موضع گیریهای مختلف درباره نامه هشت وزیر دولتی به رهبرانقلاب اسلامی
نامه ای بسیار پر ابهام و مساله دار
چندنکته درخصوص نامه 8 وزیر به رهبری :
1- هشت وزیر عضو کابینه هستند ، علی القاعده باید به رییس دولت نامه می نوشتند
2- اگر با هماهنگی با رییس جمهورنامه نوشتند، چرا خود وی ننوشته وازاختیار خود استفاده نکرده
3- اگر بدون هماهنگی رییس خود نوشته اند تخلف کرده اند
4- با توجه به اینکه یکی از 8 وزیررسما در سایت وزارت راه وشهر سازی عدم اطلاع خوداز امضای پای نامه را اعلام کرده است ، نامه خدشه دار و فاقد اعتبارهست
5- با توجه خدشه دار بودن نامه نشان ازتوطئه ای سازماندهی شده برای کشور میباشد
6-لازم هست سازمان بازرسی کل کشور ودیوانعدالت اداری نسبت به ان رسیدگی وابطال نمایند
7- لازم هست قوه قضایی نسبت به جعل امضا در سطح وزیر برخورد قضایی نماید
9- سکوت معنا دار رییس جمهور محترم ، نشان ازقضایایی در پشت پرده دارد
10 علیرغم گذشت مدتها از ارسال نامه ، هنوز متن و درخواست8 وزیر منتشرنشده است
11- اگر نامه محرمانه بوده ، چرا خبرآن را منتشر کرده اند؟ ازانتشار نان نشان از فشار روانی درجامعه والقا تصویب درخواست ان می باشد
12- وسایر موارد دیگرکه پس از فروافتادنپردهها ، حقایق تلخ ان اشکار خواهد شد.
سید جواد هاشمی فشارکی
برخی از مواضع در زیرارایه شده است :
وزیر راه: از نامه وزرا به مقام معظم رهبری اطلاعی ندارم
-
وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد از نامه ارسالی برخی وزرا به مقام معظم رهبری برای تسریع در تصویب پالرمو و CFT اطلاعی ندارد و آن را امضا نکرده است.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی با انتشار پیامی در پورتال وزارت راه وشهرسازی اعلام کرد: بنده از نامه ارسالی برخی وزرا به مقام معظم رهبری برای تسریع در تصویب پالرمو و CFT اطلاعی ندارم و آن را امضاء نکردم.
برخی رسانهها پیش تر از محمد اسلامی وزیر راه وشهرسازی به عنوان یکی از امضا کنندگان نامه ارسال شده به مقام معظم رهبری نام برده بودند که بدین وسیله صحت این خبر رد میشود.
موضع گیری وزیر راه و شهرسازی درباره نامه وزرا به مقام معظم رهبری
گروه سیاسی الف، 3971104105۰ نظر، ۶ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشاربه گزارش وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: بنده از نامه ارسالی برخی وزرا به مقام معظم رهبری برای تسریع در تصویب پالرمو و CFT اطلاعی ندارم و آن را امضاء نکردم.
به گزارش الف، خبر ارسال نامه تعدادی از وزرای دولت به رهبر معظم انقلاب در باره لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمانیافته فراملی (پالرمو) و لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بینالمللی مقابله با تامین مالی تروریسم (سیافتی) تایید شد.
محمد شریعتمداری وزیر کار این نامهنگاری را تایید کر
https://my.alef.ir/news/3971104105.html
۴۰ سال یاد گرفتیم نباید به دشمن اعتماد کرد/ نامه وزیران به رهبری اندوهبار است
امامجمعه کرج گفت: طی این چهل سال یاد گرفتیم که هرگز نباید به دشمن اعتماد کرد و میدانیم رمز پیروزی و عبور از بحرانها پس از اعتماد و توکل به خداوند تبعیت از فرامین مقام معظم رهبری ب
امامجمعه کرج در بخش دیگری از سخنان خود به نامه برخی وزرا به مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: این اقدام بسیار تلخ و ناراحتکننده است، این قضایا و داستانها بسیار غمگین کننده است؛ از متن نامه دقیق خبر ندارم ولی صحت این اقدام تأیید شده است.
بیانات رهبر در رابطه با FATF واضح و صریح است و نیازی به ارسال نامه وزیران نیست
آیتالله حسینیهمدانی اضافه کرد: وزرای مهم کشور از روی ترس، وادادگی، فرار یا کمکاری دست به این اقدام زدند؟ این در حالی است که مقام معظم رهبری بهصراحت در رابطه با FATF اظهارنظر کردند از طرفی دشمنی غرب برای ما واضح و آشکار است و اقدام وزیران قابلدرک نیست.
وی بابیان اینکه این افراد طی این نامه محرمانه خواستار تسریع و تصریح مسائل مربوط به FATF شدند، گفت: گویا عدهای میخواهند دوباره مسیر برجام طی شود و این نشان میدهد که برخی از آن درس نگرفتهاند.
آیتالله حسینیهمدانی معتقد است مردم از دولتمردان میخواهند دست از پیگیری لوایح بردارید و صنعت هستهای را از نو بکارگیری کرده و آغاز کنند؛ همچنین پرداختن به مسائل اقتصادی کشور و مقابله با مشکلات برای مردم مهم است نه حواشی و طرح مسائل دیگر که سودی به حال جامعه ندارد.
