پایان نامه : طراحی دانشکده علوم وفنون با رویکرد دفاع غیر عامل
استاد راهنما : دکتر سید جوادهاشمی فشارکی
استاد مشاور: مهندس مجتبی سعیدی
دانشجو : مهندس ابوذر رحمانی
تاریخ دفاع : 20 / 8 / 1398
اساتیدداور : اقای دکتر مهدی زندیه - اقای دکتر فریدون خسروی
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
نمره مکتسبه : 19
چکیده :
موضوع مراعات پدافند غیر عامل در احداثات نیروهای مسلح سابقه نسبتا زیادی دارد ، اما این سابقه عمدتا به ارتش جمهوری اسلامی بر می گردد که به نظر می رسد عموم طراحی های آنها توسط مستشاران خارجی انجام شده. این امر باعث شده تقریبا هیچگونه مدارک و منابع مکتوبی از این طرح ها در دست نباشد . از سویی بعد از انقلاب که مراکز نظامی جدید مثل سپاه و ناجا ایجاد شده که سایت های استقراری آنها عموما بدون توجه به پدافند غیر عامل طراحی و اجرا شده است ..
بنابراین این تحقیق به ملاحظات د غ ع در طراحی دانشکده علوم و فنون می پردازد. نوع تحقیق مورد استفاده در این پژوهش توصیفی – پیمایشی است و روش تحقیق این پژوهش ، کاربردی می باشد. در این تحقیق از ابزار پرسشنامه استفاده شد و ابزارهای گرد آوری اطلاعات، کتب مربوطه ، پایان نامه هایی که در این راستا بوده اند و تجربه میدانی خبرگان است. با توجه به نتایج حاصل، ملاحظات استخراج شده در هشت موضوع می باشد که به ترتیب به بیان آن پرداخته شده است.
کلید واژه ها :پدافند غیر عامل، دانشکده، سایت، طراحی
فهرست مطالب
عنوان صفحه
1-7- تعاریف متغیرهای عملیاتی :
بخش اول: شناخت تهدیدات
2-3-2- تهدیدات غیر طبیعی یا انسان ساخت:
2-5- انواع تهدیدات سازه ها و استحکامات:
2-6- تهدیدات سازههای امن با توجه به جنس تهدید
2-7- ابزارها ، سلاح ها و روش های حمله و تهدید دشمن
2-7-1- روش های جمع آوری اطلاعات
2-7-2- ابزارهای جمع آوری اطلاعات
2-7-5- سلاحهای کشنده........................................................................................................................................................................ 81
2-8- تهدیدات نظامی فرا روی ساختمان های آموزشی و فرهنگی
2-8-1- تهدیدات نظامی مدارس آمادگی، ابتدایی، متوسطه و هنرستان ها و دبیرستان ها
2-8-2- تهدیدات نظامی دانشگاه ها و مدارس عالی
2-9- تهدیدات حوزه سایت و ساختمان
2-9-2- بمباران و موشک......................................................................................................................................................................... 86
2-10- پیامدهای تهدید وآسیب های حوزه سایت و ساختمان
بخش دوم: شناخت پدافند غیر عامل
2-13- اهمیت و ضرورت پدافند غیر عامل :
2-14- پدافند غیر عامل از منظر آیات، روایات و متون دینی
2-15- اندیشه های دفاعی رهبری انقلاب اسلامی ایران:
2-15-3- سیاست های کلی نظام ابلاغی مقام معظم رهبری در بخش پدافند غیر عامل
2-16- اهداف کلان پدافند غیرعامل
2-18-1- انتخاب عرصه های ایمن در جغرافیای کشور
2-18-2- تعیین مقیاس بهینه استقرار جمعیت و فعالیت در فضا
2-18-3- پراکندگی در توزیع عملکردها متناسب با تهدیدات و جغرافیا
2-18-4- انتخاب مقیاس بهینه از پراکندگی و توجیه اقتصادی پروژه
2-18-5- کوچک سازی و ارزان سازی و ابتکار در پدافند غیرعامل
2-18-6- موازی سازی سیستم¬های پشتیبانی وابسته
2-18-7- مقاوم سازی استحکامات و ایمن سازی سازه¬های حیاتی
2-18-8- مکان یابی استقرار عملکردها
2-18-9- مدیریت بحران دفاعی در صحنه¬ها
2-18-11- کور کردن سیستم اطلاعاتی دشمن
2-18-12- اختفاء با استفاده از عوارض طبیعی
2-18-13- پوشش در همه ی زمینه ها
2-18-14- فریب، ابتکار عمل و تنوع در کلیه ی اقدامات
2-18-15- حفاظت اطلاعات سیستم های حیاتی و مهم
2-18-16- تولید سازه های دو منظوره (موانع)
2-19- اقدامات پدافند غیر عامل در احداث ساختمان های آموزشی
2-19-1- حفظ و پایداری......................................................................................................................................................................... 86
2-20- راهکارهای پدافند غیر عامل در احداث ساختمان¬های آموزشی
2-21- تمهیدات پدافند غیر عامل در احداث ساختمان¬های آموزشی
2-21-1- هدف از ایجاد یک مکان امن.................................................................................................................................................. 86
2-21-2- تعیین سطح حفاظت به منظور پدافند غیر عامل
2-21-3- سطح حفاظت در برابر انفجار متعارف در اماکن جمعی
