فضیلت زیارت عاشورا
بر اساس تجربه نیز ثابت شده است که نیازمندان فراوانى با نذر کردن چهل زیارت عاشورا، به حوائج
شخصى و یا عمومى خود دست یافته اند، مانند مرحوم آیت الله نجفى قوچانى و مرحوم آیت الله سید
فشارکى(قدس سرهما).
هیئت جوانان صاحب الزمان(عج) اسلامشهر
مذهبی
http://montazeraneto.blogfa.com/
با توجه به آثاری که خواندن زیارت عاشورا در طول تاریخ داشته و مشکلات فراوانی را حل نموده,
می توان فهمید که این زیارت دارای چه فضیلت هایی است. داستان مرحوم آقا نجفی قوچانی و
خواندن چهل روز زیارت عاشورا برای سه حاجت و برآورده شدن آنها, داستان میرزای محلاتی,
علامه طباطبائی و شهید قدوسی,(علامه ره در محرم و صفر زیارت عاشورایش ترک نمی شد)
داستان آمدن و با در سامراء و دستور میرزا محمد تقی شیرازی برای خواندن زیارت عاشورا به مدت
ده روز و محفوظ ماندن شیعیان از خطر مرگ,(دستور میرزا مبنی بر خواندن زیارت عاشورا حتما مستندی
داشته و از پیش خود حرف نزده است)مقید بودن خود میرزا محمد تقی شیرازی به خواندن زیارت
عاشورا, داستان تشرف سید رشتی به خدمت امام عصر(عجل الله فرجه)که آن حضرت سه مرتبه
خواندن زیارت عاشورا و جامعه را سفارش فرموده اند «عاشورا ,عاشورا,عاشورا» مجموعه این نقلها
و صدها نمونه دیگر حاکی از یک واقعیت قطعی دارد. اطلاعات بیشتر را درکتاب سیمای فرزانگان,رضا
مختاری ص 187,200 و...ملاحظه نمائید.
بر اساس آیات فراوانى از قرآن کریم، خداوند بزرگ پاداش هر عمل نیکویى را که خالصانه براى رضایت او
به جا آورده شود، تباه نمى سازد؛انّ الله لا یضیع أجر المحسنین(بقره: 2) بنابراین،چنانچه کسى با
عشق اهل بیت(ع) زیارت عاشورا را تلاوت کند، خداوند پاداش نیکویى به وى عطا خواهد کرد.
مهمترین پاداش همان است که امام صادق(ع) بیان فرموده است:
خداوند سوگند یا کرده است که زیارت چنین زائرى را بپذیرد و نیازمندى هایش را برآورده سازد و او را
از آتش جهنم برهاند و در بهشت برین جاى دهد. همچنین حق شفاعت و دستگیرى کردن از دیگران
را به وى عطا کند،(مصباح المتهجد وسلاح المتعبد: شیخ طوسى / ص 782)
بر اساس تجربه نیز ثابت شده است که نیازمندان فراوانى با نذر کردن چهل زیارت عاشورا، به حوائج
شخصى و یا عمومى خود دست یافته اند، مانند مرحوم آیت الله نجفى قوچانى و مرحوم آیت الله سید
فشارکى(قدس سرهما).
براى آگاهى بیشتر ر.ک:
سیاحت شرق / 204
الکلام یجرّ الکلام: احمد زنجانى / ج 1 / ص 54
داستانهاى شگفت: شهید دستغیب / ص 399
#################################################
همچنین برخى از اهل معرفت در پرتو ممارست به تلاوت زیارت شریف عاشورا به مکاشفاتى دست
یافته اند، مانند مرحوم حضرت آیةالله بهاء الدینى(قدس سره الشریف)،(منشور نینوا: مجید
حیدرىفر / ص36)
درباره زیارت حضرت سیدالشهدا روایات فراوانى وجود دارد(کامل الزیارات، ص180.) و در خصوص زیارت
عاشوراى معروف، احادیث متعددى از امام باقر(ع) و امام صادق(ع) نقل شده است.(بحارالانوار، ج101،
ص290؛ اقبال الاعمال، ص38؛ شیخ طوسى، مصباح المتهجد، صص 538 و542 و 547.) امام باقر(ع)
این زیارت را به یکى از اصحابش به نام «علقمة بن محمد حضرى» آموزش داده است.