وی در ادامه با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه کنوانسیون در یک نقطه پختوپز میشود، یادآور شد: مجلس خود قانون تصویب کند و مبارزه با پولشویی در آن درج شود؛ با این تفاسیر ارسال نامه با آن مفهوم توسط وزیران جای سؤال دارد.
- ۰ نظر
- چاپ
به گزارش مشرق، عزت الله ضرغامی عضو تشخیص مصلحت نظام در توئیتر درباره رسانهای شدن نامه ۸ وزیر به رهبر انقلاب درمورد CFT و پالرمو نوشت:
https://www.mashreghnews.ir/news/931173/%D8%B6%D8%B1%D8%BA%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D8%B4%D8%AF%D9%86-%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-8-%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%B1-%D8%A8%D9%87-%D8%B1%D9%87%D8%A8%D8%B1%DB%8C-%D9%BE%D8%B1%D9%88%DA%98%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%DA%A9%D8%B1%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA
پشت پرده نامه هشت وزیر و پاسخ رهبری
توضیح آنکه براساس روال جاری و تعریف شده اداری، اینگونه نامهها دارای طبقهبندی محرمانه هستند و نباید خبر آن رسانهای شود ولی آقایان نامه یاد شده را به یک نامه سرگشاده! تبدیل کردهاند که تعجبآور و غیرقابل توجیه و توضیح است. این اقدام دولت چرا صورت گرفته است و چه مقصود و منظوری را دنبال میکند؟! برای رمزگشایی از این ماجرا باید به نمونه مشابه آن یعنی ماجرای برجام اشاره کرد.
دولت در آغاز کار، برجام را فتحالفتوح! بزرگترین دستاورد تاریخ ایران! تسلیم قدرتهای بزرگ جهانی در مقابل ملت! و... معرفی میکرد و مدعی بود که در اولین روز اجرای آن تمام تحریمهای هستهای و غیرهستهای لغو میشود! و در همان حال ضمن تعریف و تمجیدهای اغراقآمیز از خود و تیم مذاکرهکننده، منتقدان را به باد تهمتهای ناروا گرفته و با طعنه خطاب به آنان میگفت «حالا از کجا صابون بیاوریم که رویتان را بشوئید»! و مثلا ازخجالت بیرون بیایید! ولی بعد از آنکه همگان به وضوح دیدند برجام کلاه گشادی بوده است که آمریکا بر سر کشورمان گذاشته است و دستاوردی جز برباد دادن تاسیسات هستهای و امکانات و ظرفیتهای چند ساله کشور نداشته است، ادعا کردند که تمامی مذاکرات و مراحل آن تحت نظر رهبری صورت گرفته است و با سوءاستفاده از برخورد ملاطفتآمیز ایشان اصلا به روی مبارک خود نیاوردند که به کدامیک از شروط ۹گانهای که رهبر معظم انقلاب اعلام کرده بود عمل کردهاند؟! و نگفتند به هیچیک!
امروز هم به نظر میرسد که نامه ۸ وزیر به رهبری با همان سمت و سو نوشته شده و همان رنگ و بوی برجام خسارتبار و فاجعهآمیز را دارد! آقایان از یک سو با صراحت اعلام میکنند که تصویب FATF، کنوانسیون پالرمو و لایحه CFT هیچیک از مشکلات موجود را حل نمیکند! بنابراین سؤال این است که با وجود چنین نظر صریحی درباره این لوایح چه اصراری بر تصویب آن دارید؟! و چرا باید به تعهداتی تن بدهیم که به قول خودتان هیچ دستاوردی ندارد؟! (اظهارات صریح آقای ظریف در جلسه علنی ۱۵ مهرماه ۹۷ مجلس شورای اسلامی).
کیهان با واسطه از یک مقام نزدیک به دولت شنیده است که رهبر معظم انقلاب از نویسندگان نامه پرسیدهاند اگر لوایح مورد اشاره تصویب بشود آیا مشکلی را حل خواهد کرد؟ و آقایان پاسخ دادهاند که هیچ مشکلی را حل نمیکند. اگر این نقل قول صحت داشته باشد که با توجه به اظهارات قبلی آقای ظریف، صحیح به نظر میرسد، انتظار منطقی و اخلاقی آن بود که آقایان به این پاسخ نیز اشاره میکردند. که نکردهاند! ضمن آنکه رهبر معظم انقلاب تصمیم درباره این امور را به مراجع قانونی آن -در اینجا مجمع تشخیص مصلحت نظام- سپردهاند.
http://www.jahannews.com/news/667796/%D9%BE%D8%B4%D8%AA-%D9%BE%D8%B1%D8%AF%D9%87-%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D9%87%D8%B4%D8%AA-%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%B1-%D9%BE%D8%A7%D8%B3%D8%AE-%D8%B1%D9%87%D8%A8%D8%B1%DB%8C
به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا محمود واعظی در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره نامه وزرا به رهبری گفت: در دولت یازدهم و دوازدهم ارتباط وزرا و اعضای کابینه با دفتر مقام معظم رهبری ارتباط بسیار نزدیکی بوده است. بنده زمانی که وزیر ارتباطات بودم نامههای متعددی را خدمت مقام معظم رهبری فرستادم که هم ارائه گزارش بوده و هم رهنمودهایی را از ایشان دریافت کرده ام.
