چکیده رسالههای دکتری رشته الهیات (فلسفه و کلام اسلامی) معارف اسلامی
دانشکده الهیات، معارف اسلامی و ارشاد
موضوع: بررسی معنا شناختی واژه کفر در قرآن کریم
دانشجو: حسن خودروان
استاد راهنما: دکتر محمد علی لسانی فشارکی
استاد مشاور: دکتر احمد بادکوبه
چکیده
یکی از مفاهیم مهم، کلیدی و پرکاربرد در قرآن کریم، مفهوم کفر است که در سرتاسر قرآن کریم و همة سور و آیات آن به نحوی گسترش دارد.
این واژه با مشتقاتش، با تکرار بیش از پانصد بار در قرآن، ازمفاهیم جامع و فراگیری است که همه صفات متعلق به خصایص نکوهیده به
نوعی با آن در ارتباط میباشند و مفهوم کفر به منزله قطبی است که سایر مفاهیم همسان و صفات منفی دیگر به گرد آن میچرخند.
در این پایاننامه ، مفهوم کفر از دیدگاه قرآنی، بدون پرداختن به مباحث کلامی، فقهی، عرفانی و غیره مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفته و
ارتباط آن با مفاهیم همسان و متضاد آن همراه با مهمترین زمینهها و پیامدهای کفرورزی تبیین شده است.
پایان نامه علاوه بر مقدمه، کلیات و نتیجهگیری مشتمل بر سه بخش است که هر کدام از دو فصل تشکیل شده است. (مجموعاً شش فصل)سطه;
کلی پایاننامه در سه بخش جداگانه به شرح زیر میباشد:
بخش اول: رابطة مفهوم کفر با مفاهیم همسان
بخش دوم: تقابل مفهوم کفر با مفاهیم متضاد
بخش سوم: زمینهها و پیامدهای کفر
واژههای کلیدی: کفر، معنا شناختی، ایمان، قرآن، اسلام، شکر
رشته الهیات (فلسفه و کلام اسلامی)
موضوع: نقد و بررسی نظریه تفکیک
دانشجو: محمد رضا ارشادی نیا
استاد راهنما: آیت ا... سید حسن سعادت مصطفوی
استادان مشاور: آیت ا... سید جعفر سیدان و دکتر بیوک علیزاده
چکیده:
تاریخ پرفراز و نشیب فلسفه پر از معارضههای جدی است. تلا ش معارضان در پیشبرد مقاصد خویش منحصر به نقد علمی نیست، بلکه اغراض و روشهایی غیر علمی نیز در این راستا بسیار مؤثر بوده است. ظاهرگرایان همانند برخی متکلمان و گروهی از متدینان، با تحفظ بر ظواهر برخی متون دینی از پیشگامان معارضه با مکاتب فلسفی به شمار میآیند. اوج تلاش آنها در ستیز با اندیشة فلسفی را میتوان در تحذیر دیگران از گرایش به نظریات فلسفی مشاهده نمود. سویههای تحذیر بسته به مقتضیات زمان متفاوت بوده است. چنانچه از تردید وتشکیک در مسایل و ایدههای فلسفی آغاز و به تکفیر و تفسیق صاحبان فکر منتهی میشود.
روند معارضه با تفکر فلسفی و عرفانی در سده اخیر توسط برخی عالمان دینی با گرایش به نظریات متکلمان، در خراسان دنبال شده است. به ویژه معارضه با حکمت متعالیه بیش از هر چیز دیگر، همت بزرگان مزبور را به خود مقصور نموده است. سخن از تمایز و تفکیک بین علوم الهی وعلوم بشری محور مدعیات و استدلالهای این جمع میباشد. درنظر آنان علوم الهی، علومی است که صرفاً از آموزههای دین و بدون کاربرد هیچ اصل عقلانی با مراجعه مستقیم به متون دینی به دست آمده باشد و علوم بشری همان فلسفه و عرفان است که با توجه به نقش انسان در پدید آمدن و رشد آن علوم، به علوم بشری موسوم میباشند. با این انگاره مدت مدیدی «معارف گویی» و «معارف نویسی» به منظور تحکیم تباین انگاری علوم الهی و علوم بشری میدان دار بیرقیب عرصه اندیشه در خراسان بوده است. هویت اصیل این دیدگاه را فلسفه ستیزی و عرفان زدایی حاد تشکیل میدهد. اگر چه برای جستجوی هویت و وجهه جدید برخی هواداران آرایههای منطقیپذیر به آن تعلیق نمودهاند تا بتوان پس از وجهه ابطال گرایانه، در وجهه اثبات گرایانه این دیدگاه را مدل جانشین برای اندیشه فلسفی و عرفانی به شمار آورد. همین تلاش است که برای ناآشنایان به هویت اصیل این دیدگاه مایه تحسین واعجاب را فراهم میآورد. طی مسیر تحقیق و پژوهش در آثار مکتوب سبب میشود تا بدون پیشداوری و به دور از آمیختن رنگ و لعاب به انگارههای اصیل این دیدگاه، طول و عرض و شکل و شمایل نظریات مشهود گردد تا قابلیت جایگزینی این نظریات با نظریات مورد معارضه مشخص شود و میزان موفقیت این دیدگاه به منظور ایجاد یک نظام علمی و متقن محرز گردد.