از آن جا که زیارت نوعى اعلام موضع و مشخص کردن خط فکرى است و آثار سازنده عجیبى دارد، آنچه
به عنوان متن زیارتى خوانده مى شود، از نظر محتوا و جهت دهى، از حساسیتى ویژه برخوردار است.
به همین جهت ائمه(ع) با آموختن نحوه زیارت به یاران خود، به این عمل سازنده جهت و غناى بیشترى
بخشیده اند؛ به گونه اى که زیارتنامه هاى رسیده از معصومان(ع) - مانند زیارت جامعه کبیره، عاشورا،
آل یاسین و ناحیه مقدسه - گنجینه اى از تعالیم و آموزشهاى عالى آنان است.
زیارت عاشورا - که از تعالیم امام باقر(ع) است - به سبب آثار سازنده فردى و اجتماعى و بیان مواضع
فکرى و عقیدتى شیعه و نشانه گرفتن خط انحراف، اهمیت ویژه دارد. شمارى از دستاوردهاى این زیارت
عبارت است از:
1. ایجاد پیوند معنوى با خاندان عصمت و تشدید علاقه و محبت به آنان
این محبت موجب مى شود، زائر آن بزرگان را الگوى خویش سازد و در جهت همسویى فکرى و عملى
با آنان بکوشد؛ همچنان که در قسمتى از زیارت، از خدا مى خواهد زندگى و مرگش را یکسره همانند
آنان قرار دهد:«اللهم اجعل محیاى محیا محمد و آل محمد و مماتى ممات محمد و آل محمد».
از آنجا که این محبت به خاطر خداوند است - و خاندان عصمت از آن جهت که الهى و منسوب به اویند،
محبوب واقع شده اند - مایه تقّرب به خداوند است. در قسمتى از زیارت چنین میخوانیم:«اللهم انى
اتقرب الیک ... و بالموالاة لنبیک و ال نبیک»
2. پیدایش روحیه ظلم ستیزى در زائر
تکرار لعن و نفرین بر ستمگران در این زیارت، موجب پیدایش روحیه ظلم ستیزى در زائر مى شود. او با
اعلام برائت و نفرت از ستمگران و ابراز محبت به پیروان حق و دوستان خاندان عصمت، پایه هاى ایمان
دینى خود را مستحکم میکند. مگر ایمان چیزى جز حب و بغض در راه خدا است:«هل الایمان الا الحب
و البغض» مؤمن واقعى در برابر ستم بى موضع نیست. از ستمگر نفرت و انزجار آشکارى دارد و با
مظلوم و جبهه حق اعلام همراهى میکند:«یا اباعبدالله انى سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم»
3. دورى جستن از خط انحراف
در این زیارت، ریشه هاى ظلم هدف قرار میگیرد:«فلعن الله امةً اسست اساس الظلم و الجور علیکم اهل
البیت و لعن الله امة دفعتکم عن مقامکم و ازالتکم عن مراتبکم التى رتبکم الله فیها». ستمى که در
عاشورا تحقق یافت، در قلب تاریخ ستم ریشه دارد. این ظلم یک حلقه از حلقه هاى ستمى است که
باانحراف مسیر اصیل خلافت آغاز شد.
4.الهام گرفتن، درس آموختن و الگو قرار دادن اسوه هاى هدایت
در این زیارت آمده است:«فاسئل الله الذى اکرمنى بمعرفتکم و معرفة اولیائکم ورزقنى البرائة من
اعدائکم، ان یجعلنى معکم فى الدنیا و الآخرة و ان یثبت لى عندکم قدم صدق فى الدنیا و الاخرة».
زائر پس از آنکه به حق معرفت پیدا کرد و ستم و ستمگر را شناخت و از آنان دورى جست، با ثبات
قدم در مکتب خاندان عصمت و پیروى عملى از آنان، خود را در مسیر سعادت دنیا و آخرت قرار مى دهد؛
یعنى، اسوه ها و الگوهاى هدایت را - که از سوى خداوند منصوب شده اند - سرمشق خود قرار مى دهد
و همگامى با آنان را مى طلبد.
5. ترویج روحیه شهادتطلبى و ایثار و فداکارى در راه خدا
6.احیاى مکتب و راه و هدف خاندان عصمت
+ نوشته شده در بیست و یکم مهر ۱۳۹۴ساعت ۳:۳ ب.ظ توسط خادمان حضرت
http://montazeraneto.blogfa.com/post/152