وی افزود: نامههایی هم پیش از این با سه یا چهار امضا داشتیم که این یک روال معمول است و اتفاق جدیدی نیفتاده است و نامهای که دو هفته قبل فرستاده شد در شورای عالی پول شویی نوشته شده است. در این شورا ۸ نفر از اعضای کابینه عضو هستند و مسائلی که ممکن است در آینده در اثر عدم تصویب لوایح چهارگانه به وجود آید و محدودیتهایی که در این زمینه ایجاد میشود مورد بررسی قرار میگیرد.
واعظی با بیان اینکه تصمیم دوستان این بود که ما جمع بندی جلسه را خدمت مقام معظم رهبری گزارش دهیم، گفت: این اتفاق افتاده و این کار انجام شده و مسئله خاصی نبوده است و رهبری هم محبت فرمودند: و پاسخ نامه را دادند که تا اینجا یک روال عادی انجام شده است. رهبری هم در پاسخ خود رهنمودهای بسیار خوبی فرمودند: و به همین دلیل هم این نامه نوشته شد.
رییس دفتر رییس جمهوری با تاکید بر اینکه نامه به رهبری یک روال عادی بوده است و من از نحوه خبرسازیها و فضاسازیهایی که در این زمینه انجام شده، بسیار متاسف هستم، تصریح کرد: این فاصله اندازی بین همه و اختلاف افکنی در داخل کابینه و اینکه بین دفتر رهبری و دولت اختلاف وجود دارد، کذب است. به هیچ وجه نه بحثی از استعفا مطرح شده و نه موضوع دیگری. روابط ما با دفتر مقام معظم رهبری بسیار صمیمانه است و لذا خواهش بنده این است که رسانهها به این قبیل مسائل توجه نکنند.
وی یادآور شد: ما در دفتر رئیسجمهوری پیگیر این مسئله هستیم تا مشخص شود چه رسانهای برای بار نخست چنین موضوعی را مطرح کرده و برخی از خبرگزاریها هم با استناد به این خبر بی پایه آن را توسعه داده اند.
به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ لایحه الحاق ایران به کنوانسیون تامین مالی تروریسم یا همان CFT بعنوان یکی از لوایح چهارگانه FATF پس از تصویب آن در مجلس در مهرماه سال جاری به شورای نگهبان ارسال شد و در جلسه مشترک اعضای این شورا با اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی بررسی شد.
عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان همان زمان در توییتر خود از عدم تایید مصوبه CFT خبر داد و این مصوبه را خلاف شرع، قانون اساسی و مبهم دانست.
علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به نامه شورای نگهبان اعلام کرد که فقط ایرادات شورای نگهبان را بررسی می کند.
برای بار دوم و پس از ارسال مصوبه لایحه مربوطه به شورای نگهبان، کدخدایی در نامه ای اعلام کرد که برخی ایرادات به لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین المللی مقابله با تامین مالی تروریسم کماکان به قوت خود باقی است.
پس از اعاده این مصوبه از شورای نگهبان، لایحه CFT پس از کش و قوس های فراوان و با انبوه نارضایت های نخبگان و دلسوزان انقلاب نهایتا امروز در جلسه علنی مجلس برای بار سوم بررسی شد و مجلس بر نظر خود اصرار ورزید و لایحه به مجمع تشخیص رفت.
اما در همین کش و قوس های قانونی از روز گذشته خبر نامه نگاری چند وزیر به رهبری درباره این لایحه در میان کاربران توییتر فارسی دست به دست می شود که برخی از آنها را در ادامه می خوانید:
اینکه این خبر صحت دارد یا نه هنوز توسط هیچ مرجع رسمی یا غیر رسمی تایید و تکذیب نشده اما آنچه مبرهن است باید مسئولان مرتبط با موضوع شفاف سازی کنند؛ هرچند سابقه نامه نگاری هایی از این دست در بزنگاه های تاریخی انقلاب اسلامی مانند آنچه مشهور به نامه 127 نماینده در مجلس ششم است، وجود دارد.
انتهای پیام/
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامهها در صفحات خود اخبار، یادداشت، سرمقاله و عناوین ویژه و اختصاصی دارند که بر اساس اتفاقات روز منتشر میشود. همچنین جراید در بخش سرمقاله و یادداشت روز به بیان دیدگاهها و نظریات اصلی و اساسی خود میپردازند؛ نظراتی که بیشتر با خط خبری و سیاسی این جراید همخوانی دارد و میتوان آن را سخن اول و آخر جراید عنوان کرد که اهمیت ویژهای در رسانهها نیز دارد.
