انس با قرآن مصادیق و مراحل آن از دیدگاه قرآن و روایات
استاد راهنما: محمد علی لسانی فشارکی
https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/d82d13055fbf749dd57923416cc13836/search/901b41c52ac0e9a440b7524fff547546
انس با قرآن مصادیق و مراحل آن از دیدگاه قرآن و روایات
پارسای داخل کشور
کارشناسی ارشد
1394
رشته: علوم انسانی
پدیدآور: هادی مردی استاد راهنما: محمدعلی لسانی فشارکی استاد مشاور: مجید معارف
دانشکده اصول الدین
چکیده یکی از مباحث مهم وکلیدی در علوم قرآنی «انس با قرآن» است. در این پایان نامه در پرتو مطالعه روشمند قرآن، احادیث و سیر? معصومین( ع)؛ به تعریف انس با قرآن و تبیین حدود و شرایط وآداب آن پرداخته شده است. پیامبراکرم در راستای آموزش قرآن، قدم به قدم مبتنی بر الگوهای وحیانی، مبادرت به آموزش آن فرمودند؛ چنان که در مدت زمانی حدود بیست سال، هزاران مرد و زن مسلمان را با قرآن و مفاهیم آن آشنا کردند و صدها قاری و حافظ قرآن را با بینش فراگیرفقهی و تفسیری تربیت فرمودند؛ همچنین، در این پژوهش، راه کارهایی برای ایجاد و گسترش انس با قرآن کریم در میان اقشار مختلف جامعه ارائه شده است؛ جای سخن نیست که در جمهوری اسلامی ایران سالیان متوالی کوشش های فراوان همراه با ایثار و اخلاص در صدد تعلیم و ترویج قرآن کریم به عمل آمده است؛ امّا سخن در این است که روشها و شیوههای متداول به علّت مستند نبودن به کتاب و سنّت، خود به مثابه یکی از موانع مهم توسعه و ترویج قرآن عمل کرده است و بر مهجوریّت قرآن نزد هموطنان مسلمان، بیش از پیش افزوده است. موانع دیگری که بر سر راه انس با قرآن وجود دارد نیز مورد توجّه قرار گرفته و راه کارهای مناسب برای رفع آن موانع پیشنهاد شده و در تمامی مباحث، با توجّه به دقّت نظر و جامعّیت آراء و نظرات مقام معظّم رهبری در زمین? انس با قرآن که طبعاً مستند به آموزه های قرآنی و حدیثی بوده است؛ به صورت حدّاکثری مورد استناد واستفاده قرار گرفته است.کلید واژه ها: انس با قرآن، تِلاوت، قِرائت، ترتیل، آموزش قرآن، تعلیم قرآن در سیر? نبوی، نقش? راه انس با قرآن.
https://ganj-old.irandoc.ac.ir/articles/898142