لفظ فشارک در احادیث
امام علی (علیه السلام) می فرماید: «واستلانوا ما
استوعره المترفون(۴۸۰)؛ آن چه را دنیاپرستان
هوسباز، مشکل می شمرند بر آن ها آسان است».
جای دیگر در نهج البلاغه می فرماید: «فشارکوا اهل الدنیا فی دنیاهم ولم یشارکوا
اهل الدنیا فی آخرتهم سکنوا الدنیا بافضل ما سکنت واکلوها بافضل ما أکلت فحظوا من
الدّنیا بما حظی به المترفون واخذوا منها ما اخذه الجبابره المتکبّرون، ثم انقلبوا
عنها بالزّاد المبلّغ والمتجر الرّابح(۴۸۱)؛ (پرهیزکاران) با اهل دنیا
در دنیای آن ها شریک شدند؛ ولی اهل دنیا در آخرت آنان شریک نگشتند. پرهیزکاران در
بهترین منزل ها سکونت کردند. وبهترین خوراکی ها را خوردند، بنابراین در دنیا از آن
چه که دنیاداران ویاغیان خودخواه از آن بهره مند بودند، آنان نیز بهره بردند سپس
با زادوتوشه فراوان وتجارتی پرسود به سرای آخرت شتافتند.» (یعنی دنیا وآخرت
پرهیزکاران آباد است).
///////////////////////////////////////////////////////////////////
امام (علیه السلام) به نقل این روایت پرداخت
وفرمود: پدرم، از پدرش، از جدّم، از پیامبراکرم (صلّی الله علیه وآله وسلّم) روایت
کرده که فرمود: «نظرتُ إلی بقعه بأرض الجبل حمراء أحسن لوناً من الزعفران وإذا شیخ
بارک، علی رأسه بُرنس. قلتُ: حبیبی جبرائیل ما هذه البقعه؟ قال: فیها شیعه وصیّک
علی بن ابیطالب (علیه السلام). قلتُ: فمَن الشیخ المبارِک فیها؟ قال: ذلک ابلیس
اللعین قال: فما یرید منهم؟ قال: یرید أن یصُدّهم عن ولایه وصیکّ علی (علیه
السلام) ویدعوهم إلی الفسق والفجور. فقلتُ: یا جبرائیل أهوِ بنا إلیه فأهوی بنا
إلیه فی أسرع من برق خاطف. فقلتُ: قم یا ملعون! فشارک المُرجئه فی نسائهم وأموالهم
لأنّ أهل قم شیعتی وشیعه وصیّی علی بن ابیطالب(۶۴۷)؛ به منطقه ای سرخ فام از
سرزمین جبل نگریستم که رنگی دل انگیزتر از زعفران داشت وپیر مردی با کلاهی قیفی به
زانو، بر زمین نشسته بود. به جبرئیل گفتم: حبیب من! این جا چه سرزمینی است؟
پاسخ داد: پیروان جانشینت علی بن ابیطالب در آن بسر خواهند بُرد.
پرسیدم: پیرمردی که به زانو در آنجا نشسته کیست؟
پاسخ داد: او، ابلیس ملعون است.
پرسیدم: ابلیس از مردم چه می خواهد؟
پاسخ داد: می خواهد آنان را از پیروی ولایتِ جانشین تو علی، بازدارد وبه وادی فسق
وفجور وتبهکاری بکشاند.
گفتم: ای جبرئیل! به سوی او برویم. جبرئیل با سرعتی فراتر از برق، ما را به سوی او
برد ومن خطاب به ابلیس گفتم: ای ملعون! بپا خیز ودر ثروت وفرزندان ونسل مُرجئه
شرکت جو، زیرا مردم قم پیروان من وشیعیان جانشینم علی بن ابیطالب اند».
/////////////////////////////////////////
(۶۴۷) بحار الانوار، ج ۵۷، ص ۲۱۷؛ علل الشرایع، ج ۲، ص ۵۷۲، باب ۳۷۴. وطبق نقل صدوق: «قم یا ملعون فشارک أعداءهم فی أموالهم وأولادهم ونساءهم فإن شیعتی وشیعه علیّ لک علیهم سلطان،
http://www.rahemarefat.com/تا-ظهور-پژوهش-جامع-پیرامون-آموزه-ومباح.aspx/
http://www.rahemarefat.com/تا-ظهور-پژوهش-جامع-پیرامون-آموزه-ومباح.aspx/