یادداشت، سرمقاله، عناوین و گزارشات ویژه روزنامههای و جراید سراسر کشور ششم بهمنماه به شرح زیر است:
در کتاب «بحران ۱۹۷۹»، هامیلتون جردن به نقل از جیمی کارتر نوشته است «با دردسر بزرگی مواجه شدهایم و برای مهار آن امکانات زیادی نداریم». وقتی رئیسجمهور وقت آمریکا در ماجرای گروگانگیری سفارت آمریکا در تهران، ناگزیر شد نامهای به امام خمینی- ره- بنویسد و هیاتی از منتقدین آمریکایی خود به همراه یک انجیل و کیک راهی تهران نماید که با پس زدن رهبر انقلاب ایران مواجه گردید، همه متوجه جدید و بیسابقه بودن شرایط گردیدند. برنامه انقلاب ایران اگرچه در مایههای داخلی و اهداف ملی نیز از قوت زیادی برخوردار بود و به «عدالت» و «آزادی» بعنوان دو عنصر مهم توجه ویژه داشت، اما در عین حال از همان ابتدا یک «انقلاب جهانی» به حساب میآمد و مشکل اصلی آمریکا و قدرتهای دیگر نیز از همین جا نشأت میگرفت. این انقلاب نه تنها مانند تفکر شکلدهنده به «کنفرانس غیرمتعهدها» پیروی از بلوکها و قدرتها را در حوزه امنیت نفی میکرد بلکه از اساس برای تغییر «محاسبات» و «مناسبات» جهانی به میدان آمده بود. مشکل آمریکا دقیقاً از همین جا شروع میشد.
برای آمریکا مهار انقلابی ملی و به اصطلاح «غیرمتعهد» کار دشواری نبود آنان در سال ۱۳۵۲ به فاصله سه سال یک انقلاب ملی غیرمتعهد را به سادگی در شیلی ساقط کرده بودند و دهها تجربه دیگر هم داشتند، مهار حرکت ناصر، تیتو، نهرو و سوکارنو نیز برای آمریکاییها بسیار آسان بود کما اینکه آنان توانسته بودند به راحتی به جای حکومتهای ناصر، نهرو و سوکارنو افراد دلخواه خود را برای دهها سال سرکار بیاورند، اما اینجا آمریکا با انقلابی طرف شد که حرف دیگری میزند و با حرفهای خود یک جهان را در پشت سر خود میآورد که مواجهه با آن به این سادگیها نبود.
انقلاب ایران با برداشتن پرچم «اسلام» و «پرچم مقابله با آمریکا و رژیم صهیونیستی» و غلبه «فقرا به اغنیا»، میلیونها انسانی که زمانی به جریانات ناسیونالیستی و سوسیالیستی و لیبرالیستی دلبسته و نومیدانه بازگشته بودند را با سرعت زیاد به سمت خود جلب کرد و از همان آغاز چالشهای زیادی برای بزرگترین ابرقدرت آن دوران یعنی آمریکا پدید آورد.امروز از سقوط قدرت آمریکا و پایان دوران ابرقدرتی آن زیاد سخن گفته میشود، ولی آنان که دیده تیزتری داشتند به فاصله کوتاهی پس از انقلاب ایران دوره ابرقدرتی آمریکا را رو به پایان ارزیابی کردند. «پل کندی» در کتاب «ظهور و سقوط قدرتهای بزرگ» که در سال ۱۳۶۶ منتشر شد نوشت: «آمریکا به دوران کاهش نسبی قدرت وارد شده و در بلندمدت از میان خواهد رفت.»
واقعیت این است که ابرقدرتی آمریکا و هر قدرت دیگر وابسته به چهار رکن است رکن اول، رکن اخلاقی است که از طریق اقناع و همراهسازی قدرتهای دیگر بدست میآید، رکن دوم قدرت «حل معضلهای» بزرگی است که پدید میآید رکن سوم رکن توانایی ائتلافسازی و استفاده از قدرت دیگران برای رسیدن به پیروزی است و رکن چهارم قدرت مهار رقیب است این چهار عنصر البته در هم تنیدهاند.
در مورد قدرت اخلاقی آمریکا یعنی اقناعسازی باید گفت: آمریکاییها اساساً با درک اهمیت قدرت اخلاقی، سازمان ملل را در سال ۱۳۲۷ (۱۹۴۸) به وجود آورده و مقر دائمی آن را در خاک کشور خود قرار دادند و با مهارت تمام به تدوین دهها کنوانسیون یا معاهده پرداخته و با گرفتن امضا از بقیه کشورها، این کنوانسیونها و در واقع ارزشهای آمریکایی را «جهانی» کردند. انقلاب ایران با تولید یک ادبیات قوی و استفاده از ظرفیت دین، فلسفه سیاسی و حکومتی آمریکا و آنچه به او ژست اخلاقی یک ابرقدرت را داده بود؛ زائل گردانید. تبدیل فلسطین به یک علامت از ظالمانه بودن قواعد و هنجارهای جهانی شده آمریکا یک نمونه از زدودن عنصر اخلاق از قدرت آمریکا بود. اما خود انقلاب ایران و وقوع آن و ناتوانی آمریکا در حل مسئله گروگانها و به درازا کشیده شدن بازداشت نیروهای آمریکایی مستقر در ایران، موقعیت فیصلهدهندگی آمریکا یعنی رکن دوم ابرقدرتی آن را با چالش مواجه گردانید و این آغاز روندهایی بود که در منطقه تحت سیطره آمریکا یعنی غرب آسیا پدید میآمدند و آمریکا در حل و فصل آنها و سیطره الگوی خود عاجز میماند. آخرین نظرسنجی موسسه آمریکایی «گالوپ» که از ۱۳۴ کشور جمعآوری کرده بیانگر آن است که تنها ۳۰ درصد از جمعیت دنیا معتقدند آمریکا سهم مهمی در رهبری تحولات دنیا دارد.
