***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

دانشکده الهیات، معارف اسلامی و ارشاد

موضوع: بررسی معنا شناختی واژه کفر در قرآن کریم

دانشجو: حسن خودروان

استاد راهنما: دکتر محمد علی لسانی فشارکی

استاد مشاور: دکتر احمد بادکوبه

چکیده

یکی از مفاهیم مهم، کلیدی و پرکاربرد در قرآن کریم، مفهوم کفر است که در سرتاسر قرآن کریم و همة سور و آیات آن به نحوی گسترش دارد.

 این واژه با مشتقاتش، با تکرار بیش از پانصد بار در قرآن، ازمفاهیم جامع و فراگیری است که همه صفات متعلق به خصایص نکوهیده به 

نوعی با آن در ارتباط می‎باشند و مفهوم کفر به منزله قطبی است که سایر مفاهیم همسان و صفات منفی دیگر به گرد آن می‎چرخند.

در این پایان‎نامه ، مفهوم کفر از دیدگاه قرآنی، بدون پرداختن به مباحث کلامی، فقهی، عرفانی و غیره مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفته و

 ارتباط آن با مفاهیم همسان و متضاد آن همراه با مهمترین زمینه‎ها و پیامدهای کفرورزی تبیین شده است.

پایان نامه علاوه بر مقدمه، کلیات و نتیجه‎گیری مشتمل بر سه بخش است که هر کدام از دو فصل تشکیل شده است. (مجموعاً شش فصل)سطه;

 کلی پایان‎نامه در سه بخش جداگانه به شرح زیر می‎باشد:

بخش اول: رابطة مفهوم کفر با مفاهیم همسان

بخش دوم: تقابل مفهوم کفر با مفاهیم متضاد

بخش سوم: زمینه‎ها و پیامدهای کفر

واژه‎های کلیدی: کفر، معنا شناختی، ایمان، قرآن، اسلام، شکر


مجله  پیام صادق  فروردین و اردیبهشت 1381، شماره 40 
چکیده رساله‎های دکتری
38

رشته الهیات (فلسفه و کلام اسلامی)

موضوع: نقد و بررسی نظریه تفکیک

دانشجو: محمد رضا ارشادی نیا

استاد راهنما: آیت ا... سید حسن سعادت مصطفوی

استادان مشاور: آیت ا... سید جعفر سیدان و دکتر بیوک علیزاده

چکیده:

تاریخ پرفراز و نشیب فلسفه پر از معارضه‎های جدی است. تلا ش معارضان در پیشبرد مقاصد خویش منحصر به نقد علمی نیست، بلکه اغراض و روش‎هایی غیر علمی نیز در این راستا بسیار مؤثر بوده است. ظاهرگرایان همانند برخی متکلمان و گروهی از متدینان، با تحفظ بر ظواهر برخی متون دینی از پیشگامان معارضه با مکاتب فلسفی به شمار می‎آیند. اوج تلاش آنها در ستیز با اندیشة فلسفی را می‎توان در تحذیر دیگران از گرایش به نظریات فلسفی مشاهده نمود. سویه‎های تحذیر بسته به مقتضیات زمان متفاوت بوده است. چنانچه از تردید وتشکیک در مسایل و ایده‎های فلسفی آغاز و به تکفیر و تفسیق صاحبان فکر منتهی می‎شود.

روند معارضه با تفکر فلسفی و عرفانی در سده اخیر توسط برخی عالمان دینی با گرایش به نظریات متکلمان، در خراسان دنبال شده است. به ویژه معارضه با حکمت متعالیه بیش از هر چیز دیگر، همت بزرگان مزبور را به خود مقصور نموده است. سخن از تمایز و تفکیک بین علوم الهی وعلوم بشری محور مدعیات و استدلال‎های این جمع می‎باشد. درنظر آنان علوم الهی، علومی است که صرفاً از آموزه‎های دین و بدون کاربرد هیچ اصل عقلانی با مراجعه مستقیم به متون دینی به دست آمده باشد و علوم بشری همان فلسفه و عرفان است که با توجه به نقش انسان در پدید آمدن و رشد آن علوم، به علوم بشری موسوم می‎باشند. با این انگاره مدت مدیدی «معارف گویی» و «معارف نویسی» به منظور تحکیم تباین انگاری علوم الهی و علوم بشری میدان دار بی‎رقیب عرصه اندیشه در خراسان بوده است. هویت اصیل این دیدگاه را فلسفه ستیزی و عرفان زدایی حاد تشکیل می‎دهد. اگر چه برای جستجوی هویت و وجهه جدید برخی هواداران آرایه‎های منطقی‎پذیر به آن تعلیق نموده‎اند تا بتوان پس از وجهه ابطال گرایانه، در وجهه اثبات گرایانه این دیدگاه را مدل جانشین برای اندیشه فلسفی و عرفانی به شمار آورد. همین تلاش است که برای ناآشنایان به هویت اصیل این دیدگاه مایه تحسین واعجاب را فراهم می‎آورد. طی مسیر تحقیق و پژوهش در آثار مکتوب سبب می‎شود تا بدون پیشداوری و به دور از آمیختن رنگ و لعاب به انگاره‎های اصیل این دیدگاه، طول و عرض و شکل و شمایل نظریات مشهود گردد تا قابلیت جایگزینی این نظریات با نظریات مورد معارضه مشخص شود و میزان موفقیت این دیدگاه به منظور ایجاد یک نظام علمی و متقن محرز گردد.

