله بادامچیان؛ ارزش ها و ضد ارزش ها در رقابت های سیاسی/ عطای الله مهاجرانی؛ در این فصل همچنین شش نفر از نمایندگان احزاب سیاسی مختلف درباره موضوع یاد شده دیدگاه های خود را عرضه می کنند که عبارت اند از": مجمع جانبازان انقلاب اسلامی"، "حزب مدافعین پیام دوم خرداد"، "کانون اسلامی فارغ التحصیلان شبه قاره هند"، "حزب اسلامی رفاه کارگران"، "حزب تمدن اسلامی"، "خانه کارگر. " فصل سوم به موضوع "افراطی گری، اعتدال و تاثیر آن بر رقابت های سیاسی "اختصاص دارد و شامل دو مقاله است که عبارت اند از": ریشه های افراطی گری و اعتدال در رقابت های سیاسی/ جمیله کدیور "و "تعادل و عدم تعادل در جامعه/ حسن غفوری فرد"، سپس سخنرانی های کوتاه نمایندگان احزاب سیاسی زیر پیرامون موضوع است": کانون همبستگی فرهنگیان ایران"، "استاد دانشگاه و روزنامه نگار"، "جمعیت زنان جمهوری اسلامی ایران"، "حزب فرزندان ایران"، "کانون اسلامی نمایندگان ادوار مجلس "و "حزب وحدت ایران اسلامی. "فصل چهارم مشتمل است بر سه مقاله درباره "تعامل گروه های سیاسی داخل نظام با اپوزیسیون خارج از نظام "که عبارت اند از": اپوزیسیون ایرانی و استراتژی عبور از شکاف/ محمدرضا تاجیک"، "سخنرانی آقای مصطفی کواکبیان "و "سخنرانی نماینده خانه احزاب/ سید حسین موسوی تبریزی. "در ادامه دیدگاه های شش تن از نمایندگان احزاب سیاسی مختلف در این باره طی سخنان کوتاهی عرضه شده است. پنجمین فصل شامل مقالات و سخنرانی هایی درباره "قانون گرایی و قانون گریزی و تاثیر آن بر رقابت های سیاسی " است. در این فصل دو مقاله تخصصی (ملاحظات حقوقی در رقابت های سیاسی/ حسن ره پیک "و "سخنرانی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی/ محسن آرمین"، سپس گزارش کمیته مصاحبه با فعالان سیاسی، همچنین دیدگاه 9 نفر از نمایندگان احزاب و فعالان سیاسی پیرامون دلایل قانون گریزی، راه های قانونی رقابت های سیاسی و ملاحظات حقوقی در عرصه رقابت های سیاسی عرضه شده است. در فصل ششم با موضوع "تاثیر رقابت های سیاسی بر امنیت ملی"، دو مقاله درباره خطوط قرمز نظام و رابطه بین رقابت سیاسی و منافع ملی، به ترتیب از "اصغر افتخاری "و "محمد جواد لاریجانی "آورده شده سپس تشریح دیدگاه های ده نفر از نمایندگان احزاب و فعالان سیاسی در این زمینه، فراهم آمده است."

 

چاپ مکرر

آثار و نتایج انقلاب اسلامی ایران

نویسنده: محمدباقر حشمت زاده، تهران: دانش و اندیشه معاصر، تعداد صفحه: 56، نوبت چاپ: سوم تا ششم، شمارگان: 2500 نسخه، قیمت: 4350ریال.

هر چهار چاپ سوم تا ششم این کتاب با همین مشخصات در سال 82 منتشر شده است.

 

از اعتصاب کارکنان صنعت نفت تا پیروزی انقلاب اسلامی

نویسنده: سعید تائب، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی، تعداد صفحه: 256، نوبت چاپ: اول، شمارگان: 3000 نسخه، قیمت: 16000ریال.

 

انقلاب اسلامی و نهضت های ملی مذهبی معاصر ایران

نویسنده: احمد سامعی، ویراستار: ابوالفضل رحیمی، تهران: چکاد و امیربهادر، تعداد صفحه: 232، نوبت چاپ: 2، شمارگان: 3000 نسخه، قیمت: 11000ریال.

 

تئوری های انقلاب

نویسنده: آلوین استانفورد کوهن، مترجم: علیرضا طیب، تهران: قومس، نوبت ویرایش: دوم، تعداد صفحه: 308، نوبت چاپ: 4، شمارگان: 4000 نسخه، قیمت: 21000ریال.

