***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

متن کامل کتاب آموزش زبان قرآن

دوشنبه, ۳۱ تیر ۱۳۹۸، ۰۷:۲۸ ق.ظ

مؤلف: محمدعلی لسانی فشارکی و مهدی غفاری

 

درباره اثر:
 دوره آموزشی حاضر، نه روخوانی، نه تجوید و نه مسابقه هیچکدام نیست. بلکه کار ما عنوان «آموزش زبان قرآن» را داراست. حوزۀ اصلی و جایگاه قرآن و آموزش آن آموزش یک «زبان» است که طبعاً با هیچکدام از آن حوزه ‏های دیگر نباید خلط گردد. سنّت و سیرۀ مرضیّۀ پیامبر اکرم و ائمّۀ اطهار و صحابۀ کبار همواره در صدد تبیین و تثبیت همین امر بوده است که آموزش قرآن آموزش یک زبان است و در مسیر آموزش قرآن فقط این را می‏خواسته‏اند که بتوانند این زبان را بیاموزند و آموزش دهند. چیزهای دیگری هم اگر وجود داشته است به گونه‏ای بوده است که با آموزش قرآن خلط نمی شده و می‏توانسته است وجود داشته یا نداشته باشد.
در عین حال، ارتباط اصولی این حوزۀ «تعلیم قرآن» یعنی «آموزش زبان قرآن» با حوزه‏های دیگر این است که هرگاه ما «زبان قرآن» را آموختیم و آموزش ما به اتمام رسید، اگر خواستیم قسمتی از قرآن را با تجوید هم بخوانیم می‌شود مثلاً تجوید را نیز فرا گرفت و با تجوید خواند؛ یا اگر خواستیم قسمتی از قرآن آموزش یافته را با صوت و لحن خاصی بخوانیم به همین شکل، که البته جایگاه تمام این کارها بعد از یادگیری زبان قرآن است و قبل از آموزش خود قرآن یا زبان قرآن به هیچ چیز دیگر نباید بپردازیم. در کار آموزش قرآن کریم و فراگیری  زبان قرآن از هر جهت خود را محدود به قرآن می‏نماییم و از خارج از قرآن هیچ عنصر بیگانه‏ای را به محدودۀ تعلیم قرآن وارد نمی‏سازیم.

برای دریافت متن کامل کتاب،  کلیک کنید.

 

Downloads\Documents\28423_Amoozeshe zabane qoran.pdf

 

Downloads\Documents\28423_Amoozeshe zabane qoran.pdf

 

 

 

http://www.irc.ir/article/index/show/+1032/type/article

 

 

 

متبع خبر:

 

 اداره کل پژوهش‌های اسلامی رسانه

به‌ منظور شتاب بخشیدن و جهت دادن به حرکت روبه رشد انطباق رسانه ملی با رسانه ای تراز اسلام و انقلاب اسلامی و تولید دانش رسانه‌ای مبتنی بر اندیشه دینی، مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما در سال 1373 در شهر قم تأسیس شد. ازآنجاکه این هدف، جز با اتکا به علمای دینی و بهره‌گیری از توان حوزه‌های علمیه تحقق نمی‌پذیرفت، محل استقرار آن شهر مقدس قم تعیین شد.

حاصل این اقدام راهبردی بعد از 20 سال فعالیت چاپ و انتشار بیش از 700 عنوان کتاب و بیش از 1200 شماره از نشریات مختلف برای استفاده در برنامه‌ریزی‌ها و برنامه‌سازی‌ها در سازمان صدا و سیما، تشکیل بانک اطلاعات 2000 کارشناس علوم اسلامی و علوم انسانی برای رسانه ملی، تولید 120 هزار دقیقه از سیره بزرگان و مفاخر حوزوی و تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی، تشکیل بانک اسناد مراجع عظام تقلید و عالمان بزرگ و تولید برنامه‌های الگویی دینی و سال‌ها مشاوره و همراهی در حوزه‌ها‌ی برنامه‌ریزی و برنامه‌سازی سازمان از منظر آموزه‌های اسلامی تنها بخشی از دستاوردهای ارزشمند این نهاد حوزوی رسانه‌ای است.

مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما در سال 1393 و بر اساس بازنگری‌های انجام‌شده در ساختار سازمان صدا و سیما به اداره کل پژوهش‌های اسلامی رسانه تبدیل شد.

اداره کل پژوهش‌های اسلامی، به‌عنوان حلقه وصل حوزه‌های علمیه و رسانه و به‌مثابه یک مرکز راهبردی برای نهادینه کردن آموزه‌های اسلامی در برنامه‌های صداوسیما مأموریت‌های زیر را به عهده دارد:

«تولید دانش هنری و رسانه‌ای با رویکرد اسلامی، تأمین نیازهای پژوهشی رسانه ملی، باهدف اعتلای ساختار و محتوای برنامه‌ها و تحقق رسانه اسلامی»

در این مسیر اصول و ارزش‌های زیر موردتوجه است:

1 . توجه و تأکید بر آموزه‌های اسلامی، آرمان‌های انقلاب و نظام، رهنمودهای امام راحل و مقام معظم رهبری و مأموریت‌های سازمان صداوسیما؛

2. ایجاد فضای جهادگرایانه و نوآورانه با تقویت انگیزش فضلا و پژوهشگران برای تحقق رسانه اسلامی؛

3. اتکا به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های علمی و پژوهشی حوزه‌های علمیه؛

4 . روشمندی، اتقان و علمیت پژوهش‌ها؛

5 . معطوف بودن پژوهش، آموزش و تولید به نیازهای واقعی رسانه؛

6 . کاربردی کردن معارف دینی در حوزه هنر؛

7 . ارتقای جایگاه پژوهش و پژوهشگران در سازمان؛

8 . رویکرد تعالی جویانه در همه عناصر و فعالیت‌ها.