واژه‎های کلیدی: معرفت، عقل و علم ، وجود، ماهیت، نفس، تجرد، ماده، معاد جسمانی و روحانی، توحید.

الهیات(فلسفه و کلام اسلامی)

موضوع: بررسی و نقد نظریه پلورالیزم دینی وتبیین تلقی اسلام از پلورالیزم در دین

دانشجو: سید حسن حسینی سروری

استادان راهنما: دکتر سید حسین نصر و دکتر غلامرضا اعوانی

استادان مشاور: آیت ا... سید حسن سعادت مصطفوی و آقای دکتر فرامرز قرامکی

چکیده:

موضوع تکثرگرایی دینی از جمله مسائل جدید است که در حوزه معارفی از قبیل کلام جدید، فلسفه دین و دین پژوهی از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. در این رساله سعی بر آن است که این موضوع به صورت تطبیقی ، تحلیلی، توصیفی، علّی و پدیدارشناسانه در دو حوزه بررسی و تحلیل گردد. ابتدا نظریه موسوم به پلورالیزم دینی درغرب و با تأکید بر نظرات یکی از مدافعان آن، جان هیک بررسی شده است و در ادامه با استناد به برخی آیات قرآنی به نگرش و تلقی اسلام از موضوع تکثرگرایی در دین توجه شده است. آنچه ذیلاً آمده است، اجمال برخی مطالبی است که در رساله به تفصیل و مستدل مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

1- در نظریه پلورالیزم دینی، تکثر ادیان معلول تکثر تجارب دینی انسان و به تبع آن تکثر تصورات و پدیدارهای مختلف از خدا و در نهایت تکثر در حقایق و باورهای دینی است، در حالی که در نظریه مختار پلورالیزم در دین، تکثر ادیان معلوم و نتیجه تجلی و ظهور وحدت حقه دینی برای انسان است. در حقیقت تکثرات دینی از دیدگاه نظریه اول انسانی و بشری، و از دیدگاه نظریه دوم الهی و وحیانی است. به همین دلیل حقانیت و صدق تعالیم و باورهای ادیان از دیدگاه تکثر گرایی مطرح در غرب،معلول اعتبار معرفت شناختی تجربه دینی، به مثابه تجارب انسانی و همسو با تجارب حسی است، در حالی که حقانیت دینی از دیدگاه نظریه پلورالیزم در دین معلول انتساب آن به تکثر در تجلی وحدت حقه دینی است.

2- در نظریه پلورالیزم دینی علاوه بر این که به اقسام چندگانه‎ای از پلورالیزم توجه شده است، اما ارتباط بین دو نوع اصلی آن، یعنی پلورالیزم نجات و رستگاری و پلورالیزم حقایق دینی از وضوح و تبیین کاملی برخوردار نیست، در حالی که در نظر پلورالیزم در دین، ارتباط و تلازم بین این دو نوع پلورالیزم مشخص و بین است. بر این اساس، پلورالیزم نجات و رستگاری لازمة اصالت تعدد ادیان و پلورالیزم حقایق دینی تلقی شده است.

3- نظریه پلورالیزم دینی اساساً و ماهیتاً مسیحی مآبانه است، به این دلیل که خاستگاه‎ها، ریشه‎ها، علل و عوامل بروز و ظهور این نظریه بر مبانی و مبادی معرفت شناسی مسیحیت استوار گردیده است، در حالی که نگرش اسلامی درباره پلورالیزم، واکنش و عکس العمل سلسله‎ای از حوادث تاریخی و معرفتی نیست، بلکه مبانی و ماهیت مختص به خود را دارا است.

4- نظریه تجربه دینی که همسو با ساختار معرفت شناسی کانت و نظریه ویتگنشتاین ارائه شده است، نه اثبات کننده پلورالیزم در حقایق دینی است و نه پلورالیزم در نجات و رستگاری. حداکثر نتیجه‎ای که از فرض تجارب دینی مختلف قابل استنباط است، پذیرش تصورات مختلف از امور غیر مادی است که هیک آنها را پدیدارهای واقعیت مطلق نامیده است. به همین ترتیب آنچه وی ازواقعیت مطلق ارائه کرده است، اولاً و بالذات به پلورالیزم در تصورات متعلق است، و به تبع آن به پلورالیزم در حقایق دینی قابل تسرّی است.

قابل ذکر است که لازمة پذیرش مطلق تجارب دینی آنگونه، نسبیت در فهم و لازمة پذیرش حقایق متکثر دینی نسبیّت درحقیقت است. نسبیت در حقانیت‎های دینی هم چنین موجب بی معنا انگاری و اثبات ناپذیری گزاره‎های دینی و تنزل دین از امری الهی به امری بشری وانسانی می‎گردد.

5- ادله‎ای چون «هدایت عام الهی»، «برهان تکافو» و «نقض برخی اصول مسیحیت» که مورد استناد هیک در اثبات پلورالیزم قرار گرفته است، مقدمات و مقومات لازم برای اثبات نتیجه مورد نظر را ندارد و از این حیث قابلیت اثبات نظریه مورد ادعا را ندارد.