 

چارچوبی برای تحلیل 3و شناخت انقلاب اسلامی در ایران

نویسندگان: محمدحسین اسکندری و اسماعیل دارابکلائی، باهمکاری: محمدباقر حشمت زاده، تهران: دانش و اندیشه معاصر، تعداد صفحه: 400، نوبت چاپ: سوم، شمارگان: 1500 نسخه، قیمت: 20700ریال.

 

خاطرات مرضیه حدیدچی (دباغ)

نویسنده: مرضیه دباغ، به اهتمام: محسن کاظمی، تهران: سوره مهر، تعداد صفحه: 324، نوبت چاپ: دوم، شمارگان: 2200 نسخه، قیمت: 17000ریال.

 

خاطراتی از شهید رجایی: حدیث جاودانگی

نویسنده: حسن عسکری راد، تهران: موسسه فرهنگی منادی تربیت، تعداد صفحه: 220، نوبت چاپ: سوم، شمارگان: 3000 نسخه، قیمت: 11000ریال.

دیباچه ای بر جامعه شناسی سیاسی ایران دوره جمهوری اسلامی ایران

نویسنده: حسین بشیریه، تهران: نگاه معاصر، تعداد صفحه: 196، نوبت چاپ: دوم، شمارگان: 3300 نسخه، قیمت: 15000ریال.

 

ایران و جامعه اطلاعاتی

اجلاس جهانی سران درباره جامعه اطلاعاتی

نویسنده: کاظم معتمدنژاد، تهران: مرکز پژوهش های ارتباطات، تعداد صفحه: 244، نوبت چاپ: اول، تیراژ: 1000نسخه، قیمت: 22500ریال.

جلد اول از کتاب حاضر "دارای مقدمه و شش بخش است مقدمه به اهمیت و ضرورت مشارکت فعال ایران در "اجلاس جهانی سران درباره جامعه اطلاعاتی" اختصاص یافته است. در بخش یکم، چشم اندازهای جهانی جامعه اطلاعاتی و در بخش دوم، چگونگی برگزاری این اجلاس و کوشش ها و فعالیت های "اتحادیه بین المللی ارتباطات دور"، برای تهیه مقدمات اجلاس جهانی مذکور بررسی می شوند. به دنبال آنها، در بخش سوم، جریان برگزاری نخستین گرد همایی کمیته تدارک این اجلاس جهانی و نشست تکمیلی این گردهمایی برای مشخص کردن محورها و موضوع های مورد بحث اجلاس جهانی... معرفی می گردند. بخش چهارم به معرفی گرایش های راهبردی یونسکو در مورد اجلاس جهانی یاد شده پرداخته است و در بخش پنجم، موضوع مشارکت نهادها و سازمان های غیر دولتی وابسته به جامعه مدنی در اجلاس جهانی ژنو و دیدگاه های انتقادی آنها درباره جامعه اطلاعاتی تشریح شده اند. بخش ششم کتاب هم نخستین پیش نویس های اعلامیه اصول و برنامه عمل مورد پیشنهاد برای تصویب در اجلاس جهانی ژنو را عرضه کرده است".

 

اینترنت و جامعه

نویسنده: جیمز اسلوین، مترجمان: علی رادباوه و عباس گیلوری، تهران: کتابدار، تعداد صفحه: 246، نوبت چاپ: اول، تیراژ: 3300، قیمت: 20000ریال.

در این کتاب نویسنده با توجه به برداشت های متفاوت افراد از اینترنت و پیامدهای آن، آثار استفاده از اینترنت و ابزار و امکانات آن را شرح داده است .کتاب با مقدمه ای درباره پیدایش اینترنت و تحول در اجتماعات نوین آغاز می شود، سپس از نقش اینترنت در مفهوم سازی و انتقال فرهنگ سخن می رود . در پایان نیز، مقوله جهانی شدن، نظارت و انواع ارتباطات انسانی از طریق اینترنت بررسی و ارزیابی می شود .

 

تاثیر اطلاعات بر جامعه: بررسی ماهیت، ارزش و کاربرد اطلاعات

نویسنده: مایکل هیل، مترجم: محسن نوکاریزی، تهران: چاپار، تعداد صفحه: 370، نوبت چاپ: اول، تیراژ: 3000، قیمت: 25000ریال.