 

اهداف کلان

1. تولید دانش هنری و رسانه‌ای مبتنی بر ارزش‌ها و آموزه‌های دینی؛

2. تأمین نیازهای رسانه، تعمیق و ارتقای معرفت و ایمان روشن‌بینانه، اخلاق فاضله و رفتار دینی خالصانه آحاد جامعه و حفظ و اعتلای فرهنگ و هویت ایرانی اسلامی؛

3. تولید آثاری برای ریشه‌دار کردن شناخت و باور عمومی به ارزش‌ها و بنیان‌های فکری انقلاب و نظام اسلامی؛

4. بهره‌مندی از ظرفیت‌های علمی و پژوهشی دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز فعال در حوزه دین و رسانه در داخل و خارج از کشور؛

5. صیانت از پیام، محتوا و قالب برنامه‌های تأثیرگذار به‌ویژه سریال‌های الف و الف ویژه از طریق مشارکت جدی در همه مراحل تولید؛

6. آسان‌سازی دسترسی مدیران و برنامه‌سازان به اطلاعات و معارف دینی؛

7. بالا بردن سطح کارشناسی برنامه‌های معارفی رسانه ملی؛

8. تقویت ارتباط حوزه‌های علمیه و رسانه ملی؛

9. ارتقای بینش و دانش دینی، هنری، رسانه‌ای و ارتباطی مدیران و برنامه‌سازان رسانه؛

10. آگاهی بخشی نسبت به فعالیت‌های ضد دینی و ضد ارزشی رسانه‌های بیگانه؛

11. ارائه الگوی سازمانی متعالی و پای بند به اصول و الزامات اخلاق حرفه‌ای.

 
 

راهبردهای پژوهشی اداره کل پژوهش‌های اسلامی:

1. مبتنی بودن بر آموزه های دینی؛

2. سفارش‌محوری و تاکید بر نیازهای سازمان صدا و سیما؛

3. رسانه‌ای بودن و در نظر گرفتن کاربری پژوهش ها در رسانه؛

4. ارتقاء مستمر کیفیت محصولات و فعالیت‌ها؛

 رکن اساسی این مرکز راهبردی دین و رسانه در کشور «پژوهش» است که اصول سه گانه پژوهش‌های آن عبارتند از:

1. نیاز محوری: از اهداف تأسیس این مرکز، تأمین نیاز رسانه ملی در حوزه پژوهش دینی بوده است. این نیاز از ستاد مراکز استان سازمان صدا و سیما دریافت و در قالب پژوهش‌های بنیادی و کاربردی و تولیدات الگویی پاسخ گفته می‌شود.

2. دین‌محوری: پژوهش‌های رسانه‌ای محض از مأموریت‌های این مرکز نیست و به دیگر بخش‌های پژوهشی و موضوعاتی دینی رسانه در دستور کار قرار دارد اساس پژوهش‌های اداره‌کل پژوهش‌های اسلامی رسانه مبتنی بر نگرش دینی و اندیشه ناب اسلامی است.

3. رسانه محوری: پژوهش‌های دینی محض نیز با مأموریت این اداره‌کل همخوانی ندارد. این مأموریت را مراکز تخصصی پژوهشی دینی در قم و سراسر کشور عهده دارند و مرکز از این پژوهش‌ها بهره می‌برد. آنچه در مأموریت این اداره‌کل است تعریف شده پژوهش‌های دینی ای است که مبتنی بر مسائل بنیادی از کاربردی رسانه‌ای است

 
 

ساختار اداره کل پژوهش‌های اسلامی رسانه

با عنایت به جایگاه و کارکردهای پیش‌گفته، ایجاد ارتباط تنگاتنگ و ارگانیک اداره کل با حوزه ستاد و صف (شبکه‌ها و مراکز استانی) نیاز استراتژیک و مهم است که باید سازوکار ساختاری آن فراهم شود.

تغییر مسائل جامعه و نیازهای آن، رویکردهای سازمان را متغیر نشان می‌دهد؛ به دلیل تغییر مداوم نیازهای سازمان و لزوم انطباق نیازهای جامعهِ مخاطبِ رسانه با آموزه‌های دین اسلام و معارف اهل‌بیت (علیهم‌السلام) انجام پژوهش‌های بنیادی و کاربردی متناسب با نیازهای رسانه ملی از اهداف اصلی ساختار جدید اداره کل پژوهش‌های اسلامی رسانه است. بنابراین مجموع پژوهش های دینی رسانه در دو دفتر پژوهش های بنیادی و کاربردی پیگیری و انجام می شود که هر یک دارای گروه های پژوهشی متناسبی هستند.

 

دفتر پژوهش‌های بنیادی:

وظیفه این دفتر ورود به پژوهش های بنیادی اسلامی رسانه است. مسائل نظری و تئوریکی که می تواند بر همه شئونات و فعالیت های یک رسانه در حکومت دینی تاثیر داشته باشد. به دیگر سخن این دفتر، مبانی اندیشه دینی را در حوزه فعالیت های رسانه ای می کاود. برای تأمین این نیاز راهبردی فعالیت‌های این دفتر در گروه‌های چهارگانه زیر دنبال می‌شود:

 

 گروه اخلاق و رسانه 

"تبیین مبانی و ارزش‌های اخلاقی در رسانه و توجه به اخلاق حرفه‌ای در حیطه رسانه"

گروه اخلاق و رسانه اداره کل پژوهش‌های اسلامی رسانه باهدف بررسی های بنیادی در رابطه اخلاق با رسانه و رابطه اخلاقی رسانه با مخاطب و همچنین تأمین پژوهش‌های اخلاقی ـ رسانه‌ای برای برنامه‌سازان مراکز صداوسیما تشکیل‌شده است. هدف از انجام این پژوهش‌ها، پشتیبانی محتوایی از برنامه‌های رسانه ملی است که توسط پژوهشگران دانشگاهی و حوزوی انجام می‌شوند

 

ازجمله طرح های پژوهشی گروه اخلاق و رسانه می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

• منشور اخلاقی رسانه

• فرهنگ اخلاقی معصومین (ع) حروف ز، و، ص، ض؛

• راهبردهای رسانه‌ای پیش‌گیری از کینه و دشمنی؛

• رسانه و مبانی اخلاقی حضور اجتماعی زنان؛

• راهکارهای رسانه تقویت اخلاق زیست‌محیطی با رویکرد اسلامی و ... .