مدتی است نشریة پیام صادق در راستای رسالت اطلاع رسانی و خبری خود و به منظور غنای هر چه بیشتر نشریه، اقدام به چاپ چکیدة همایش‎ها و سخنرانی‎های علمی که در دانشگاه امام صادق علیه السلام برگزار می‎شود، کرده و البته از آغاز چاپ این چکیده‎ها، همواره از نظرات و پیشنهادهای سازندة مخاطبان فرهیخته بهره‎مند بوده و آمادگی خود را در پذیرش دیدگاه‎های صاحبنظران و خوانندگان اعلام کرده است.

در پاسخ به همین خواسته، چندی پیش آقای محمود کریمی نوری از اعضای جامعه الامام الصادق علیه السلام و خوانندگان نشریه، نقدی بر مقالة «نقش یهود و صهیونیسم در جنگ تحمیلی» و «محکم و متشابه در قرآن» مندرج در مجلة شمارة 37 و 38 زده و به دفتر نشریه ارسال نموده‎اند که نقد اول در این شماره درج می‎شود.

نقدی بر مقاله «نقش یهود و صهیونیسم در جنگ تحمیلی»

این مقاله، موضوع حاکمیت بر جهان را در اعتقاد یهود متشابه با اعتقاد شیعه می‎داند که در این زمینه توجه به چند نکته مهم، ضروری به نظر می‎رسد:

1- نه تنها اسلام و شیعه، بلکه همه ادیان الهی و حتی مکاتب انسانی و فلسفی، برای حاکمیت می‎کوشند، چرا که هیچ مکتب، مذهب و اندیشه‎ای که موضوع آن «تمشیت امور مردم» باشد نمی‎تواند در سایة حاکمیت مکتب مخالف و غیر یا طاغوت تحقق یابد و به همین علت همه پیامبران الهی از بدو بعثت و اعلام رسالت با حاکمان جبّار زمانه طرف می‎شدند و به جنگ و جدال می‎پرداختند.

حکومت که همان معنای «امامت» است، در اسلام ناب محمدی و تحریف نشده، یکی از اصول پنجگانة اعتقادی است که بدون آن اسلام و قرآن کارآمدی نخواهد داشت.

بنابراین نه تنها شیعه، بلکه مسیحیت و یهود نیز به برقراری حاکمیت می‎کوشند و چون ادیان و مکاتب الهی یا فلسفی، خود را محق و درست و نیکو می‎‎دانند، برآنند که این حسن و نیکویی را بر جهان مسلط و دنیا را پر از عدل و داد کنند.

2- یهود و صهیونیسم یک تفاوت ماهوی با دیگر ادیان الهی دارد و آن قوم گرایی است. یهود و صهیونیسم می‎خواهند قوم بنی اسرائیل بر جهان حاکم گردد؛ قومی که به گفتة آنان هیچ کس نمی‎تواند در آن رخنه کند.

به عبارت دیگر، ادیان الهی برآنند که بشریت دین آنان را بپذیرد، ولی یهود و صهیونیسم می‎خواهند بر بشریت حکومت کنند. پیروان ادیان الهی یا مکاتب فلسفی، در حاکمیت اندیشه و مذهب مورد قبول خود می‎کوشند و این تفاوت کمی نیست و شاید و قطعاً اینکه قوم یهود در طول تاریخ، همیشه و در هر کجا و با داشتن همه امکانات مادی و علمی مقهور و ذلیل بوده‎اند، به خاطر همین اندیشه نادرست خود برتر بینی قومی و نژادی است. صهیونیسم، فلسفه و دینی است نژادپرست که فقط به حاکمیت قوم یهود می‎اندیشد و برای پاسداشت قومیت خویش از اختلاط با ادیان و اقوام دیگر، قوانین و مقررات ویژه و سختگیرانه‎ای برقرار کرده است تا در طول تاریخ، این قوم را درچارچوب تعیین شده نگه دارد و این تفاوت زیربنایی است که قوم یهود را در شمار فلسفه‎های نژادپرست قرار می‎دهد.

دانشکده الهیات، معارف اسلامی و ارشاد

موضوع: بررسی معنا شناختی واژه کفر در قرآن کریم

دانشجو: حسن خودروان

استاد راهنما: دکتر محمد علی لسانی فشارکی

استاد مشاور: دکتر احمد بادکوبه

چکیده

یکی از مفاهیم مهم، کلیدی و پرکاربرد در قرآن کریم، مفهوم کفر است که در سرتاسر قرآن کریم و همة سور و آیات آن به نحوی گسترش دارد. این واژه با مشتقاتش، با تکرار بیش از پانصد بار در قرآن، ازمفاهیم جامع و فراگیری است که همه صفات متعلق به خصایص نکوهیده به نوعی با آن در ارتباط می‎باشند و مفهوم کفر به منزله قطبی است که سایر مفاهیم همسان و صفات منفی دیگر به گرد آن می‎چرخند.

در این پایان‎نامه ، مفهوم کفر از دیدگاه قرآنی، بدون پرداختن به مباحث کلامی، فقهی، عرفانی و غیره مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفته و ارتباط آن با مفاهیم همسان و متضاد آن همراه با مهمترین زمینه‎ها و پیامدهای کفرورزی تبیین شده است.