اما خود اینکه آمریکا که به اتخاذ سیاستهای یکجانبهگرایانه شهره شد، برای حل یک موضوع به «ائتلاف» روی میآورد، این در متن خود اعتراف به ناتوانی در همه این روندها و رویدادها محسوب میشود. در عین حال آنچه امروز در ارزیابی رکن سوم قدرت یک ابرقدرت مشاهده میکنیم، عدم توانایی آمریکا در شکلدهی به «ائتلاف موثر» و عدم امکان استفاده از آن برای حل مسئله است. براین اساس «یوهان گالتونگ، جامعهشناس سرشناس نروژی میگوید اکنون فقط کشورهای اروپای شمالی از جنگهای آمریکا دفاع میکنند که این هم بیش از یک تا دو سال دیگر دوام نمیآورد».
قدرت آمریکا در مهار انقلابهای مردمی نیز به شدت دچار افول شده است و بر این اساس امروزه در کنار قدرت سخت دولتها از قدرت نرم ملتها و برتری آن سخن گفته میشود و حتی قدرتها تلاش میکنند از قدرت نرم ملتها برای غلبه بر مخالفانشان استفاده کنند که استفاده از اردوکشی خیابانی علیه مادورو در ونزوئلا یکی از این نمونههاست با این حال در سطح دولتی نیز آمریکا با چالش بزرگ مهار مخالفان مواجه است. براین اساس مؤسسه «آمریکن اینترپرایز» در گزارش ۳۶ صفحهای اخیر خود نوشت، دشمنان آمریکا شامل چین، روسیه و ایران در حال افزایش قابلیتهای نظامی خود هستند که به آنان امکان رقابت با قدرت نظامی آمریکا را میدهد.» کما اینکه چندی پیش، ژنرال «مارک ولش» فرمانده نیروی هوایی آمریکا به فاکس نیوز گفت: فاصله قابلیتهای نظامی آمریکا و دشمنان آن به اتمام رسیده است.
براین اساس در یک بررسی کلی مشخص میشود که آمریکا در چهار دهه گذشته با چالشهای جدی در حفظ قدرت خود مواجه بوده است. به نظر میآید آمریکاییها از همان ابتدا میدانستند که با پدیدهای سخت مواجه شدهاند. آنان اقتدار و تأثیر بزرگ سه قدرت مسلمان که در فاصله قرون ۱۴ تا ۲۰ میلادی بر بخش وسیعی از جهان سیطره داشتند را در حافظه خود داشتند؛ امپراتوری عثمانی- ۶۷۸ تا ۱۳۰۳ ش- امپراتوری صفوی - ۸۸۰ تا ۱۱۰۱ ش- و امپراتوری گورکانی مسلمان هند- ۹۰۵ تا ۱۲۶۳ ش- توانسته بودند در طول شش قرن و بخصوص در قرنهای ۱۶ تا ۱۹ مهمترین چالش اروپاییهای سلطهگر باشند. ارتباط درونی این سه حکومت مسلمان- در اکثر مواقع- با یکدیگر، غرب را به وحشت انداخته بود این در حالی بود که وقتی انقلاب ایران به پیروزی رسید از زمان سقوط عثمانی حدود ۵۰ سال و از زمان سقوط امپراتوری گورکانی حدود ۱۲۰ سال سپری شده بود و این زمان زیادی به حساب نمیآمد.
این به آمریکاییها دو نکته را یادآور میشد؛ امکان بازخیزی کل جهان اسلام از شبه قاره تا غرب آفریقا وجود دارد و همکاری درونی میان بخشهای جهان اسلام ممکن است. براین اساس آکادمیهای آمریکایی از دوره بازخیزی اسلام خبر میدادند و هانتینگتون بر این اساس کتاب «نبرد تمدنها» را نوشت. اما واقعیت این است که انقلاب ایران دو عنصر اضافهای نسبت به قدرتهای عثمانی، صفوی و گورکانی داشت و آن عنصر «معنویت» و عنصر «داشتن نظر و طرح نو در اداره جهان» بود. یعنی جمهوری اسلامی ایران فقط یک قدرت مادی و دارای تمکن بالای نظامی نبود که اگر این بود غلبه بر آن برای غربیها کار چندان دشواری نبود. موضوع معنویت دو کارکرد مهم داشت. یکی این بود که فلسفه مادی تمدن غرب را به شدت زیر سؤال میبرد. به تعبیری که خود غربیها گفتند: انقلاب ایران از انسان خواست به جای خود (بندگی خدا) بازگردد و خدا را در جایگاه حاکمیت بر انسان، نشاند و از سوی دیگر این عنصر ظرفیت بسیار بالا در عین حال -برای غرب- ناشناختهای را به میدان میآورد و در مقابل غرب قرار میداد.