 
 

شماره تماس: 32910601 -025

پست الکترونیک: ethics.media@irc.ir

 

گروه فقه، کلام و رسانه 

"رصد مسائل نوپدید فقهی و کلامی در رسانه، موضوع‌شناسی و پاسخ‌گویی به مسائل اساسی این حوزه در چارچوب مبانی اسلامی " 

وجود صدها مسئله در حوزه رسانه‌های جدید، لزوم شناخت حقیقی جایگاه رسانه و ابعاد آن و هماهنگ‌سازی با نظام فکری اسلام، ایجاب کرد این گروه به وجود آید. گروه فقه و رسانه باهدف پشتیبانی مدیران و برنامه‌سازان رسانه ملی و کمک به ایجاد رسانه‌ای هماهنگ با احکام فقهی، شروع به کار کرده است. این گروه مسائل و چالش‌های پیش‌روی برنامه‌سازان رسانه ملی مانند فقه موسیقی و فقه طنز و... را بررسی می‌کند و به تولید اندیشه در حوزه فقه رسانه‌ای و رسانه فقه‌محور می‌پردازد. برخی از طرح های پژوهشی این گروه عبارتند از :

• موسیقی و رسانه

• ماهیت شناسی طنز مطلوب

• اصول رابطه زن و مرد در برنامه های رسانه ای

ابعاد فقهی برنامه های نقد در حوزه فقه و رسانه مسائلی چون موضوع شناسی فقهی رسانه، فلسفه فقه رسانه، پاسخ به مسائل و معضلات فقهی مهم رسانه همچون موسیقی، ارتباط زن و مرد و ... مطرح است.

در حوزه کلام و رسانه مسائلی چون فلسفه رسانه دینی، نسبت دین و رسانه پشتیبانی از برنامه کلامی و اعتقادی و ... از زمره محورهای پژوهشی در این گروه است.

 

شماره تماس: 32910602 -025  

پست الکترونیک: figh.media@irc.ir

 

  گروهﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ، اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و ﺑﯿﻦ اﻟﻤﻠﻞ دﯾﻦ و رﺳﺎﻧﻪ 

تولید دانش نظری در حوزه فرهنگ و رسانه ـ آسیب شناسی برنامه های رسانه در حوزه فرهنگ و مسایل اجتماعی و رصد مطالعات بین الملل در حوزه دین و رسانه"

 گروه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و بین‌الملل دین و رسانه از مجموعه گروه‌های علمی_پژوهشی دفتر پژوهشهای بنیادی اداره کل پژوهش های اسلامی صدا و سیما است که عهده دار پژوهش، مسئله یابی، نیازسنجی و اولویت گذاری موضوعات پژوهشی مورد نیاز رسانه ملی در حیطه مسائل کلان فرهنگی و اجتماعی است . تبیین کارکردها و معیارهای رسانه دینی ، تعریف الگوهای مواجه با جنگ نرم رسانه ای ، شیوه های بازنمایی و انتقال مضامین دینی در برنامه های صدا و سیما از قبیل طنز ، مستند ، فیلم و سریال ، بازتعریف هنر متعالی در رسانه و تبیین وظایف رسانه در برخورد با مشکلات و معضلات اجتماعی در زمره برنامه ها و وظایف این گروه است.
 شناسایی و ترجمه پژوهش های انجام گرفته در حوزه دین و رسانه در سطح بین المللی به زبان های مختلف زنده دنیا از قبیل انگلیسی ، فرانسه ، آلمانی و غیره با بکارگیری پژوهشگران و مترجمان حاذق و متخصص از فعالیت های پیوسته این گروه می باشد . علاوه بر چاپ کتاب ، تک نگاشت و مقالات، دبیری فصلنامه علمی تخصصی «سیاحت غرب» که به نقد و بررسی اندیشه و تمدن غربی از نگاه دانشمندان غربی می‌پردازد بر عهده این گروه می باشد. همچنین دبیری نشست های علمی در موضوعات فرهنگی، اجتماعی و بین الملل و حضور موثر در مراکز حوزوی و دانشگاهی مرتبط با حوزه مأموریت از دیگر فعالیت‌های این گروه پژوهشی می باشد.


شماره تماس: 02532919679

ایمیل: motaleat@irc.ir

 

ﮔﺮوه ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ، ﺳﯿﺎﺳﺖ و اﻗﺘﺼﺎد اﺳﻼﻣﯽ 

پشتیبانی محتوایی برنامه های رسانه درحوزه سیاست و اقتصاد- تبیین مبانی مدیریت دینی رسانه- رصد مسائل رسانه ای در حوزه سیاست و اقتصاد

 

امروزه سیاست ، اقتصاد و مدیریت از موضوعات مهم در رسانه ها است . اداره کل پژوهش های اسلامی رسانه ملی به لحاظ ماموریت در برقراری نسبت این موضوعات با دین و رسانه نقش محوری و راهبردی را در صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران بعهده دارد . 
مطالعات دینی در این زمینه برای رسانه ملی نیازمند انجام پژوهش های بنیادی است تا بتواند پشتیبانی محتوایی رسانه ایی که بر اساس آموزه های دینی هدایت فکری مخاطبان خود را بعهده دارد  به کمک پژوهشگران عرصه دین و رسانه تامین نماید . 
گروه مدیریت ، سیاست و اقتصاد اسلامی از جمله گروه های تازه تاسیسی است که در سال 96 طراحی و راه اندازی شد تا در اداره کل پژوهش های اسلامی رسانه به کمک پژوهشگران داخل و خارج سازمان فعالیت های پژوهشی بنیادی را در سه موضوع مدیریت ، سیاست و اقتصاد اسلامی با دو رویکرد دین و رسانه دنبال کند.


شماره تماس: 025-32919679

ایمیل:iepmg@irc.ir 

 

دفتر پژوهش‌های کاربردی:

گروه هنر، ارتباطات و فضای مجازی

مسئله یابی، نیازپژوهی، پژوهش و بررسی و تحلیل تولیدات رسانه ای و فضای مجازی از منظر شاخص های فرهنگ اسلامی - ایرانی

تأثیر و تأثر رسانه بر حوزه فرهنگ به‌ویژه در جامعه‌ای که فرهنگ دینی مبناست، ضرورت مطالعه نسبت این دو حوزه را بیشتر کرده است و از طرفی مطالعه میان دین و هنر و تولید نظریه در حوزه هنر دینی ازجمله ضرورت‌هایی است که موجب تمرکز این گروه‌ پژوهشی روی این موضوع شده است. به همین جهت، نقد و ارزیابی تولیدات شاخص رسانه ملّی که به نوعی به حوزه های فرهنگ و دین مرتبط است، در قالب تک نگاشت انجام می شود و یا موضوعات پژوهشی، با نگاه کاربردی به مسائل مرتبط با موضوع گروه، در قالب کتاب به سرانجام می رسد.