واژههای کلیدی: معرفت، عقل و علم ، وجود، ماهیت، نفس، تجرد، ماده، معاد جسمانی و روحانی، توحید.
الهیات(فلسفه و کلام اسلامی)
موضوع: بررسی و نقد نظریه پلورالیزم دینی وتبیین تلقی اسلام از پلورالیزم در دین
دانشجو: سید حسن حسینی سروری
استادان راهنما: دکتر سید حسین نصر و دکتر غلامرضا اعوانی
استادان مشاور: آیت ا... سید حسن سعادت مصطفوی و آقای دکتر فرامرز قرامکی
چکیده:
موضوع تکثرگرایی دینی از جمله مسائل جدید است که در حوزه معارفی از قبیل کلام جدید، فلسفه دین و دین پژوهی از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. در این رساله سعی بر آن است که این موضوع به صورت تطبیقی ، تحلیلی، توصیفی، علّی و پدیدارشناسانه در دو حوزه بررسی و تحلیل گردد. ابتدا نظریه موسوم به پلورالیزم دینی درغرب و با تأکید بر نظرات یکی از مدافعان آن، جان هیک بررسی شده است و در ادامه با استناد به برخی آیات قرآنی به نگرش و تلقی اسلام از موضوع تکثرگرایی در دین توجه شده است. آنچه ذیلاً آمده است، اجمال برخی مطالبی است که در رساله به تفصیل و مستدل مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
1- در نظریه پلورالیزم دینی، تکثر ادیان معلول تکثر تجارب دینی انسان و به تبع آن تکثر تصورات و پدیدارهای مختلف از خدا و در نهایت تکثر در حقایق و باورهای دینی است، در حالی که در نظریه مختار پلورالیزم در دین، تکثر ادیان معلوم و نتیجه تجلی و ظهور وحدت حقه دینی برای انسان است. در حقیقت تکثرات دینی از دیدگاه نظریه اول انسانی و بشری، و از دیدگاه نظریه دوم الهی و وحیانی است. به همین دلیل حقانیت و صدق تعالیم و باورهای ادیان از دیدگاه تکثر گرایی مطرح در غرب،معلول اعتبار معرفت شناختی تجربه دینی، به مثابه تجارب انسانی و همسو با تجارب حسی است، در حالی که حقانیت دینی از دیدگاه نظریه پلورالیزم در دین معلول انتساب آن به تکثر در تجلی وحدت حقه دینی است.
2- در نظریه پلورالیزم دینی علاوه بر این که به اقسام چندگانهای از پلورالیزم توجه شده است، اما ارتباط بین دو نوع اصلی آن، یعنی پلورالیزم نجات و رستگاری و پلورالیزم حقایق دینی از وضوح و تبیین کاملی برخوردار نیست، در حالی که در نظر پلورالیزم در دین، ارتباط و تلازم بین این دو نوع پلورالیزم مشخص و بین است. بر این اساس، پلورالیزم نجات و رستگاری لازمة اصالت تعدد ادیان و پلورالیزم حقایق دینی تلقی شده است.
3- نظریه پلورالیزم دینی اساساً و ماهیتاً مسیحی مآبانه است، به این دلیل که خاستگاهها، ریشهها، علل و عوامل بروز و ظهور این نظریه بر مبانی و مبادی معرفت شناسی مسیحیت استوار گردیده است، در حالی که نگرش اسلامی درباره پلورالیزم، واکنش و عکس العمل سلسلهای از حوادث تاریخی و معرفتی نیست، بلکه مبانی و ماهیت مختص به خود را دارا است.
4- نظریه تجربه دینی که همسو با ساختار معرفت شناسی کانت و نظریه ویتگنشتاین ارائه شده است، نه اثبات کننده پلورالیزم در حقایق دینی است و نه پلورالیزم در نجات و رستگاری. حداکثر نتیجهای که از فرض تجارب دینی مختلف قابل استنباط است، پذیرش تصورات مختلف از امور غیر مادی است که هیک آنها را پدیدارهای واقعیت مطلق نامیده است. به همین ترتیب آنچه وی ازواقعیت مطلق ارائه کرده است، اولاً و بالذات به پلورالیزم در تصورات متعلق است، و به تبع آن به پلورالیزم در حقایق دینی قابل تسرّی است.
قابل ذکر است که لازمة پذیرش مطلق تجارب دینی آنگونه، نسبیت در فهم و لازمة پذیرش حقایق متکثر دینی نسبیّت درحقیقت است. نسبیت در حقانیتهای دینی هم چنین موجب بی معنا انگاری و اثبات ناپذیری گزارههای دینی و تنزل دین از امری الهی به امری بشری وانسانی میگردد.
5- ادلهای چون «هدایت عام الهی»، «برهان تکافو» و «نقض برخی اصول مسیحیت» که مورد استناد هیک در اثبات پلورالیزم قرار گرفته است، مقدمات و مقومات لازم برای اثبات نتیجه مورد نظر را ندارد و از این حیث قابلیت اثبات نظریه مورد ادعا را ندارد.