پایان نامه علاوه بر مقدمه، کلیات و نتیجه‎گیری مشتمل بر سه بخش است که هر کدام از دو فصل تشکیل شده است. (مجموعاً شش فصل)سطه; کلی پایان‎نامه در سه بخش جداگانه به شرح زیر می‎باشد:

بخش اول: رابطة مفهوم کفر با مفاهیم همسان

بخش دوم: تقابل مفهوم کفر با مفاهیم متضاد

بخش سوم: زمینه‎ها و پیامدهای کفر

واژه‎های کلیدی: کفر، معنا شناختی، ایمان، قرآن، اسلام، شکر

دانشکده الهیات، معارف اسلامی و ارشاد

موضوع: شکاکیت و نقدی بر ادله آن

دانشجو: علی عسکری یزدی

استاد راهنما: دکتر محسن جهانگیری

استادان مشاور: دکتر بیوک علیزاده و دکتر علی پایا

چکیده:

قرن پنجم پیش از میلاد را می‎توان سرآغاز شکاکیت دانست، چون قبل از آن شک و تردیدی در امکان علم به واقعیت نبود. در این قرن با ظهور سوفسطاییان، امکان حصول علم به واقع مورد تردید قرار گرفت. ما در این رساله ضمن بیان کلیاتی در باب شکاکیت، نگاهی به شکاکان قدیم و سوفسطاییان انداخته‎ایم و پس از آن شک روشی دکارت را مورد نقادی قرار داده‎ایم؛ چون او حد فاصل میان فلسفه قدیم و جدید و پدر فلسفه جدید است. دکارت درصدد یافتن راهی برای شناخت حقیقت بود و به همین دلیل ابتدا در همه چیز شک کرد و تلاش نمود که به یقین برسد. نگارنده بر این اعتقاد است که علاوه بر شک روشی دکارت، فلسفه دکارت به دلیل قول به ثنویت ذهن و عین، زمینة نوعی شکاکیت واقعی را پی‎ریزی کرده است. در ادامه به شکاکیت هیوم پرداخته‎ایم و اثبات کرده‎ایم که نتیجه منطقی آرایش شکاکیت است و آن را مورد نقادی قرار داده‎ایم. پس از آن به کانت پرداخته‎ایم چون اهمیت نقش کانت در فلسفه جدید تا آنجاست که مورخان فلسفه، فلسفه جدید را به دو دوره قبل و بعد از کانت، تقسیم کرده‎اند، چنانکه فلسفه یونان را به دو دوره قبل و بعد از سقراط تقسیم کرده‎اند. نگارنده معقتد است که کانت با پذیرش و تعمیم اشکال هیوم در باب علیت و پیشینی کردن آن‎ها به شکاکیت رسیده است و آدمی را ناتوان از شناخت واقع دانسته است. به همین دلیل کانت معتقد است که عقل نظری فقط پدیدارها را درک می‎کند و از ادارک شیء فی نفسه ناتوان است. شکاکیت کانت زمینه ساز شکاکیت‎های بعد و پیچیده‎تر از شکاکیت‎های قبل از اوست، چون در واقع شکاکیت خام گذشته که ناشی از اصالت واقع خام بود به شکاکیت‎های پیچیده‎ای تبدیل شد که کانت آن را ارائه کرد یا زمینه ساز آن شد. در پایان به نقد و بررسی مدعا و ادله شکاکان پرداخته‎ایم. ابتدا مدعای آن‎ها را مورد نقادی قرار داده‎ایم و سپس نگاهی نقادانه به بعضی از ادلة آن‎ها انداخته‎ایم.

واژه‎های کلیدی:

شک عام و خاص، سوفسطائیان، شکاکیت قدیم ، شک روشی، شکاکیت هیوم ، شکاکیت کانت، علیت، ادله شکاکیت

دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد

موضوع: جایگاه و عملکرد بازار در نظام اقتصادی اسلام

دانشجو: سید محمد رضا باشی ازغدی

استاد راهنما: حجت الاسلام والمسلمین قربانعلی دری نجف آبادی

استاد مشاور: دکتر حسین عیوضلو

چکیده:

