***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

دکترمحمد فشارکی

 

https://www.magiran.com/paper/1549722

 

مهارت های ارتباطی پرستاران بیمارستان های آموزشی گیلان: کلامی، شنود، بازخورد

نویسنده:

محبوبه صفوی ، سمیه قاسمی پنچاه * ، محمد فشارکی ، محمد اسماعیل پور بندبنی

پیام:

چکیده:

مقدمه

ارتباط موثر، عنصر حیاتی از مراقبت پرستاری کارآمد بحساب می آید. این مطالعه به منظور بررسی مهارت های ارتباطی و برخی متغیرهای دموگرافیک مرتبط با آن در پرستاران انجام شده است.

روش کار

مطالعه حاضر از نوع تحلیلی مقطعی است که در آن ۲۱۰ نفر از پرستاران شاغل در بیمارستان های آموزشی گیلان در سال ۱۳۹۴، که به روش تصادفی نسبتی انتخاب شدند، مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه استاندارد مهارت های ارتباطی بارتون جی بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS نسخه ۲۱، و آمار توصیفی و تحلیلی (اسپیرمن، من ویتنی- یو ،کروس کالوالیس) در سطح معنی داری (۰۵/۰ >P ) استفاده شده است.

یافته ها

میانگین کلی و انحراف معیار مهارت های ارتباطی پرستاران (۴۵/۶ ± ۶۶/۶۰) و به تفکیک حیطه ها، مهارت کلامی (۱۸/۳ ± ۵۸/۲۱)، مهارت شنود (۹۱/۲ ± ۷۱/۱۸)، و مهارت بازخورد (۵۷/۲ ± ۳۶/۲۰) بود. بین مهارت ارتباطی کلی با مشخصات دموگرافیک سن، وضعیت تاهل، سابقه کار، بخش محل خدمت و نوع استخدام رابطه مثبت و معنی داری وجود داشت (۰۵/۰ > P).

نتیجه گیری

با توجه به نتایج این مطالعه، پرستاران از سطح مهارت های ارتباطی متوسطی برخوردار بودند. بنابراین توجه مدیران پرستاری به برگزاری برنامه های آموزشی جهت ارتقای این مهارت ها ضروری به نظر می رسد.

کلیدواژگان:

مهارت ارتباطی ، پرستاران ، شنود ، بازخورد

زبان:

فارسی

انتشار در:

مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا، سال بیست و چهارم شماره ۱ (پیاپی ۵۲، بهار ۱۳۹۵)

صفحات:

۵۰ -۵

 

Communication Skills and Its Related Factors in Guilans Teaching Hospital's Nurses 94

Author(s):

Mahboobeh Safavi , Somayeh Ghasemipenchah * , Mohammad Fesharaki , Mohammad Esmaeilpour Bandboni

Message:

Abstract:

Introduction

Effective communication is a vital component of efficient nursing care. This study was conducted to assess the communication skills of nurses those working in Guilans’ teaching hospitals and some of related demographic factors.

Methods

This cross-sectional analytical study was carried on 210 nurses those working in teaching hospitals of Guilan University of Medical Sciences in 2015. Nurses were selected through randomized sampling method. They asked to complete the communication skills questionnaire of Burton G (1990). Data was analyzed with SPSS version 21 by using descriptive and analytical statistics tests such as; Spearman, Mann-Whitney U, and kruskal wallis at significant level of P

Results

The mean score of total communication skills was calculated 60.66 ± 6.45. The mean score of verbal skill, listening skill, and so feedback skill were calculated in order to 21.58 ± 3.18, 18.71 ± 2.91, and so 20.36 ± 2.57 with respectively. Communication skills was significantly related with demographic variables such as age, marital status, past work experience, workplace, and so type of employment (P

Conclusions

Communication skills of nurses in this study were calculated in moderate level, because of importance of communication to health care provider, all of managers should design appropriate training programs to improve communication skills.

Keywords:

Communication Skill Nurses Listening Feedback

Language:

Persian

Published:

Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care, Volume:24 Issue: 1, 2016

Pages:

50 - 57

 

 

مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا

Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care

دوماهنامه پزشکی

آخرین شماره  |   آرشیو

ISSN: 2008-2800 eISSN: 2008-2819

صاحب امتیاز:

دانشگاه بوعلی سینا

مدیر مسئول:

دکتر خدایار عشوندی

سردبیر:

دکتر پریسا پارسا

اخذ رتبه علمی معتبر از کمیسیون نشریات علمی در تاریخ ۱۳۹۰/۰۷/۰۹

ISSN:
۲۰۰۸-۲۸۰۰
eISSN:
۲۰۰۸-۲۸۱۹
دوره انتشار:
دوماهنامه
صاحب امتیاز:
دانشگاه بوعلی سینا (دانشکده پرستاری و مامایی)
مدیر مسئول:
دکتر خدایار عشوندی
سردبیر:
دکتر پریسا پارسا
مدیر اجرایی:
مرتضی شمسی زاده
تلفن:
۰۸۱-۳۸۳۸۱۵۶۶ 
دورنگار:
۰۸۱-۳۸۳۸۱۵۶۶ 
سایت اختصاصی:
nmj.umsha.ac.ir 
نشانی:
همدان، خیابان شهید فهمیده، روبروی پارک مردم، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی همدان، دانشکده پرستاری و مامایی، ، کدپستی: ۶۵۱۷۸۰۸۸۳۶ 

https://www.magiran.com/paper/1549722