فلسفه معنوی انقلاب ایران به زودی ابرقدرت ملحد شرق را به زانو درآورد و آنطور که حضرت امام خمینی-ره- در نامه به «میخائیل گورباچف» یادآور شد، غرب را هم به گونه دیگری نشانه گرفت. خیلیها سقوط شوروی را ناشی از به نتیجه رسیدن فشار غرب بر این ابرقدرت و یا فروپاشی درونی آن از نظر سیاسی و اقتصادی خواندهاند، ولی واقعیت این است که اتحاد جماهیر شوروی از درون و بیرون با مشکل اساسی مادی مواجه نبود و همه چیز آن سرجای خود قرار داشت، پیروزی یک انقلاب معنوی و داعیه عدالت گرایانه و آزادی خواهانه آن، مهمترین فلسفه وجودی مارکسیسم را از میان برد و بیهویت کرد و لذا اولین چیزهایی که از فروپاشی این رژیم به چشم آمد بازگشت مذهب به صحنه جامعه بود همین عنصر است که امروز توأمان اجازه بازگشت کمونیسم از یکسو و اجازه جایگزینی غرب به جای کمونیسم در روسیه را نمیدهد در حالی که اگر شکست در رقابت با غرب و مشکلات اقتصادی سبب فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی شده بود، هم اینک باید بر خاکستر این ابرقدرت، غرب نشسته باشد.
اگر تغییر در مناسبات و محاسبات بینالمللی را مهمترین هدف انقلاب ایران تلقی کنیم که شعارهای انقلاب ما برآن صحه میگذارند، میتوانیم بگوئیم اگرچه هم اینک هم قدرتی بنام آمریکا و عناصر شکل دهنده به قدرت آن شامل زور و پول و طبقه و سنتهای خرافی آن وجود دارند، اما انقلاب ایران از یک سو توانسته است روایی آن را به چالش بکشد و از چشمها بیندازد و از سوی دیگر بخش وسیع و حساسی از دنیا را از سیطره آمریکا و عوامل قدرت آن و بطور کلی غرب خارج کند.
بدعت خطرناک آمریکا و متحدانش در ونزوئلا
اینکه در سالهای اخیر در ونزوئلا دشواریهای اقتصادی منجر به نارضایتیهای جدی عمومی شده را نمیتوان انکار کرد. همچنین مسلم است که در سالهای اخیر یکسری رفتارهای پوپولیستی باعث شده شیرازه اقتصادی این کشور از کنترل خارج شود. ونزوئلا در دوران هوگو چاوز هم از وضعیت اقتصادی خوبی برخوردار بود و هم شخصیت کاریزمای چاوز مانع میشد که کشورهایی از بیرون در امور داخلی ونزوئلا دخالت کنند، اما پس از روی کار آمدن نیکلاس مادورو وضعیت اقتصادی ونزوئلا روز به روز وخیمتر شد و از آنجا که مادورو به اندازه چاوز کاریزماتیک و محبوب نبود، مجموع این عوامل دست به دست هم داد که نارضایتیهای عمومی و مهاجرت ونزوئلاییها به کشورهای همسایه از جمله اکوادور افزایش یابد. اما هیچکدام از این اتفاقها نمیتواند به یک بدعت پرخطر سیاسی با قابلیت تسری به دیگر کشورها مشروعیت ببخشد.
دولت از انتشار نامه هشت وزیر، به دنبال کدام هدف است؟
صرفنظر از تلاشهای زیادی که این روزها رئیس بانک مرکزی و تیم جدید وی در حوزه ارزی و پولی انجام میدهند- که حقیقتاً جای تقدیر و دست مریزاد دارد- هزار راه نرفته از جمله فروش ریالی نفت در بورس، پیمان پولی، مالیات بر عایدی سرمایه، کنترل نقدینگی افسارگسیخته و... وجود دارد که دولت با تفکرات نادرستی به سراغ آنهارفته است و همین امر باعث شده تا بانک مرکزی در دوره جدید با مشکلات زیادی مواجه باشد. در این شرایط باید کدام اولویت را دنبال کرد؟ حل مشکلات با توان و ظرفیت درونی یا راحتترین و بینتیجهترین کار، اعطای امتیاز به غرب با تصویب کنوانسیونهای مسئلهدار. در این روزها، کاملاً باید هوشیار باشیم تا مبادا برخی اقدامات و فشارهایی را که در مقاطعی از تاریخ انقلاب انجام شده و یادآوری آن رنجش آور است بار دیگر با فشار، موج سواری و جنجالآفرینی تکرار شود.
خبر آمد که خبری در راه است
حال که قرار است دامنه رحمت نظام فراختر شود، چه نیکو است که پارهای از خارجنشینان را نیز مشمول آن کنیم. بسیاری از ایرانیان در خارج از کشور، دلشان درگیر ایران است و چشمشان به این حکم است تا ببینند میتوانند به کشورشان بازگردند یا نه. در اتفاقات اخیر و تهدیدهایی که امروز بیخ گوش ما است، حقیقتاً عده زیادی از هموطنان خارجنشین، رفتار مرافقانهای با نظام و ایران از خود نشان دادند و نشان دادند که میشود حول منافع ملی ایران، بزرگترین اجماع را شکل داد.
