دانشجوی شهید جاوید الاثر حسین محمدی فشارکی - فرزند علی
#########################################
زندگی نامه شهید
منبع : کتاب گنجینه معارف شهدای فشارکی(سفارشها و نواهای آسمانیان) ، ستاد یادواره شهدا ، دکتر سیدجواد هاشمی فشارکی ، انتشارات وانیا ، 1397، ص
............................................
منبع : کتاب گنجینه معارف شهدای فشارکی(سفارشها و نواهای آسمانیان) ، ستاد یادواره شهدا ، دکتر سیدجواد هاشمی فشارکی ، انتشارات وانیا ، 1397، ص 298 و 299
شهید محمدی فشارکی، حسین
نام پدر: علی تاریخ تولد: 1/10/1337 تاریخ شهادت: 8/12/1362
- زندگینامه:
- دانشجوی مبارز حسین محمدی فشارکی اول دی ماه سال1337 در خانوادهای متدین در شهرستان اصفهان چشم به جهان گشود. پدرش علی آقا، کارگر کارخانه ریسندگی و بافندگی بافناز بود و مادرش خانم صدیقه سادات نام داشت.
- حسین پس از اتمام دوران طفولیت پای به عرصه علم و دانش نهاد. و تا زمان شهادت در این راه پر تلاش و موفق بود. وی عمر شریف خویش را صرف تعلیم و تعلم و تزکیه نفس نمود. و از بهترین دانشجویان و طلاب حوزه علمیه بشمار میآمد.
- وی در دوران انقلاب با حضور مستمر در اجتماعات و پخش اعلامیه و نوارهای حضرت امام نقش موثر و مفیدی در پیروزی انقلاب داشت. پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی، عضو فعال بسیج شد. وی دانشجوی کارشناسی در رشته جغرافیا بود.
- ایشان به عنوان بسیجی در جبهه حضور یافت. و در دو جبهه رزم و تبلیغ مشغول فعالیت شد. وی سرانجام در تاریخ 8/12 /1362 در عملیات پیروزمندانه خیبر در طلاییه شرکت و بر اثر اصابت گلوله و ترکش به فیض شهادت نایل و مفقود الاثر گردید شد.
- در تاریخ9/9/1382 نام وی در لیست شهداء قرار گرفت تا کنون اثری از پیکرش بدست نیامده است. روح آن جاویدالاثر شاد و راهش پر رهرو باد.
وصیت نامه
منبع : کتاب گنجینه معارف شهدای فشارکی(سفارشها و نواهای آسمانیان) ، ستاد یادواره شهدا ، دکتر سیدجواد هاشمی فشارکی ، انتشارات وانیا ، 1397، ص 442 الی 445
######################################
وصیت نامه شهید
منبع : کتاب گنجینه معارف شهدای فشارکی(سفارشها و نواهای آسمانیان) ، ستاد یادواره شهدا ، دکتر سیدجواد هاشمی فشارکی ، انتشارات وانیا ، 1397، ص
..........................................
شهید محمدی فشارکی، حسین (فرزند علی)
- بسم الله الرحمن الرحیم
- " مِنَ المُؤمِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیهِ ۖ فَمِنهُم مَن قَضى نَحبَهُ وَمِنهُم مَن یَنتَظِرُ ۖ وَما بَدَّلوا تَبدیلًا "[1] "برخی از مومنان بزرگمردانی هستند که به عهدی که با خدا بستند، کاملاً وفا کردند، تا به راه خدا شهید شدند. و برخی بانتظار فیض شهادت مقاومت کردند، و هیچ عهد خود را تغییر ندادند."
- "أُثْنِی عَلَی اللَهِ أَحْسَنَ الثَّنَآءِ. وَأَحْمَدُهُ عَلَی السَّرَّآءِ والضَّرَّآءِ.اللَهُمَّ إنِّی أَحْمَدُک عَلَی أَنْ أَکرَمْتَنَا بِالنُّبُوَّه، وَعَلَّمْتَنَا الْقُرْءَانَ؛ وَفَقَّهْتَنَا فِی الدِّینِ. [2] و جعلت لناسماعاً و ابصاراً و افئذه و فاجعلنا من المشرکین."
- "سپاس کنم خدای را به بهترین سپاسها. و حمد کنم او را در خوشی و سختی. بار خدایا ! من سپاس گویم ترا، براینکه ما را به نبوت گرامی داشتی و قرآن را بما آموختی و دین ما را دانا ساختی. و گوشهای شنوا و دیدههای بینا و دلهای آگاه بما ارزانی داشتی. پس ما را از سپاسگزاران قرار ده." از سخنان امام حسین در روز عاشورا.[3]
- پس از حمد و سپاس به درگاه ایزد متعال و صلوات و سلام بر پیامبران، مخصوصاً آخرین ایشان محمد بن عبدالله (ص) و 12 جانشین ایشان. و باسلام بر غایب امام زمان و مرجع تقلید شیعیان جهان و رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیه ا... امام خمینی برایم زحمت کشیدند و با سلام بر پدر و مادرم که سالیان زیادی برایم زحمت کشیدند و مرا تربیت کردند و تحویل جامعه دادند تا خدمتگزاری ناچیز برای اسلام بزرگ باشم.