همچنین از آنجا که جامعه امروزی با ساحتی از زندگی تحت عنوان «فضای مجازی» روبرو است که تأثیرات زیادی در ابعاد مختلف زندگی به وجود آورده است. چشم‌انداز مناسب از فضای مجازی و شناخت صحیح ابعاد آن می‏تواند به‌عنوان یک فرصت مناسب در تقویت هویت فرهنگی مؤثر باشد و به همین جهت، موضوعات مرتبط با فضای مجازی از جمله بیان آسیب ها و فرصت ها در حوزه های فرهنگ، سیاست و عقاید و همچنین برقرار نمودن پل ارتباطی بین فعّالین این عرصه با اصحاب رسانه در قالب فصلنامه مطالعاتی دین و رسانه نیز در دستور کار این گروه قرار گرفته است.

 

شماره تماس:02532928737

 

گروه رصد و جریان شناسی دینی

رصد فعالیت­ های رسانه­ ای جریانات و افکار انحرافی و همچنین شبکه ­های ماهواره ای دینی معاند به منظور مقابله با شبهات و عقاید باطل در حوزه دین و مذهب، پاسخ شایسته و علمی به شبهات مطرح شده از سوی این رسانه ­ها، ارائه راهکارهای رسانه ­ای مقابله با این جریانات و افکار به منظور استفاده مدیران و برنامه­ سازان رسانه ملی

ازجمله آسیب‌های نوپدید در حوزه مطالعات دین و رسانه، وجود جریان‌ها و افکار انحرافی، التقاط‌ها یا خرافه‌گرایی و معنویت‌های خودساخته بشری و امثال آن است. رصد این آسیب‌ها، ارائه آموزه‌های دینی متناسب با آن و رسیدن به راهبردها و راهکارهای رسانه‌ای، مهم‌ترین وظیفه این گروه است.

مهمترین فعالیت های این گروه به شرح ذیل است:

1. رصد و بررسی شبانه روزی 12 شبکه ماهواره ای دینی فارسی زبان معاند

2. انتشار 91شماره نشریه محرمانه امواج شبهه (رصد و بررسی شبکه های ماهواره ای شیعی معاند، وهابی، مسیحی تبشیری، بهایی و صوفی)

3. رصد، تحلیل و بررسی مهمترین جریان های معارفی رسانه ای داخل از جمله تدوین دو گزارش در مورد برنامه شب های آسمانی شبکه قرآن و معارف سیما- تحلیل و بررسی برنامه سمت خدا و ...

4. برگزاری نشست های جریان شناسی روند تصویرسازی از وقایع آخرالزمان در غرب، آینده نگری و تهدیدات رسانه ای و جریان شناسی مفاهیم ماورائی در سریال های سیما و...؛

5. رصد مستمر و تشکیل اتاق فکر و کارگروه های تحلیل و بررسی سریال های ویژه ماه رمضان در شبکه های عربی با موضوع تاریخ اسلام و تدوین جزوات و کتاب تحلیل بررسی آنها نظیر : سریال الحسن و الحسین، الفاروق عمر و امام الفقهاء، خیبر، قصه های زنان در قرآن و زیر آسمان وطن و باب المراد(سیره و زندگی امام جواد)؛

6. طراحی و تولید بولتن تصویری[نرم افزار چندرسانه ای] «مرصاد» و «امواج زهرآگین» و «امواج شبهه» : رصد فضای رسانه ای کشور در حوزه های فرهنگی و مذهبی؛ با قابلیت تفکیک موضوعی و جستجو.

7. تحقیق و پژوهش در مورد شبهات شبکه های ماهواره ای در موضوع قیام امام حسین و وقایع عاشورا و تهیه کتابی با همین موضوع به همراه «ایده های برنامه سازی برای مواجهه با آنان»

8. تحقیق، پژوهش و تهیه کتاب «عاشورا و شبکه های ماهواره ای، راهکارها و راهبردهای رسانه برای مواجهه با شبهات قیام امام حسین»

9.تحقیق و پژوهش در مورد جریان سازی های ماهواره ای در موضوع نقلاب اسلامی و تشیع و تهیه جزوه ای با عنوان تشیع انگلیسی و ویژه نامه انقلاب اسلامی.

10. تهیه 8 شماره جزوه راهبرد رسانه با موضوعاتی نظیر، جریان شناسی وقایع آخرالزمان، «رسانه ملی و تبلیغ و ترویج فرهنگ مهدویت»؛«کارکردهای رسانه ملی و جهاد اقتصادی»، رسانه ملی، زن و خانواده و چگونگی مواجهه با ادیان و فرقه های انحرافی و ...

11. ارائه مشاوره، کارشناسی و محتوا به برنامه های تلویزیونی تولیدی در موضوع ماهواره(پندار، حقیقت، ماه دوازدهم، شب آسمانی و ...)

 

شماره تماس: 32919676-025

 

 

گروه انقلاب اسلامی، تاریخ و مناسبت‌ها

پشتیبانی محتوایی برنامه های رسانه ملی در مناسبت های مذهبی و ملی و تامین نیازهای کاربردی رسانه ملی

بالا بردن فرهنگ عمومی جامعه و تعظیم شعائر الهی، تکریم شخصیت های تاریخ اسلام و بزرگداشت مناسبت‌های مذهبی یکی از وظایف رسانه ملی است که در فرهنگ‌سازی و گسترش ارزش‌ها اسلامی در سطح جامعه، نقش مؤثری دارد. ازاین‌رو، گروه انقلاب اسلامی، تاریخ و مناسبت‌ها به‌منظور پشتیبانی محتوایی برنامه‌های رسانه ملی در مناسبت‌ها، به پژوهش‌های موردنیاز آن اقدام می‌کند:

1. پژوهش‌های مناسبتی در موضوع‌های اسلامی (مذهبی ـ ملی)؛

2. پژوهش درزمینهٔ سیره و زندگانی شخصیت‌های مذهبی (سیاسی ـ فرهنگی_تاریخی).