 

تکنولوژی ارتباطی و جامعه اطلاعاتی

نویسنده: یونس شکرخواه، تهران: انوشه، تعداد صفحه: 104، نوبت چاپ: اول، تیراژ: 2200، قیمت: 7000 ریال.

در کتاب حاضر، برخی رویکردهای تکنولوژی اطلاعات و تاثیر آن بر جامعه طی یازده فصل، بررسی و تحلیل شده اند .نگارنده بر این باور است که "تکنولوژی ارتباطی به طرز فزاینده ای باعث رشد آگاهی های فردی شده و فضای جوامع را دگرگون ساخته است ."به زعم وی" :ارتباطات روح زمانه است و انزوا هیچ چیز را حل نمی کند .نباید تنها به ذهن و تولید توجه داشت، بلکه باید به ابزاری نظیر ارتباطات متوسل شد .اکنون کارکرد هر جامعه ای وابسته به اطلاعات است، وابسته به تبادل موثر و کافی اطلاعات در بین اعضای جامعه .اطلاعات مفهوم ذخیره ای و انباشتی دارد، اما ارتباطات یک جریان است که بیان گر فرآیند انتقال و مبادله دانش و ارزش است ."عناوین برخی از فصول کتاب عبارت اند از" :پیش گویی های تکنولوژیک تا اینترنت"، "اینترنت، آخرین برگ انقلاب الکترونیک"، "فردای تکنولوژی های ارتباطی"، "تئوری های جوامع اطلاعاتی " و "تئوری های تکنولوژی راهبر ."

 

جامعه اطلاعاتی

نویسنده: جان فیدر، مترجمان: علی رادباوه و عباس گیلوری، تهران: کتابدار، تعداد صفحه: 148، نوبت چاپ: اول، تیراژ: 3300، قیمت: 12000 ریال.

در این کتاب جامعه اطلاعاتی از سه دیدگاه تاریخی، اقتصادی و سیاسی بررسی می شود، سپس پی آمدهای کلی و خاص هر یک از آنها که عموما به هم پیوسته و وابسته اند نقد و ارزیابی می گردد .مباحث کتاب با بررسی تاریخی فرآیندهای اطلاعاتی آغاز شده که طی آن، از ابداع خط، به مثابه ابزاری برای ذخیره اطلاعات، نظام های ذخیره صدا و داده های رقومی یاد می شود، سپس مبحث بازارهای اطلاعات و روش های دست یابی به اطلاعات از دیدگاه اقتصادی تشریح می گردد .در انتهای کتاب ابعاد سیاسی جامعه اطلاعاتی یعنی :غنا و فقر اطلاعات، و اطلاعات، دولت و شهروند بررسی و تبیین شده است .کتاب با مطالبی درباره حرفه اطلاع رسانی و نقش اطلاع رسان ها و کتابداران در جامعه به پایان می رسد .

 

رسانه های همگانی و دوران اطلاعات

نویسنده: عباس طاهری، تهران: پویند، تعداد صفحه: 112، نوبت چاپ: اول، قیمت: 4500ریال.

در کتاب حاضر به اختصار جنبه های تکنولوژیک و جنبه های سیاسی رسانه های گروهی در عصر حاضر و نحوه تاثیر آن بر فرهنگ جوامع بیان شده است .نگارنده علاوه بر آن برخی دیدگاه های نظریه پردازان جامعه اطلاعاتی، مانند :یورگن هابرماس، مارشال مک لوهان، آنتونیو گرامشی و آلوین تافلر را بررسی و تحلیل کرده است .دهکده جهانی، دگرگونی و ساختار رسانه های همگانی، آوازه گری تجاری و سیاسی، فرهنگ ماهواره ای تله کراسی و فرهنگ، تبهکاری در رسانه های همگانی، شبکه اطلاعاتی جهان گیر اینترنت، چند رسانه ها و جامعه پسا صنعتی، و جامعه اطلاعاتی مباحث اصلی کتاب را تشکیل می دهند .

 

عصر اطلاعات: اقتصاد، جامعه و فرهنگ: پایان هزاره

نویسنده: مانوئل کاستلز، مترجمان: احد علیقلیان و افشین خاکباز، ویراستار: علی پایا، تهران: طرح نو، تعداد صفحه: 504، نوبت چاپ: دوم، تیراژ: 2200نسخه، قیمت: 34000ریال.