- پدر و مادر عزیزم ! در حالی این وصیتنامه را می نویسم، که شوق رفتن به جبهه و شوق و عشق جان فداکردن اختیار نوشتن را از من گرفته است. و لحظه شماری میکنم تا هرچه زودتربه مکان اصلی خود که زیارت جانان است نائل شوم. و در حالی ابن نوشته را می نویسم که دشمنان اسلام همه کمر به نابودی اسلام و مسلمین بستهاند. و همه دست به هم داده و می خواهند که مکتب توحید و عدالت و ولایت را از بن برکنند. تا اثری از آن نماند و اسمی از اسلام باقی نماند و به مکیدن خون مسلمین و استعمار واستثمار کردن و حکومت فرعونی خود تداوم بخشند و این امت اسلام همانند برده و بندهای در جلوی آنها به خاک بیافتد. اما تا شمع وجود دارد، و تا رهبریت ما در دست ولایت و نایبان ایشان باشند به اسلام عزیز گزندی نخواهد رسید. و فعالیت آنان به نابودی خود کمک می کند. ولی در این میان امت اسلام است،که باید با عمل ثابت کند که پیرو واقعی اسلام است. و عاشقان حسین(ع) باید عشق خود را ثابت کنند. وگرنه با کلام و زبان معاویه و یزید و صدام و طرفداران اسلامند. فقط با زبان اسلامی بودن همانند اسلامی بودن ملیگراها و غربزدگان و شرق زدگان است. مثل اسلامی بودن گرانفروشان و محتکران و مسرفین است.
- های ای امت اسلام ! امروز اسلام غریب است. امروز حسین(ع) زمان روح الله عزیز سرش را به نیزه غریبی نهاده و صدای هل من ناصر ینصرنی او بلند است، که اگر جلوی گوش دل را نگرفتهای باید شنیده باشی. امروز علی(ع) زمان در دل شب سرش را درچاه کرده و ناله می کند، اگر چشم دلت کور نیست باید دیده باشی. امروز یاوران موسی بن جعفر(ع) زمان در دل زندانهای هارونالرشید زمان زیر شکنجهها فریاد مظلومیت سر میدهند. و خلاصه امروز ریختن خون مظلوم را امری واجب می دانند. و من و تو ای برادر باید به فریادشان برسیم.
- هان ! ای کسانیکه مال و جاه و مقام و زن و فرزند شما را مغرور کرده ! و حجاب، و پردهای برای دیدن و رسیدن به حقایق شده است ! چشم خود را باز کنید، و کمی فکر کنید. و به عاقبت خوشی بیاندیشید. چون منیت شما و نفس شما مانع شده که به هدف اصلی که همان بندگی خالص است روی آورید. امروز اسلام عزیز بدست شما سپرده شده است، اسلامی که سالیان زیادی توسط خون پیامبر اکرم(ص) و امیرالمؤمنین(ع) و فرزندانشان و شهید اول و شهید ثانی و هزاران مرجع و عالم شهید دیگر حفظ شده، این اسلام باید به رهبر اصلی آن که حضرت بقیهالله(عج) است، سپرده شود. وگرنه تمام آنها در روز محشر جلوی من و شما را می گیرد، و از من و تو باز خواست میکنند. و امروز باید با پیروزی جنگ اسلام علیه کفار و گسترش آن را حفظ کرد. امروز باید تمام ملل جهان از احکام آن باخبر شوند. و ندای عدالت و آزادی آن باید به گوش تمام جهانیان برسد. باید امروز از سیاه پوستان آفریقا تاسرخ پوستان آمریکا همه از ندای روح بخش توحید،که همان ندای فطری هر شخص است بشنوند، که آنها با کمال علاقه به آن لبیک می گویند. امروز جهان به بن بست رسیده است. مادیت آن را راضی نکرده چون خود این انسان نصف آن جنبۀ مادیت دارند. و نصف دیگر آن که جنبه روحانیت و معنویت است از زندگی آنها رخت بربسته است.
- امروز انسان تشنه حقایق است.زندگی حیوانی همراه با زندگانی بنده مال و ثروت بودن آن را راضی نکرده و دنبال گمشده خود میگردد. و تو گمشدۀ آن را میدانی چیست. این گمشده را به آن برسان،که اگر نرسانی مسئولی، و فردای قیامت خون شهیدان جلوی تو را میگیرد. و از تو بازخواست میکنند. و این گمشده تعالیم متعالی و روح بخش اسلام است.
