شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر در قیمت گذاری طلا در بازار ایران با استفاده از تکنیک تاپسیس
چهارشنبه, ۲ آبان ۱۳۹۷، ۰۵:۲۷ ق.ظ
استاد مشاور: حمید طبائی زاده فشارکی
هدف تحقیق حاضر شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر قیمت گذاری طلا در بازار داخل است. برای انجام این کار، از روش تحلیلی سلسله مراتبی AHP فازی استفاده شد. برای شناسایی عوامل موثر ابتدا از طریق پرسشنامه اولیه عوامل موثر تعیین و میزان اهمیت هریک از عوامل شناسایی شد. در مرحله بعد برای تعیین اولویت هر کدام از عوامل از پرسشنامه مقایسات زوجی استفاده شد. عوامل موثر نهایی که برای بررسی تعیین شدند شامل نرخ ارز، نرخ تورم، قیمت جهانی نفت، قیمت جهانی طلا و قیمت سهام می باشد که نتایج تحقیق نشان می دهد اولویت بندی عوامل موثر بدین صورت است که قیمت جهانی طلا از درجه اهمیت و اولویت اول برخوردار است و بیشترین تاثیر را بر قیمت طلا دارد. همچنین سایر عوامل به ترتیب نرخ ارز، قیمت جهانی نفت، قیمت سهام و نرخ تورم از نظر درجه اهمیت و اولویت در رتبه های بعدی قرار دارند.
https://ganj-old.irandoc.ac.ir/articles/889851
۹۷/۰۸/۰۲