مدتی است نشریة پیام صادق در راستای رسالت اطلاع رسانی و خبری خود و به منظور غنای هر چه بیشتر نشریه، اقدام به چاپ چکیدة همایشها و سخنرانیهای علمی که در دانشگاه امام صادق علیه السلام برگزار میشود، کرده و البته از آغاز چاپ این چکیدهها، همواره از نظرات و پیشنهادهای سازندة مخاطبان فرهیخته بهرهمند بوده و آمادگی خود را در پذیرش دیدگاههای صاحبنظران و خوانندگان اعلام کرده است.
در پاسخ به همین خواسته، چندی پیش آقای محمود کریمی نوری از اعضای جامعه الامام الصادق علیه السلام و خوانندگان نشریه، نقدی بر مقالة «نقش یهود و صهیونیسم در جنگ تحمیلی» و «محکم و متشابه در قرآن» مندرج در مجلة شمارة 37 و 38 زده و به دفتر نشریه ارسال نمودهاند که نقد اول در این شماره درج میشود.
نقدی بر مقاله «نقش یهود و صهیونیسم در جنگ تحمیلی»
این مقاله، موضوع حاکمیت بر جهان را در اعتقاد یهود متشابه با اعتقاد شیعه میداند که در این زمینه توجه به چند نکته مهم، ضروری به نظر میرسد:
1- نه تنها اسلام و شیعه، بلکه همه ادیان الهی و حتی مکاتب انسانی و فلسفی، برای حاکمیت میکوشند، چرا که هیچ مکتب، مذهب و اندیشهای که موضوع آن «تمشیت امور مردم» باشد نمیتواند در سایة حاکمیت مکتب مخالف و غیر یا طاغوت تحقق یابد و به همین علت همه پیامبران الهی از بدو بعثت و اعلام رسالت با حاکمان جبّار زمانه طرف میشدند و به جنگ و جدال میپرداختند.
حکومت که همان معنای «امامت» است، در اسلام ناب محمدی و تحریف نشده، یکی از اصول پنجگانة اعتقادی است که بدون آن اسلام و قرآن کارآمدی نخواهد داشت.
بنابراین نه تنها شیعه، بلکه مسیحیت و یهود نیز به برقراری حاکمیت میکوشند و چون ادیان و مکاتب الهی یا فلسفی، خود را محق و درست و نیکو میدانند، برآنند که این حسن و نیکویی را بر جهان مسلط و دنیا را پر از عدل و داد کنند.
2- یهود و صهیونیسم یک تفاوت ماهوی با دیگر ادیان الهی دارد و آن قوم گرایی است. یهود و صهیونیسم میخواهند قوم بنی اسرائیل بر جهان حاکم گردد؛ قومی که به گفتة آنان هیچ کس نمیتواند در آن رخنه کند.
به عبارت دیگر، ادیان الهی برآنند که بشریت دین آنان را بپذیرد، ولی یهود و صهیونیسم میخواهند بر بشریت حکومت کنند. پیروان ادیان الهی یا مکاتب فلسفی، در حاکمیت اندیشه و مذهب مورد قبول خود میکوشند و این تفاوت کمی نیست و شاید و قطعاً اینکه قوم یهود در طول تاریخ، همیشه و در هر کجا و با داشتن همه امکانات مادی و علمی مقهور و ذلیل بودهاند، به خاطر همین اندیشه نادرست خود برتر بینی قومی و نژادی است. صهیونیسم، فلسفه و دینی است نژادپرست که فقط به حاکمیت قوم یهود میاندیشد و برای پاسداشت قومیت خویش از اختلاط با ادیان و اقوام دیگر، قوانین و مقررات ویژه و سختگیرانهای برقرار کرده است تا در طول تاریخ، این قوم را درچارچوب تعیین شده نگه دارد و این تفاوت زیربنایی است که قوم یهود را در شمار فلسفههای نژادپرست قرار میدهد.
دانشکده الهیات، معارف اسلامی و ارشاد
موضوع: بررسی معنا شناختی واژه کفر در قرآن کریم
دانشجو: حسن خودروان
استاد راهنما: دکتر محمد علی لسانی فشارکی
استاد مشاور: دکتر احمد بادکوبه
چکیده
یکی از مفاهیم مهم، کلیدی و پرکاربرد در قرآن کریم، مفهوم کفر است که در سرتاسر قرآن کریم و همة سور و آیات آن به نحوی گسترش دارد. این واژه با مشتقاتش، با تکرار بیش از پانصد بار در قرآن، ازمفاهیم جامع و فراگیری است که همه صفات متعلق به خصایص نکوهیده به نوعی با آن در ارتباط میباشند و مفهوم کفر به منزله قطبی است که سایر مفاهیم همسان و صفات منفی دیگر به گرد آن میچرخند.
در این پایاننامه ، مفهوم کفر از دیدگاه قرآنی، بدون پرداختن به مباحث کلامی، فقهی، عرفانی و غیره مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفته و ارتباط آن با مفاهیم همسان و متضاد آن همراه با مهمترین زمینهها و پیامدهای کفرورزی تبیین شده است.