- امروز کناری نشستن و دم فرو بستن خطاست. و یا امروز کناری نشین و دم از نبودن بزن. امروز روز مخالفت نیست. امروز روز تفریح نیست. امروز روز فداکاری است. روز خدمت است. امروز روز پشتیبانی از اسلام است. امروز [روز] لبیک گفتن به حسین(ع) زمان است. و امروز روز ایثار تا شهادت است. امروز روزی است که باید انتقام خون علی اصغر و علی اکبر و ابوالفضل (علیهم السلام)را بگیری. امروز باید انتقام خون 11 امام شهید را بگیری. امروز باید انتقام مظلومیت زهرا(س) را بگیری. امروز روز از جان و مال و فرزند گذشتن است. و فدا کردن آن در راه دوست و این مسئولیت در هر لباسی باشید، ولی چون رشته کارم با دو قشر جامعه است، روی سخنم با آنهاست. 1- روحانیون – و2- دانشگاهیان. ای روحانیون ! ای وارثان خون پیامبران و امامان ! و ای ادامه دهندگان راه پیامبر (ص) ! ای امانتداران و حافظان و پیام آوران ندای قرآن و عترت ! شما مسئولید. شما امروز باید اسلام را از تمام جنبهها تقویت کنید. چه از جنبه اجتماعی – اخلاقی – علمی که اسلامی که در پشت شماست، امروز در حال جهانی شدن است. و گسترش آن بدست شماست. حقیر خود طلبهای ناچیزم، که کوچکتر از آنم که سفارش بکنم ولی اینرا بدانید،که اسلام در خطر است. قطرهای پاکی در اقیانوسی نجاست. باید این قطره را حفظش کنید. باید حفظش کرد باید از تغییر یافتن- بدعت- تغییر مسیر یافتن حفظ شود. ای پرهای بال امام زمان(عج) و ای یاوران خمینی ! امروز جهان چشم به اعمال شما دوخته است. و کوچکترین عمل نادرستی فردا به اندازه کوهی کرده و در بلندگوهای دشمنان میگویند و در دنیا نشان می دهند.
- و ای دانشگاهیان ! ای که آزادشده انقلابید. ای حکومت استبداد بالاهای شما را بسته بود و ای منادیان علم ! ایران در دست شما امانت است.
- فرزندان شهیدان و مزار شهیدان که سراسر ایران است، به شما سپرده شده است و دنیا چشم به شما دوخته است،که شما در ایران اسلامی آزاد چه خدمتی میکنید؟ چقدر ایثار میکنید؟ چقدر از مملکت اسلامی محافظت میکنید؟ و این مزار شهیدان را آباد میکنید؟ چقدر به افراد تشنه آب میرسانید؟ چقدر به مریضان پزشک میرسانید ؟ و ای شمائی که باید دانشجویانی تحویل جامعه بدهید؛ که برای مملکت خود خدمتگزار باشند، نه آقا و حاکم و والی. شما ای دانشجویان ! در مشت شما خون شهیدان است. آیا میخواهید ادامه دهندگان آنها باشید؟ یا خون شهیدان را با مقام و جاه دنیایی تعویض کنید؟ ای که آزادشده انقلابید ! ای که اسلام به شما هستی داد و ای که همرزم شهیدان دانشجویانید چه برنامهای دارید؟ و چه هدفی دارید؟ و چه میخواهید بکنید؟
- ای پدرم ! ای که با شغل کارگری مرا بزرگ کردی شما را به خدا میسپارم، که خوب پدری بودی خوب مربیای بودی. اگر درس نخوانده بودی، ولی با فطرتت مرا بزرگ کردی.
- ای مادر عزیزم ! ای عزیزتر از جانم ای مربی ام، معلمم و ای غم خوارم ! ای شاگرد خانواده اهل بیت(ع) و ای دختر پیامبر (ص)خوب مادری بودی. مرا حسین نام نهادی و چه خوب نامی و شیر خود را همراه با اشک برمصیبت امام حسین(س) به من خوراندی تا عشق به آن در رگ و پی خود رفته و با آن بزرگ شوم. ای که با فلاکت و سختی مرا بزرگ کردی و ناصح من بودی. و ای کسی که اگر در جایی پای من می لغزید و یا سست میشدم مرا تشویق میکردی و مرا راهنمایی میکردی.
- ای برادران ! شما را به خداوند میسپارم و شما را به بندگی خداوند سفارش میکنم. که بندگی مال و جاه و زن و فرزند زودگذر است، و باعث غضب خداوند میشود. شما را با دوستی اهل بیت سفارش میکنم.
- و ای دوستان ! شما را با بندگی خداوند سفارش میکنم،که آن است که انسان را از گمراهی نجات میدهد. حتی علم تنها گاهی حجاب برای انسان میشود. و ای همه شما را به تقوای خداوند سفارش میکنم و بس.
