نشست نقد و ارزیابی نظام آموزش معماری و شهرسازی کشور با رویکرد هویتی
دکتر سید جواد هاشمی فشارکی دبیر نشست
نشست نقد و ارزیابی نظام آموزش معماری و شهرسازی کشور با رویکرد هویتی
نشست نقد و ارزیابی نظام آموزش معماری و شهرسازی کشور با رویکرد هویتی با حضور حدود ۶۰ نفر از اساتید، صاحب نظران و متخصصان عرصه معماری و شهرسازی به همت مرکز معماری و شهرسازی اسلامی مرکز مطالعات راهبردی ژرفا برگزار شد.
به گزارش فرهنگ سدید، نشست نقد و ارزیابی نظام آموزش معماری و شهرسازی کشور با رویکرد هویتی با حضور حدود 60 نفر از اساتید، صاحبنظران و متخصصان عرصه معماری و شهرسازی در شهریورماه سال جاری به همت مرکز معماری و شهرسازی اسلامی مرکز مطالعات راهبردی ژرفا و با همکاری و مشارکت قطب علمی معماری اسلامی، مرکز معماری اسلامی حوزه هنری انقلاب اسلامی و سازمان بسیج مهندسین عمران و معماری در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد.
سخنرانان در این جلسه بهنقد و ارزیابی شرایط موجود و نیاز تغییر ساختار نظام آموزشی مبتنی بر رویکرد معماری اسلامی ایرانی با توجه به بیانات مقام معظم رهبری پرداختند.
در ابتدای این نشست دکتر سید جواد هاشمی فشارکی دبیر جلسه با بیان ضرورت تحول در نظام آموزش معماری و شهرسازی (با تأکید بر هویت اسلامی) به بیان و شرح نواقص ساختار نظام آموزشی و نبود سیاستهای دانشگاهی همراستا با این گفتمان و همچنین عدم تغییر محتوا و مدیران دانشگاهی در حوزه معماری پس از انقلاب اسلامی پرداخت و مشکلات امروز این رشته را به دلیل عدم تغییر ساختار نظام آموزشی دانست.
در ادامه مهندس مهدی چمران رئیس سابق شورای اسلامی شهر تهران با نامتناسب خواندن نظام آموزش معماری و شهرسازی کشور با حوزه اجرا به بیان نقد وضعیت هویتی معماری حاکم بر فضای شهری و عدم اجرای طرحهای متناسب با هویت معماری ایرانی-اسلامی و عدم تعریف بازار هدف این گفتمان پرداخت.
در بخش دیگر این نسشت، استاد عبدالحمید نقرهکار عضو هیئتعلمی دانشگاه علم و صنعت با بیان ارکان، منابع و مبانی تحقق معماری و شهرسازی با هویت اسلامی ایرانی با عنایت به بیانات مقام معظم رهبری به اهمیت طرح این موضوع تاکید کرد و در ادامه بر چیستی ارکان ایجاد تمدن اسلامی و نقد گفتمان ایرانشهری در برابر گفتمان تمدن اسلامی و نیاز به سند جامع و طرح بحث در خصوص اهداف بالادستی آمایش سرزمین کرد.
دکتر مهدی زندیه عضو هیئتعلمی و معاون پژوهشی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) نیز جایگاه سیما و منظر شهری در نظام آموزشی معماری و شهرسازی کشور را مورد بررسی قرار دادند. وی به نقد منظر شهری کلانشهر تهران و سردرگمی هویتی این شهر و نبود بسترهای مناسب در فضای شهری برای تمام افراد شهر پرداخت.
در ادامه این نشست دکتر مهدی حمزه نژاد شرحی از تاریخچه شکلگیری رشته مطالعات معماری ایران و رشته معماری اسلامی و بررسی وضعیت کنونی رشته معماری اسلامی ارائه دادند و به نقد و ارزیابی منابع دروس و آسیبشناسی این رشته پرداخت.
دکتر ناری قمی از دیگر مهمانان این نشیت وضعیت کنونی دانشگاهها را متناقض با ساختار جامعه اسلامی دانست و به درباره نقد روش تحقیق در معماری و شهرسازی اسلامی و پارادایمهای نظام آموزش سخن گفت.
مهندس علی فروزانفر مدیر مرکز معماری اسلامی به عنوان آخرین سخنران نظرات خود را بیان کرده و به شرح فعالیتهای مرکز معماری اسلامی و چشمانداز و مسیری که برای رسیدن به اهداف و اهمیت نظام آموزشی معماری ایرانی اسلامی با برگزاری کارگاهها و نشست و دیگر فعالیتهایی که این مرکز دارد پرداخت.
پس از ارائه نظرات کارشناسان و فعالان حوزه معماری و شهرسازی، دیگر افراد حاضر در جلسه به طرح سؤال و ابهامات موجود در خصوص نظام آموزش معماری و شهرسازی کشور پرداختند و همچنین نقطه نظرات خود را درخصوص بیانات سخنرانان مطرح کرد؛
دی پایان دکتر شهریار زرشناس استاد جامعهشناسی و عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بر لزوم تامل و تفکر فیلسوفانه در وضعیت شهرهای امروز جهت برون رفت از مشکلات اشاره کردند، ایشان با نقد شهرهای شبه مدرن امروزی که حاصل جهان مدرنیسم هستند، به بیان ضرورت دستیابی به شهر ولایی که شهر محبت و معنویت هست پرداخت.
در پایان نشست دکتر هاشمی فشارکی به ارائه جمع بندی از مطالب بیان شده توسط سخنران ها و حضار پرداختند و ابراز امیدواری کرد که اینگونه نشست ها جهت تعامل و همفکری متخصصان تا حصول نتایج لازم ادامه پیدا کرده و اقدامات لازم جهت نشر و انتقال مطالب و محتوای نشست ها برای جامعه هدف صورت پذیرد.