***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

محمد فشارکی مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی و منابع طبیعی

http://radiogoftogoo.ir/NewsDetails/?m=175107&n=490268

 

مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی مطرح کرد:نقش کلیدی تشکل ها در تعدیل قیمت محصولات کشاورزی

فشارکی گفت: تشکل های بخش کشاورزی می توانند از اختلاف فاحش قیمت محصولات از کشاورز تا مصرف کننده جلوگیری و دست واسطه ها را از این بخش کوتاه نمایند.

۲

اشتراک

چاپ

 دریافت فایل

 

10:16

برنامه "صبح و گفتگو" با موضوع اختلاف قیمت محصولات کشاورزی از کشاورز تا مغازه در ارتباط تلفنی با محمد فشارکی مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی و منابع طبیعی و دکتر علی ابراهیمی سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی از شبکه رادیویی گفت و گو پخش شد.

فشارکی در برنامه "صبح و گفتگو" با انتقاد از عدم اهمیت به تشکل های کشاورزی در کشور گفت: اگر طبق اصل ۴۴ قانون اساسی به تشکل های این بخش اهمیت داده شود کشاورز و مصرف نکننده ضرر نخواهند کرد.

وی با تصریح بر وجود رانت و دلال بازی در بخش کشاورزی افزود: ۹۸ درصد تولیدات محصولات کشاورزی در داخل صورت می گیرد و ربطی هم به تحریم ها ندارد. لذا تشکل های بخش کشاورزی می توانند از اختلاف فاحش قیمت محصولات از کشاورز تا مصرف کننده جلوگیری و دست واسطه ها را از این بخش کوتاه نمایند. 

مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی و منابع طبیعی ادامه داد: دولت باید به عنوان نظاره گر و تعزیرات حکومتی نشست هایی را با اتحادیه های تولیدکنندگان و مصرف کنندگان برگزار کند اما متاسفانه اقدام خاصی نکرده است.

این مقام مسئول با اظهار به اینکه برخی تشکل ها از جمله " تشکل خبرگان کشاورزی" غیرانتفاعی اند و ۶۰ هزار نفر بهره بردار عضو این تشکل هستند افزود: قوانین تعاونی و اتحادیه های ما مربوط به پنجاه سال قبل بوده و از همین رو فعالیت برخی تعاونی ها کم است.

فشارکی از بی اهمیتی دولت به تشکل های کشاورزی انتقاد کرد و گفت: متاسفانه قانون "افزایش بهره وری" مصوب دهه ۸۰ اجرا نمی شود و شرکت ها هم نیمه دولتی اند درصورتیکه اگر به اتحادیه ها واگذار شوند وضعیت بهتر خواهد شد.

مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی و منابع طبیعی با اشاره به تاثیر کرایه های سرسام آور بخش حمل و نقل بر قیمت محصولات کشاورزی تأکید کرد: باید بسته های حمایتی برای حمل و نقل در نظر گرفت تا قیمت ها برای مصرف کنندگان تعدیل شود. 

فشارکی متذکر شد: شرکت های نیمه خصوصی و نیمه دولتی و رانت ها، باعث افزایش قیمت محصولات کشاورزی می شوند. 

در ادامه "صبح و گفتگو"، سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس با اذعان به اختلاف قیمت فاحش محصولات کشاورزی از مزرعه تا مصرف کننده گفت: اشکال اصلی، نبود زنجیره کامل در تولیدات کشاورزی است.

ابراهیمی بر لزوم اهمیت دادن به تشکل ها و اتحادیه های مربوطه تأکید کرد و در عین حال متذکر شد: فلسفه شکل گیری این اتحادیه ها از اوایل بیشتر بر اساس تأمین نهاده و سهمیه و توزیع بین اعضا بوده و آنگونه که باید نسبت به تکمیل زنجیره تولید اقدام نکرده اند.

این نماینده مجلس عنوان کرد: مستقل عمل کردن حلقه های زنجیره تولید، موجب ورود واسطه ها و تحمیل هزینه های اضافی خواهد شد درصورتیکه اگر این حلقه ها در قالب زنجیره به یکدیگر متصل بودند وجود واسطه های غیرلازم، ضرورتی نداشت و علاوه بر بهره وری بیشتر قیمت ها نیز مناسب تر بود.

وی با انتقاد از حضور کمرنگ تشکل ها و اتحادیه های موجود در خرید و عرضه محصولات کشاورزی گفت: این تشکلها اگر هم نقشی داشته باشند مانند همان واسطه ها هزینه هایی را به محصول تحمیل می کنند.

ابراهیمی با بیان اینکه فضا برای نقش آفرینی تشکل ها و اتحادیه ها در حوزه عرضه و توزیع کاملاً فراهم است ابراز داشت: اگر تشکل ها در قالب زنجیره و به شکل متحد عمل می کردند شاهد ورود واسطه ها نبودیم.

 

http://radiogoftogoo.ir/NewsDetails/?m=175107&n=490268

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۹/۰۴/۱۹