[1] سوره مبارکه الأحزاب آیه ۲۳
[2] أُثْنِی عَلَی اللَهِ أَحْسَنَ الثَّنَآءِ. وَأَحْمَدُهُ عَلَی السَّرَّآءِ والضَّرَّآءِ.اللَهُمَّ إنِّی أَحْمَدُک عَلَی أَنْ أَکرَمْتَنَا بِالنُّبُوَّه، وَعَلَّمْتَنَا الْقُرْءَانَ؛ وَفَقَّهْتَنَا فِی الدِّینِ.أَمَّا بَعْدُ، فَإنِّی لَا أَعْلَمُ أَصْحَابًا أَوْفَی وَلَا خَیرًا مِنْ أَصْحَابِی، وَلَاأَهْلَ بَیتٍ أَبَرَّ وَلَا أَوْصَلَ مِنْ أَهْلِ بَیتِی؛ فَجَزَاکمُ اللَهُ عَنِّی خَیرَ الْجَزَآءِ.
أَلَا وَإنِّی قَدْ أَذِنْتُ لَکمْ، فَانْطَلِقُوا جَمِیعًا فِی حِلٍّ؛ لَیسَ عَلَیکمْ مِنِّی ذِمَامٌ. هَذَا اللَیلُ قَدْ غَشِیکمْ فَاتَّخِذُوهُ جَمَلًا. «ثنا و ستایش خداوند را بجا می آورم به بهترین ستایش، و او را در دو حال مسرّت و خوشی و گرفتاری حمد می کنم.بار پروردگارا ! من حقّاً حمد و سپاس تو را بجای می آورم که ما را به نبوّت بزرگوار و مکرّم داشتی ! و قرآن را به ما تعلیم کردی ! و در دین، ما را فقیه و دانا نمودی !امّا بعد، من حقّاً اصحابی باوفاتر و بهتر از اصحاب خودم، و نه اهل بیتی نیکوکارتر و با صِله و پیوندتر از اهل بیت خودم سراغ ندارم؛ پس خداوند شما را از طرف من به بهترین جزائی پاداش دهد !آگاه باشید که من در رفتن به شما اذن و اجازه دادم؛ پس همگی بروید که عقد بیعت را از شما بگسستم و نسبت به خود، بر شما عهده و ذِمامی ندارم.اینک شب در رسیده است و پوشش آن شما را در بر گرفته است؛ آن را چون شتر راهواری بگیرید و متفرّق شوید !» «إرشاد» مفید ص 250 -
[3] https://hawzah.net/fa/Article/View/93250/سخنان-امام-حسین(ع)-در-شب-و-روز-عاشورا
اطلاعات اولیه
نام شهید : حسین
نام خانوادگی شهید : محمدی فشارکی
نام پدر : علی
نام مستعار :
تاریخ تولد : 1337/10/1
محل تولد :
تاریخ شهادت : 1362/12/8
محل شهادت :
جنسیت : مرد
دین : اسلام - شیعه
مذهب : اسلام - شیعه
میزان تحصیلات :
تاریخ دفن پیکر : -
مفقود الاجسد : خیر
وضعیت تاهل : مجرد
https://golzar.isaar.ir/Grave/id59450/%D8%AD%D8%B3%DB%8C%D9%86-%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF%DB%8C-%D9%81%D8%B4%D8%A7%D8%B1%DA%A9%DB%8C.html
حسین محمدی فشارکی
نام پدر: علی
شغل(ها):
تاریخ تولد: 1-10-1337 شمسی
محل تولد:
تاریخ شهادت : 11-10-1278 شمسی
محل شهادت :
دلیل شهادت :
گلزار شهدا: نام گلزار:گلستان شهدا شهر:اصفهان - اصفهان
http://navideshahed.com/fa/vip/91093
«وَلا تَحسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلوا فِی سَبِیلِ اللّهِ اَمواتاً بَل اَحیاءٌ عِندَ رَبِهم یُرزَقوُن»
«هرگز کسانی را که در راه خدا کشته شدهاند، مرده مپندارید، بلکه زندهاند
و نزد پروردگارشان روزی داده میشوند»
(آل عمران –آیه 169)
من المومنین رجال صدقوا ما عاهدوا الله علیه فمنهم من قضی نحبه
و منهم من ینتظر ومابدلوا تبدیلا
(سوره احزاب آیه 23)
امروز، به فضل همین شهادتها و به برکت خون شهدا، ملت ما، ملت سربلند و آبرومندی است و ملتها آبرو و عزت را این گونه باید پیدا کنند. امام خمینی(ره)
برنامه اسلام از عصر وحی تاکنون بر شهادت توام با شهامت بوده است. امام خمینی (ره)
روزبه روز باید نکته یابی و نکته سنجی زندگی شهدا در جامعه ما رواج پیدا کند.