پایان نامه علاوه بر مقدمه، کلیات و نتیجهگیری مشتمل بر سه بخش است که هر کدام از دو فصل تشکیل شده است. (مجموعاً شش فصل)سطه; کلی پایاننامه در سه بخش جداگانه به شرح زیر میباشد:
بخش اول: رابطة مفهوم کفر با مفاهیم همسان
بخش دوم: تقابل مفهوم کفر با مفاهیم متضاد
بخش سوم: زمینهها و پیامدهای کفر
واژههای کلیدی: کفر، معنا شناختی، ایمان، قرآن، اسلام، شکر
دانشکده الهیات، معارف اسلامی و ارشاد
موضوع: شکاکیت و نقدی بر ادله آن
دانشجو: علی عسکری یزدی
استاد راهنما: دکتر محسن جهانگیری
استادان مشاور: دکتر بیوک علیزاده و دکتر علی پایا
چکیده:
قرن پنجم پیش از میلاد را میتوان سرآغاز شکاکیت دانست، چون قبل از آن شک و تردیدی در امکان علم به واقعیت نبود. در این قرن با ظهور سوفسطاییان، امکان حصول علم به واقع مورد تردید قرار گرفت. ما در این رساله ضمن بیان کلیاتی در باب شکاکیت، نگاهی به شکاکان قدیم و سوفسطاییان انداختهایم و پس از آن شک روشی دکارت را مورد نقادی قرار دادهایم؛ چون او حد فاصل میان فلسفه قدیم و جدید و پدر فلسفه جدید است. دکارت درصدد یافتن راهی برای شناخت حقیقت بود و به همین دلیل ابتدا در همه چیز شک کرد و تلاش نمود که به یقین برسد. نگارنده بر این اعتقاد است که علاوه بر شک روشی دکارت، فلسفه دکارت به دلیل قول به ثنویت ذهن و عین، زمینة نوعی شکاکیت واقعی را پیریزی کرده است. در ادامه به شکاکیت هیوم پرداختهایم و اثبات کردهایم که نتیجه منطقی آرایش شکاکیت است و آن را مورد نقادی قرار دادهایم. پس از آن به کانت پرداختهایم چون اهمیت نقش کانت در فلسفه جدید تا آنجاست که مورخان فلسفه، فلسفه جدید را به دو دوره قبل و بعد از کانت، تقسیم کردهاند، چنانکه فلسفه یونان را به دو دوره قبل و بعد از سقراط تقسیم کردهاند. نگارنده معقتد است که کانت با پذیرش و تعمیم اشکال هیوم در باب علیت و پیشینی کردن آنها به شکاکیت رسیده است و آدمی را ناتوان از شناخت واقع دانسته است. به همین دلیل کانت معتقد است که عقل نظری فقط پدیدارها را درک میکند و از ادارک شیء فی نفسه ناتوان است. شکاکیت کانت زمینه ساز شکاکیتهای بعد و پیچیدهتر از شکاکیتهای قبل از اوست، چون در واقع شکاکیت خام گذشته که ناشی از اصالت واقع خام بود به شکاکیتهای پیچیدهای تبدیل شد که کانت آن را ارائه کرد یا زمینه ساز آن شد. در پایان به نقد و بررسی مدعا و ادله شکاکان پرداختهایم. ابتدا مدعای آنها را مورد نقادی قرار دادهایم و سپس نگاهی نقادانه به بعضی از ادلة آنها انداختهایم.
واژههای کلیدی:
شک عام و خاص، سوفسطائیان، شکاکیت قدیم ، شک روشی، شکاکیت هیوم ، شکاکیت کانت، علیت، ادله شکاکیت
دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد
موضوع: جایگاه و عملکرد بازار در نظام اقتصادی اسلام
دانشجو: سید محمد رضا باشی ازغدی
استاد راهنما: حجت الاسلام والمسلمین قربانعلی دری نجف آبادی
استاد مشاور: دکتر حسین عیوضلو
چکیده:
نظام اقتصادی شامل دو بخش عمومی و خصوصی است. در نظام اقتصادی اسلام دولت اسلامی نقش بخش عمومی و بازار نقش خصوصی ر ایفا میکنند. بخش بیشماری از تصمیمگیریهای مربوط به فعالیتهای مصرفی، تولید، و مبادلهای در بازار اتخاذ میشود. اهمیت دستگاه بازار در نظام اقتصادی اسلامی از بخش عمومی (دولت) کمتر نیست وتوازن ومشارکت هر دو بخش یاد شده در تشکیل نظام اقتصادی یکی از ویژگیهای منحصر به فرد نظام اقتصادی اسلام میباشد چرا که غفلت از نقش بازار (بخش خصوصی) تشکیل نظامهای کمونیستی را در پی خواهد داشت؛ همچنان که غفلت از بخش عمومی تشکیل نظامهای سرمایهداری را در پی خواهد داشت. سؤال اساسی که اینجا مطرح میشود میزان دخالت و نظارت دولت اسلامی در بازار است. آیا در نظام اقتصادی اسلام زمام امور به دست سازوکار خشک بازار سپرده شده است و روابط داد و ستد در جامعه اسلامی تنها بر پایه عرضه و تقاضا شکل میگیرد یا نظارتهایی از سوی دولت اسلامی اعمال میشود؟ آنچه مسلم است این است که با رجوع به متون فقهی، حقوقی و تاریخی اسلام، مشخص میشود که اسلام در ابتدای امر پیشنهاد نمیکند که سازوکار بازار به طور کامل برچیده شود؛ همچنان که عملکرد این سازوکار را به عنوان روشی مطمئن برای دستیابی به اهداف مطلوب تلقی نمیکند. اگر چه اسلام اهداف معینی را مد نظر قرار میدهد ولی در محدوده گستردهای بر سازوکار بازار استوار گردیده است. تنها در جایی که این سازوکار برای تأمین اهداف مزبور ناکام میماند، اسلام از حاکم جامعه میخواهد که قدمهای لازم را برای کسب این اهداف بردارد. اسلام از همة واحدهای اقتصادی (مصرف کنندگان وتولید کنندگان) رفتار ویژهای را انتظار دارد. محدودهای که اسلام بر عملکرد آزاد سازوکار بازار تکیه میکند، به طور مستقیم به حدودی بستگی دارد که این واحدها مطابق با منش تجویز شده رفتار میکنند. رفتار مقرر شده برای واحدهای اقتصادی جامعه به نحوی است که منجر به حالت مطلوبی از امور گردد که مورد انتظار اسلام است. بنابراین هر چه اهداف مزبور به طور طبیعی از طریق عملکرد آزادانه واحدهای اقتصادی به دست آید نیاز کمتری به دخالت دولت وجود دارد و برعکس.
واژههای کلیدی: بازار اسلامی، اصناف، دخالت دولت، قیمتگذاری، حسبه، احتکار.
دانشکدة معارف اسلامی و اقتصاد
موضوع: بررسی عملکرد نظامهای مختلف بهرهبرداری در بخش کشاورزی اقتصاد ایران
دانشجو: عطاء الله کبیر
استاد راهنما: دکتر حمید ناظمان
استاد مشاور: دکتر اسد الله فرزین وش
چکیده:
نظامهای بهرهبرداری در بخش کشاورزی بنا به تعریف عبارتند از: مجموعه رویههای حقوقی، عرفی، فنی و مدیریتی دراستفاده و تلفیق عوامل تولید (کار، زمین. آب ، سرمایه) به منظور تولید محصولات زراعی و عرضه آن به بازار. صورتهای مختلفی ازنظامهای بهرهبرداری در کشورهای مختلف تجربه گردید که این نظامها به واسطه شرایط فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی متفاوت آثار اجتماعی، اقتصادی گوناگونی بر جای نهادند.
نظام بهرهبرداری دهقانی در اشکال مختلف رعیتی، اجارهای، خرده مالکی و ... مهمترین نظام بهرهبرداری در ایران پیش از اصلاحات ارضی است. پس از اصلاحات ارضی بهرهبرداریهای مستقل دهقانی گسترش یافتند که مهمترین معضل آن پراکندگی اراضی زراعی میباشد.نظامهای بهرهبرداری جدید با هدف یکپارچه سازی اراضی زراعی کشاورزان طی دهه 40 و 50 شمسی گسترش فراوانی یافتند. این نظامها عبارتند از: شرکتهای سهامی زراعی، شرکتهای کشت و صنعت و شرکتهای تعاونی تولید روستایی، با اینکه اکثر شرکتهای سهامی زراعی پس از پیروزی انقلاب اسلامی منحل گردیدند، برخی از این شرکتها در زمینه افزایش درآمد کشاورزان و توسعه مناطق روستایی به توفیقاتی دست یافتند. شرکتهای کشت و صنعت از لحاظ گسترش تعداد، جذب سرمایهها و سودآوری توفیق چندانی به دست نیاورد و تنها برخی از شرکتها طی دورهای از فعالیت خود چهرهای موفق از خود نشان دادند.
شرکتهای تعاونی تولید روستایی نیز به لطف حمایتهای دولت بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و طی سالهای برنامه اول توسعه، گسترش فراوانی یافته و با تمرکز سرمایههای ناچیز روستائیان در زمینه بهبود عملکرد در واحد سطح و یکپارچه سازی اراضی به توفیقاتی دست یافتند. بررسی عملکرد نظامهای مختلف بهرهبرداری در بخش کشاورزی بیانگر این واقعیت است که علیرغم توفیق نسبی برخی نظامهای بهرهبرداری جدید، نظام بهرهبرداری دهقانی (خانواری) نیز باید همگام با گسترش اشکال جدید بهرهبرداری مورد اصلاح و تقویت قرار گرفته و همچون کشورهای صنعتی به عنوان رکن اساسی کشاورزی مدرن ایفای نقش نماید.
