***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

دوران تحصیلی مرحوم حاج آقا رستگار

جمعه, ۲۶ مهر ۱۳۹۸، ۰۸:۱۲ ب.ظ

.ایشان در محضر استادان بزرگی مثل ایه الله مرحوم فشارکی-ودیگر عالمان آن دوره به تعلیم می پردازد

مختصری کوتاه از زندگی مرحوم حج‍ّه‌الاسلام حاج سید عبّاس رستگار رامشه ای

قسمت دوم

دوران تحصیلی مرحوم حاج آقا رستگار:

 

حاج آقا رستگار همراه هم سن و سالهای خودش آموختن را در مکتب مرحوم شیخ حسین  شروع کرد. (در اینجا این توضیح را میدهم که در آن زمان مدارس امروزی در رامشه وجود نداشت . و برای تعلیم خواندن و نوشتن نوجوانان به مکتب می رفتند .و این تعلیمات معمولا عربی و قرآنی بوده ).   لازم به ذکر است که مرحوم شیخ محمد حسین نیز دروس حوزوی را نزد مکتب پدرشان آقا شیخ محمد صادق آموخته‌اند، مرحوم شیخ محمد صادق که مراتب علمی بالایی داشت، فارغ التحصیل حوزه علمیه نجف اشرف بوده.  ایشان دارای سه پسر و یک دختر بوده‌اند که همه‌ی پسران  دارای مراتب علمی بوده‌اند و درس خوانده در مکتب پدر.

فرزندان ایشان آقا شیخ حسین و آقا شیخ علی و  آقا شیخ احمد بوده‌اند

خلاصه از مطلب دور نشویم حاج آقا رستگار به خواندن ادامه داد تا به دوران بیست سالگی نزدیک شد و ضمن خواندن درس .دستیار پدر بزرگ هم بود.در همین سالها بود که با خانواده مرحوم ملا حسین حیدری وصلت نمود .... اینک پدر بزرگشان مرحوم شیخ حسین به سن کهولت رسیده و توان او کم شده است. و حالا موقع آن است که جانشین و ادامه دهنده راهش را معرفی نماید. بنابراین طی حکمی مکتوب سید عباس پیش نماز مسجد جامع می‌شود و همچنین نگارش قباله ها را انجام داده و به تایید شیخ حسین می‌رساند ...

- و در همین دوران برای تکمیل دروس حوزوی یکسال نیز  نزد آقا سید رضا حسن آبادی می‌رود.تا این که شیخ حسین هم دار فانی را وداع می‌گوید. بعد از درگذشت شیخ حسین، حاج آقا جهت رسیدن به مراتب علمی بالاتر با اینکه دارای فرزندی خردسال بوده عازم اصفهان می‌شود و در مدرسه علمیه صدر خواجو حجره ای می‌گیرد و مشغول به ادامه تحصیل در مدارس علمیه صدر بازار و علمیه ذولفقاری بازار می‌شود .ایشان در محضر استادان بزرگی مثل ایه الله مظاهری-ایه الله فیاض –مرحوم فشارکی-مرحوم خادمی –مرحوم فقیه ودیگر عالمان آن دوره به تعلیم می پردازد( از هم دوره‌ای‌های ایشان می‌توان از مرحوم حجه‌السلام سید حسین حسینی و شیخ عبدالعظیم و شیخ عزیزاله پیکانی وحاج آقا جابری احمد آبادی و حاج آقا کیانی اسفندارانی وحاج آقا ایزد پناه وحاج آقا سید حسن و حاج آقا احمد امامی  نام برد.) در آن دوران حاج آقا با شهریه کمی که از طرف علما به طلاب می‌دادند زندگی خود و خانواده‌اش را به سختی می‌گذراند،  اما شوق ادامه تحصیل، آن سختی‌ها را برایش آسان می‌نمود و تا شش سال  خواندن درس  ادامه داشت .

رامشه در این چند سال با اینکه چند روحانی دیگر داشت اما دایم در رامشه نبودند. (از جمله این روحانیان مرحوم حجه السلام حاج سید عبداله رجایی بودند که در استان فارس هم مشغول بودند. ) لذا در مسجد جامع نماز جماعت خوانده نمی‌شد وچنانچه مسئله ای شرعی برایشان پیش می آمد نمی‌دانستند چه باید بکنند. همچنین برای عقد و نکاح و دیگر مسایل نیاز به یک روحانی که دایم رامشه باشد حس می‌شد...

در این اوضاع و احوال بود که معتمدین هر محل جلسه ای تشکیل می‌دهند و خواستار آمدن حاج آقا رستگار به رامشه می‌شوند...از کسانی که این تصمیم را می‌گیرند، می‌توان از مرحوم حاج آقا حسین حسینی و مرحوم سید حسین حسینی میرآب و محمد علی خان و حاجی عباسعلی رضاییان و دایی نجات و... نام برد.

لذا بعد از مدتی که حاج آقا جهت دیدار خانواده‌اش به رامشه می‌آید، مطلب را با ایشان مطرح می‌کنند و قرار می‌گذارند که معیشت و زندگی ایشان را افراد نامبرده تامین نمایند.

حاج آقا با اینکه تمایل به ادامه تحصیل داشتند اما حضور در میان مردم رامشه را ترجیح می‌دهند و به خواسته معتمدین جواب مثبت می‌دهند و این پایانی بر حضور در حوزه علمیه اصفهان بود.

زمانی که حاج آقا به رامشه بازمی‌گردند با استقبال گسترده‌ای از سوی مردم رامشه مواجه می‌شوند و مسئولیت ایشان به عنوان روحانی رامشه شروع می‌شود.

ادامه دارد............

نویسندگان: سید صادق رستگار و سیده منیره رستگار

 

 

http://rahnamehmag.ir/%D8%B4%DB%8C%D9%88%D9%87-%D8%AF%D8%B1%D8%B3-%D8%AE%D8%A7%D8%B1%D8%AC-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%AE%D9%85%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%B1%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%DB%8C%DA%A9%DB%8C-%D8%A7%D8%B2/

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۷/۲۶