***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

http://omranbasij.ir/story/944/

 

یکشنبه ۲۲ آپریل ۲۰۱۸

printpdf

print

برگزاری اولین جلسه شورای نهادی معماری و شهرسازی اسلامی کشور

اولین جلسه شورای نهادی معماری و شهرسازی اسلامی با مشارکت فعال برخی از مدیران و کارشناسان نهادهای علمی-تحقیقاتی و اجرایی مرتبط با موضوع معماری و شهرسازی در روز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۹۷ برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج مهندسین عمران و معماری، با همت و پیگیری های مرکز معماری و شهرسازی اسلامی ژرفا، اولین جلسه شورای نهادی معماری و شهرسازی اسلامی با مشارکت فعال برخی از مدیران و کارشناسان نهادهای علمی-تحقیقاتی و اجرایی مرتبط با موضوع معماری و شهرسازی در روز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۹۷ در مرکز ژرفا برگزار شد. هدف از این جلسه ایجاد زمینه همکاری و هماهنگی نهادهای مرتبط با حوزه معماری و شهرسازی در راستای پیگیری اجرایی شدن اصول وملاحظات  معماری و شهرسازی اسلامی و همچنین هم افزایی و مشارکت این نهادها در انتقال دانش و تجربه وهمکاریهای فیمابین بوده است.

در ابتدای جلسه دکتر سید جواد هاشمی فشارکی به عنوان دبیر شورای نهادی معماری وشهرسازی اسلامی به بیان مهمترین دغدغه ها و مسائل موجود در عرصه معماری و شهرسازی در ابعاد مختلف پرداخت. وی در صحبت های خود به برخی از مهمترین دغدغه هایی که ایشان اظهار کردند عبارت بودند از: معضلات موجود در شهرها، شهرک ها و روستاها وبناهای در حال طراحی وساخت واقع در انها ، خلاموجود دربرنامه ششم توسعه کشور در عدم توجه به" هویت اسلامی ایرانی "، فعالیت های نهادهای بین المللی ونظام سلطه در جهت دهی به نظام برنامه ریزی کشور در زمینه معماری و شهرسازی در راستای اهداف نظام سلطه با عناوین به ظاهر مترقی وجذاب واز مجرای دفتربرنامه اسکان بشر ملل متحد در ایران و.....،طرح موضوعات نامتناسب با فضای گفتمانی نظام ومقابله با رویکرد شهراسلام یایرانی توسط برخی کارگزاران دولتی مانند مطرح کردن ایرانشهر ، کمپینملیشهریایران و تبیین وترویج مباحث نظری لاییک در حوزه های شهرسازی و... ،بلاتکلیفی سندمعماری انقلاب اسلامی در شورای عالی انقلاب فرهنگی و وجود برخی ابهامات و نگرانی های محتوایی از منظر مبانی دینی و انقلاب اسلامی و ضعف در ابلاغ جهت گیریهای سندآمایش ملی جمهوری اسلامی ایران در تاثیر گذاری هویت اسلامی ایرانی بر روح حاکم بر سند مذکور ، فتنه به چالش کشیدن دستاوردهای ۴۰ ساله انقلاب در سیاه نمایی انبوه کارهای عمرانی انجام شده پس از انقلاب اسلامی ، عمرکوتاه دولتها ومجلس ونگرش مقطعی وکوتاه آنان به موضوعات شهری وعد مامکان پاسخگویی، فاصله از اهداف انقلاب و برزمین ماندن مطالبات رهبری (مدظله العالی)، ضعف درنظام آموزش عالی کشور در کیفیت رشته ها وگرایشهای معماری وشهرسازی.بی تعهدی برخی معماران،درارایه برخی طرح های نامتناسب و نامتجانس با فرهنگ بومی ،هجوم غیر معماران به عرصه ساخت و ساز و تاثیرگذاری نامطلوب بر کیفیت معماری شهر و روستا، و منفعل بودن اغلب انجمنها و اتحادیه های صنفی معماران،منفعل بودن اغلب دانشجویان،مهندسان معمار و اساتید معماری و شهرساز، تغییرذائقه برخی ازمصرف کنندگان ( شهروندان) نسبت به محصول معماری وشهرسازی و موارد دیگر که نیاز به تحقیق جامع دارد.

با نظر به دغدغه های فوق، مدیرمرکز معماری وشهرسازی ژرفا در ادامه به بیان ضرورت تعامل بین نهادهای متعهد تخصصی در راستای دستیابی به اهداف اسلام وانقلاب در زمینه معماری و شهرسازی و لزوم بهره برداری از ظرفیت ها و امکانات تمامی نهادهای عضو در این خصوص پرداختند.