دانشکده معارف اسلامی و حقوق
موضوع: مسؤولیت مدنی ناشی از پخش برنامههای رادیو و تلویزیون « با مطالعة تطبیقی»
دانشجو: کامران پور جوهری
استاد راهنما: دکتر عبدا... شمس
استاد مشاور: دکتر نجاد علی الماسی
چکیده:
بررسی مسؤولیت مدنی رادیو و تلویزیون مستلزم شناخت مبانی و منابع گوناگون است. حق آزادی بیان واطلاعات در تزاحم با حق آزادی در زندگی خصوصی و حفظ اسرار محدود میشود. نقض موارد اخلاقی امارهای بر تقصیر رسانهها است. در فقه قواعد عام وخاص قابل اجرا در مسؤولیت مدنی رادیو و تلویزیون وجود دارد. در فقدان قوانین خاص مسؤولیت رادیو و تلویزیون، میتوان به سایر قوانین از جمله قانون مطبوعات استناد نمود. مسؤولیت ناشی از پخش برنامههای رادیو و تلویزیونی یا قراردادی است یا غیر قراردادی. صدا و سیما نه تنها مجاز به پخش اخبار و اطلاعات غلط نیست، بلکه در پخش اخبار صحیح نیز محدودیت دارد. پخش آگهیهای تبلیغاتی غیر واقعی میتواند مسؤولیت آور باشد. صدا و سیما ملزم به اجرای کامل قانون حمایت از مؤلفان، مصنفان و هنرمندان است. برنامههایی که متضمن توهین، افترا، نشر اکاذیب هستند، حتی در صورت فقدان سوءنیت مسؤولیت آورند. پخش اخبار و اطلاعات نادرست، نقض یک قرارداد ضمنی مبنی بر واقعیت نمایی است. حق پاسخگویی لازم است در صدا و سیما به مانند مطبوعات اجرا شود، ماده 11 قانون مسؤولیت مدنی دربارة کارکنان استخدامی صدا وسیما قابل اجرا است. دعاوی مسؤولیت مدنی رادیو و تلویزیون هم در دادگاه عمومی مرکز فرستنده و هم در دادگاه عمومی که مخاطب در آن اقامت دارد، اقامه میشود. صورت و تصویر ضبط شده میتوانند به عنوان یک اماره قضایی باشند. سازمان صدا و سیما مشمول قانون 65 در مورد نحوه محکومیتهای مؤسسات دولتی نمیشود. تبصره 47 قانون اجرای احکام علیرغم نسخ ماده 792 قانون آیین دادرسی مدنی سابق کماکان قابل اجراست.
واژههای کلیدی: مسؤولیت مدنی، رادیو و تلویزیون، پخش، برنامه، خسارت
دانشکده معارف اسلامی وحقوق
موضوع: معیار تشخیص تاجر و اعمال تجاری در حقوق ایران و فرانسه
دانشجو: علی بهارستان
استاد راهنما: دکتر امیر حسین فخاری
استاد مشاور: دکتر محمد علی مهدوی ثابت
چکیده
در برابر این پرسش که آیا حقوق تجارت حقوق حرفهای و حاکم بر تجار است و یا بدون توجه به شغل، این قواعد بر کسانی اعمال میشود که به عمل تجارتی مبادرت میورزند، سه نظریه موضوعی، مختلط و شخصی خودنمایی میکند که متاسفانه کمتر حقوقدانانی را میتوان یافت که مستقلاً قائل به نظریه شخصی باشند. این رساله در پی آن است که با تحلیل مواد قانونی و استدلال نقضی و حلی به اثبات نظریة اخیر بپردازد.
1- اگر مظهر و جلوه گاه نظام موضوعی ماده 2 قانون تجارت است به نحوی که انجام این اعمال چه از سوی تاجر و چه غیر تاجر تجارتی محسوب میشود، پس چرا این منظور در تمام بندها رعایت نگردیده است؟ توضیح آنکه غالب نویسندگان شرط تجارتی محسوب شدن برخی از این اعمال را در چهارچوب مؤسسه و یا تکرار دانستهاند که با یک تحلیل درست این شرط منتهی به همان نظام شخصی میگردد.
2- قانون تجارت درصدر مادة 2 و همچنین در مادة 1 اعمال مندرج در مادة 2 را زیر عنوان معامله برشمرده است که همین استعمال نابه جای واژة «معامله» به جای« عمل، عملیات یا مشاغل» و به عبارت دیگر اختلاط دو مفهوم عمل مادی و عمل حقوقی موجب دوری نویسندگان از نظریه شخصی گردیده است.
3- با استقراء در قانون تجارت این نتیجه به دست میآید که با توجه به تحولات و اصلاحات وارد بر این قانون از تاریخ تصویب تاکنون از جمله جذب محاکم تجاری از تشکیلات دادگستری ثمرة عملی قابل توجهی بر نظام موضوعی و مختلط متصور نیست و تفسیر بر مبنای نظام شخصی از این جهت لطمهای بر نظام حقوق وارد نمیآورد.
واژههای کلیدی: تاجر، عمل تجاری، نظریة شخصی، نظریة موضوعی، نظریة مختلط.
