بررسی وجوه روایی در داستان های حماسی زبان بنیاد و مصور براساس «نظریه میک بال»
https://www.magiran.com/paper/1201030
بررسی وجوه روایی در داستان های حماسی زبان بنیاد و مصور براساس «نظریه میک بال»
نویسنده:
محسن محمدی فشارکی ، فضل الله خدادادی ، شیرین عاشورلو
پیام:
چکیده:
حماسه از قدیم ترین انواع ادبی است که صورت داستان دارد، زیرا همانند داستان دارای آغاز، میانه و پایان است. حماسه از یک سو زاده اسطوره است و از سوی دیگر داستان و رمان را در درون خود جای داده است. این مقاله به شناخت بهتر بخشی از ادبیات حماسی گذشته فارسی که در متون حماسی بازتاب یافته و از ویژگی روایی و سادگی بیان برخوردار است، می پردازد، هدف این نوشتار تشریح ساختار روایی حماسه مصور (پرده خوانی) و حماسه زبان بنیاد (داستان رستم و اسفندیار) با تکیه بر «نظریه میک بال» است. چون هدف این مقاله بیشتر نشان دادن ویژگی های متن روایی در قالب ادبی حماسه است، به همین دلیل داستان «رستم و اسفندیار» انتخاب شد، سپس با در نظر گرفتن ویژگی های متن روایی براساس نظریه میک بال، توجه فردوسی به عناصر داستان نویسی و ساختار متن روایی مورد بررسی قرار گرفت. این پژوهش نشان می دهد که داستان حماسی (اعم از مصور و زبان بنیاد) نیز مانند دیگر انواع داستان های زبان بنیاد دارای خط سیر داستان (شروع، حرکت داستان به سمت اوج، اوج، گره گشایی و نتیجه نهایی) است.
کلیدواژگان:
روایت ، حماسه ، متن روایی ، رستم و اسفندیار ، مارک کرامر ، میک بال
زبان:
فارسی
انتشار در:
نشریه پژوهش های ادبیات تطبیقی، سال دوم شماره ۳ (بهار و تابستان ۱۳۹۳)
صفحات:
۲۲۱ -۲۴۷
A Survey on Narrative Aspects in Epical Tale of Basically & Pictorial Language According to Mick Ball's Theory
Author(s):
Moshen Mohammad-E- Fesharaki , Fazlollah Khodadadi , Shirin Ashoorloo
Message:
Abstract:
Epic is the oldest type of literary that its form is similar to story، because epic، like a story، has three parts: beginning part، middle part & ending part. Epic is descended from myth. It also encompasses story and novel inside. This paper tries to achieve better understanding about a part of epical literature، which reflects on epical tents and enjoys narrative features and symbol language. Description and specification of narrative structure of pictorial and basically language epic through Mick Ball’s theory is the purpose of this writing. Rostam and Esfandiyar story is chosen because this paper tries to show features of narrative tents in literary form. Then these features are studied based on Mick Ball’s، theory to show Ferdosy’s، s tendency toward story waiting elements & structure of narrative tents. This paper shows that epical story (both pictorial and basically language) like other types of basically language stories، has story line (beginning، story progression toward Elman، problem solving and final result).
Keywords:
Narration , Epic , Narrative tent , Rostam , Esfandyar , Mark Creamer , Mick Ball
Language:
Persian
Published:
Comparative Literature Research, Volume:2 Issue: 3, 2013
Pages:
221 - 247
نشریه پژوهش های ادبیات تطبیقی
Comparative Literature Research
فصلنامه علوم انسانی
ISSN: 2345-2366
صاحب امتیاز:
دانشگاه تربیت مدرس
مدیر مسئول:
دکتر میریلا احمدی
سردبیر:
دکتر رویا لطافتی
https://www.magiran.com/paper/1201030