 

عصر اطلاعات: اقتصاد، جامعه و فرهنگ: پایان هزاره

نویسنده: مانوئل کاستلز، مترجمان: احد علیقلیان و افشین خاکباز، ویراستار: علی پایا، تهران: طرح نو، تعداد صفحه: 504، نوبت چاپ: سوم، تیراژ: 1100نسخه، قیمت: 34000ریال.

 

عصر اطلاعات: اقتصاد، جامعه و فرهنگ: ظهور جامعه شبکه ای

نویسنده: مانوئل کاستلز، مترجمان: احد علیقلیان و افشین خاکباز، ویراستار: علی پایا، تهران: طرح نو، تعداد صفحه: 636، نوبت چاپ: دوم، تیراژ: 2200نسخه، قیمت: 43000ریال.

 

عصر اطلاعات: اقتصاد، جامعه و فرهنگ: ظهور جامعه شبکه ای

نویسنده: مانوئل کاستلز، مترجمان: احد علیقلیان و افشین خاکباز، ویراستار: علی پایا، تهران: طرح نو، تعداد صفحه: 636، نوبت چاپ: سوم، تیراژ: 1500نسخه، قیمت: 43000ریال.

 

عصر اطلاعات: اقتصاد، جامعه و فرهنگ: قدرت هویت

نویسنده: مانوئل کاستلز، مترجمان: احد علیقلیان و افشین خاکباز، ویراستار: علی پایا، تهران: طرح نو، تعداد صفحه: 528، نوبت چاپ: دوم، تیراژ: 1100نسخه، قیمت: 36000ریال.

 

عصر اطلاعات: اقتصاد، جامعه و فرهنگ: قدرت هویت

نویسنده: مانوئل کاستلز، مترجمان: احد علیقلیان و افشین خاکباز، ویراستار: علی پایا، تهران: طرح نو، تعداد صفحه: 528، نوبت چاپ: سوم، تیراژ: 1100نسخه، قیمت: 36000ریال.

 

ما و جامعه اطلاعاتی در 1400 هجری شمسی (مجموعه گفت وگوها)

زیر نظر: حسین رحمان سرشت، به اهتمام: ابراهیم زارعی، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی، تعداد صفحه: 98، نوبت چاپ: اول، تیراژ: 500 .

 

نظریه های جامعه اطلاعاتی

نویسنده: فرانی وبستر، مترجم: اسماعیل قدیمی، تهران: قصیده سرا، تعداد صفحه: 488، نوبت چاپ: اول، تیراژ: 2000نسخه، قیمت: 28000ریال.

در صفحات نخست کتاب آمده است" :این کتاب بررسی و ارزیابی نظریه های گوناگون اطلاعاتی موجود را آغاز می کند .فرانک وبستر شکاکانه مقصود اندیشمندان را از جامعه اطلاعاتی مورد کنکاش قرار می دهد و به رهیافت های متفاوت از پیشرفت های اطلاعاتی نظری موشکافانه می اندازد .او تفسیرهای انتقادی از نظریه های پس از جنگ جهانی، عقیده دانیل بل نسبت به جامعه اطلاعاتی فرا صنعتی، افکار آنتونی گیدنز درباره و شهر نظارت و گسترش دولت ملت، تاکید هربرت شیلر مبنی بر اینکه اطلاعات هم منافع شرکت های سرمایه داری را توجیه می کند و هم به آن استحکام می بخشد، عقیده بورگن هابرماس مبنی بر نابودی گستره همگانی، اندیشه های ژان بودریار نسبت به پست مدرنیسم و اطلاعات و مانوئل کسلز درباره شهر اطلاعاتی را گرد هم می آورد .هر نظریه پردازی ای با دقت فراوان طرح گردیده تا برای به دست آمدن ارزش واقعی اش در برابر شواهد تجربی مورد آزمون قرار گیرد .نویسنده نتیجه می گیرد در دورانی که هنوز انفجار اطلاعاتی غیر قابل تردیدی در حال وقوع است، تصور یک جامعه اطلاعاتی نا به هنگام است و ما باید ترجیحا بر اطلاعاتی سازی مناسبات حاکم تاکید نماییم .

 

نظریه های جامعه اطلاعاتی

نویسنده: فرانی وبستر، مترجم: مهدی داودی، تهران: وزارت امور خارجه، مرکز چاپ و انتشارات، تعداد صفحه: 444، نوبت چاپ: اول، تیراژ: 1000نسخه، قیمت: 20000ریال.

