***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

منبع استفاده شده در مقاله :

هاشمی فشارکی سید جواد، ۱۳۸۷، تدوین ویژگی های مدارس امن


بررسی ویژگیهای معماری مدارس امن براساس پدافند غیرعامل

اعتبار موردنیاز PDF: ۱ | تعداد صفحات: ۱۱ | تعداد نمایش خلاصه: ۵۷۳ | نظرات: ۰


مشخصات نویسندگان مقاله بررسی ویژگیهای معماری مدارس امن براساس پدافند غیرعامل

  محمد تقی زاده کردی - عضو هیئت علمی آموزشکده فنی و حرفه ای سما، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اندیشه، ایران

چکیده مقاله:

پدافند غیرعامل عبارت است از مجموعه اقدامات غیرمسلحانه ای که به کارگیری آنها موجب افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب پذیری، ارتقا پایداری ملی، تداوم فعالیت های ضروری و تسهیل مدیریت بحران در برابر تهدیدات و اقدامات نظامی دشمن می گردد. بطور قطع امروز و در شرایطی که کشورمان با بالاترین سطح تهدیدات خارجی مواجه است، تمهیدات دفاعی در بعد طراحی معماری و طراحی شهری بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد. بدین منظور لازم است پس از هر مرحله ارزیابی خطر، امکانات معماری و طراحی شهری برای پدافند غیر عامل شناسایی شود. پدافند غیرعامل مجموعه ای ازاقدامات غیر مسلحانه است که موجب کاهش آسیب پذیری نیروی انسانی، ساختمانها، تاسیسات، تجهیزات، سرمایه ها، اسناد و شریانهای کشور در مقابل عملیات خصمانه و مخرب دشمن می گردد. هرچقدر درجه هوشیاری مدیریت دفاعی برای بکارگیری پدافند عامل بالا باشد، باز هم دشمن سعی دارد در ساعات نخستین تهاجم با وارد کردن ضربات سنگین به مراکز مهم دفاعی، حساس و حیاتی کشور آسیب برساند و برای اینکار پرهزینه ترین ابزارها را با قدرت آتش سنگین بکار می گیرد. همچنین معماری و شهرسازی بعنوان بستر اصلی اجرای روشهای پدافند غیرعامل نقش اساسی دارند. فلذا طراحی هوشمندانه فرم ساختمان، محوطه، دسترسی ها، معابر، نحوه قرارگیری بناها، فضاهای باز و ... در کاهش آثار مخرب حوادث طبیعی و غیر طبیعی به نحو غیرقابل انکاری سرنوشت ساز است. همچنین پدافند غیرعامل در حوادث طبیعی مانند سیل، زلزله و ... می تواند مورد استفاده قرار گیرد. ساختمانهای آموزشی از جمله بناهای با اهمیتی هستند که در صورت رعایت اصول و ضوابط پدافند غیرعامل، علاوه بر حفظ جان دانش آموزان بعنوان قشر آسیب پذیر جامعه، به عنوان پناهگاه و خدمات رسانی برای محله و منطقه نیز مورد استفاده قرار گیرد. همچنین اینکار در آموزش جمعیت کشور و بالا بردن سطح آگاهی آنها تاثیر بسزایی خواهد داشت. بر این مبنا، ایجاد مدارس امن جدید و ایمن سازی مدارس موجود، به دلیل استقرار آنان در گستره کلیه شهرها و همچنین روستاهای کشور ضرورت داشته و افزایش امنیت روانی دانش آموزان و خانواده ها ویاس دشمنان را به همراه خواهد داشت . دراین راستا چشم انداز مدرسه امن، راهبردها و ویژگیهای یک مدرسه امن ارایه گردیده است و مشکلات و موانع پیش رو جهت تحقق آن بر شماری شده و پیشنهادهای لازم جهت تحقق ایجاد مدارس امن ارایه گردیده و در انتها پس از بیان نتایج و ثمرات مدرسه امن، نتیجه گیری لازم صورت پذیرفته است.

کلیدواژه‌ها:

دفاع (پدافند) غیرعامل ، فضاهای آموزشی ، مدرسه امن ، ایمن سازی مدرسه

کد مقاله/لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است و به عنوان سند ثبت مقاله در مرجع سیویلیکا مورد استفاده قرار میگیرد:
https://www.civilica.com/Paper-ICOHACC01-ICOHACC01_637.html 
کد COI مقاله: ICOHACC01_637

نحوه استناد به مقاله:

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
تقی زاده کردی, محمد، ۱۳۹۴، بررسی ویژگیهای معماری مدارس امن براساس پدافند غیرعامل، کنفرانس بین المللی انسان، معماری، عمران و شهر، تبریز، مرکز مطالعات راهبردی معماری و شهرسازی، https://www.civilica.com/Paper-ICOHACC01-ICOHACC01_637.html

در داخل متن نیز هر جا که به عبارت و یا دستاوردی از این مقاله اشاره شود پس از ذکر مطلب، در داخل پارانتز، مشخصات زیر نوشته می شود.
برای بار اول: (تقی زاده کردی, محمد، ۱۳۹۴)
برای بار دوم به بعد: (تقی زاده کردی، ۱۳۹۴)
برای آشنایی کامل با نحوه مرجع نویسی لطفا بخش راهنمای سیویلیکا (مرجع دهی) را ملاحظه نمایید.

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :

  • رضویان، محمد تقی، ۱۳۸۱، برنامه ریزی کاربری اراضی شهری، منشی، ...
  • غضبان، فریدون، ۱۳۷۵، زمین شناسی زیست محیطی، چاپ اول، انتشارات ...
  • مبحث ۳ مقررات ملی ساختمان، ۱۳۹۰، حفاظت ساختمانها در برابر ...
  • _ Internationa Conference On Human, Architecture, Civil Engineering and City ...
  • تقی زاده کردی، محمد، ۱۳۹۳، مکانیابی فضاهای آموزشی پایدار، اولین ... (مقاله کنفرانسی)
  • زابلی، ز، ۱۳۹۰، تحلیل الگوی پدافند غیرعامل در سطح مناطق ...
  • فشارکی سید جواد، ۱۳۸۷، تدوین ویژگی های مدارس امن، کتاب ...
  • مسعودی، م. فتوحی، .، ۱۳۹۰، بررسی ملاحظات پداند غیرعامل در ... (مقاله کنفرانسی)
  • موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، ۱۳۷۷، آئین کار اصول ...
  • نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، دفتر فنی و تحقیقات، ...
  • انیس انجم شعاع، ۱۳۹۰، چگونه در شرایط بحران مدرسه ی ...
  • مطالعات مدیریت بحران، ۱۳۹۰، اصول راهنمای ایمن سازی مدارس، http ...




  • https://www.civilica.com/Paper-ICOHACC01-ICOHACC01_637=%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D9%88%DB%8C%DA%98%DA%AF%DB%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%B9%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%85%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%B3-%D8%A7%D9%85%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D8%B3-%D9%BE%D8%AF%D8%A7%D9%81%D9%86%D8%AF-%D8%BA%DB%8C%D8%B1%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%84.html

    موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۱۱/۲۴