نظام اقتصادی شامل دو بخش عمومی و خصوصی است. در نظام اقتصادی اسلام دولت اسلامی نقش بخش عمومی و بازار نقش خصوصی ر ایفا می‎کنند. بخش بیشماری از تصمیم‎گیری‎های مربوط به فعالیت‎های مصرفی، تولید، و مبادله‎ای در بازار اتخاذ می‎شود. اهمیت دستگاه بازار در نظام اقتصادی اسلامی از بخش عمومی (دولت) کمتر نیست وتوازن ومشارکت هر دو بخش یاد شده در تشکیل نظام اقتصادی یکی از ویژگی‎های منحصر به فرد نظام اقتصادی اسلام می‎باشد چرا که غفلت از نقش بازار (بخش خصوصی) تشکیل نظام‎های کمونیستی را در پی خواهد داشت؛ همچنان که غفلت از بخش عمومی تشکیل نظام‎های سرمایه‎داری را در پی خواهد داشت. سؤال اساسی که اینجا مطرح می‎شود میزان دخالت و نظارت دولت اسلامی در بازار است. آیا در نظام اقتصادی اسلام زمام امور به دست سازوکار خشک بازار سپرده شده است و روابط داد و ستد در جامعه اسلامی تنها بر پایه عرضه و تقاضا شکل می‎گیرد یا نظارت‎هایی از سوی دولت اسلامی اعمال می‎شود؟ آنچه مسلم است این است که با رجوع به متون فقهی، حقوقی و تاریخی اسلام، مشخص می‎شود که اسلام در ابتدای امر پیشنهاد نمی‎کند که سازوکار بازار به طور کامل برچیده شود؛ همچنان که عملکرد این سازوکار را به عنوان روشی مطمئن برای دستیابی به اهداف مطلوب تلقی نمی‎کند. اگر چه اسلام اهداف معینی را مد نظر قرار می‎دهد ولی در محدوده گسترده‎ای بر سازوکار بازار استوار گردیده است. تنها در جایی که این سازوکار برای تأمین اهداف مزبور ناکام می‎ماند، اسلام از حاکم جامعه می‎خواهد که قدم‎های لازم را برای کسب این اهداف بردارد. اسلام از همة واحدهای اقتصادی (مصرف کنندگان وتولید کنندگان) رفتار ویژه‎ای را انتظار دارد. محدوده‎ای که اسلام بر عملکرد آزاد سازوکار بازار تکیه می‎کند، به طور مستقیم به حدودی بستگی دارد که این واحدها مطابق با منش تجویز شده رفتار می‎کنند. رفتار مقرر شده برای واحدهای اقتصادی جامعه به نحوی است که منجر به حالت مطلوبی از امور گردد که مورد انتظار اسلام است. بنابراین هر چه اهداف مزبور به طور طبیعی از طریق عملکرد آزادانه واحدهای اقتصادی به دست آید نیاز کمتری به دخالت دولت وجود دارد و برعکس.

واژه‎های کلیدی: بازار اسلامی، اصناف، دخالت دولت، قیمت‎گذاری، حسبه، احتکار.

دانشکدة معارف اسلامی و اقتصاد

موضوع: بررسی عملکرد نظامهای مختلف بهره‎برداری در بخش کشاورزی اقتصاد ایران

دانشجو: عطاء الله کبیر

استاد راهنما: دکتر حمید ناظمان

استاد مشاور: دکتر اسد الله فرزین وش

چکیده:

نظام‎های بهره‎برداری در بخش کشاورزی بنا به تعریف عبارتند از: مجموعه‎ رویه‎های حقوقی، عرفی، فنی و مدیریتی دراستفاده و تلفیق عوامل تولید (کار، زمین. آب ، سرمایه) به منظور تولید محصولات زراعی و عرضه آن به بازار. صورت‎های مختلفی ازنظام‎های بهره‎برداری در کشورهای مختلف تجربه گردید که این نظام‎ها به واسطه‎ شرایط فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی متفاوت آثار اجتماعی، اقتصادی گوناگونی بر جای نهادند.

نظام بهره‎برداری دهقانی در اشکال مختلف رعیتی، اجاره‎ای، خرده مالکی و ... مهم‎ترین نظام بهره‎برداری در ایران پیش از اصلاحات ارضی است. پس از اصلاحات ارضی بهره‎برداری‎های مستقل دهقانی گسترش یافتند که مهم‎ترین معضل آن پراکندگی اراضی زراعی می‎باشد.نظام‎های بهره‎برداری جدید با هدف یکپارچه سازی اراضی زراعی کشاورزان طی دهه 40 و 50 شمسی گسترش فراوانی یافتند. این نظام‎ها عبارتند از: شرکتهای سهامی زراعی، شرکتهای کشت و صنعت و شرکتهای تعاونی تولید روستایی، با اینکه اکثر شرکتهای سهامی زراعی پس از پیروزی انقلاب اسلامی منحل گردیدند، برخی از این شرکتها در زمینه افزایش درآمد کشاورزان و توسعه مناطق روستایی به توفیقاتی دست یافتند. شرکتهای کشت و صنعت از لحاظ گسترش تعداد، جذب سرمایه‎ها و سودآوری توفیق چندانی به دست نیاورد و تنها برخی از شرکت‎ها طی دوره‎ای از فعالیت خود چهره‎ای موفق از خود نشان دادند.

شرکتهای تعاونی تولید روستایی نیز به لطف حمایت‎های دولت بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و طی سال‎های برنامه اول توسعه، گسترش فراوانی یافته و با تمرکز سرمایه‎های ناچیز روستائیان در زمینه بهبود عملکرد در واحد سطح و یکپارچه سازی اراضی به توفیقاتی دست یافتند. بررسی عملکرد نظام‎های مختلف بهره‎برداری در بخش کشاورزی بیانگر این واقعیت است که علی‎رغم توفیق نسبی برخی نظام‎های بهره‎برداری جدید، نظام بهره‎برداری دهقانی (خانواری) نیز باید همگام با گسترش اشکال جدید بهره‎برداری مورد اصلاح و تقویت قرار گرفته و همچون کشورهای صنعتی به عنوان رکن اساسی کشاورزی مدرن ایفای نقش نماید.