دانشکده معارف اسلامی وعلوم سیاسی
موضوع: تحول فرهنگ سیاسی در ایران پس از انقلاب اسلامی
دانشجو: محمد رضا شریف
استاد راهنما: دکتر حجت الله ایوبی
استاد مشاور: دکتر کاووس سید امامی
چکیده
دراین پایاننامه سعی شده است تا تحول فرهنگ سیاسی در ایران پس از انقلاب اسلامی از دو حیث چرایی و چگونگی مورد بررسی قرار گیرد.
نویسنده در این تحقیق ابتدا به توصیف، تبیین و ریشهشناسی عناصر فرهنگ سیاسی پیش از انقلاب پرداخته است. سپس با جمع بندی نتایج این عناصر تلاش کرده است تا تبعی بودن فرهنگ سیاسی پیش از انقلاب را نشان بدهد.
نویسنده در مرحله بعد به دگرگونیهای ساختاری که فرآیند انقلاب و تحولات پس از آن را به وجود آوردهاند، توجه کرده است. به زعم نویسنده این تحولات ساختاری، ساختارهای به وجود آورندة فرهنگ سیاسی تبعی پیش از انقلاب را، دگرگون نمودهاند. به طوری که زمینه برای بسط فرهنگ سیاسی مشارکتی آماده شده است.
از نظر سازماندهی تحقیق، تحقیق حاضر به سه فصل تقسیم شده است. فصل اول به ادبیات موضوعی و مباحث نظری فرهنگ سیاسی اختصاص دارد. در فصل دوم سه عنصر اساسی فرهنگ سیاسی تبعی پیش از انقلاب یعنی اقتدار گرایی، توهم توطئه و فرهنگ ستیز توضیح داده شده است و در کنار عناصر فرعی فرهنگ سیاسی یک جمعبندی از فرهنگ سیاسی پیش از نقلاب ارائه شده است.
فصل سوم به تأثیرات فرآیند انقلاب در تحول فرهنگ سیاسی و پیامدهای انقلاب در حوزههای سیاست، اجتماع و فرهنگ (اندیشه) و تأثیرات آنها بر دگرگونی فرهنگ سیاسی در ایران اختصاص یافته است. به نظر نویسنده تحول در ساخت سیاسی، شکلگیری تکثر سیاسی، تحولات جمعیتی، تغییر سطحی تحصیلی، تغییر درگروههای مرجع و تحول در حوزه فرهنگ و اندیشه از جمله مهمترین عوامل تأثیرگذار در تحول فرهنگ سیاسی ایران پس از انقلاب اسلامی به شمار میروند.
واژههای کلیدی: فرهنگ سیاسی، ایران، انقلاب اسلامی، تحول فرهنگی، اقتدار گرایی و توهم توطئه
دانشکده معارف اسلامی و علوم سیاسی
موضوع: جامعة مدنی در ایران « تحلیل دیدگاههای مختلف»
دانشجو: احمد علی زارعشاهی
استاد راهنما: دکتر حسین بشیریه
استاد مشاور: دکتر حجت الله ایوبی
چکیده
«جامعه مدنی» در غرب در دورههای مختلف ظهور و بروز گوناگونی پیدا کرده است و مخصوصاً در نوع رابطه آن با پدیدة دولت نوسانات زیادی پدید آمده است. « جامعه مدنی» پدیدهای است که برآمده از نوع نگرش جدید انسانی به خود، جامعه و تاریخ میباشد که به طور غیر قابل انکاری از درون دنیای متجدد غربی و متأثر از گرایشات فکری «اومانیسم» و «عقل گرایی» پدید آمده است.
این مفهوم در غرب تحت شرایط خاص تاریخی و فکری در قالبهای گوناگون مورد نقد و نفی قرار گرفته است. مکتب «اصالت فایده»، «تعالیم کینز» «ساخت گرایی»، «نخبه گرایی» و «رفتارگرایی» از جملة این قالبها هستند که عمدتاً با نفی کارگزاری انسان و توجه به ارادههای برتر این قالبها را آفریدهاند.
در جامعة ایران «جامعه مدنی» در مفاهیمی مانند «آزادی»، «برابری» و «قانونگرایی» فهم شده است و همین هنجارهای سیاسی جنبشهای مختلفی را در ایران برانگیخته است. جنبش مشروطه، نهضت ملی، انقلاب اسلامی وگرایش شدید جامعه در انتخابات ریاست جمهوری سال 1376 به این مفهوم از جمله این تحولات است. تلاش جامعه ایران در کسب هنجارهای مورد نظر چندان قرین توفیق نبوده است که این را میتوان معلول عدم وجود درک نظری صحیح از این مفاهیم دانست. بررسی نسبت واقعی اساسیترین گفتمانهای جامعه ایران با «گفتمان جامعه مدنی»این ادعا را اثبات میکند که «گفتمان اسلام بنیادگرا» اگر چه به این مفاهیم ارج مینهد، ولی در نهایت آنه را در ارتباط با مفهومی فراتر یعنی «خداوند» تفسیر میکند. گفتمان نوسازی» به همین نسبت، آزادی، قانون و جامعه مدنی را در ارتباط با مفهوم «توسعه» فهم میکند. «گفتمان روشنفکری» در ارایه نظریه شفاف سیاسی عاجز بوده است و در نهایت «گفتمان التقاطی» با ترکیب برداشت دینی و نظریات انتقادی نو، مطلوبیت جامعه مدنی را نفی میکند و آن را ابزار سلطه قلمداد مینماید.