انتهای پیام/
https://www.yjc.ir/fa/news/6809805/%D8%AE%D8%A8%D8%B1-%D8%A2%D9%85%D8%AF-%D8%AE%D8%A8%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D9%87%D8%AF%D9%81-%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%B4%D8%A7%D8%B1-%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D9%87%D8%B4%D8%AA-%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%B1-%D8%A8%D9%87-%D8%B1%D9%87%D8%A8%D8%B1-%D9%85%D8%B9%D8%B8%D9%85-%D8%A7%D9%86%D9%82%D9%84%D8%A7%D8%A8-%DA%86%D9%87-%D8%A8%D9%88%D8%AF
http://www.ghatreh.com/news/nn46034511/%D8%B1%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%DA%A9%DB%8C%D9%87%D8%A7%D9%86-%D9%BE%D8%A7%D8%B3%D8%AE-%D8%B1%D9%87%D8%A8%D8%B1%DB%8C-%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%B1
چندی پیش، برخی رسانه ها و صفحات شبکه های اجتماعی نزدیک به جریان جبهه پایداری، از نگارش نامه جمعی از وزیران به رهبر انقلاب در خصوص لوایح چهارگانه FATF خبر دادند که البته تا اینجای کار، خبر مذکور مشکلی نداشت؛ اما در ادامه نکاتی در خصوص «تهدید به استعفا در صورت تصویب نشدن این لوایح» ذکر شده بود که پس از اظهارنظر برخی نمایندگان، یکی از وزیران امضا کننده نامه و سخنان امروز رئیس دفتر رئیس جمهور معلوم شد این بخش از خبر خالی از واقعیت است.
به گزارش «تابناک»؛ پس از انتشار این مطلب که در بخش هایی تحریف شده و خالی از واقعیت بود، علیرضا رحیمی، نماینده اصلاح طلب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو هیأت رئیسه مجلس به این مسأله واکنش نشان داد و در صفحه شخصی خود در توئیتر، نامه جمعی از وزیران کابینه به رهبر انقلاب درباره لوایح CFT و پالرمو را تأیید کرد.
واقعیت نگارش نامه وزیران به رهبر انقلاب چه بود؟
این عضو فراکسیون امید در این خصوص نوشت: «تعدادی از وزیران طی نامهای از مقام رهبری درخواست کردهاند برای تسریع در بررسی CFT و پالرمو توسط مجمع تشخیص مصلحت (نظام)، ایشان تأکید مستقیم فرمایند، اما عضو جبهه پایداری در کمیسیون امنیت ملی در تحریفی آشکار، این نامه مشفقانه را به تهدید به استعفای جمعی از کابینه تعبیر کرده است.» منظور او رد اظهارات پیشین «جواد کریمی قدوسی» نماینده اصولگرای مشهد و عضو کمیسیون امنیت ملی است. رحیمی تأکید کرد، این نامه درخواست صدور دستور از جانب رهبری برای تسریع در روند تصویب لوایح الحاق به کنوانسیونهای بینالمللی مقابله با جرایم سازمانیافته فراملی و مقابله با تأمین مالی تروریسم در مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده است.
یک عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در این باره گفته بود: محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت، رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، رضا اردکانیان وزیر نیرو، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی، محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یا محمود علوی، وزیر اطلاعات و محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی و فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی، هشت وزیری بوده اند که نامه درخواست از رهبری برای تسریع در روند تصویب لوایح چهارگانه مربوط به عضویت ایران در FATF را امضا کرده اند.
روایت شریعتمداری از نامه وزیران به رهبر انقلاب برای لوایح FATF
بحث و جدل در خصوص این نامه و جزئیات آن در رسانه ها و شبکه های اجتماعی ادامه داشت، تا اینکه روز گذشته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رسما تقدیم نامه برخی وزیران به رهبر انقلاب درباره لوایح مرتبط با FATF را تأیید کرد و گفت: «مفاد این نامه، تقاضا از ایشان برای تسریع در رسیدگی این لوایح در مجمع تشخیص مصلحت نظام است.»
محمد شریعتمداری در گفت و گویی به برخی شروط و تحفظ های جمهوری اسلامی ایران در مورد کنوانسیون های مختلف و عضویت در سازمان های بین المللی اشاره کرد و افزود: «فکر می کنم دو یا سه اظهارنظر مکتوب رهبر معظم انقلاب ذیل نظر شورای عالی هماهنگی سه قوه، هم منفردا در مورد هر کدام از این لوایح به صورت جداگانه و هم مجتمعا اخذ شده است؛ یعنی کاملا پیداست که متناسب با روند طبیعی قانونی کار، رهبر معظم انقلاب با تحقق این شرایط موافقت فرموده اند.»
وی با یادآوری شرایط پیش روی کشور و تحولات بین المللی تصریح کرد: «تأخیر در تصویب، ممکن است تبعاتی برای کشور در عرصه های گوناگون داشته باشد و انتقالات مالی را با مشکل مواجه کند. از این جهت، موضوع لوایح چهارگانه مرتبط با FATF برای دولت از حساسیت ویژه ای برخودار بوده و دولت علاقه مند است تا در این فرصت محدود این اقدام به نتیجه برسد.»
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین اظهار داشت: هیأت عالی نظارت مجمع برخی تحفظ ها درباره این لوایح دارد. امیدواریم این لوایح در مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی شود و به تصویب برسد، تا ما شاهد آثار زیانبار عدم تصویب آن در کشور نباشیم. شریعتمداری در عین حال گفت، او جزو امضاکنندگان این نامه نیست.
