بررسی میزان رضایت شغلی نیروی انسانی شاغل در کتابخانه های تابعه دانشگاههای علوم پزشکی تهران ، شهید بهشتی و ایران
دوشنبه, ۷ آبان ۱۳۹۷، ۰۴:۴۳ ق.ظ
استاد راهنما : فشارکی ، محمد
تابعه دانشگاههای علوم پزشکی تهران ، شهید بهشتی و ایران
تاریخ انتشار : 1389/4/6
بازدید : 1063
نویسنده : محمدزاده ، فرید
استاد راهنما : فشارکی ، محمد
مقطع : کارشناسی ارشد
استاد مشاور : هویدا، علیرضا
رشته : مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی
دانشگاه : علوم پزشکی ایران
تاریخ دفاع : 1378
در کارکنان شاغل در کتابخانه ها که نقش مهم و اساسی در امر اطلاع رسانی و ارائه خدمات کتابخانه ای دارند،
اهمیت مضاعفی پیدا نموده است . بر این اساس پژوهشی تحت عنوان بررسی میزان رضایت شغلی نیروی انسانی
شاغل در کتابخانه های تابعه دانشگاههای علوم پزشکی تهران ، شهید بهشتی و به روش توصیفی انجام گردید. در
این پژوهش ۱۱۲ نفر از کتابداران شاغل در کتابخانه های مورد مطالعه ، جامعه پژوهش را تشکیل دادند که در
تحقیق شرکت داده شده اند. به منظور دستیابی به اهداف پژوهش ، با استفاده از منابع موجود، پرسشنامه ای حاوی
۴۰ سوال که در دو بخش ، سوالات مربوط به مشخصات فردی و دموگرافیکی و بخش دوم مربوط به عوامل
مختلف شغلی موثر بر رضایت شغلی (۲۰ نفر) می باشد، تدوین گردید تجزیه و تحلیل داده ها از آزمونهای آماری t و
کای اسکوئر استفاده گردید رشته های مربوط به جداول بدست آمده نشان داد که : کارکنانی که فارغ التحصیل
رشته کتابداری بودند نسبت به بقیه افراد به کار در کتابخانه علاقه بیشتری داشتند و رضایت بیشتری از شغل خود
احساس می کردند. همچنین ارتباط معنی داری میان وضعیت تاهل افراد مورد پژوهش با رضایت شغلی آنان
مشاهده می شد. کارکنانی که در استخدام رسمی سازمان مربوطه بودند از رضصایت شغلی بیشتری نسبت به افراد
قراردادی و پیمانی برخوردار بودند. از یافته های دیگر این پژوهش این است که با افزایش میزان حقوق دریافتی ،
رضایت شغلی کارکنان از شغلشان افزایش پیدا می کند. همچنین هر چه امیدواری واطمینان افراد از آینده شغلی
خود بیشتر باشد، رضایت شغلی آنها افزایش می یابد. کارکنانی که دور از خانواده خود مشغول به کار بودن از
شغل خود رضایت کمتری داشتند. از عوامل مختلف شغلی که بر رضایت شغلی افراد موثر می باشد، عوامل
"علاقه به رشته کتابداری و کار در کتابخانه "، "روابط صمیمی و دوستانه با همکاران و مسئولین "،
"نحوه پرداخت مزایا و پاداش "، "امنیت شغلی " و "امکانات رفاهی " بودند که بیشترین تاثیر را در
رضایت شغلی افراد داشتند
توجه: جهت دریافت اصل پایان نامه به دانشگاه مربوطه مراجعه کنید.
https://hawzah.net/fa/Seminar/View/88464/بررسی-میزان-رضایت-شغلی-نیروی-انسانی-شاغل-در-کتابخانه-های-تابعه-دانشگاههای-علوم-پزشکی-تهران-،-شهید-بهشتی-و-ایران/?SearchText=فشارکی
مساله رضایت شغلی امروزه یکی از مهمترین مسائلی است که سازمانها بدان ویژهای ملحوظ داشتهاند. این مساله در کارکنان شاغل در کتابخانهها که نقش مهم و اساسی در امر اطلاعرسانی و ارائه خدمات کتابخانهای دارند، اهمیت مضاعفی پیدا نموده است . بر این اساس پژوهشی تحت عنوان بررسی میزان رضایت شغلی نیروری انسانی شاغل در کتابخانههای دانشگاههای علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و ایران به روش توصیفی انجام گردید. در این پژوهش 112 نفر از کتابداران شاغل در کتابخانههای مورد مطالعه، جامعه پژوهش را تشکیل دادند که در تحقیق شرکت داده شدهاند. به منظور دستیابی به اهداف پژوهش ، با استفاده از منابع موجود، پرسشنامهای حاوی 40 سوال که در دو بخش ، سوالات مربوط به مشخصات فردی و دموگرافیکی (20 سوال) و بخش دوم مربوط به عوامل مختلف شغلی موثر بر رضایت شغلی (20 سوال) میباشد، تدوین گردید. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای آماری t و کای اسکوئر استفاده گردید. یافتههای مربوط به جدول بدست آمده نشان داد که: کارکنانی که فارغالتحصیل رشته کتابداری بودند نسبت به بقیه افراد به کار در کتابخانه علاقه بیشتری داشتند و رضایت بیشتری از شغل خود احساس میکردند. همچنین ارتباط معنیداری میان وضعیت تاهل افراد مورد پژوهش با رضایت شغلی آنان نشاهده نشد. کارکنانی که در استخدام رسمی سازمان مربوطه بودند از رضایت شغلی بیشتری نسبت به افراد قراردادی پیمانی برخودار بودند. از یافتههای دیگر این پژوهش این است که با افزایش میزان حقوق دریافتی، رضایت شغلی کارکنان از شغلشان افزایش پیدا میکند. همچنین هر چه امیدواری و اطمینان افراد در آینده شغلی خود بیشتر باشد، رضایت شغلی آنها افزایش مییابد. کارکنانی که دور از خانواده خود مشغول به کار بودند از شغل خود رضایت کمتری داشتند. از عوامل مختلف شغلی که بر رضایت شغلی افراد موثر میباشدو عوامل "علاقه به رشته کتابداری و کار کتابخانه"، "روابط صمیمی و دوستانه با همکاران و مسئولین"، "نحوه پرداخت مزایا و پاداش "، " امنیت شغلی" و "امکانات رفاهی" بودند که بیشترین تاثیر را در رضایت شغلی افراد داشتند.
کد نوشتار : 27216
https://ganj-old.irandoc.ac.ir/articles/14366