بررسی بنیانگذاری قرائت و کتابت قرآن کریم توسط پیامبر اکرم (ص)
پنجشنبه, ۱۰ آبان ۱۳۹۷، ۰۷:۲۲ ق.ظ
استاد راهنما : محمد علی لسانی فشارکی
بررسی بنیانگذاری قرائت و کتابت قرآن کریم توسط پیامبر اکرم (ص)
تاریخ انتشار : 1387/6/7
بازدید : 923
عنوان انگلیسی :
عنوان عربی :
نویسنده : رجبی، محسن
استاد راهنما : محمد علی لسانی فشارکی
مقطع : کارشناسی ارشد
استاد مشاور : احمد بادکوبه
رشته : الهیات، معارف اسلامی وارشاد
استاد ناظر :
دانشگاه : امام صادق (ع)
تاریخ دفاع :
واحد :
کلمات کلیدی :
چون ۱- آیا پیامبر اکرم (صه در مقام ابلاغ ، آموزش ، ترویج و تثبیت قرائت قرآن ، آن را بر یک شکل یا با شکلها و وجوه مختلف قرائت و اقراء
می نمودند ۲- پیامبر اکرم (ص) در جهت ابلاغ قرآن و آموزش و ترویج و تثبیت قرائت آن از چه روشها و شیوه هایی بهره گرفته اند ۳- پیامبر
اکرم (ص) در جهت کتابت قرآن چه تدابیری اندیشیده اند و عملکرد این بخش از رسالت آن حضرت چگونه بوده است ، دارد و در این رابطه
فرضیات چون ۱- پیامبر اکرم در مقام ابلاغ قرآن و آموزش و ترویج و تثبیت قرائت آن ، همواره قرآن را بر یک شکل و یک وجه که همین
قرآن مواتر باشد از خداوند سبحان دریفات کرده و قرادت و افراء نموده اند ۲- پیامبر اکرم (ص) در جهت ابلاغ ، آموزش ، ترویج و تثبیت
قرائت قرآن از روشها و شیوه های حکیمانه ای بهره گرفته اند ۳- اهتمام در جهت کتابت قرآن بلافاصله پس از نزول و املائ و تعلیم رسم
الخط قرآن به کاتبان وحی و نظارت دقیق بر کار ایشان و تشویق و ترغیب عموم مسلمانان به کتابت قرآن و توجه دادن مسلمانان به خاص
بودن اسم الخط قرآن ، را مطرح نموده است روش این پایان نامه کتابخانه ای بوده است که در سه بخش و یک مقدمه تنظیم شده است که د
ر بخش اول نزول قرآن و در بخش دوم بنیانگذاری قرائت قرآن توسط پیامبر اکرم و در بخش سوم بنیانگذاری کتابت قرآن توسط پیامبر
اکرم مورد بررسی کامل قرار گرفته است از یافته های این تحقیق می توان نتیجه گرفت قرآن و قرائات دو حقیقت جدای از هم می باشند
و منشاء اختلاف در قرائت اختلاف در نزول یا تعدد آن و اختلاف در اقراء یا قرائت پیامبر اکرم نمی باشند و رسم الخط قرآن کریم
توفیقی است و مشیت الهی بر آن قرار گرفته است که همانند رسم القرائه متن متواتر قرآن جاودانه بماند و متن واحد و کامل قرآن
در عهد رسالت پیامبر اکرم (ص) و تحت تعلیم و نظارت دقیق آن ضرت ، جمع و تدوین و تالیف شده است و پیامبر اکرم (ص) ضمن
بنیانگذاری قرائت و کتابت قرآن کریم ، روشها و شیوه های درست و اصولی آموزش و ترویج قرآن را نیز ، بیان و تبیین نموده اند .
توجه: جهت دریافت اصل پایان نامه به دانشگاه مربوطه مراجعه کنید.
https://hawzah.net/fa/Seminar/View/68579/بررسی-بنیانگذاری-قرائت-و-کتابت-قرآن-کریم-توسط-پیامبر-اکرم-(ص)/?SearchText=فشارکی
قرائت و کتابت قرآن یکی از موضوعات بنیادین در عرصه علوم قرآنی و مجموعه علوم و معارف اسلامی است و علم قرائات و نیز علم رسم المصحف یا علم مرسوم الخط جایگاه و نقش مهمی در ارتباط با حفظ اصالت و جاودانگی قرآن بر عهده دارند . اما از آنجائیکه اولا: انبوه روایات اسلامی ، آکنده از اسرائیلیات و فرآورده های برخوردهای مذهبی و قوم گرایانه است و ثانیا با توجه به عدم تدوین درست و اصولی برخی از علوم قرآنی مانند علم اسباب نزول ، علم مکی و مدنی ، علم ناسخ و منسوخ ، علم جمع و ترتیب قرآن که به دور از قرآن به عنوان ماخذ اصلی علوم قرآنی و به دور از آموزه های سیره و سنت نبوی و تعالیم کبار صحابه و ائمه طاهرین (ع) تدوین شده اند و ثالثا به دلیل فقدان یک نظام روش شناختی دقیق در تحلیل و بررسی سنت و سیره نبی اکرم (ص) و متعارف نبودن مطالعه تطبیقی قرآن و سیره ، به رغم وفور کتب و رسائل در زمینه سیره نبوی و گسترش نسبی مرزهای دانش و تحقیق در علم قرآئات و علم رسم المصحف ، نحوه بنیانگذاری پیامبر اکرم (ص) در دو حوزه قرائت و کتابت قرآن، همچنان ناگشوده و حتی ناشناخته مانده است . در حالیکه توجه به این اصل مهم که آموزش و ترویج قرآن در سیره و سنت نبوی همواره به عنوان آموزش و ترویج یک زبان مطرح بوده ، می تواند گره های کوری که از دیرباز درارتباط با بنیانگذاری قرائت و کتابت قرآن مطرح بوده است را بگشاید. پس زمینه های صدور روایات احرف سبعه نشان می دهد که در صدد تبیین ماهیت قرآن و آموزش و آسان گیری درامر قرائت در جهت ترویج و شناخت زبان قرآن است . چنانکه قرآن و قرائات دو حقیقت جدای از هم می باشند و منشا اختلاف در قرائت ، اختلاف درنزول یا تعدد آن و اختلاف دراقرا یا قرائت پیامبر اکرم (ص) یا ناشی از ابتدایی بودن خط نمی باشد. همچنین متن واحد و کامل قرآن به شکل فعلی و متواتر آن در عهد رسالت پیامبر اکرم (ص) و تحت تعلیم و نظارت دقیق آن حضرت ، جمع و تدوین و تالیف شده است و رسم الخط آن توفیقی است و مشیت الهی برآن قرار گرفته که همانند رسم القرائه متن متواتر قرآن جاودانه بماند. و بدین ترتیب ، پیامبر اکرم (ص) ضمن بنیانگذاری قرائت و کتابت قرآن، روشها و شیوه های درست و اصولی آموزش و ترویج آن را نیز، بیان و تبیین نموده اند ، که مطالعات قرآنی و بین رشته ای در دیگر حوزه های علوم و فنون می تواند به تکمیل و تدقیق پژوهشهای مربوط به آموزش و ترویج قرآن بیانجامد.
کد نوشتار : 43815
https://ganj-old.irandoc.ac.ir/articles/18253
۹۷/۰۸/۱۰