پایان نامه تحلیل نحوی بلاغی وقف و ابتدا در قرآن کریم
چهارشنبه, ۲ آبان ۱۳۹۷، ۰۵:۲۹ ق.ظ
استاد راهنما : لسانی فشارکی، محمدعلی
تحلیل نحوی بلاغی وقف و ابتدا در قرآن کریم
تاریخ انتشار : 1390/8/12
بازدید : 1310
نویسنده : کاشفی، امیرمحمود
استاد راهنما : لسانی فشارکی، محمدعلی
مقطع : دکتری
رشته : زبان و ادبیات عرب
دانشگاه : دانشگاه تربیت مدرس
تاریخ دفاع : 1377
است: تطور دیدگاه ها در اصل بلاغت باعث آن شده است که تلقی ها از عناوین مندرج در بلاغت هم دستخوش تغییر شود. در بلاغتی
که جرجانی تعریف می کند، وقف و ابتدا از جایگاهی مهمی برخوردار نیست; زیرا فصل و وصل در آن به آوردن یا نیاوردن واو
عاطفه منحصر است. طبق تعریف و تلقی اسلاف جرجانی، وقف و ابتدا از جایگاهی مهم برخوردار بوده است; زیرا بر طبق آن وقف
و ابتدا کاملاً بر فصل و وصل منطبق است و این همان عنوانی است که بعضی اهل فن آن را عین بلاغت و تمام آن دانسته اند. وقف و
ابتدا در قرآن هر چند قسمت اعظمش با استمداد از ابزار نحو صورت می گیرد; اما نفس عمل، یعنی وقف بر موضوع نیکو و شروع از
مقام مناسب، یک عمل بلاغی تلقی می شود. در قرآن مواضع وقفی وجود دارد که از بایدهای نحوی تکون نیافته اند; بلکه از بایسته های
متعالی که منبعث از بلاغت مخصوص قرآنی است نشات گرفته اند و این مواضع همان فواصل هستند.
توجه: جهت دریافت اصل پایان نامه به دانشگاه مربوطه مراجعه کنید.
https://hawzah.net/fa/Seminar/View/90180/تحلیل-نحوی-بلاغی-وقف-و-ابتدا-در-قرآن-کریم-/?SearchText=فشارکی
-1 تطور دیدگاهها در اصل بلاغت باعث آن شده که تلقیها از عناوین مندرج در بلاغت هم دستخوش تغییر شود. -2 در بلاغتی که جرجانی تعریف میکند وقف و ابتدا از جایگاهی اصولی برخوردار نیست زیرا بحث فصل و وصل در آن منحصر است به آوردن یا نیاوردن واو عاطفه. -3 در بلاغت به تعریف و تلقی اسلاف جرجانی، وقف و ابتدا از جایگاهی مهم برخوردار بوده زیرا وقف و ابتدا کاملا منطبق بر فصل و وصل از دیدگاه آنهاست و این همان عنوانی است که بعضی اهل فن آنرا عین بلاغت و تمام آن دانسته اند. -4 وقف و ابتدا در قرآن هر چند قسمت اعظمش با استمداد از ابزار نحو صورت میگیرد اما نفس عمل یعنی وقف بر موضوع نیکو و شروع از مقام مناسب یک عمل بلاغی منطبق میشود زیرا موضوع، کلام بلیغ است و جهد در اظهار آن قطعا ملازم با بلاغت است . -5 در قرآن مواضع وقفی وجود دارد که از بایدهای نحوی تکون نیافتهاند بلکه از بایستههای متعالی که منبعث از بلاغت مخصوص قرآنی است نشات گرفتهاند و این مواضع همان فواصل هستند.
کد نوشتار : 27567
https://ganj-old.irandoc.ac.ir/articles/14234
۹۷/۰۸/۰۲