با نظر به اینکه این جلسه به عنوان اولین جلسه شورای نهادی معماری و شهرسازی اسلامی برگزار می گردید، در ادامه جلسه مسئولین و کارشناسان عضو به بیان نقطه نظرات خود در زمینه اهداف و رسالت های شورا و همچنین الزامات تشکیل و موفقیت شورا از منظر خود پرداختند که در ادامه به رئوسمطالب اشاره می گردد:

ضرورت حوزه بندی اقدامات و برنامه ها در سه سطح خرد و کلان و متوسط و ورود به آن ها با توجه به ظرفیت هر نهاد. لزوم توجه ویژه به دو محور آموزش و ترویج معماری اسلامی و ایرانی متعهد. ضرورت داشتن بازوی آموزشی قوی در زمینه هنر و معماری متعهد با نظر به اثرگذاری بلند مدت آن. لزوم توجه و رفع مشکلات و آسیب های موجود در نهادهای متولی و مدعی در عرصه های مختلف و بیان ضرورت بازتعریف موضوع معماری اسلامی با نظر به تجارب سال های بعد از انقلاب و اقدامات صورت گرفته. اهمیت توجه به سایر مناسبات اجتماعی خارج از حوزه معماری جهت تحقق جامعه اسلامی. ضرورت استفاده از تمامی ظرفیت های انسانی موجود و توجه و استفاده از همه نظرات و همه اساتید. لزوم تداوم و استمرار جلسات جهت حصول نتیجه. نیاز به دستیابی به بیان مشترک جهت رسیدن به خروجی مشترک. ضرورت تدوین برنامه جهت اقدام بر اساس توان تشکیلاتی و پشتیبانی موجود. لزوم عدم تحت الشعاع قرار گرفتن برنامه های شورا با برنامه های مناسبتی سالانه. ضرورت استفاده از ظرفیت خوب نهادهای علمی و تحقیقاتی موجود و تجارب ارزنده آن ها. ضرورت جلوگیری از فعالیت مجمع الجزایری نهادها و بیان لزوم فعالیت هماهنگ و یکپارچه نهادها بویژه در ۴۰ سالگی انقلاب. لزوم توجه به کار رسانه ای در فضای مجازی و انتشار مجله با اشاره به تجربه مثبت نشریات موجود. لزوم توجه به موضوع مشوق ها جهت ترویج موضوع معماری اسلامی. لزوم حضور برخی نهادهای همسوی دیگر در جلسات شورا. لزوم تعیین جایگاه سازمانی شورا و نسبت آن با سایر نهادهای تصمیم گیر کشور. لزوم ارتباط با افراد تصمیم سازی چون نمایندگان مجلس و ... لزوم ارتقاء کیفی در حوزه آموزش معماری و شهرسازی در کنار ارتقاء کمی که صورت گرفته است. اشاره به ضرورت راه اندازی انجمن علمی در کشور و فعال سازی واحدهای آن در سطح استان های کشور جهت بهره برداری از توان نیروهای متعهد انقلابی. ضرورت همراهی و همزمانی رفع مسائل زیرساختی فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی جهت دستیابی به وضع مطلوب در حوزه معماری اسلامی و عدم توقف آن در پوسته. اشاره به لزوم توجه و تفکیک بین تکنولوژی و ایدئولوژی و همچنین لزوم تولید محتوا در سطح نمایانگرهای ابعاد مختلف شهر. بیان ضرورت انجام کار مطالعاتی در سطح دانشگاهی و حوزوی به صورت همزمان. بیان ضرورت تغییر و تحول اساسی در زمینه آموزش معماری و شهرساز اسلامی؛ اشاره به فاصله زیاد وضع موجود شهرها با وضعیت مطلوب از نظر مبانی شهر اسلامی و بیان لزوم تلاش جهت اثرگذاری در این زمینه و نشان دادن تجلی موضوع معماری اسلامی. بیان لزومپیگیری مطالبات شورای نهادی از نهادهای تصمیم ساز و تصمیم گیر کشور بیان ضرورت مسئله شناسی کلان و جامع در زمینه معماری و شهرسازی کشور جهت دستیابی به راهکارها و راهبردهای صحیح. و موارد دیگر

درادامه دکتر هاشمی فشارکی دبیر شورای مذکور نسبت موارد مطروحه توسط اعضا توضیحات لازم  را اریه دادند وبا توجه به اینکه این جلسه به عنوان اولین جلسه شورای نهادی معماری وشهرسازی اسلامی برگزارگردید ، جلسه مصوبه نداشته ولی مقرر گردید جلسات ادامه یافته . همکاری های لازم  بخصوص در برنامه های چهل سالگی انقلاب صورت پذیرد.

انتهای پیام

 

 

 

http://omranbasij.ir/story/944/%D8%A8%D8%B1%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D9%88%D9%84%DB%8C%D9%86-%D8%AC%D9%84%D8%B3%D9%87-%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%86%D9%87%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D9%85%D8%B9%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%88-%D8%B4%D9%87%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1