دانشکده معارف اسلامی و حقوق

موضوع: مسؤولیت مدنی ناشی از پخش برنامه‎های رادیو و تلویزیون « با مطالعة تطبیقی»

دانشجو: کامران پور جوهری

استاد راهنما: دکتر عبدا... شمس

استاد مشاور: دکتر نجاد علی الماسی

چکیده:

بررسی مسؤولیت مدنی رادیو و تلویزیون مستلزم شناخت مبانی و منابع گوناگون است. حق آزادی بیان واطلاعات در تزاحم با حق آزادی در زندگی خصوصی و حفظ اسرار محدود می‎شود. نقض موارد اخلاقی اماره‎ای بر تقصیر رسانه‎ها است. در فقه قواعد عام وخاص قابل اجرا در مسؤولیت مدنی رادیو و تلویزیون وجود دارد. در فقدان قوانین خاص مسؤولیت رادیو و تلویزیون، می‎توان به سایر قوانین از جمله قانون مطبوعات استناد نمود. مسؤولیت ناشی از پخش برنامه‎های رادیو و تلویزیونی یا قراردادی است یا غیر قراردادی. صدا و سیما نه تنها مجاز به پخش اخبار و اطلاعات غلط نیست، بلکه در پخش اخبار صحیح نیز محدودیت دارد. پخش آگهی‎های تبلیغاتی غیر واقعی می‎تواند مسؤولیت آور باشد. صدا و سیما ملزم به اجرای کامل قانون حمایت از مؤلفان، مصنفان و هنرمندان است. برنامه‎هایی که متضمن توهین، افترا، نشر اکاذیب هستند، حتی در صورت فقدان سوءنیت مسؤولیت آورند. پخش اخبار و اطلاعات نادرست، نقض یک قرارداد ضمنی مبنی بر واقعیت نمایی است. حق پاسخگویی لازم است در صدا و سیما به مانند مطبوعات اجرا شود، ماده 11 قانون مسؤولیت مدنی دربارة کارکنان استخدامی صدا وسیما قابل اجرا است. دعاوی مسؤولیت مدنی رادیو و تلویزیون هم در دادگاه عمومی مرکز فرستنده و هم در دادگاه عمومی که مخاطب در آن اقامت دارد، اقامه می‎شود. صورت و تصویر ضبط شده می‎توانند به عنوان یک اماره قضایی باشند. سازمان صدا و سیما مشمول قانون 65 در مورد نحوه محکومیت‎های مؤسسات دولتی نمی‎شود. تبصره 47 قانون اجرای احکام علی‎رغم نسخ ماده 792 قانون آیین دادرسی مدنی سابق کماکان قابل اجراست.

واژه‎های کلیدی: مسؤولیت مدنی، رادیو و تلویزیون، پخش، برنامه، خسارت

دانشکده معارف اسلامی وحقوق

موضوع: معیار تشخیص تاجر و اعمال تجاری در حقوق ایران و فرانسه

دانشجو: علی بهارستان

استاد راهنما: دکتر امیر حسین فخاری

استاد مشاور: دکتر محمد علی مهدوی ثابت

چکیده

در برابر این پرسش که آیا حقوق تجارت حقوق حرفه‎ای و حاکم بر تجار است و یا بدون توجه به شغل، این قواعد بر کسانی اعمال می‎شود که به عمل تجارتی مبادرت می‎ورزند، سه نظریه موضوعی، مختلط و شخصی خودنمایی می‎کند که متاسفانه کم‎تر حقوقدانانی را می‎توان یافت که مستقلاً قائل به نظریه شخصی باشند. این رساله در پی آن است که با تحلیل مواد قانونی و استدلال نقضی و حلی به اثبات نظریة اخیر بپردازد.

1- اگر مظهر و جلوه گاه نظام موضوعی ماده 2 قانون تجارت است به نحوی که انجام این اعمال چه از سوی تاجر و چه غیر تاجر تجارتی محسوب می‎شود، پس چرا این منظور در تمام بندها رعایت نگردیده است؟ توضیح آنکه غالب نویسندگان شرط تجارتی محسوب شدن برخی از این اعمال را در چهارچوب مؤسسه و یا تکرار دانسته‎اند که با یک تحلیل درست این شرط منتهی به همان نظام شخصی می‎گردد.

2- قانون تجارت درصدر مادة 2 و همچنین در مادة 1 اعمال مندرج در مادة 2 را زیر عنوان معامله برشمرده است که همین استعمال نابه جای واژة «معامله» به جای« عمل، عملیات یا مشاغل» و به عبارت دیگر اختلاط دو مفهوم عمل مادی و عمل حقوقی موجب دوری نویسندگان از نظریه شخصی گردیده است.

3- با استقراء در قانون تجارت این نتیجه به دست می‎آید که با توجه به تحولات و اصلاحات وارد بر این قانون از تاریخ تصویب تاکنون از جمله جذب محاکم تجاری از تشکیلات دادگستری ثمرة عملی قابل توجهی بر نظام موضوعی و مختلط متصور نیست و تفسیر بر مبنای نظام شخصی از این جهت لطمه‎ای بر نظام حقوق وارد نمی‎آورد.

واژه‎های کلیدی: تاجر، عمل تجاری، نظریة شخصی، نظریة موضوعی، نظریة مختلط.