جزئیات نامه وزرا به رهبر انقلاب درباره CFT و پالرمو به روایت مطهری
همچنین علی مطهری در خصوص نامه تعدادی از وزیران به مقام معظم رهبری درباره لوایح CFT و پالرمو گفت: تعدادی از وزرا در نامهای از رهبری خواستند تا ایشان برای تسریع پیگیری لوایح CFT و پالرمو به مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کنند.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه نامه مذکور تنها درخواست تسریع در تعیین تکلیف لوایح نام برده است، گفت: با توجه به تغییرات مجمع تشخیص مصلحت نظام احتمال تصویب دو لایحه CFT و پالرمو قوی تر از گذشته است.
توضیح واعظی درباره نامه هشت وزیر به رهبری
پس از بحث های روزهای اخیر درباره موضوع نامه وزیران به رهبر انقلاب، رئیسدفتر رئیسجمهور امروز در حاشیه هیأت دولت برای روشن شدن ابعاد این مسأله و جلوگیری از مطرح شدن شایعات مختلف در این خصوص توضیحاتی را ارائه کرد و گفت: رهبری پاسخ نامه را هم دادند، اما من از خبرسازیها متأسفم که میخواهند اختلاف در کابینه و میان دفتر رهبری و دولت را رواج دهند در حالی که به هیچ وجه بحث استعفا مطرح نبوده است.
«محمود واعظی» اظهار کرد: در دولتهای یازدهم و دوازدهم ارتباط وزرا و کابینه با دفتر رهبری خیلی نزدیک است و ما در زمان وزارت ارتباطات، نامههای فراوانی میزدیم و رهنمود میگرفتیم. در نامه دو هفته اخیر هم یک نامه درباره حضور هشت وزیر در شورای مبارزه با پولشویی بوده است.
واعظی ادامه داد: رهبری پاسخ نامه را هم دادند، اما من از خبرسازیها متأسفم که میخواهند اختلاف در کابینه و میان دفتر رهبری و دولت را رواج دهند، در حالی که به هیچ وجه بحث استعفا مطرح نبوده است. مطلب ایشان هم رهنمودی است که ما از آن استفاده میکنیم.
برخی دنبال تفرقهافکنی از طریق طرح موضوعات خیالی هستند
با توجه به توضیحاتی که از سوی برخی مقامات در ارتباط با این نامه داده شده، می توان به این نتیجه رسید، بر خلاف اخبار اولیه ای که یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی مبنی بر تهدید به استعفا کردن برخی وزیران در صورت عدم تصویب لوایح چهار گانه مربوط به FATF عنوان کرده بود، مسأله هیچ گاه اینچنین نبوده، بلکه این موضوع یک درخواست رسمی و در راستای سلسه مراتب اداری و سازمانی بوده و اصلا حاوی موضوع حاشیه ای هم نبوده است.
از طرفی نگارش این نامه از سوی هشت تن از وزیران به رهبر انقلاب حداقل به دو ماه پیش برمی گردد که البته بنا به آنچه «محمود واعظی» رئیس دفتر رئیس جمهور هم گفته: «رهبر انقلاب پاسخ این مسأله را هم داده اند.» اما معلوم نیست چرا برخی در کشور به دنبال حاشیه سازی از طریق طرح موضوعات و مسائل خیالی و همچنین اخبار واهی و دروغ هستند که چیزی جز صرف وقت و هزینه اضافی برای کشور ندارد و البته حتما از بین برنده وحدتی که این روزها به آن نیاز مبرمی داریم نیز هست.
لایحه الحاق به کنوانسیون بینالمللی مقابله با تأمین مالی تروریسم به نام CFT روز یکشنبه دوباره با اصرار نمایندگان برای تعیین تکلیف نهایی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شد. لایحه الحاق به کنوانسیون پالرمو نیز هم اکنون در انتظار بررسی و تصمیم اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام است. مهلت 121 روزه گروه ویژه اقدام مالی به ایران 28 بهمن ماه یعنی 26 روز دیگر پایان مییابد و ایران برای خروج از لیست سیاه این گروه، بر اساس اظهارات وزرای امور خارجه و اقتصاد نیازمند تصویب این دو لایحه است.
به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ روز گذشته گزارشی از شایعه خبر نامه نگاری هشت وزیر به رهبرمعظم انقلاب در توییتر منتشر شد که واکنش هایی را در پی داشت.
علیرضا رحیمی، عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در توییتی خبر این نامه نگاری را تایید کرد اما تهدید به استعفا را کذب دانست:
انتهای پیام/
http://www.dana.ir/news/1451094.html/%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%AF%D9%87-%D9%84%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D8%A7%D9%85%DB%8C%D8%AF--%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D9%87%D8%B4%D8%AA-%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%B1-%D8%A8%D9%87-%D8%B1%D9%87%D8%A8%D8%B1%DB%8C-%D8%B1%D8%A7-%D8%AA%D8%A7%DB%8C%DB%8C%D8%AF-%DA%A9%D8%B1%D8%AF---%D8%B9%DA%A9%D8%B3