برخی از آثار پژوهشی منتشرشده این گروه عبارت‌اند از:

ـ انتشار آثاری در قالب زیرنویس‌ها و پیام‌های کوتاه با موضوع‌های متنوع سیاسی اجتماعی و فرهنگی

ـ انتشار حدود 50 کتاب با موضوعات شعار سال 89 – 97

ـ انتشار کتاب‌هایی چون: رسانه و هنر اسلامی، آیین برنامه‌سازی با موضوع مهدویت، سیره ائمه در عزاداری امام حسین (ع) با رویکرد رسانه‌ای، روزنگار برنامه‌سازی، زیبایی‌شناسی حماسه عاشورا و...

-انتشار ویژه نامه های اربعین، چهلمین سال انقلاب اسلامی،ویژه نامه شعار سال در قالب نشریه اشارات و ...

شماره تماس 32902222 -025

پست الکترونیک history.group@irc.ir

 

گروه تربیت، خانواده و سبک زندگی اسلامی

 تامین نیازهای اندیشه ای و محتوایی برنامه سازان در حوزه  خانواده و سبک زندگی باتوجه به محورها، موضوعات و مسائل روز جامعه، با ارائه محتوا، نقد و آسیب شناسی رویکرد برنامه ها و تدوین پژوهش های کاربردی با تاکید بر آموزه های اسلامی در زمینه خانواده و سبک زندگی

گروه تربیت، خانواده و سبک زندگی اسلامی اداره کل پژوهش‌های اسلامی رسانه با هدف مطالعه و انجام پژوهش های کاربردی در رابطه با خانواده، سبک زندگی اسلامی و رسانه و پشتیبانی فکری و محتوایی از برنامه سازان صدا و سیما تشکیل ‌شده است.

تعامل و بهره گیری از ظرفیت‌های مراکز و نهادهای پژوهشی حوزه علمیه و موسسات پژوهشی خاص مطالعات زن و خانواده و سبک زندگی، در حوزه مامویت این گروه است.

1. ضرورت و فلسفه وجودی گروه:

اهمیت موضوع خانواده و سبک زندگی؛

نیازمندی اصحاب رسانه به موضوعات به روز در حوزه خانواده و سبک زندگی؛

پشتیبانی محتوایی از شبکه‌های رسانه‌ای مامور به فعالیت در حوزه خانواده و سبک زندگی؛

وجود شبکه‌های ماهواره‌ای معاند با سبک زندگی اسلامی و بنیان خانواده؛

مطالبه مقام معظم رهبری از دستگاههای فرهنگی به ویژه رسانه ملی در جهت آسیب‌شناسی و اصلاح سبک زندگی و نقش خانواده در این مسئله؛

2. اهداف:

تبیین دیدگاه اسلام درباره اهمیت جایگاه، منزلت و کارکردهای خانواده در نظام اسلامی؛

ترویج تشکیل، تحکیم و تعالی نهاد خانواده و پیشگیری از تزلزل و فروپاشی آن از طریق رسانه ملی؛

ارتقاء سطح فرهنگی و تربیتی اعضای خانواده به ‌منظور ایفای نقش موثر در خانواده ؛

مقابله با القائات شبکه‌های ماهواره‌ای بیگانه فارسی زبان فعال با ماموریت تخریب بنیان خانواده و القاء سبک زندگی غربی؛

آگاهی‌بخشی به افراد خانواده نسبت به حقوق و وظایف یکدیگر و زدودن نگرش‌های نادرست جامعه از طریق رسانه؛

گسترش و تعمیق ارزش‌های اصیل اسلامی در خانواده برای تربیت نسل سالم، باایمان، مسئول و مؤثر در رشد خود، خانواده و جامعه بر اساس سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی؛

ارائه راهبرد به مدیران و برنامه‌سازان رسانه ملی به منظور تقویت و تعمیق برنامه‌های خانواده محور؛

ارائه راهکارها و ایده‌های مناسب برای طرح الگوی خانواده مطلوب در سبک زندگی ایرانی اسلامی در برنامه‌ها؛

آسیب‌شناسی برنامه‌های خانواده و کمک به اصلاح و بهبود روند ساخت برنامه‌ها؛

3. آثار منتشر شده:

ـ زن؛ نظام سلطه و رسانه‌ها؛

ـ کتاب‌شناسی توصیفی زن و خانواده؛

ـ رسانه، فرهنگ و سبک زندگی؛ بررسی الگوی خانواده مطلوب ایرانی اسلامی در رسانه ملی؛

ـ زن در تاریخ و اندیشه اسلامی و نگاهی به حقوق زن در اسلام؛

تهدیدها و آسیب‌های شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان بر خانواده با تاکید بر زنان.

4. طرح‌های پژوهشی:

خانواده، آسیب‌ها و چالش‌های نوپدید و راهکارهای رسانه‌ای آن؛

اطلس موضوعی؛ استخراج موضوعات کاربردی در حوزه سبک زندگی.

و ......

علاوه بر این، دو فصلنامه «رسانه و خانواده» و «کودک، نوجوان و رسانه» هر کدام در هفت شماره، تا پایان سال 1393 در این گروه به چاپ رسیده است.

 

شماره تماس: 32935803 - 025

پست الکترونیکی: family.media@irc.ir

 

مدیریت دفتر خراسان رضوی

تعامل روزافزون با حوزه علمیه مشهد و آستان قدس رضوی و دیگر مراکز علمی و پژوهشی؛

ارتقای حوزه پژوهش دین و رسانه از طریق ارتباط مستمر و روزآمد با کارشناسان، اندیشمندان و پژوهشگران در سطح استان خراسان؛

جذب و تربیت پژوهشگران، مشاوران، کارشناسان و ناظران متعهد در حوزه دین و رسانه در سطح استان خراسان؛

همکاری و مشارکت و ارائه خدمات برنامه‌سازی به حوزه‌های برنامه‌ساز در سطوح ملی و استانی درزمینهٔ افزایش کیفی غنای برنامه‌های اسلامی؛

شناسایی نیازهای پژوهشی بخش‌های برنامه‌ساز سازمان در زمینهٔ پژوهش‌های و تولیدات معارفی ـ اسلامی؛

تحلیل و رویکرد شناسی قالب و محتوای دینی برنامه‌های صداوسیما.