دانشکده معارف اسلامی وعلوم سیاسی

موضوع: تحول فرهنگ سیاسی در ایران پس از انقلاب اسلامی

دانشجو: محمد رضا شریف

استاد راهنما: دکتر حجت الله ایوبی

استاد مشاور: دکتر کاووس سید امامی

چکیده

دراین پایان‎نامه سعی شده است تا تحول فرهنگ سیاسی در ایران پس از انقلاب اسلامی از دو حیث چرایی و چگونگی مورد بررسی قرار گیرد.

نویسنده در این تحقیق ابتدا به توصیف، تبیین و ریشه‎شناسی عناصر فرهنگ سیاسی پیش از انقلاب پرداخته است. سپس با جمع بندی نتایج این عناصر تلاش کرده است تا تبعی بودن فرهنگ سیاسی پیش از انقلاب را نشان بدهد.

نویسنده در مرحله بعد به دگرگونی‎های ساختاری که فرآیند انقلاب و تحولات پس از آن را به وجود آورده‎اند، توجه کرده است. به زعم نویسنده این تحولات ساختاری، ساختارهای به وجود آورندة فرهنگ سیاسی تبعی پیش از انقلاب را، دگرگون نموده‎اند. به طوری که زمینه برای بسط فرهنگ سیاسی مشارکتی آماده شده است.

از نظر سازماندهی تحقیق، تحقیق حاضر به سه فصل تقسیم شده است. فصل اول به ادبیات موضوعی و مباحث نظری فرهنگ سیاسی اختصاص دارد. در فصل دوم سه عنصر اساسی فرهنگ سیاسی تبعی پیش از انقلاب یعنی اقتدار گرایی، توهم توطئه و فرهنگ ستیز توضیح داده شده است و در کنار عناصر فرعی فرهنگ سیاسی یک جمع‎بندی از فرهنگ سیاسی پیش از نقلاب ارائه شده است.

فصل سوم به تأثیرات فرآیند انقلاب در تحول فرهنگ سیاسی و پیامدهای انقلاب در حوزه‎های سیاست، اجتماع و فرهنگ (اندیشه) و تأثیرات آنها بر دگرگونی فرهنگ سیاسی در ایران اختصاص یافته است. به نظر نویسنده تحول در ساخت سیاسی، شکل‎گیری تکثر سیاسی، تحولات جمعیتی، تغییر سطحی تحصیلی، تغییر درگروههای مرجع و تحول در حوزه فرهنگ و اندیشه از جمله مهمترین عوامل تأثیرگذار در تحول فرهنگ سیاسی ایران پس از انقلاب اسلامی به شمار می‎روند.

واژه‎های کلیدی: فرهنگ سیاسی، ایران، انقلاب اسلامی، تحول فرهنگی، اقتدار گرایی و توهم توطئه

دانشکده معارف اسلامی و علوم سیاسی

موضوع: جامعة مدنی در ایران « تحلیل دیدگاههای مختلف»

دانشجو: احمد علی زارعشاهی

استاد راهنما: دکتر حسین بشیریه

استاد مشاور: دکتر حجت الله ایوبی

چکیده

«جامعه مدنی» در غرب در دوره‎های مختلف ظهور و بروز گوناگونی پیدا کرده است و مخصوصاً در نوع رابطه آن با پدیدة دولت نوسانات زیادی پدید آمده است. « جامعه مدنی» پدیده‎ای است که برآمده از نوع نگرش جدید انسانی به خود، جامعه و تاریخ می‎باشد که به طور غیر قابل انکاری از درون دنیای متجدد غربی و متأثر از گرایشات فکری «اومانیسم» و «عقل گرایی» پدید آمده است.

این مفهوم در غرب تحت شرایط خاص تاریخی و فکری در قالب‎های گوناگون مورد نقد و نفی قرار گرفته است. مکتب «اصالت فایده»، «تعالیم کینز» «ساخت گرایی»، «نخبه گرایی» و «رفتارگرایی» از جملة این قالب‎ها هستند که عمدتاً با نفی کارگزاری انسان و توجه به اراده‎های برتر این قالب‎ها را آفریده‎اند.

در جامعة ایران «جامعه مدنی» در مفاهیمی مانند «آزادی»، «برابری» و «قانونگرایی» فهم شده است و همین هنجارهای سیاسی جنبش‎های مختلفی را در ایران برانگیخته است. جنبش مشروطه، نهضت ملی، انقلاب اسلامی وگرایش شدید جامعه در انتخابات ریاست جمهوری سال 1376 به این مفهوم از جمله این تحولات است. تلاش جامعه ایران در کسب هنجارهای مورد نظر چندان قرین توفیق نبوده است که این را می‎توان معلول عدم وجود درک نظری صحیح از این مفاهیم دانست. بررسی نسبت واقعی اساسی‎ترین گفتمان‎های جامعه ایران با «گفتمان جامعه مدنی»این ادعا را اثبات می‎کند که «گفتمان اسلام بنیادگرا» اگر چه به این مفاهیم ارج می‎نهد، ولی در نهایت آنه را در ارتباط با مفهومی فراتر یعنی «خداوند» تفسیر می‎کند. گفتمان نوسازی» به همین نسبت، آزادی، قانون و جامعه مدنی را در ارتباط با مفهوم «توسعه» فهم می‎کند. «گفتمان روشنفکری» در ارایه نظریه شفاف سیاسی عاجز بوده است و در نهایت «گفتمان التقاطی» با ترکیب برداشت دینی و نظریات انتقادی نو، مطلوبیت جامعه مدنی را نفی می‎کند و آن را ابزار سلطه قلمداد می‎نماید.