امام خامنهای
شهید شمع محفل بشریت است. (شهید مطهری)
گمان مکنید ما شهید از دست دادهایم ما شهید را بدست میآوریم. (شهید دکتر بهشتی)
این دفتر و کتاب شهادت را همچنان به روی مشتاقان باز و ما را هم از وصول به آن محروم مکن.
امام خمینی (ره)
سرشناسه |
: |
هاشمی فشارکی، سیدجواد، ۱۳۴۰ - |
عنوان و نام پدیدآور |
: |
گنجینه معارف شهدا: (سفارشها و نواهای آسمانیان)/ سیدجواد هاشمیفشارکی؛ ناظر علمی حسنعلی احمدیفشارکی. |
مشخصات نشر |
: |
تهران: وانیا، ۱۳۹۶. |
مشخصات ظاهری |
: |
544 ص.: مصور (رنگی)، جدول. |
شابک |
: |
978-600-8496-61-8 |
وضعیت فهرست نویسی |
: |
فیپا |
یادداشت |
: |
عنوان دیگر: گنجینه معارف شهدای فشارکی (سفارشها و نواهای آسمانیان). |
عنوان دیگر |
: |
گنجینه معارف شهدای فشارکی (سفارشها و نواهای آسمانیان). |
عنوان دیگر |
: |
سفارشها و نواهای آسمانیان. |
موضوع |
: |
شهیدان -- ایران -- فشارک -- وصیتنامهها |
موضوع |
: |
Martyrs -- Iran -- Fesharak -- Wills |
موضوع |
: |
شهیدان -- ایران -- فشارک |
موضوع |
: |
Martyrs -- Iran -- Fesharak |
موضوع |
: |
جنگ ایران و عراق، ۱۳۵۹-۱۳۶۷ -- شهیدان -- وصیتنامهها |
موضوع |
: |
Iran-Iraq War, 1980-1988 -- Martyrs -- Wills |
موضوع |
: |
فشارک |
موضوع |
: |
Fesharak (Iran) |
شناسه افزوده |
: |
احمدی فشارکی، حسنعلی، ۱۳۴۲ - |
رده بندی کنگره |
: |
۱۳۹۶ ۸گ ۲ ھ DSR۱۶۲۵/ |
رده بندی دیویی |
: |
۹۵۵/۰۸۴۳۰۹۲۲ |
شماره کتابشناسی ملی |
: |
۴۹۹۹۴۳۳ |
گنجینه معارف شهدای فشارکی(سفارشها و نواهای آسمانیان)
تالیف و تدوین: دکتر سیدجواد هاشمی فشارکی
ناظر محتوایی: ستاد یادواره شهدای فشارکی
ناظر علمی: دکتر حسنعلی احمدی فشارکی
ناظر دوره اول محتوای فصل سوم: سید محمد علی هاشمی فشارکی
ناظر دوره دوم محتوای فصل سوم: روح الله غلامی فشارکی
ناظرفنی: مهندس محسن فشارکی
ویرایش محتوایی و ادبی: اعضای پایگاه بسیج شهدای اسلام ( فشارکیها)
بازبینی و تطابق: ابراهیم غلامی فشارکی
تایپ: سید مهدی هاشمی فشارکی
طراح جلد و پوستر: مهندس سید امیر هاشمی فشارکی
نوبت چاپ: اول 1397 - شمارگان:500
شابک: 8-61- 8496-600-978
نشر وانیا: خیابان ابوریحان خیابان وحید نظری پلاک 36 واحد 1
فروش اینترنتی WWW.Ketab.ir
کلیه حقوق اعم از چاپ و تکثیر، نسخهبرداری برای مؤلف محفوظ است
نقل مطالب با ذکر ماخذ بلا مانع است
-
تقدیم به:
- محضرمقدس امام حاضر(عج) و نایب آن حضرت، امام خامنهای
- شهدای بزرگوار فشارکی
- خانواده معظم شهیدان
- اقوام و دوستان شهیدان
- همه آنان که برای امنیت و سرافرازی کشور جانفشانی کردهاند
و به:
- آنان که بر تداوم راه شهیدان اهتمام داشته و در تلاشند.