 

شماره تماس: 32215108 -051

پست الکترونیک: kh.razavi@irc.ir

 

مدیریت تولیدات الگویی

به منظور ارتقای محتوایی و شکلی و نیز توسعه دار موضوعی برنامه های تولیدی در ساختارهای مختلف (ترکیبی، مستند، کلیپ، نمایشی و...) با موضوعات دین، اخلاق، امید و آگاهی بخشی و نیز سبک زندگی اسلامی – ایرانی) مدیریت پشتیبانی تولید در مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما راه اندازی شد. در این مدیریت با پشتوانه پژوهش های انجام شده در گروه های پژوهشی مرکز پژوهش های اسلامی و با به حداقل رساندن فاصله پژوهش و تولید، تلاش بر این است تا با خلق آثاری در فرم های جدید و طرح موضوعات مهجور و البته ضروری معرفتی، الگوهای جدی فرمی و محتوایی به برنامه سازان ارائه شود. از جمله مزیتهای مهم این مدیریت، تلاش جهت تولید الگویی بدون دغدغه پخش از آنتن است.

یکی از فعالیت های مهم این مدیریت، ضبط مصاحبه های تصویری از علمای جهان اسلام است که حاصل آن در طول بیش از 20 سال گذشته، بیش از 130000 دقیقه مصاحبه از 360 عالم طراز اول جهان اسلام و نیز شخصیت های تاریخ شفاهی انقلاب است و این ماموریت ارزشمند نیز کماکان ادامه دارد.

 

حاصل فعالیت این مدیریت در طول 23 سال گذشته به طور خلاصه به شرح زیر است:

1)  تولید الگویی مجموعه های گفتگو محور بر مبنای پژوهش های مرکز
 
 بیش از 10 مجموعه در موضوعات متنوع (مجموعه به رنگ آسمان، مجموعه دین و دنیا، مجموعه قرآن و زمان، مجموعه بازتاب اندیشه، مجموعه بی بها)2. طراحی الگوها و ساختارهای جذاب و بدیع در موضوع دین، اخلاق، امید و آگاهی 

- مجموعه ایستگاه (200 کلاکت)

- مجموعه روز خدا (عطرافشانی) (180 قسمت)

- مجموعه آینه (در قالب نمایشی) (200 کلاکت)

- مجموعه تکه ها (13 قسمت)

- مجموعه نماهنگ های دینی (36 قسمت)

- مجموعه ترکیبی صمیمانه (30 قسمت)

- مجموعه ویدئو کلیپ با موضوع اهل بیت (ع) و انقلاب اسلامی (6 عنوان)

2) تولید مستند دینی الگویی و مناسبتی با موضوع زندگی علما و فرزانگان معاصر (40عنوان/40 شخصیت)

 

3) تولید میان برنامه های کوتاه الگویی در حوزه معرفت دینی

 

- مجموعه سرای معرفت (120 کلاکت)

- مجموعه ره توشه (52 کلاکت)

- مجموعه حکمت مطهر (100 کلاکت)

- مجموعه ایستگاه (200 کلاکت)

 

شماره تماس:  32910600 - 025

 

مدیریت گنجینه فرزانگان

واحد گنجینه فرزانگان یکی از واحد های فعال دراداره کل پژوهش های اسلامی رسانه است. و درراستای ماموریتی که از ابتدای تاسیس مرکز به عهده اش گذاشته شده در دو بخش کارشناسان و گنجینه فرزانگان انجام وظیفه کرده است.

بخش کارشناسان

اهداف:
1.شناسایی کارشناسان حوزه علوم انسانی با رویکرداسلامی؛
2.ایجاد زمینه های لازم برای به کارگیری نظام مند و بهینه این افراد در برنامه های رسانه؛
3.طبقه بندی کارشناسان براساس نیاز رسانه (نوع برنامه، نوع شبکه، نوع رسانه و...)؛
4.پیش گیری از استفاده افراد غیر متخصص در برنامه های صداوسیما،
5.ایجاد زمینه لازم برای آشنایی کارشناسان با مقتضیات رسانه و ایجاد انگیزه برای مشارکت آن ها در برنامه های صداوسیما؛
6.پاسخ گویی به نیاز واحدهای برنامه ساز و مدیران سازمان با معرفی کارشناس در حوزه های مختلف علومانسانی

تعریف ها:
کارشناس: به افرادی گفته می شود که در برنامه های رادیویی و تلویزیونی به صورت مستقیم حضور می یابند و با مخاطب رودررو هستند.
درجه 1 به افرادی گفته می شود که در برنامه های زنده شبکه های سراسری می توانند حضور یابند.
درجه 2 به افرادی گفته می شود که در برنامه های تولیدی شبکه های سراسری (برنامه ای که زمان ضبط و پخش متفاوت است) می توانند حاضر شوند.
درجه 3 به افرادی گفته می شود که می توانند در برنامه های تولیدی و زنده شبکه های استانی حاضر شوند.
در این بانک، کارشناسان بر اساس تخصص های کلی زیر طبقه بندی می شوند (هر تخصص کلی، به تعدادی گرایش جزئی تقسیم بندی شده است :تفسیر و علوم قرآنی، کلام و عقاید، علوم حدیث، فقه و اصول، اخلاق، عرفان، ادیان و فرق و مذاهب، علوم تربیتی، مشاوره و راهنمایی، علوم اجتماعی، روان شناسی، ارتباطات، اقتصاد، حقوق، علوم سیاسی، تاریخ، فلسفه و منطق، زبان و ادبیات فارسی، زبان و ادبیات عرب، هنر، رسانه، فرهنگ، مدیریت، دیگر تخصص ها.