در این کتاب نظریه های مختلف درباره "جامعه اطلاعاتی "بررسی گردیده است .هر بخش کتاب به نظریه ای خاص و برجسته ترین هواداران آن و تجزیه و تحلیل آن نظریه اختصاص دارد .این نظریات و مفاهیم عبارت اند از" :نظریه جامعه پسا صنعتی که بر اطلاعات تاکیدی ویژه دارد"، "افکار آنتونی گیدنز درباره دولت ملی و خشونت که در آن نقش اطلاعات گردآوری شده را به منظور اعمال نظارت برجسته می کند"، "دیدگاه های هربرت شیلر درباره نیاز سرمایه داری پیشرفته به اطلاعات و رستگاری آن"، "بحث یورگن هابرماس، که حوزه عمومی و همراه با آن درستی اطلاعات را در حال زوال می بیند"، "نظریه ای که ما از جامعه فوردیستی به پسا فوردیستی در حال گذاریم یعنی جامعه ای که برای پیشرفت متکی به اطلاعات است"، "نظر ژان بودریار و دیگر طرفداران پسامدرنیسم که به انفجار نشانه ها در دوران مدرن توجه دارد"، "دیدگاه مانوئل کاستلز درباره "شهر اطلاعاتی ."

https://hawzah.net/fa/Article/View/91978/تازه-های-نشر-کتاب-انقلاب-در-گردش-هشتاد-و-دوم/?SearchText=فشارکی

 

سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران

سرشناسه : ک‍ال‍ورت‌، پ‍ی‍ت‍ر
Calvert, Peter
‏عنوان و نام پدیدآور : انقلاب و ضد انقلاب/پیتر کالورت ؛ [مترجم] حسن فشارکی.
‏مشخصات نشر : تهران: انتشارات نگاه، ‏‫۱۳۹۸.‬
‏مشخصات ظاهری : ‏‫۱۵۶ ص.‬
‏شابک : ‏‫‭978-600-376-748-5‬
‏وضعیت فهرست نویسی : فیپا
‏یادداشت : ‏‫عنوان اصلی : Revolution and counter-revolution , c1990‮.
‏یادداشت : کتاب حاضر قبلا توسط ناشران و مترجمان متفاوت منتشر شده است.
‏یادداشت : واژه‌نامه.
‏موضوع : انقلاب
‏موضوع : Revolutions
‏موضوع : ضد انقلاب و ضد انقلابیون
‏موضوع : Counterrevolutionaries
‏شناسه افزوده : ف‍ش‍ارک‍ی‌، ح‍سن، ‏‫۱۳۲۷‏-‬، مترجم
‏شناسه افزوده : Fesharaki, Hasan
‏رده بندی کنگره : ‏‫‬‭JC۴۹۱
‏رده بندی دیویی : ‏‫‬‭۳۲۱/۰۹۴
‏شماره کتابشناسی ملی : ۵۷۶۶۶۹۳
‏وضعیت رکورد : فیپا

 

http://opac.nlai.ir/opac-prod/search/briefListSearch.do?command=FULL_VIEW&id=5766693&pageStatus=1&sortKeyValue1=sortkey_&sortKeyValue2=sortkey_

 

انقلاب و ضد انقلاب

نویسنده: پیتر کالورت، مترجم: حسن فشارکی زاده، تهران: وزارت امور خارجه، مرکز چاپ و انتشارات، تعداد صفحه: 122، نوبت چاپ: اول، شمارگان: 1000 نسخه، قیمت: 6000ریال.

هدف اصلی از تدوین این کتاب بازبینی جایگاه انقلاب در نظریه اجتماعی جدید و تاکید مجدد بر ضرورت بررسی دقیق علوم اجتماعی است. نگارنده در کتاب نظریه انقلاب را به صورتی روشن مطرح کرده مباحث جدید فلسفه علم و روش شناسی را به تفصیل توضیح می دهد؛ همچنین شرایط بروز انقلاب (یا ضد انقلاب) را از دید متفکران صاحب نام جامعه شناسی شرح داده نقد و تفسیر می کند.

https://hawzah.net/fa/Article/View/91978/%D8%AA%D8%A7%D8%B2%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%86%D8%B4%D8%B1-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%A7%D9%86%D9%82%D9%84%D8%A7%D8%A8-%D8%AF%D8%B1-%DA%AF%D8%B1%D8%AF%D8%B4-%D9%87%D8%B4%D8%AA%D8%A7%D8%AF-%D9%88-%D8%AF%D9%88%D9%85?rcIds=3653

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۷/۲۸