2-21-4- تمهیدات اساسی پدافندی در ساختمان های آموزشی
بخش سوم: شناخت دانشکده علوم و فنون
2-23- جایگاه آموزش علوم و فنون نظامی در آمایش دفاعی و نظامی کشور
2-24- سیری در تاریخ آموزش سازمان یافته علوم و فنون نظامی در ایران:
2-24-1- آموزش نظامی رسمی ایران از پیدایش تا پیروزی انقلاب اسلامی:
2-24-2- آمـوزش نظامی رسمی ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی:
2-25- اهداف احداث دانشکده علوم و فنون
2-26- ظرفیت بهره بـرداری از دانشکده:
2-27- برنامه ریزی و اهداف طراحی کالبدی
2-27-1- نظام آموزش علوم و فنون نظامی
2-28-1- ساختار وسازمان دانشکده
2-28-2- جدول برنامه فیزیکی فضاها
2-29- معرفی برخی از دانشگاههای نظامی
2-29-2- نمونه دانشگاه های نظامی در ایران...................................................................................................................................... 86
2-29-3- نمونه دانشگاه های نظامی در جهان
2-10- پیامدهای تهدید وآسیب های حوزه سایت و ساختمان
3-3- قلمرو تحقیق( موضوعی، زمانی و مکانی)
3-6- روشهای و ابزارهای گردآوری اطلاعات
3-7- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات
3-8- سطح تحصیلات، رشته تحصیلی ، حوزه کاری و سابقه خدمتی جامعه
3-8-1- سطح تحصیلات جامعه تحقیق
3-8-2- رشته تحصیلی جامعه تحقیق
3-8-4- مدت سوابق کاری جامعه تحقیق
فصل چهارم:تجزیه و تحلیل یافته های تحقیق
4-1- داده ها و اطلاعات جمع آوری شده میدانی
4-2-1- پلی گون حداکثر میزان درصد ملاحظات استخراج شده از پرسشنامه
4-3-1- ملاحظات بسیارتاثیرگذار:
فصل پنجم :توصیف و ارائه طرح معماری
5-1-3- توپوگرافی، شیب و عوارض طبیعی و مصنوعی:
5-1-5- عوامل تاثیر گذار بر سایت
5-2- طرح دانشکده با توجه به ملاحظات استخراج شده
فصل ششم : نتیجه گیری و پیشنهادها
فهرست نقشه ها
عنوان صفحه
نقشه 3 : توپوگرافی ، شیب و عوارض
نقشه 8 : موانع فیزیکی ورودی ها
نقشه 10 : نحوه طراحی ورودی از باب پوشش دید و تیر
نقشه 11 : عرض معابر و نحوه اتصال ساختمان به سواره
نقشه 12 : نحوه طراحی بعد از ورودی
نقشه 13 : فواصل بین ساختمان ها و پارکینگ ها
نقشه 14 : پناهگاه های زیر زمینی
نقشه 15 : نحوه ایجاد دیوار و پوشش گیاهی دور سایت
نقشه 16 : مکان پارکینگ های کارکنان و مراجعین
نقشه 19 : تاسیسات برقی و مکانیکی سایت
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول 1: اهداف عملیاتی پدافندغیرعامل در صحنه نبرد
جدول 2 : اقدام مناسب برای هر یک از کاربری های شهری در هنگام تهدید
جدول شماره 3 : سازه های دو منظوره
جدول شماره 4: مساحت ایجاد خطر برای افراد و تجهیزات به تناسب بمب
جدول شماره 5 : جدول برنامه فیزیکی
جدول شماره 6 : جدول سطح بندی ملاحظات
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
نمودار 2: نمودار تهدیدات و انواع آن
نمودار 3: نمودار تهدیدات سازه های امن با توجه به جنس تهدید
نمودار 4: نمودار انواع برخورد با یک مکان جمعی در هنگام تهدید
نمودار 6 : سطح تحصیلات جامعه تحقیق
نمودار 7 : رشته تحصیلی جامعه تحقیق
نمودار 8 : حوزه کاری جامعه تحقیق
نمودار 9 : مدت سوابق کاری جامعه تحقیق
نمودار10: میزان درصد پاسخ دهندگان به گزینه های سوال 1
....
نمودار 41 : میزان درصد پاسخ دهندگان به گزینه های سوال 32
نمودار 42 : میزان درصد بندی ملاحظات
فهرست شکلها
عنوان صفحه
شکل 2: تصویر هوایی پادگان ابوذر
شکل 3: تصویر هوایی پادگان کسوه قبل از حمله
شکل 4: تصویر هوایی پادگان کسوه بعد از حمله
شکل 5: تصویر پهپادی ساختمانهای پادگان امام علی (ع) که مورد اصابت موشک قرار گرفته اند
شکل 6 : تصویر یکی از بیل هایی مورد اصابت موشک قرار گرفته در پادگان امام علی
شکل 7: تصاویر ماهواره ای قبل و بعد از حمله به پادگان امام علی
شکل 8 : تصاویر زمینی ساختمان مورد اصابت قرار گرفته در پادگان امام علی
شکل 9 : تصویر هوایی پادگان منافقین در بغداد
شکل 10 : مراحل اثر گذاری بار بلست روی یک ساختمان
شکل 11 : انتشار موج انفجار در پشت دیواره ضد موج
شکل 13 : تصویر هوایی دانشگاه عالی دفاع ملی
شکل 14 : تصویر هوایی دانشگاه افسری امام علی (ع)
شکل 15 : تصویر هوایی دانشگاه علوم دریایی امام خمینی
شکل 16 : تصویر هوایی دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری
شکل 18 : تصویر آکادمی نظامی ایالات متحده معروف به وست پوینت
شکل 19 : تصاویر هوایی آکادمی نظامی ایالات متحده معروف به وست پوینت
شکل 20 : تصویر مدرسه نظامی سلطنتی سندهرست
شکل 21: تصاویر هوایی مدرسه نظامی سلطنتی سندهرست
شکل 22 : پلی گون پاسخگویی به سوالات