واژه‎های ‎کلیدی: جامعه مدنی، گفتمان، اسلام بنیادگرا، رفتارگرایی، آزادی ، برابری.

دانشکده معارف اسلامی و مدیریت

موضوع : پیش بینی قیمت سهام در بورس اوراق بهادار تهران با استفاده از متغیرهای خاص

دانشجو: محمود رضا صفر نواده

استاد راهنما: دکتر عادل آذر

استاد مشاور: دکتر رضا راعی

چکیده

کسانی که در سهام عادی شرکت‎ها سرمایه‎گذاری می‎کنند سعی دارند که بتوانند به گونه‎ای قیمت سهام شرکت‎ها را قبل از تحقق آن پیش بینی کنند و با استفاده از این مهارت منافع خود را افزایش دهند. آنچه موضوع بحث این تحقیق می‎باشد، در واقع امکان سنجی پیش بینی قیمت سهام در بازار بورس اوراق بهادار تهران است. این کار از طریق بررسی چند متغیر مهم و تأثیرگذار که عبارتند از: 1- نسبت سود تقسیم شده به قیمت سهم()، 2- نسبت () ، 3- حجم مبادلات ((4 - ریسک (R)5- تفاوت پایین‎ترین قیمت سهم با قیمت روز بخش بر قیمت روز سهم () و با استفاده از روش‎های پیش بینی آماری رگرسیون چندگانه و آریما صورت پذیرفته است. هدف از انجام این تحقیق رسیدن به این پاسخ است که آیا می‎توان با این روش‎ها و با در نظر گرفتن این متغیرها اقدام به پیش بینی قیمت سهام در بورس اوراق بهادار تهران نمود یا خیر؟

واژه‎های کلیدی: سهام عادی، بورس اوراق بهادار تهران، سود تقسیم شده، ریسک، پیش بینی حجم مبادلات، نسبت

دانشکده معارف اسلامی و مدیریت

موضوع: الگوی تعامل کارکنان با ارباب رجوع بر اساس ارزش‎های اسلامی

دانشجو: فرهاد فتح زاد

استاد راهنما: حجت الاسلام ولی‎ا... نقی پور فر

استاد مشاور: دکترسید رضا سید جوادین

تحقق اهداف متعالی اسلام بدون تشکیل سازمان ممکن نیست. موفقیت هر سازمانی به تعامل بین او و مشتریانش بستگی دارد. حسن تعامل بین مشتری و سازمان تنها عامل موفقیت سازمان نیست؛ ولی می‎توان گفت که از جمله عوامل مهم موفقیت می‎باشد.

امروزه در علم مدیریت، به چگونگی ایجاد ارتباط سازمان با مشتری زیاد توجه شده است؛ حتی دیدگاه‎های مختلفی در این خصوص بیان داشته‎اند.TQM (مدیریت کیفیت فراگیر) از جمله دیدگاه‎های جدیدی است که یکی از اساس موفقیت مدیریت وسازمان را رضایت مشتری می‎داند و در تعریف کیفیت، به نیازهای مشتری و برآورده شدن آنها توجه دارند.

با توجه به توضیحات بالا، می‎توانیم با کمترین اطلاع از اسلام بگوییم که اسلام دربارة حسن تعامل مشتری و سازمان نظراتی دارد؛ زیرا اسلامی که تحقق اهداف او بدون سازمان ممکن نیست، یقیناً برای موفقیت سازمان از هیچ فعالیت لازم دریغ نمی‎ورزد.

ما همان طوری که در شروع پایان‎نامه حدس زده بودیم, پس از ورود به بحث نیز متوجه شده‎ایم که اسلام سخنان زیادی در این خصوص دارد . بیان همه سخنان وتوصیه‎های اسلام در این باره نه ممکن بود و نه ما می‎خواستیم این کار را بکنیم. بلکه می‎خواستیم راه و روش برخورد با این مسأله را بیابیم و در حد توان خود سعی و تلاش نمودیم.

می‎توان گفت که اسلام توصیه‎های دارد که عام و فراگیر است مثل: صداقت، وفای به عهد و پیمان، امانتداری و... و در عین حال به تفاوت‎ها و اختلاف‎های مشتری‎ها توجه خاصی دارد. به نظر من تفاوت اسلام با سایر مکاتب در همان توصیه‎های خاص است. مثلاً: اسلام به جنسیت اهمیت داده است و توصیه خاصی نموده است یا به ناتوانی و ناآشنایی ارباب رجوع توجه داشته است و...

در پایان نیز به بررسی تأثیر الگوهای تعامل اسلامی بر روی جذب مشتری پرداخته‎ایم.

واژه‎های کلیدی: مدیریت، اسلام، مدیریت اسلامی، تعامل، کارکنان، الگو، ارباب رجوع(مشتری) و ارزشهای اسلامی


https://hawzah.net/fa/Magazine/View/6431/6451/73310/چکیده-رساله%E2%80%8Eهای-دکتری/?SearchText=فشارکی

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۷/۲۸