بررسی شاخص کیفیت خطوط بتنی در راه آهن
پنجشنبه, ۱۰ آبان ۱۳۹۷، ۰۴:۵۳ ق.ظ
نویسندگان: سید ابراهیم حسینی فشارکی
بررسی شاخص کیفیت خطوط بتنی در راه آهن
نویسندگان: سید ابراهیم حسینی فشارکی ، حسین هاشمی ،
مقاله کنفرانس: کنگره بین المللی پایداری در معماری و شهرسازی معاصر خاورمیانه - 1394
چکیده:
یکی از بخشهای اساسی در سامانه مدیریت نگهداری خط که جهت برنامه ریزی و سازماندهی فعالیت های تعمیر و نگهداری خطوط ریلی به آن نیاز است. ارزیابی شرایط روسازی می باشد. شرایط روسازی خطوط بتنی راه آهن از نظر پارامترهای نگهداری، امری کیفی است که برای تصمیم گیری در مورد عملیات های نگهداری و تعمیر و پیش بینی شرایط آینده خط در یک سامانه مدیریتی، باید به صورت یک پارامتر کمی درآید. بدین منظور در این تحقیق از توسعه مدلهای شاخص کیفیت سازه ای خط و شاخص کیفیت هندسی خط استفاده می شود. در این خصوص علیرغم توسعه قابل توجه خطوط بتنی راه آهن در ایران و جهان، هنوز روش مدون و مشخصی جهت ارزیابی کیفی روسازی های بتنی ارایه نگردیده است. برای کالیبره کردن مدل شاخص کیفیت اجزای خط در یک مسیر نمونه، مطالعات میدانی در قسمتهایی از خطوط بتنی متروی تهران صورت گرفته است. در مسیر مورد مطالعه، شاخصهای کیفیت اجزاء خط برای گروه های پابند، دال بتنی و ریلی که به ترتیب 95، 89 و 88 بودند، نشان داد که کمی کردن وضعیت کیفی اجزاء خطوط بتنی با استفاده از متدولوژی مورد استفاده و آنچه که انتظار می رفت،دارای نتایج مناسبی بوده است. شاخصهای هندسی مورد استفاده در این تحقیق علاوه بر انحراف معیار، پارامتر میانگین را نیز در نظر می گیرند.
یکی از بخشهای اساسی در سامانه مدیریت نگهداری خط که جهت برنامه ریزی و سازماندهی فعالیت های تعمیر و نگهداری خطوط ریلی به آن نیاز است. ارزیابی شرایط روسازی می باشد. شرایط روسازی خطوط بتنی راه آهن از نظر پارامترهای نگهداری، امری کیفی است که برای تصمیم گیری در مورد عملیات های نگهداری و تعمیر و پیش بینی شرایط آینده خط در یک سامانه مدیریتی، باید به صورت یک پارامتر کمی درآید. بدین منظور در این تحقیق از توسعه مدلهای شاخص کیفیت سازه ای خط و شاخص کیفیت هندسی خط استفاده می شود. در این خصوص علیرغم توسعه قابل توجه خطوط بتنی راه آهن در ایران و جهان، هنوز روش مدون و مشخصی جهت ارزیابی کیفی روسازی های بتنی ارایه نگردیده است. برای کالیبره کردن مدل شاخص کیفیت اجزای خط در یک مسیر نمونه، مطالعات میدانی در قسمتهایی از خطوط بتنی متروی تهران صورت گرفته است. در مسیر مورد مطالعه، شاخصهای کیفیت اجزاء خط برای گروه های پابند، دال بتنی و ریلی که به ترتیب 95، 89 و 88 بودند، نشان داد که کمی کردن وضعیت کیفی اجزاء خطوط بتنی با استفاده از متدولوژی مورد استفاده و آنچه که انتظار می رفت،دارای نتایج مناسبی بوده است. شاخصهای هندسی مورد استفاده در این تحقیق علاوه بر انحراف معیار، پارامتر میانگین را نیز در نظر می گیرند.
https://elmnet.ir/article/20537014-12996/بررسی-شاخص-کیفیت-خطوط-بتنی-در-راه-آهن?elm_num=33
۹۷/۰۸/۱۰