واژههای کلیدی: جامعه مدنی، گفتمان، اسلام بنیادگرا، رفتارگرایی، آزادی ، برابری.
دانشکده معارف اسلامی و مدیریت
موضوع : پیش بینی قیمت سهام در بورس اوراق بهادار تهران با استفاده از متغیرهای خاص
دانشجو: محمود رضا صفر نواده
استاد راهنما: دکتر عادل آذر
استاد مشاور: دکتر رضا راعی
چکیده
کسانی که در سهام عادی شرکتها سرمایهگذاری میکنند سعی دارند که بتوانند به گونهای قیمت سهام شرکتها را قبل از تحقق آن پیش بینی کنند و با استفاده از این مهارت منافع خود را افزایش دهند. آنچه موضوع بحث این تحقیق میباشد، در واقع امکان سنجی پیش بینی قیمت سهام در بازار بورس اوراق بهادار تهران است. این کار از طریق بررسی چند متغیر مهم و تأثیرگذار که عبارتند از: 1- نسبت سود تقسیم شده به قیمت سهم()، 2- نسبت () ، 3- حجم مبادلات ((4 - ریسک (R)5- تفاوت پایینترین قیمت سهم با قیمت روز بخش بر قیمت روز سهم () و با استفاده از روشهای پیش بینی آماری رگرسیون چندگانه و آریما صورت پذیرفته است. هدف از انجام این تحقیق رسیدن به این پاسخ است که آیا میتوان با این روشها و با در نظر گرفتن این متغیرها اقدام به پیش بینی قیمت سهام در بورس اوراق بهادار تهران نمود یا خیر؟
واژههای کلیدی: سهام عادی، بورس اوراق بهادار تهران، سود تقسیم شده، ریسک، پیش بینی حجم مبادلات، نسبت
دانشکده معارف اسلامی و مدیریت
موضوع: الگوی تعامل کارکنان با ارباب رجوع بر اساس ارزشهای اسلامی
دانشجو: فرهاد فتح زاد
استاد راهنما: حجت الاسلام ولیا... نقی پور فر
استاد مشاور: دکترسید رضا سید جوادین
تحقق اهداف متعالی اسلام بدون تشکیل سازمان ممکن نیست. موفقیت هر سازمانی به تعامل بین او و مشتریانش بستگی دارد. حسن تعامل بین مشتری و سازمان تنها عامل موفقیت سازمان نیست؛ ولی میتوان گفت که از جمله عوامل مهم موفقیت میباشد.
امروزه در علم مدیریت، به چگونگی ایجاد ارتباط سازمان با مشتری زیاد توجه شده است؛ حتی دیدگاههای مختلفی در این خصوص بیان داشتهاند.TQM (مدیریت کیفیت فراگیر) از جمله دیدگاههای جدیدی است که یکی از اساس موفقیت مدیریت وسازمان را رضایت مشتری میداند و در تعریف کیفیت، به نیازهای مشتری و برآورده شدن آنها توجه دارند.
با توجه به توضیحات بالا، میتوانیم با کمترین اطلاع از اسلام بگوییم که اسلام دربارة حسن تعامل مشتری و سازمان نظراتی دارد؛ زیرا اسلامی که تحقق اهداف او بدون سازمان ممکن نیست، یقیناً برای موفقیت سازمان از هیچ فعالیت لازم دریغ نمیورزد.
ما همان طوری که در شروع پایاننامه حدس زده بودیم, پس از ورود به بحث نیز متوجه شدهایم که اسلام سخنان زیادی در این خصوص دارد . بیان همه سخنان وتوصیههای اسلام در این باره نه ممکن بود و نه ما میخواستیم این کار را بکنیم. بلکه میخواستیم راه و روش برخورد با این مسأله را بیابیم و در حد توان خود سعی و تلاش نمودیم.
میتوان گفت که اسلام توصیههای دارد که عام و فراگیر است مثل: صداقت، وفای به عهد و پیمان، امانتداری و... و در عین حال به تفاوتها و اختلافهای مشتریها توجه خاصی دارد. به نظر من تفاوت اسلام با سایر مکاتب در همان توصیههای خاص است. مثلاً: اسلام به جنسیت اهمیت داده است و توصیه خاصی نموده است یا به ناتوانی و ناآشنایی ارباب رجوع توجه داشته است و...
در پایان نیز به بررسی تأثیر الگوهای تعامل اسلامی بر روی جذب مشتری پرداختهایم.
واژههای کلیدی: مدیریت، اسلام، مدیریت اسلامی، تعامل، کارکنان، الگو، ارباب رجوع(مشتری) و ارزشهای اسلامی
https://hawzah.net/fa/Magazine/View/6431/6451/73310/چکیده-رساله%E2%80%8Eهای-دکتری/?SearchText=فشارکی