بخش مفاخر دینی

این بخش به طور مشخص در صدد تحقق بخشیدن به هدف های زیر است:
1.فراهم آوردن زمینه ارتباط بیشتر رسانه ملی و حوزه های علمیه، به منظور ژرف دهی و رشد معرفت و ایمان روشن بینانه در جامعه؛
2.گام نهادن در مسیر توسعه اخلاق فاضله، ارزش های فکری و بنیان های فکری نظام اسلامی؛
3.ارتقاء سطح آگاهی و معرفت دینی افراد جامعه، با هدف مصونیت بخشیدن به اذهان عمومی، در برابر تأثیرپذیری از موج تهاجم گسترده فرهنگی و فکری بیگانگان؛
4.فراهم آوردن شرایط مناسب برای ایفای نقش رسانه ملی، در قبال نیازها و خواسته های مخاطبان مسلمان، با بهره گیری از معارف قرآن و اهل بیت(ع).

تعریف ها
در برنامه مورد نظر این واحد، عنوان «فرزانه» به نمونه های زیر اطلاق می شود:
1. در سطح مراجع تقلید؛ کسانی که رساله عملیه دارند و در عین حال شرایط علمی و معنوی مقبولی در حوزه علمیه و عرف علما و فضلا داشته باشند.
2. در سطح پژوهشگران؛ فرهیختگان و پژوهشگرانی که آثار برجسته علمی در زمینه علوم اسلامی فراهم آورده باشند. کسانی که سال ها به منظور تولید و نگارش آثاری در زمینه های تفسیر و حدیث و برخی پژوهش های بنیادین در زمینه معارف و عقاید، همت و زمان صرف کرده اند.
3. در سطح مدرّسان؛ افرادی که جزو جامعه مدرّسین بوده و یا در سطوح عالی حوزه، تجربه طولانی تدریس دارند.
4. در سطح استادان دانشگاه ها؛ افراد برجسته ای که ثمره عمر علمی شان را، در راه احیای آثار اسلامی به جویندگان راستینش بخشیده اند.
5. یاران انقلاب و امام خمینی(ره) و فضیلت پیشگانی که در فریضه دفاع مقدس فعالیت داشته اند، که اطلاعات آن ها با عنوان «تاریخ شفاهی انقلاب و دفاع مقدس» جمع آوری می شود.

گستره فعالیت
فعالیت های این واحد محورهای زیر را در برمی گیرد:
تحقیق میدانی از زندگی فرزانگان به منظور ضبط تصویری و تولید برنامه های متنوع با گرایش مناسبتی و معارفی و رویکرد دینی، ترویج اندیشه های اسلامی ـ شیعی از راه رسانه ملی و نیز رسانه های مجازی، جمع آوری عکس، سند و دستنوشته از علما و فرزانگان و ارائه خدمت به پژوهشگران و نویسندگان.


بخش «فرزانگان» از دو حوزه زیر تشکیل شده است:
1. شناسایی، تحقیق میدانی و کتاب خانه­ای  وآماده سازی  سئوالات  وهماهنگی شخصیت برای ضبطکه دریک فرایند مطالعاتی وزمانی تعریف شده اجرایی می گردد. اطلاعات مربوط به علماییست کهدر قید حیات هستندکه نتیجه کاربه منظور ضبط مصاحبه در اختیار کار شناس پرسشگرقرار می گیرد. وضبط انجام می گیرد.در همین زمینه، تا کنون بیش از 140000 دقیقه راش (شامل مصاحبه و تصاویر عمومی) از 365 شخصیت ضبط وده ها برنامه با استفاده از این گنجینه غنی ساخته شده و از شبکه های مختلف سیما پخش گردیده است و ظرفیت بی بدیلی برای ساخت برنامه در ساختارها و موضوعات مختلفبرای فرزانگان سراسر کشور در این واحد فراهم است.
2. بانک عکس و اسناد: شامل  جمع آوری عکس، سند و دستنوشته از فرزانگان و نیز اماکن مذهبی وساماندهی آن. تا به حال بیش از 100000 قطعه عکس آماده شده و شرایط خوبی را برای ارتباط و همکاری با برنامه سازان، مراکز پژوهشی و افراد حقیقی و حقوقی فراهم آورده است.


چشم انداز
اداره کل پژوهش های اسلامی رسانه با پایه ریزی و تقویت واحد گنجینه فرزانگان، تحقق رسانه دینی را در افق دید خود دارد. دست یابی به این مهم، گرچه راهی است مشکل و تلاش طاقت فرسایی را می طلبد، اما با همت مدیران و برنامه سازان متعهد، کوشا و علاقمند به شکوفایی فرهنگ اسلامی در پرتو پویایی رسانه دینی، امری شدنی است. بدون تردید همکاری فرزانگان و همراهی پژوهشگران و فضلای حوزه های علمیه و دیگر مراکز علمی، این راه را هموارتر خواهد کرد.
در این میان، مدیریت واحد گنجینه فرزانگان، پذیرای طرح ها، ایده ها، اندیشه ها و پیشنهادهای کاربردی شما، در همه جنبه های فعالیت خویش است و از صاحب نظران و علاقمندان دعوت به همکاری می­کند.

شماره مستقیم:02532933830

پست الکترونیک: karshenasan.irc.ir

پایگاه اطلاع رسانی: www.expert.irc.ir 

 

مدیریت کتابخانه و آرشیو:

کتابخانه اداره کل پژوهش‌های اسلامی رسانه، باهدف متعالی تحقق رسانه اسلامی و به‌ منظور سامان‌دهی پژوهش‌های اسلامی در رسانه ملی تشکیل‌شده است نیازهای پژوهشی به‌طور مطلوب تأمین شود و محتوای برنامه‌های اسلامی این رسانه فراگیر نیز اعتلا یابد. کتابخانه و آرشیو اداره کل نیز همزمان با شروع به کار این اداره، سرویس‌دهی و مجموعه‌سازی خود را آغاز کرده است. کتابخانه اداره کل شامل کتب فارسی، عربی، لاتین، نشریات ادواری فارسی، جزوات، پایان‌نامه‌ها و... است که پژوهشگران، دانشجویان و دوستداران کتاب از آن استفاده می‌کنند. همچنین آرشیو، مأموریت حفظ و نگهداری و ارائه خدمات منابع دیداری و شنیداری تأمینی و تولیدی مرکز را بر عهده دارد.

کتابخانه هم‌اکنون با دارا بودن بیش از 35.000 عنوان کتاب، 200 عنوان نشریه، 311 عنوان پایان‌نامه؛ 250 عنوان جزوات پژوهشی و بیش از 1000 عضو فعال، بزرگ‌ترین کتاب‌خانه موجود در سازمان صداوسیماست.