- و همه عاشقان و علاقمندان و دوستداران شهدا
- تشکر:
تشکر از همه کسانی که ما را در تدوین این اثر یاری نمودند:
- خانواده معظم شهدای فشارکی
- اقوام محترم روستای فشارک
- اعضای ستاد یادواره شهدای فشارکی
- پایگاه بسیج مسجد شهدای اسلام (فشارکی)
- هیت امنای محترم مسجد شهدای اسلام
- کانونها و محفلهای فرهنگی فشارکی
- اقوام فشارکی ساکن اصفهان
- اقوام فشارکی ساکن تهران
- اقوام فشارکی ساکن قم
- صندوق قرض الحسنه چهارده معصوم (ع)
- صندوق قرض الحسنه محبان چهارده معصوم (ع)
پیشگفتارمولف
بنام آفریدگار شهیدان، خداوند شاهد و مشهود
"این الطالب بدم المقتول بکربلا"
"این وصیتنامههایى که این عزیزان مىنویسند مطالعه کنید. پنجاه سال عبادت کردید، و خدا قبول کند، یک روز هم یکى از این وصیتنامهها را بگیرید و مطالعه کنید و تفکر کنید."
(صحیفه امام ج14ص491)
- مفاهیم و آثار مادی و معنوی به جامانده از شهیدان، مجموعهای غنی را در فرهنگ شیعه تشکیل میدهد که به آن فرهنگ شهادت اطلاق میگردد. که عبارت است از تمامی آثار باقیمانده از شهید، اعم از آثار غیر مادی (معنوی) مثل باورها، اعتقادات، خلقیات، رفتارها، اهداف و دیگر وجوه معنوی و الهی شهید که الهام گرفته از قرآن و گفتارمعصومین(ع) میباشد؛ و آثار مادی آن عبارتند از تربت پاک شهید، وسایل شخصی، اسامی خیابانها، مراسم مربوط به شهید، آثار مکتوب و کل هر چیزی که قابل مشاهده و لمس بوده و یادآور شهید باشد.فرهنگ شهادت متأثر از پوششهای فرهنگی (فرهنگپذیری، فرهنگیابی تغییرات اجتماعی و هویت فرهنگی) به عبارت دیگر خصوصیات فرهنگ را دارا ست یعنی دچار تغییرات میشود از هویت جامعه نشأت گرفته و متأثر می شود، پذیرفتنی، آموختنی و تدریجی نیز است.
- امام خمینی«ره» هدف مبارزه و شهادت را؛ حفظ اسلام و احکام قرآن کریم میداند. شهادت زمانی حاصل می شود که با ایمان به خدا همراه باشد. هدف شهادت و آمال شهیدان تحقق«عدل الهی»، «تحقق اسلام»، «قوت دادن به اسلام»، «شرف اسلام»، «احیاء ارزشهای معنوی»، «عزت دین» و در یک کلام اعتلای حق بود. آثار و نتایج برکات شهادت از دیدگاه امام«ره» نیز عبارتنداز: بازیابی حیات ملت، ایجاد موج در دنیا، آبیاری درخت اسلام، تحقق حکومت برهنگان، بیمه شدن شرافت ملت، تقویت روحیه ملت، به دست آوردن استقلال و آزادی، دفع مفاسد از جامعه، تسلیم و سر تعظیم فرودآوردن دنیا در مقابل ملتی که شهادت را سعادت میداند، بیمه شدن اسلام و انقلاب، قطع دست قدرتها و عامل نشاط و تحرک ملت. امام خمینی«ره» خاستگاه اجتماعی شهیدان را از تودههای مستضعف و طبقات محروم میداند.
- رهبری انقلاب اسلامی نیز همان دیدگاه امام «ره» را در خصوص شهادت و فرهنگ آن دارد. شهید مظهر هدف، تلاش و تداوم است، و شهادت بهترین مردن است»، شهادت به عنوان یک انتخاب حرکت و عمل از سوی افراد خود ساخته برای ساختن جامعهای بهتر و اعتلای کلمه الله صورت میپذیرد. شهادت آسیب ناپذیر ساختن ملتها را موجب می گردد و تضمین کننده استقلال ملت و سربلندی اسلام است. ایشان در فرازی از سخنان خود، واژه فرهنگ شهادت را به کار بردند. «حق بزرگ آنان (شهیدان ) بر ما آن است که فرهنگ شهادت و ارزش مجاهدت در راه خدا تبیین شود.» یکی از روشها، زنده نگه داشتن و بزرگداشت یاد و نام شهیدان است.
- بزرگداشت شهید یعنی اصالت بخشیدن به هدفها و تشویق به آن عمل و تقدیس آن ایثار. تکریم شهیدان به آن است که این ملت هرگز در برابر سلطه گران مستکبر سر خم نکند و این زمانی میسر میشود که یاد شهدا همیشه در فضای جامعه زنده باشد. اولین نقطه آغازین تداوم راه شهیدان و احیای فرهنگ شهادت از خانواده، به ویژه فرزندان شهیدان است. درزبان شهیدان دو پیام وجود دارد، اولین آن پیام شهادت و دیگری حراست از آرمانهای شهداست. به باور آیت الله خامنهای «پاسداری از فرهنگ شهادت» برای بنیاد شهید که متولی رسمی تامین حیات مادی و معنوی خانواده شهدا و ترویج فرهنگ شهادت در جامعه است میتواند جان دیگری به این نهاد انقلابی بدهد و تلاش فرهنگی این نمایندگی باید « آکندن عطر شهادت در جامعه و تبیین حق عظیم شهیدان باشد ». ارزش سوگواری و یادآوری شهدا در مرثیهها کار نیکویی است، اما موثرتر از آن، برشمردن افتخارات شهید و نیز ارائه دادن کارهای هنری در زمینه زیبایی پیام شهیدان و نیز افتخاری که آفریدهاند، میتواند باشد. درکارهای فرهنگی نیز روح فرهنگی باید حاکم باشد.