همچنین آرشیو شامل 7000 فیلم و مستند و بیش از 140.000 دقیقه راش و منابع تولیدی اداره کل است.

آرشیو مرکز علاوه بر دارا بودن 5000 عنوان از فیلم‌های سینمایی شاخص ایران و جهان،120000 دقیقه راش علما و فرزانگان، 30000 دقیقه برنامه‌های تولیدی اداره کل و 2000 عنوان برنامه مستند، سه فعالیت اصلی را بر عهده دارد که در دو بخش مجزا انجام می‌گیرد. این بخش‌ها عبارت‌اند از:‌

الف) بخش سمعی و بصری: این بخش شامل شناسایی منابع موردنیاز، تهیه منابع، استخراج اطلاعات مربوطه، ورود اطلاعات و آماده‌سازی نهایی را بر عهده دارد.

ب) بخش آرشیو تولیدی: این بخش به بازبینی و شات لیست و ارائه خدمات مربوط به تولیدات واحدهای مختلف اداره کل پژوهش‌های اسلامی و همچنین تولیدات دانشجویی دانشکده صدا و سیمای قم و صدور رسید آرشیو می‌پردازد.

 
 

شماره تماس: 32920077-025

 

مدیریت ارتباطات و خدمات پژوهشی

اهم وظایف این مدیریت عبارتند از:

1. طراحی و ایجاد منظومه ارتباطی با مراکز علمی، پژوهشی رسانه ای حوزوی و غیرحوزوی در راستای ماموریت ها و وظایف اداره کل و سازمان

2.  ظرفیت سازی و سازمان دهی ارتباط دفاتر و گروه های پژوهشی، تولید و دیگر واحدهای اداره کل با مراکز علمی، پژوهشی و رسانه ای و سایر نهادها

3.  پیگیری انعقاد و اجرای تفاهم نامه های اداره کل با سایر مراکز

4. ساماندهی امور مخاطبان و مشترکان محصولات اداره کل

5. ایجاد ارتباط مکاتبه‌ای، الکترونیک، تلفنی و حضوری با مشترکان آثار

6.  جمع‌آوری، پردازش و ذخیره‌سازی اطلاعات مربوط به مشترکان و مخاطبان آثار

7.  انجام و نظارت بر امور مربوط به آماده‌سازی، بسته‌بندی، اطلاع رسانی، ارسال آثار و اطلاع‌یابی از دریافت توسط مخاطبان

8. انجام کلیه امور آماده‌سازی آثار برای برپایی نمایشگاه‌ها و همایش‌های سازمانی و غیرسازمانی

9. بازخوردگیری و نظرسنجی از آثار و فعالیت های اداره کل و ارائه نتایج به مدیرکل

10.  اطلاع‌رسانی مناسب و تبلیغ فعالیت‌ها و برنامه های اداره کل

11. ارتباط و تعامل با مخاطبان، مراکز، شبکه‌ها و اخذ دیدگاه‌ها، نظرات، پیشنهادها و پاسخ‌گویی به انتقادات و شکایات با هماهنگی مقام مسئول

13.  ارتباط با رسانه‌های گروهی و ارائه گزارش های خبری و همچنین هماهنگی و تنظیم مصاحبه با مطبوعات و رسانه‌ها

14.  معرفی اداره کل و ظرفیت های آن با استفاده حداکثری از رسانه های جمعی و فضای مجازی در قالب های مختلف

15.  پیگیری، تامین و به روزرسانی محتوای سایت اداره کل

16. حضور موثر در فضای مجازی با بهره گیری از شبکه های نوین اجتماعی بر اساس دستورالعمل های سازمانی

17.  تبدیل اطلاعات جمع‌آوری شده به داده‌های قابل استفاده جهت ارائه در قالب‌های نرم‌افزاری و شبکه های اجتماعی و فضای مجازی

18.  انتشار و بارگذاری الکترونیکی کلیه آثار و محصولات اداره کل در پایگاه اطلاع رسانی

19. معرفی و ارائه محتوایی بسته های موضوعی آثار اداره کل در پایگاه اطلاع رسانی به تناسب موضوع

20. ارتباط با پایگاه ها و مراکز تخصصی با هدف تعامل و تبادل منابع و اطلاعات مرتبط با حوزه دین و رسانه

21.  شناسایی زمینه های همکاری های آموزشی _ پژوهشی حوزوی و دانشگاهی

 

 

واحد فناوری اطلاعات

واحد فناوری اطلاعات، آثار و محصولات اداره کل پژوهش‌های اسلامی را در قالب سایت و نرم‌افزار ارائه می‌نماید.

 

برخی امکانات موجود در سایت اداره کل پژوهش‌های اسلامی صداوسیما عبارت‌اند از:

ارائه متن کامل کتب و نشریات اداره کل؛

ارائه متن گزیده‌های معارفی در هشت موضوع مختلف؛

ارائه اطلاعات اندیشمندان طراز اول اسلامی؛

ارائه اطلاعات کارشناسان رسانه‌ای در تخصص‌های مختلف علوم اسلامی و انسانی؛

ارائه ایده، طرح و فیلم‌نامه با موضوع‌های دینی؛

ارائه آثار مرتبط با شعار سال‌های مختلف؛

ارائه آثار مرتبط با مناسبت‌های ملی و مذهبی پیش رو، در بسته‌های اطلاعاتی ویژه؛

قابلیت جست‌وجوی پیشرفته، در همه امکانات بیان‌شده.

- تهیه نرم افزارهایی با موضوعات رسانه ای و معارفی از جمله:

گنجینه معرفت 1 تا 3 ، حکمت مطهر، روزشمار تاریخ، گنجینه رمضان بانک اطلاعات کارشناسان، گنجینه فرزانگان، سال جهاد اقتصادی، همت مضاعف، کار مضاعف، اصلاح الگوی مصرف،

و لوح های چندرسانه ای از قبیل:

پیام آوران تاریکی 1 تا 3، جریان سازی روند تصویرسازی سیمای عفاف: رسانه ملی و فرهنگ عفاف و حجاب. 

 

 

شماره تماس: 32917442-025

 

 

http://www.irc.ir/article/index/show/type/static/id/+225