- استاد مطهری بحث پیرامون شهید را با عنوان «قداست شهید» آغاز میکند، منشا قداست شهادت را «فی سبیل الله» بودن آن میداند. شهادت؛ قداست خود را از اینکه«فدا کردن تمامی هستی خود است در راه هدف مقدس جهاد» کسب میکند واین از ابعاد دیگری است که به شهادت قداست بخشیده است. در اسلام آنچه منجر به شهادت، یعنی مرگ آگاهانه در راه هدف مقدس میگردد، به صورت یک اصل درآمده است و نام آن جهاد است. استاد مطهری بزرگترین خاصیت شهید را «حماسه آفرینی» او میداند. چون این حماسه آفرینی به جامعه؛ نشاط، تحرک و پویایی می بخشد. به نظر او هر فردی با عملش خدمتی که به اجتماع میکند و با تاثیری که برجامعه میگذارد، جاودان میشود. شهید از راه خون خودش، خود را در جامعه جاوید میکند. استاد مطهری برحق شهید بربشریت نیز تاکید دارد، هیچکس حقی به اندازه شهدا بربشریت ندارند. شهدا مدیون بشریت نیستند چرا که با از خودگذشتگی و فداکاری، محیط را برای دیگران مساعد میکنند.
- این کتاب بیان شمهای از حدیث عشق شهدای والامقام وابسته به دیار کهن، روستای فشارک سرافراز است.بر مادران و پدران این خطه، بر اساتید، معلمان، علماء و خطباء و هر آنکس که دستی بر آتش تعلیم و تهذیب آنها داشتهاند، مبارکباد، که در بر کشیدن این شهیدان رفیعالمنزله قدرت تربیتی و روحی خود را به نمایش گذاشتند و اینک مائیم و میراثی عظیم از خون شهیدان، پیامشان و آرمانهایشان و امامشان و موج خروشانی که در جهان افکندهاند.
- توفیق مصاحبت با شهدای بزرگوار حسین اثنی عشری، سید ابوالفضل هاشمی فشارکی، امیرحسین نقیان فشارکی، سید ساعد هاشمی فشارکی، مهدی عظیمی اصفهانی و برخی دیگر که رفتند و حسرت جامانگی از غافله سبکبالان آسمانی را بر دل ما جاماندگان گذاشتند دینی مضاعف را بردوش گذاشته است و به جهت پاسداشت یاد و ترویج راهشان، این مجمل منظم از وادی شهادت، با نام "گنجینه معارف شهدای فشارکی(آخرین سفارشها و نواهای آسمانیان)" بهعنوان نــدای آسمــانیــان شهدای فشارکی و پیک پیامهای فشارکی وآخرین سفارشهای آسمانیان فشارکی به ما جاماندگان و نیز نسلهای بعدی آنان، نزدیکان و علاقمندان، جهت بهرهمندی بهتر و بیشتر گروههای مختلف سنی و شغلی تقدیم میگردد.
به منظور بهره برداری بیشتر، این اثر در چهار فصل زیر تدوین و ارایه شده است:
- فصل اول: اختصاص به شهدا در آینه آمار دارد وخلاصه وضعیت شهدای فشارکی بوده و اطلاعاتی از معارف شهدای فشارکی ارایه شده است.
- فصل دوم: وصیتنامه موضوعی شهدا، با رویکردی کاملاً ابداعی و جدید، جهت سهولت بهرهبرداری از وصایای شهدا تدوین گردیده است
- فصل سوم [1]: تحت عنوان سیمای شهید بوده، که در این فصل خلاصهای از زندگینامه شهدای فشارکی به همراه تصاویر شهدا ارایه شده است.
- در فصل چهارم، متن وصیتنامه شهدای فشارکی به قلم خود شهدا ارایه گردیده است.
- در پیوست نیز برخی موارد مرتبط ارایه شده است.
- فصل اول و دوم و جداول پیوست این کتاب کاملاً ابداعی و جدید بوده و در هیچ از یک منابع موجود شهدا چنین رویکردی تاکنون وجود نداشته است. و بنحوی است که قابل بهرهبرداری در کارهای آموزشی و پژوهشی توسط صنوف و ردههای سنی مختلف میباشد و در تهیه مطالب فصل سوم ابتدا از پایگاههای معتبر مثل پایگاه اطلاعرسانی بنیاد شهید و....اطلاعات اولیه استخراج و سپس درجهت تکمیل آن از مطالب کتابچه شکوه ایثار(کتابچه تک نسخهای) بهرهگیری شده است. و در برخی از مغایرتهای این دو، اصالت را بردقت پایگاههای اطلاع رسانی مذکور قرار داده شده است. آنگاه اغلب زندگینامهها برای نزدیکان شهدا ارسال گردید و نظرات آنان اخذ و اعمال گردید. و مطالب فصل چهارم انعکاس از متن وصیتنامه شهدا میباشد
- و سپس برای نمایندگان عزیز ستاد یادواره شهدای فشارکی[2] و پایگاه بسیج مسجد شهدای اسلام( فشارکیها) ارسال و نظرات آنان نیز اخذ و اعمال گردیده است. براساس جلسه مورخ 28 تیرماه 1396 در مسجدجامع فشارک جهت افزایش دقت امر، جلسه نهایی رسیدگی به اطلاعات زندگینامه شهدا تشکیل گردد. و برهمین اساس این جلسه در مورخ اول مردادماه 1396 در دفتر پایگاه بسیج مسجد شهدای اسلام تشکیل و مورد بررسی قرار گرفت. و همچنین پس از صفحه آرایی توسط ناشر نیز مجدداً در اختیار عزیزان ستاد یادواره شهدا قرار گرفته و پس از اخذ نظرات نهایی، ویرایش پایانی کتاب صورت گرفته و در اختیار ناشر قرار گرفت.
- لازم به ذکر است، این کتاب درخصوص اقوام نسبی و همچنین سببی درجه اول بوده و اقوام سببی درجه دوم ( مثل کسانی که مادر بزرگ آنها فشارکی بوده است آورده نشده است.
- همچنین لازم به ذکر است زندگینامه شهید مهدی عظیمی توسط شوهر خواهر وی (شهید حسین اثنی عشری) پیش از شهادت خودش نگارش شده است و در اینجا تلخیص آن ارایه شده است و زندگینامه شهید امیر حسین نقیان فشارکی توسط اخوی گرامی وی آقای دکتر مهدی نقیان فشارکی ارایه گردیده است. و زندگینامه شهیدان مرتضی و محسن مطلبی فشارکی به نقل از آقای اکبر مطلبی فشارکی، اخوی شهیدان عزیز ثبت و درج گردیده است.
- ضمن تشکر از کلیه اقوام و عزیزانی که در جمع آوری وتدوین اطلاعات شهدا همکاری داشتند، بویژه اقوامی که اطلاعات ارزشمند خود را در اختیار ستاد یادواره اول شهدای فشارکی قرار دادند، و بخصوص از پسرعموی عزیزم آقای سید محمد علی هاشمی فشارکی که نقش محوری در تهیه مستند "شکوه ایثار" داشتند. و نیز اعضای ستاد یادواره شهدای فشارکی در سال 1392 و 1395 که تلاش بسیار زیادی در جهت بزرگداشت یاد وراه شهدا نمودند. و همچنین از حمایتها و پشتیبانیهای فرمانده محترم قبلی وفعلی پایگاه مسجد شهدای اسلام ( فشارکیها) و سایر عزیزان پایگاه بسیج، و آقای مجتبی جعفری فشارکی، حاج آقا روح الله غلامی فشارکی و آقای ابراهیم غلامی فشارکی، بابت تلاش و پیگیریهای مجدانهشان و سایر عزیزان فشارکی و مسولین بنیاد شهید، نهایت تشکر و تقدیر را دارم و انشاالله ثواب مضاعف نصیب همگی گردد.
- آنچه تدوین و تالیف و انتشار یافته، همه از عنایت خود شهدا و نیز زحمات و حمایتهای اقوام (فامیل) محترم فشارکی بوده است و هم بدین سبب نخست تقدیم به همه آنان و هم چنین سایر هموطنان عزیزی که از آن بهره برداری می نمایند، میگردد.
- بدیهی است این اثر بدلیل ضعف در منابع، تفاوت در اطلاعات واصله از منابع مختلف، تغییرات در ویرایشهای این اثر و نیز محدودیت زمانی، قطعاً خالی از اشکال و قصور نبوده، ضمن پوزش و اعتذار خاضعانه از محضر مبارک یادگاران و بازماندگان شهدای عزیز، خواهشمند است نظرات ارزشمند خود را جهت غنای بیشتر آن ارایه نمایید.
ای شهیدان فشارکی، عشق مدیون شماست
هرچه ما جاماندگان داریم ز خون پاک شماست
با احترام
تابستان 1396
سیدجواد هاشمی فشارکی